Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ikke-samisk tamreinkjøtt?

NYTT TEMA
GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 81863
07.02.19 07:10

Det siste årene har det kommet frem at store deler av den samiske tamreinnæringen har drevet med utsulting av rein gjennom å holde altfor for store flokker i forhold til tilgangen på mat. 

I 2017 var det såpass hårreisende drift at 1/10 tamrein som ble levert inn til slakteriene i Kautokein og Karasjok ble kasserte fordi de var for avmagrede. Trolig burde enda vel flere vært tvangsslaktet og mattilsynet burde slått hardere ned på dette plageriet, men samene i har organisert seg i de reneste mafialignende familiene og har mye makt både innad og utad.

https://www.nrk.no/sapmi/mattilsynet_-_-kasserte-300-rein-pa-grunn-av-avmagring-1.13778149

Siden jeg da ikke vil støtte om samenes reindrift og jeg selv ikke jakter, så bli spørsmålet da følgende: Finnes det reinkjøtt hos noen av butikkjedene som ikke er "samisk", altså tamrein som blir slaktet i f.eks Jotunheimen og solgt hos butikkene? Mulig jeg er dårlig til å lete, men har bare registrert kjøtt fra samiske familier på butikkene der jeg bor. 

PNW
PNWInnlegg: 158
07.02.19 08:18

All rein er samisk og utsultet. Lederen av slakteriet som sier at han aldri har sett noe liknende lyver nok så det renner av ham.  

fargerik
fargerikInnlegg: 60144
07.02.19 09:59

Det påstås jo at det er for mange reinsdyr, at det rett og slett ikke er nok mat på beitene.

Er såpass mange dyr underernærte, er jeg enig i at flokkene må desimeres.

GiPazzini_85
07.02.19 10:02
PNW: All rein er samisk og utsultet.

Nei, all tamrein er ikke samisk. Det finnes tamreinholdere i både Vågå, Lom, Øystre Slidre, Vang og Hemsedal.

GiPazzini_85
07.02.19 17:58

Det der er vel også samisk siden det er fra Røros. 

Torotto
TorottoInnlegg: 16593
07.02.19 19:33

@ja.  Men det er ulike beiter og drifte i de ulike områdene. Så det du tar opp handler først og fremst om vest Finnmark.

Om oss : Rørosrein består av to sørsamiske familier som driver med reindrift i Røros området. Reindrifta har gått i arv i gjennom mange generasjoner. Vi holder til nesten i sentrum av Røros, og har i flere år, ved siden av reindrifta drevet med turisme. Det er bygget en koie på gården, der vi forteller om reindrifta og den sørsamiske kulturen i Røros området. -Vi har også temmet kjørerein og tilbyr sledeturer med rein i vintermånedene. - Fra Desember 2011 sto det nye nedskjæringsanlegget for rein ferdig. Vi tar hjem ferdig slaktede skrotter, og skjærer dem ned og foredler selv -Slik har vi hånd om hele verdiskapningen selv. -- Lang tradisjon i kjøttbehandling - Vi har lange tradisjoner med å ta vare på reinen med utnyttelse av alle deler til matproduksjon, klær, sko og annet forråd. En utnyttelse av hele dyret sik våre forfedre alltid har gjort. Kunnskap om hva de ulike delene på dyret passer til - også sørsamiske tradisjoner i tilberedningen av kjøtt. ( røkt kjøtt, røkt hjerte, blodmat, tørket kjøtt) -- Kjøttkvalitet- Vi tilhører i Riast-Hyllingen reinbeitedistrikt, og dette området blir av departementet og forvaltning beskrevet som det beste distriktet i Norge. Vekt og kvalitet på kjøttet er helt topp, det har vært høye og stabile vekter de siste 40 år. Her er også svært gode sommer og vinterbeiter . Sommerbeite med høyfjell der reinen alltid har tilgang til grønne urter etter som snøen smelter, i svært kalkrike områder. Her er også fine vinterbeiter med mye lav - -- Nedskjæring- Vi har muligheter, - og vil bruke den tid det trengs i nedskjæringen, -for at kvaliteten skal bli best mulig . Vi har egenhendig plukket ut alle dyr som skal slaktes fra trøa- Vi kan spore det enkelte dyr som er slaktet til ferdig produkt- Kjøttet er godt mørnet før det blir nedskjært. --Produkter- Rene produkter - stykningsdeler, biffer og fileter. Foredlede produkter- vi jobber med dette, mange ideer, noe tradisjonelt og noe nytt- tilpasset tiden vi lever i - -- Mengde kjøtt ved total produksjon- 600 dyr, ca 500 kalver og 100 voksne- Gjennomsnitt slaktevekt kalv er 23 kg og voksen 40kg-

Dr_Who
Dr_WhoInnlegg: 410
07.02.19 23:51

Første setning i andre avsnitt av åpningsinnlegget er direkte løgnaktig. Klikk på linken og les artikkelen.

(Innlegget ble redigert 07.02.19 23:53)

GiPazzini_85
08.02.19 09:39

Det er jo ikke løgn, men et Mattilsyn som er altfor dårlige til å slå ned på kritikkverdige forhold før de blir sendt på slakteriet. Har samene for lite fôr på tampen av sesongen så bør de jo ikke holde rein i det hele tatt. En må evne å lese litt mellom linjene også når Mattilsynet ikke fungerer oppi der.

Dr_Who
08.02.19 18:12

Du skriver følgende i avsnittet jeg viser til: «I 2017 var det såpass hårreisende drift at 1/10 tamrein som ble levert inn til slakteriene i Kautokeino og Karasjok ble kasserte fordi de var for avmagrede.»

Av artikkelen du linker til framgår det at der dreier seg om leveranser på to etterfølgende dager av 365 mulige i året 2017. Den daglige lederen for slakteriene sier at «dette er en ekstrem situasjon og jeg har aldri oppkevd noe liknende» .

Du framstiller det i åpningsinnlegget som at saken gjelder alle leveranser av rein til slakteriene i Kautokeino og Karasjok i 2017. Det kaller jeg en blank løgn. 

(Innlegget ble redigert 08.02.19 18:21)

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5414
09.02.19 18:04

Jeg har jobbet flere år som kokk og kjøkkensjef på Røros og har alltid vært veldig fornøyd med kvaliteten på reinskjøttet vi fikk fra våre lokale produsenter. Nå er jeg ikke der lenger, men har likevel fortsatt å kjøpe reinsdyrkjøtt i nye jobber fordi jeg vet de leverer et godt produkt og har en drift jeg også kan stå for. 

De har alltid vært transparente og vi har hatt god tilgang til leddene som ligger i forkant av ferdig produkt.

Kjenner ikke til situasjonen i nord, men både Rørosrein og Stensaasen kan anbefales. 

(Innlegget ble redigert 09.02.19 18:06)

serk
serkInnlegg: 1270
11.02.19 19:39
GiPazzini_85: Det siste årene har det kommet frem at store deler av den samiske tamreinnæringen har drevet med utsulting av rein gjennom å holde altfor for store flokker i forhold til tilgangen på mat.  I 2017 var det såpass hårreisende drift at 1/10 tamrein som ble levert inn til slakteriene i Kautokein og Karasjok ble kasserte fordi de var for avmagrede. Trolig burde enda vel flere vært tvangsslaktet og mattilsynet burde slått hardere ned på dette plageriet, men samene i har organisert seg i de reneste mafialignende familiene og har mye makt både innad og utad. https://www.nrk.no/sapmi/mattilsynet_-_-kasserte-300-rein-pa-grunn-av-avmagring-1.13778149 Siden jeg da ikke vil støtte om samenes reindrift og jeg selv ikke jakter, så bli spørsmålet da følgende: Finnes det reinkjøtt hos noen av butikkjedene som ikke er "samisk", altså tamrein som blir slaktet i f.eks Jotunheimen og solgt hos butikkene? Mulig jeg er dårlig til å lete, men har bare registrert kjøtt fra samiske familier på butikkene der jeg bor.

Mener du også at Matti Nykänen var en dårlig ski-hopper? Fordi han la opp tidlig og gjorde mange feil?

Samer er naturligvis verdens beste rein-skjøttere og bør æres for det. Og Matti fortjener en stats-begravelse!

Grunnen til at jeg trekker sammenligningen mellom Nykänen og reindriftssamer, er at jeg opplever at Matti Nykänen får større forståelse for sitt strev med å tilpasse seg samfunnet, enn det samene gjør. Og problemstillingen er i stor grad den samme: Spesialist med ekstra-ordinære egenskaper forsøker å tilpasse seg samfunnet forøvrig. I Matti Nykänens tilfellet er kanskje kultur-barrieren mindre.

Historisk har samer måttet kjempe om beiterettigheter, med ulike motstandere. Finland ble en gang innlemmet i det Russiske riket. Dermed oppstod en egen grensetvist mellom Finland og øvrig skandinavia. Dette utløste sikkert også "dyretragedier". Eksemplene er mange.

Rein er i tillegg det vi kan kalle semi-temmede dyr. Dette innebærer at de er mer utsatt for svingninger i tilgangen på fór, enn det mer tradisjonelle husdyr er.

Nei skal du finne årsaken til problemene knyttet til beite-konfliktene og dyrehold-etikk må du ikke angripe verdens beste rein-skjøttere, nemlig samene. Det er helt andre steder årsaken til disse problemene finnes.

Har du hørt uttrykket "å rette baker for smed"? Uttrykket inneholder langt mere sylskarp samfunnskritikk enn det vi legger i det i dag.

serk
11.02.19 20:03
Torotto: @ja.  Men det er ulike beiter og drifte i de ulike områdene. Så det du tar opp handler først og fremst om vest Finnmark.

Håper du har større forståelse for kolleger i Finnmark enn du uttrykker her. Dette minner om "kannibalismen" i bondenæringen, som jeg kjenner bedre til, altså at store bønder "eter" de små - altså opptrer usolidarisk og hindrer småbønders krav til staten i å bli innfridd, ved å inngå avtaler med staten som gir fordeler til storbønder.

Finnmark er kjerneområdet til reindriftssamer. Hva som foregår i Røros-traktene er underordnet. Men at dere har en fin forretnings- og markedsføringsvirksomhet basert på egen merkevare, er kjempefint. Men mener du at overbeitet i Finnmark skyldes dumme reindriftseiere? Hvor på servilitets-skalaen befinner du deg?

JonIB
JonIBInnlegg: 9086
12.02.19 14:32
serk: Dette minner om "kannibalismen" i bondenæringen, som jeg kjenner bedre til, altså at store bønder "eter" de små - altså opptrer usolidarisk og hindrer småbønders krav til staten i å bli innfridd, ved å inngå avtaler med staten som gir fordeler til storbønder

Nja, det er vel en dårlig sammenligning. Det er vel liten tvil om at man i vest-finnmark har hatt veldig dårlige kalvevekter over tid, og at dette har hatt sammenheng med for mye rein. I de områdene med dårligst slaktevekt på kalv har man hatt gjennomsnittsvekter ned mot 15 kg, mens det for områdene fra Troms og sørover har vært slaktevekter over 20 kg. 

Dette handler vel lite om "liten mot stor" men heller hvorfor en av mange regioner skal dra ned omdømmet til ei hel næring - som vi jo ser et klart eksempel på hos trådstarter. 

JonIB
JonIBInnlegg: 9086
12.02.19 14:32
GiPazzini_85: Det er jo ikke løgn, men et Mattilsyn som er altfor dårlige til å slå ned på kritikkverdige forhold før de blir sendt på slakteriet. Har samene for lite fôr på tampen av sesongen så bør de jo ikke holde rein i det hele tatt

Hva skal de gjøre med reinen dersom det blir for mange da? Jage de til Finland? 

Torotto
TorottoInnlegg: 16593
13.02.19 00:11
serk: Håper du har større forståelse for kolleger i Finnmark enn du uttrykker her. Dette minner om "kannibalismen" i bondenæringen, som jeg kjenner bedre til, altså at store bønder "eter" de små - altså opptrer usolidarisk og hindrer småbønders krav til staten i å bli innfridd, ved å inngå avtaler med staten som gir fordeler til storbønder. Finnmark er kjerneområdet til reindriftssamer. Hva som foregår i Røros-traktene er underordnet. Men at dere har en fin forretnings- og markedsføringsvirksomhet basert på egen merkevare, er kjempefint. Men mener du at overbeitet i Finnmark skyldes dumme reindriftseiere? Hvor på servilitets-skalaen befinner du deg?

Poenget var å vise at TS kunne skaffe seg reinkjøtt ( finnbiff)  fra andre leverandører enn de i nord.

Problemet med reindrift i Vest Finnmark har vært at flokkene rundt 

Årsaken til lav slaktevekt i Finnmark er sammensatt og skyldes ikke bare overbeite på grunn av høye reintall. 

Blant annet har flere vintre vært "unormal", gjennom at det har kommet milde perioder og så frost vekselvis, noe som har innebåret at rein ikke komme ned til beite på grunn av is.

Årsak til for store reintall, er i hovedsak myndighetens egen skyld og mangel på styring av næringen.  

Det har blitt postulert at reintallet skulle ned og de smarteste fant ut av ved å øke flokken, så kunne de stå sterkere ved nedslakting.

De mindre med få dyr og som holdt seg til avtalen om færre dyr, gikk i ei felle og havnet nå i en situasjon hvor de ikke kan leve av reindrift.  Ikke så ulikt alle andre områder hvor store spiser opp små.

For den eneste måten reineiere, kan kompensere for kostnadsvekst er å øke flokken.  Så spørsmålet er om hele reindrifte bør legges om og hvor norske myndigheter tar ansvar for næringen som en viktig kulturell næringsvirksomhet.  Bruk av område, turistnæring og  produksjon av ett esklusivt matprodukt. 

Da bør man kanskje også se på dagens krav til slakting og transporter over mange mil, med stressede dyr. 

serk
13.02.19 20:05
Torotto: Årsak til for store reintall, er i hovedsak myndighetens egen skyld og mangel på styring av næringen.

Nettopp. Det er i stor grad en indirekte følge av hvordan "samfunnet rundt" er organisert, som gir de utslagene i reindriftsnæringen vi ser.

Senterpartiet og Slagsvold Vedum støtter distriktene. Men når det gjelder sentrale myndigheters overkjøring av distriktsinteressene til folk med næring i utmarka, som reindrift, da toer de hendene sine. Det er i hvertfall mitt inntrykk.

Har Slagsvold Vedum sagt noe om konflikten mellom vindmøller og reinbeite? Eller om han som skal tvinges ut av reindrifta ved en høyesterettskjennelse?

For meg er reindrifta et av de aller viktigste distriktspolitiske barometeter. Har de det bra har alle det bra. Her bør Senterpartiet komme på banen!

At bønder og reineiere hadde en kort periode i historien, under det såkalte "indre landnåm" på 1800-tallet, hvor de var i næringskonflikt med hverandre, etterfulgt av en periode hvor rasistiske idéer fikk blomstre, bør være forhold som det i 2019 for lengst er satt strek over. Bønder og reineiere kjemper mot samme motstander - sentralisering og manglende forståelse for primærnæringen!

tinnyme
tinnymeInnlegg: 12411
13.02.19 21:23
PNW: All rein er samisk og utsultet. Lederen av slakteriet som sier at han aldri har sett noe liknende lyver nok så det renner av ham.

For noe sprøyt. Mulig du bor i sameland og tror at det ikke finnes rein i resten av Norge.

Tidene har godt nok endret en del mht jaktløyve og den slags. Men min far og kompisene  jaktet da alltid i Lesja og Dovre traktene og vi har konsumert ganske betydelige kilo med reinkjøtt opp gjennom årene. 

serk
13.02.19 23:18
tinnyme: Men min far og kompisene  jaktet da alltid i Lesja og Dovre traktene og vi har konsumert ganske betydelige kilo med reinkjøtt opp gjennom årene.

Er du sikker på at den reinen du og din far jaktet på ikke tilhørte noen andre, altså egentlig var tamrein?

Mange nordmenn flyttet inn i boliger tilhørende mennesker som av okkupasjonsmakten til Hitler ble ført til tilintetgjørelsesleire. "Se hvor fin leilighet vi har!"

Dr_Who
15.02.19 01:00

Jeg har hørt om norske barn som ble fortalt at faren jaktet på villsau også.

cochisedied
cochisediedInnlegg: 10596
15.02.19 20:20
Dr_Who: Jeg har hørt om norske barn som ble fortalt at faren jaktet på villsau også.

Villsauen er svært lik vanlig tamsau, noe som kan føre til felling av feil dyr.  Selv gjennom et godt kikkertsikte er det vanskelig å se forskjell.

Cochise-

serk
18.02.19 19:24
tinnyme: Tidene har godt nok endret en del mht jaktløyve og den slags. Men min far og kompisene  jaktet da alltid i Lesja og Dovre traktene og vi har konsumert ganske betydelige kilo med reinkjøtt opp gjennom årene.

Beklager min formulering "mennesker som av okkupasjonsmakten til Hitler ble ført til tilintetgjørelsesleire" i et svar til deg.

Det høres ut som om jeg vil gi deg ansvaret for både tysk okkupasjon av Norge og nazi-regimets overgrep mot forsvarsløse mennesker. Her må jeg ta selvkritikk og erkjenne dårlig diskusjonsmoral. Beklager!

Men de etterfølgende innleggene i denne tråden, om forskjellen mellom tamsau og villsau, støtter mitt poéng, velger jeg å tro!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg