Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brus og magefølelse

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 59489
19.03.19 11:03

Interessant innspill fra forskerne ved Harvard. Det skal visst ikke være sunt å drikke brus. Hverken med eller uten sukker.

Jeg har hatt en magefølelse. Leeeeenge. Derfor har jeg ikke drukket brus på minst to tiår, kanskje mer....og rører den dag i dag aldri brus. Aldri.

Jeg savner det heller ikke, det er godt vann i springen, og man har jo øl og kaffe som greie nytelsesmiddel.

Hvem drikker brus her, og hvor mye?

(Innlegget ble redigert 19.03.19 11:03)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47445
19.03.19 11:41

Enda en forskningsrapport publisert helt ukritisk.

Så vidt jeg kan se sier rapportene ingenting om at det er brusen i seg selv som er "skadelig", for dette er jo folk som ellers ikke er helt like i annet kosthold. En person som drikker mye brus er nok helt klart tilbøyelig til å ha et generelt sunnere kosthold enn en som alltid bare drikker vann.

Selv synes jeg brus kan være forfriskende innimellom, og det går som regel 1,5 liter sukkerfri brus eller lignende i løpet av en helg.

(Innlegget ble redigert 19.03.19 11:42)

morsomte
morsomteInnlegg: 387
19.03.19 12:40

Artig at det som rom regeler de "tjukkeste" som drikker lettbrus gjerne av typen pepsi max eller cola zero... 

tviler på at den doble cheeseburgeren fra macen blir noe sunnere med sukkerfri brus ved siden av med mindre man velger vann og dropper det usunne kostholdet.. selv drikker jeg vanlig pepsi innimellom

sveibjar
sveibjarInnlegg: 3184
19.03.19 12:45
morsomte: Artig at det som rom regeler de

jaudaneidaso...

JudasT
JudasTInnlegg: 5730
21.03.19 08:51
morsomte: Artig at det som rom regeler de "tjukkeste" som drikker lettbrus gjerne av typen pepsi max eller cola zero...

Det er akkurat som ventet. Bare de tjukke ser noe poeng i å begrense kaloriinntaket.

De blir ikke tjukke fordi de drikker lettbrus, de drikker lettbrus fordi de allerede er tjukke.

(Innlegget ble redigert 21.03.19 08:52)

fargerik
21.03.19 10:28
JudasT: Det er akkurat som ventet. Bare de tjukke ser noe poeng i å begrense kaloriinntaket. De blir ikke tjukke fordi de drikker lettbrus, de drikker lettbrus fordi de allerede er tjukke.

Men det er da ikke til å komme i fra at det er greit nok dokumentert at for mye sukker ikke er sunt, da. Jadda, det er masse annet som heller ikke er sunt, men akkurat sukker skal vi ikke ha for mye av.

Hjernen må selvfølgelig ha nok sukker, men det er ikke så mye som skal til.

Dersom man ikke har en sykdom, er det nok hovedsaklig for mye mat og dårlig balansert kosthold som gjør folk overvektige.

(Innlegget ble redigert 21.03.19 10:29)

lok1
lok1Innlegg: 5385
21.03.19 11:39

Heldigvis bare kvinner som kan dø av sukkerfri brus da. Noe for 8. mars neste år.

JudasT
21.03.19 12:34
fargerik: Men det er da ikke til å komme i fra at det er greit nok dokumentert at for mye sukker ikke er sunt, da.

Selvsagt enig i det, men det er en helt annen skål enn det jeg skrev om.

fargerik
21.03.19 14:56
JudasT: Selvsagt enig i det, men det er en helt annen skål enn det jeg skrev om.

Ja. Det er da ikke så fælt lenge siden det var en debatt i riksdekkende TV om fedme, og gevinsten av å enten trene bort overvekten eller å spise mindre for å bli kvitt overvekten.

Husker jeg riktig, har mindre inntak av mat litt større effekt enn å trene mer.

Men det er jo en annen skål. Sukker trigger kreft, det var vel i all enkelhet budskapet i linken i trådstarten.

Men egentlig trigger jo det meste kreft, da. Solarium og sydenturer hvor man ligger langflat i tropesola dagen lang trigger jo også kreft.

Uansett...kvinner må drikke øl. Dette på grunn av at øl inneholder Polyphenol Xanthohumol som virker krefthemmende. Det eneste problemet for at det skulle virke hemmende på brystkreft, var at kvinner da måtte drikke 30-50 liter øl om dagen ;-)

(Innlegget ble redigert 21.03.19 15:02)

JudasT
21.03.19 18:38
fargerik: Uansett...kvinner må drikke øl.

Ja, men det er pga. ølbrillene. De gjør at også jeg kommer til.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58804
22.03.19 01:42
fargerik: Det eneste problemet for at det skulle virke hemmende på brystkreft, var at kvinner da måtte drikke 30-50 liter øl om dagen ;-)

Og inni granskauen, neiiiii ….

Everenga
EverengaInnlegg: 4668
21.05.19 11:13

Jobbet en del med publiserte forskningsartikler i min tid å universitetet og vi brukte akkurat den taktikken som er brukt her: Korrelasjon = årsak. Dette er jo selvfølgelig ikke tilfelle. Man må ha to grupper der eneste variabel er brus før man kan komme med noen konklusjon. Synes det er litt rart at Harvard ikke setter litt høyere standarder for seg selv enn det vi drev med :)

Som det nevnes lengre opp er muligheten stor for at de som drikker mest brus også har mest usunne levevaner generelt og da er i brus i verste fall et bidrag til denne forskjellen. 

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21530
07.07.19 14:33
DrSchwei: En person som drikker mye brus er nok helt klart tilbøyelig til å ha et generelt sunnere kosthold enn en som alltid bare drikker vann.

Mulig det, men jeg forstår ikke sånn helt uten videre tankegangen bak det...

mente du sunnere eller usunnere...???

return_of_drakkar
07.07.19 15:00

Nå varierer det fra tid til tid om hva som er bra og dårlig, og hvor mye av ditten og datten man kan eller bør eller ikke kan eller ikke burde...

Egg - her går det jo opp og ned med ambefalingene.
kaffe - litt slik her også; og hva er en kopp?

Apropos bruks: jeg må en svelg cola i ny og ne for å --- rape --- pga slik er det bare at det må jeg nå og da for å lette på trykk...
Og litt cola via sugerør gjør susen.
A la Farris med kullsyre gjør ikke noe bra.

Hørte en historie om at da den gamle helseguruen Karl Evang utdannet seg fikk man høre at knepp-brød var styggedommen selv.
Det meste er nok en karusell hva alt dette angår, kan det se ut til.

DrSchwei
07.07.19 17:34
return_of_drakkar: Mulig det, men jeg forstår ikke sånn helt uten videre tankegangen bak det... mente du sunnere eller usunnere...???

Mente usunnere - altså at folk som drikker brus, med eller uten sukker, antakelig har en tendens til å like usunn mat, i alle fall søt mat, enn de som ikke drikker brus. Kjenner en del folk som ikke liker dessert-kaker, og dette er som regel slanke folk.

return_of_drakkar
07.07.19 19:01
DrSchwei: Mente usunnere - altså at folk som drikker brus, med eller uten sukker, antakelig har en tendens til å like usunn mat, i alle fall søt mat, enn de som ikke drikker brus. Kjenner en del folk som ikke liker dessert-kaker, og dette er som regel slanke folk.

Ok...
Men jeg kjenner også idrettsfolk som er blant de aller beste i sine aldersklasser (løping), men som drikker sukkerfri brus som svamper. Men det er jo slik at noen uansett er annerledes enn de fleste.

return_of_drakkar
07.07.19 19:04
Everenga: Jobbet en del med publiserte forskningsartikler i min tid å universitetet og vi brukte akkurat den taktikken som er brukt her: Korrelasjon = årsak. Dette er jo selvfølgelig ikke tilfelle. Man må ha to grupper der eneste variabel er brus før man kan komme med noen konklusjon. Synes det er litt rart at Harvard ikke setter litt høyere standarder for seg selv enn det vi drev med :)

Høy positiv korrelasjonsfaktor mellom A og B.
Det betyr ikke nødvendigvis at B er et resultat av A.
Det kan være at A er et resultat av B.

Altså - det er ikke sikkert at matsorten A gir større risiko for B, men at A (inntaksmengde) er generert av allerede B.

Sånn teoretisk sett.

På den annen side er det nok i virkeligheten store gap mellom hvordan ting utføres og må utføres i praksis versus det teoretiske slik det skulle være...

(Innlegget ble redigert 07.07.19 19:05)

Pogba6
Pogba6Innlegg: 6108
07.07.19 19:06

Folk må selvsagt få drikke akkurat det de vil.

jonas
jonasInnlegg: 32436
07.07.19 19:24
Pogba6: Folk må selvsagt få drikke akkurat det de vil.

Har noen sagt noe annet?

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 11568
11.07.19 04:43
fargerik: Hvem drikker brus her, og hvor mye?

Om lag 60 liter i året. Aldri sukkerfritt.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61463
11.07.19 06:23
return_of_drakkar: Det betyr ikke nødvendigvis at B er et resultat av A.
Det kan være at A er et resultat av B.

De kan også begge være et resultat av en 3. ukjent faktor eller det kan være en tilfeldighet.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 61463
11.07.19 06:50
Everenga: Jobbet en del med publiserte forskningsartikler i min tid å universitetet og vi brukte akkurat den taktikken som er brukt her: Korrelasjon = årsak. Dette er jo selvfølgelig ikke tilfelle. Man må ha to grupper der eneste variabel er brus før man kan komme med noen konklusjon. Synes det er litt rart at Harvard ikke setter litt høyere standarder for seg selv enn det vi drev med :)
Som det nevnes lengre opp er muligheten stor for at de som drikker mest brus også har mest usunne levevaner generelt og da er i brus i verste fall et bidrag til denne forskjellen.

Rapporten konkluderer jo ikke med at det er noen direkte årsak, det er de som skriver om rapporten som gjør det.

Raporten finner sammenheng mellom risiko for tidlig død og inntak av sukkerholdlige drikker etter at dataene er justert for kosthold og livsstil.

For sukkerfri drikke konkluderer de med "standad-konklusjonen" (trenger videre forskning) siden det var svak sammenheng og stort sett for kvinner.

fargerik
11.07.19 13:49
titan_sable: Rapporten konkluderer jo ikke med at det er noen direkte årsak, det er de som skriver om rapporten som gjør det. Raporten finner sammenheng mellom risiko for tidlig død og inntak av sukkerholdlige drikker etter at dataene er justert for kosthold og livsstil. For sukkerfri drikke konkluderer de med "standad-konklusjonen" (trenger videre forskning) siden det var svak sammenheng og stort sett for kvinner.

Nå har franske forskere kommet med en bekymring....om det er sammenheng mellom sukker og kreft.

Men dette er vel ikke akkurat noen nyhet. Alle som har vært borti kreftbehandling og fått kostholdsråd har vel fått sukkeradvarsel, vil jeg tro?

De anbefaler maks. 1 sukkerdrikk pr. dag.

Funfact : Alkoholforskerne anbefaler maks. 3 enheter (f. eks.3 øl) pr. dag.

Så jeg tar herved en øl her og nå, med god samvittighet. Det er varmt!

(Innlegget ble redigert 11.07.19 13:55)

DrSchwei
11.07.19 20:12

Må oppfordre alle til å drikke brus fra Oskar Sylte. Bedriften går med underskudd og har gjort det i mange år. Sukkeravgiften har ikke gjort det lettere. Men det var først og fremst tapet av Cola-avtalen som gjorde utslaget.

Finnes nå å få kjøpt over hele landet - så det er virkelig å anbefale å nyte både pære-, ananas- og sitronbrus i sommer. Morsomme alternativer til de mer kjedelige sortene. Fine farger. Og så smaker det verken pære eller ananas, men sitronbrusen smaker sitron-aktig og er langt bedre enn f.eks. Sprite og 7-Up!

return_of_drakkar
12.07.19 19:38
DrSchwei: Finnes nå å få kjøpt over hele landet

En lokal butikk hadde tilbud på dem tidligere i år, så jeg prøvde dem og det var litt nostalgi over dem. Glassflasker med kork som krevde en god gammel øl-jekk (eller nyere type da som jeg tilfeldigvis fant i en skuff...).

Da koster flaskene 10 blank (og det er jo ikke pant på dem).
Hva er prisen sånn vanligvis?

edit: fant priser på en side for Spar-butikkene. Den lokale jeg nevnte selger dem vanligvis ikke....Men de var gode ja...

(Innlegget ble redigert 12.07.19 19:44)

bjoro33
bjoro33Innlegg: 3173
12.07.19 21:35
fargerik: Men dette er vel ikke akkurat noen nyhet. Alle som har vært borti kreftbehandling og fått kostholdsråd har vel fått sukkeradvarsel, vil jeg tro? De anbefaler maks. 1 sukkerdrikk pr. dag.

Det er jo en sannhet med litt modifikasjoner, sukker og kreft.

Alle celler i kroppen trenger glukose for å vokse. Alle karbohydrater og sukkeret vi spiser omdannes til glukose. Kreftcellene bryr seg ikke om glukosen er dannet av sukker eller annet. Er ikke inntaket av karbohydrater/sukker stort nok bruker kroppen muskelvev til å danne glukose. Kreftcellene får mao alltid nok glukose til å vokse.

At muskelmassen bygges ned er noe kreftpasienter sliter med. "en jeg kjenner" gikk ned fra matchvekt 74, til 52 i løpet av en tremåneders periode.

Anbefaler å sjekke kostholdsråd/alternativ behandling på nafkam.no

Rådene som blir gitt er ikke alltid riktige, og da har vi nafkam som et godt sted til å sjekke fakta mot myter og "gode råd"

Drikker nok sellv en god liter cola i uka.

(Innlegget ble redigert 12.07.19 21:37)

return_of_drakkar
13.07.19 09:52
bjoro33: Det er jo en sannhet med litt modifikasjoner, sukker og kreft.

Det er skremselsoverskiftene som kan være like farlig.
Anbefaler mitt eget innlegg fra en annen tråd og da spesielt lenken der.

return_of_drakkar
13.07.19 09:57
bjoro33: Kreftcellene bryr seg ikke om glukosen er dannet av sukker eller annet.

Kanskje gjør de det, fordi disse cellene trenger drivstoffet mye raskere enn normale celler, kan det se ut til.
Det er noe som heter slik som essensielle fettsyrer.
Det er faktisk ikke noe som heter essensielle karbohydrater.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323857.php

bjoro33
bjoro33Innlegg: 3173
13.07.19 10:40
return_of_drakkar: Kanskje gjør de det, fordi disse cellene trenger drivstoffet mye raskere enn normale celler, kan det se ut til.

Ja, men da er det (enda) spekulasjon. Klipp fra rapporten:

The scientists are keen to point out that reducing sugar in the diet would not lead to the anticancer effects that they showed in the study.

There is no proof that starving the body of sugar lowers a person's risk of developing cancer or that it improves the chances of survival should they be diagnosed with the disease.

fargerik
13.07.19 11:48

Dette kan sikkert diskuteres og vris på i alle former. Dog kan vel alle være enige i at det ikke er noe helsebringende å bælme innpå store mengder med raffinert sukker på grunn av at det er så jævlig søtt og godt.

Gad vite hva man risikerer av helseskader eller mangelsykdommer ved å redusere inntaket av raffinert sukker?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg