Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilket pinnekjøtt skal eg velge?

NYTT TEMA
ONV95
ONV95Innlegg: 3601
21.12.18 00:50

Første juledag er det min tur å invitere familien på middag, Det blir 10 gjester og pinnekjøtt står på menyen. Er det noen som har stalltips på hvilket merke jeg bør kjøpe, og i hvilken butikk jeg får tak i det?

Jeg tror jeg går for urøkt men kan overbvises til å gå for røkt hvis noe har ekstraordinær kvalitet. Pris er i utgagspunktet underordnet, innenfor rimelghetens grenser. Jeg bor rett utenfor Oslo.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46116
21.12.18 10:39

Nja, det er jo ganske vanskelig å si. Det er nok slik at pris og kvalitet til en viss grad henger sammen her.

Av de testene jeg har sett siste år så har kjøttet fra Spekeloftet kommet jevnt over bra ut. For andre merker er det mer variert. Ville styrt unna de billigste variantene, også skeptisk til de store pakkene fra Stranda, som Kiwi selger.

Det er Rema som selger de fra Spekeloftet. Ellers er det litt greit å se litt på kjøttet, om det har passe miks av fett og kjøtt, og ikke minst at det ser tørt ut.

Personlig foretrekker jeg normalt sett urøkt.

-marius-
-marius-Innlegg: 114
21.12.18 11:13

Det er bondens marked i Oslo i morgen. Vats Gardsmat skal være der. Har ikke testet årets pinnekjøtt fra de enda, men tidligere år har vært meget bra. 

Litt mildere i smaken enn endel av de sjøldaua sauene du får i butikken så det er godt likt av de fleste, mørt, passe fett(og god fettsmak).

Har som sagt ikke smakt årets utgave enda, men det ligger å venter på meg :)

McLovin
McLovinInnlegg: 12138
21.12.18 18:00

Hvis du tør å stole på en Liverpool-supporter så kan jeg anbefale urøkt pinnekjøtt fra Lofotlam.

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 4118
21.12.18 19:49

Selv blir jeg invitert til Henriettes, kommer ikke spesielt godt ut i test i år uten at det bekymrer meg nevneverdig.

Har lest én test og Gildes økologiske vant, Rema og Kiwi selger den til 269/kg. Ellers kom Stabbursloftet (Rema) og "Gilde urøkt" godt ut.

Jeg ville basert på fjellam/sau (sau kraftigere smak) vurdert etter utseende. Foretrekker også urøkt. Ellers har en godt kålrotstappe mye å si og gi gjerne pinnekjøttet noen minutters runde i stekovnen til slutt. Den eneste tabben man kan gjøre med pinnekjøtt er vel for lite utvanning. Minst to ganger og bytt gjerne første gang etter få timer.

(Innlegget ble redigert 21.12.18 19:59)

Fjellvaaken
FjellvaakenInnlegg: 4118
21.12.18 20:11

Ble for lite utvannet? Se her.

ONV95
ONV95Innlegg: 3601
21.12.18 22:14

Takk for mange gode tips.

Stenia
SteniaInnlegg: 2626
21.12.18 22:16
ONV95: Er det noen som har stalltips på hvilket merke jeg bør kjøpe, og i hvilken butikk jeg får tak i det?

Spør dine foreldre eller besteforeldre. Folk er vel rimelig mette etter julaften uansett. Men så blir man sulten igjen dagen etter.

Hmm hvis jeg skulle ha gjester på 1. dag, så hadde blitt noe slags tapas.

JackNapier
JackNapierInnlegg: 4012
22.12.18 10:35

Jeg gikk for Lofotlam urøkt pinnekjøtt kjøpt på Rema 1000 da det var 30% tidligere i uka. Spiste det i går, og det var utsøkt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester