Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et egg i pepperkaker - Hvorfor?

NYTT TEMA
Eivinder
EivinderInnlegg: 745
07.12.18 23:58

Noen som har noen idé om hvilken funksjon egg har i pepperkaker (oppskrift fra matprat.no) 

(Innlegget ble redigert 07.12.18 23:59)

Someone
SomeoneInnlegg: 24952
08.12.18 07:55

Egg er jo et bindemiddel, samtidig som de bidrar til å gi luftighet

Eivinder
08.12.18 16:32

Deigen var steinhard dagen etter... Er det slik at jeg lagde deigen for fast før den fikk hvile? Skulle det vært litt løsere i fisken kanskje?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57806
10.12.18 01:09
Eivinder: Deigen var steinhard dagen etter... Er det slik at jeg lagde deigen for fast før den fikk hvile? Skulle det vært litt løsere i fisken kanskje?

Deigen ble for fast på grunn av for mye mel. Neste gang holden du av minst en firedel av melmengden oppskriften forteller. Egg har ingenting med dette å gjøre.

Eivinder
10.12.18 23:28
GARDSDATTRA: Deigen ble for fast på grunn av for mye mel. Neste gang holden du av minst en firedel av melmengden oppskriften forteller. Egg har ingenting med dette å gjøre.

Kan ikke ha for lite mel i forhold til smør/sirup/sukker heller. Det skjedde meg. Hele greia smelta i steikeovnen. Fungerte med riktig melmengde, men hadde kanskje ikke pakket den godt nok inn i plast første gangen.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57806
13.12.18 00:41
Eivinder: Kan ikke ha for lite mel i forhold til smør/sirup/sukker heller. Det skjedde meg. Hele greia smelta i steikeovnen. Fungerte med riktig melmengde, men hadde kanskje ikke pakket den godt nok inn i plast første gangen

Prøv denne oppskriften, men med litt mindre mel enn det som står i oppskriften. Putt gjerne deigen i fryseren i noen døgn før utbaking, og du vil aldri mer kjøpe ferdige pepperkaker.

Knallgodt.

(Innlegget ble redigert 13.12.18 00:43)

Eivinder
16.12.18 00:48

Takk for tips! Det gikk perfekt med den fra matprat.no. Tror kanskje jeg ikke hadde pakket den skikkelig inn i plast der den lå i kjøleskapet. Hadde faktisk mer deig enn enn det sto i oppskriften.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester