Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eu vil at biff kun kan lages av kjøtt.

NYTT TEMA
GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58389
06.04.19 23:06

Det høres umiddelbart besnærende ut at Eu ønsker å kalle vegetarburgere og vegetarpølser noe annet, tross alt er burger og pølser laget av kjøtt - tror Eu-pampene.

Biff er ikke kun av kjøtt. Hva med seibiff, kålrotbiff, selleribiff? De to siste rettene ble især laget mye av under krigen.

Pølser kan også lages av mye annet enn av kjøtt, hva med innmatpølser og fiskepølser?

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å erstatte navnet burger med plate eller pølse med rør eller jo, dette ble bare rør av EU.

https://www.nationen.no/eu/eu-kan-forby-industrien-a-kalle-vegetarmat-burger-polse-og-schnitzel/

Hva mener matfolket?

(Innlegget ble redigert 06.04.19 23:07)

kytec
kytecInnlegg: 40044
06.04.19 23:08
GARDSDATTRA: Hva med seibiff, kålrotbiff, selleribiff? De to siste rettene ble især laget mye av under krigen.

Seibiff er greit, selleribiff og kålrotbiff er ikke biff. 

GARDSDATTRA
06.04.19 23:17
kytec: selleribiff og kålrotbiff er ikke biff.

Joda, og det er godt. Husker vi lagde dette på skolekjøkkenet for snart femti år siden.

Du skjærer røttene i skiver, gir de ett oppkok og lar de koke noen minutter. Vender skivene i mel, salt og pepper og steker de som biff. Serveres med masse mykstekt løk, poteter og grønnsaker.

Someone
SomeoneInnlegg: 25071
15.04.19 22:58

Selleribiff er sikkert godt, med biff blir det ikke

Hvorfor har veganerbanden så jævla lav selvtillit at de må kalle produktene sine noe med assosiasjoner til kjøtt? Det er da ikke noe galt med stekte grønnsaker, men la oss kalle en spade for en spade. En stekt skive med rødbet er en stekt rødbet og ikke en burger

Farmer
FarmerInnlegg: 877
15.04.19 23:36
GARDSDATTRA: Det høres umiddelbart besnærende ut at Eu ønsker å kalle vegetarburgere og vegetarpølser noe annet, tross alt er burger og pølser laget av kjøtt - tror Eu-pampene.
Biff er ikke kun av kjøtt. Hva med seibiff, kålrotbiff, selleribiff? De to siste rettene ble især laget mye av under krigen.
Pølser kan også lages av mye annet enn av kjøtt, hva med innmatpølser og fiskepølser?
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å erstatte navnet burger med plate eller pølse med rør eller jo, dette ble bare rør av EU.

Må innrømme at det første jeg tenkte når jeg leste trådnavnet, var at nå har Gårdsdatteren abdisert fra sunt bondevett og skarpe meninger, til te selskap blant de finere fruer på Oslos beste vestkant, med sin Chihuahuaen i vesken, med en lyseblå genser fra hunden sin konfeksjonssamling som den fikk  til sin siste fødselsdag;-) Men neida, verden står til påske i år også fant jeg ut etter litt videre lesing;-) 

Personlig tenker jeg biff skjært fra stykninger som entrecote, indrefilet, ytre file, flatbiff og rundbiff. Når det gjelder seibiff osv, så kobler jeg det med at sei er med i navnet.

En annen faktor er dette med markedsføringen. For en gangs skyld er jeg litt enig med EU, når det kommer til biff.

Men pølser, hamburger osv, det kan like godt være fisk, grønnsaker ect.

(Innlegget ble redigert 15.04.19 23:42)

Farmer
15.04.19 23:47
GARDSDATTRA: innmatpølser

Fikk så dyrisk lyst på dette eller hakkemat;-)

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 18139
15.04.19 23:52
Someone: med biff blir det ikke

La oss nu ikke glemme sei biff en !

Someone
SomeoneInnlegg: 25071
16.04.19 09:16

Seig biff eller seibiff?

Wavy
WavyInnlegg: 11750
17.04.19 10:06

Biff er vel avledet av det engelske "beef" som er storfekjøtt (som mat). På norsk har det vært oversettbart med "steak" som ikke er det norske "stek", men et stykke som er så mørt at du bare trenger å steke det. Altså et stykke storfekjøtt som er så mørt at du bare trenger å steke det i panne.

Så har noen glupe sjeler vært kreative og utvidet begrepet til andre typer mat som bare trengs å stekes i panne, som seibiff eller det helt merkelige ordet "skinkebiff"...i mine ører kan man like godt si "grisokse" eller "seiokse", så hvorfor ikke "kålrotokse"? Speilegg kan bli eggebiff eller eggokse.

rogerns
rogernsInnlegg: 965
18.04.19 10:56

Det ligger åpent for villedende merking/markedsføring, har selv gått i fella med biffsmørbrød som viste seg å være noen form for linser..............

det samme gjelder vel hamburgere, når man bestiller , eller kjøper en hamburger forventer man kjøtt, og ikke at man må lese innholdsfortegnelsen om hva den inneholder

GARDSDATTRA
18.04.19 12:48
Farmer: Men pølser, hamburger osv, det kan like godt være fisk, grønnsaker ect.

Ikke sant, pølser er tross alt farse som er stappet i tarm eller i plastrør.

Eller vent litt, blir ikke da det rette navnet på vegetarpølser "absurde selvmotsigelser"?

GARDSDATTRA
18.04.19 13:02
rogerns: det samme gjelder vel hamburgere, når man bestiller , eller kjøper en hamburger forventer man kjøtt, og ikke at man må lese innholdsfortegnelsen om hva den inneholder

Selv vil jeg helst ha hamburgere med seikarbonader. Synd man ikke får kjøpt dette.

Men jeg kom til å tenke på noe. Dersom vegetarmat skal skifte navn, så vil vel det også ramme norsk tradisjonsmat, slik som benløse fugler, forloren hare, falsk skilpaddesuppe og mye annet. Dette er også mat som er noe annet enn hva navnene på rettene tilsier.

Farmer
20.04.19 00:00
GARDSDATTRA: Ikke sant, pølser er tross alt farse som er stappet i tarm eller i plastrør.Eller vent litt, blir ikke da det rette navnet på vegetarpølser "absurde selvmotsigelser"?

Mitt personlige forhold til pølser er av kjøtt, varmrøket eller kokt. Vi prøvde en gang og lage varm røkte pølser av fiskefarse, med svinetarmer. Her var en fiske farse av sei, hysa og laks. Ble ikke så galt.

En vegetarianer burde vel absolutt holde seg til pølser uten tarm.

Er ikke vegetar-rør ganske greit, da det stort sett er rør dem holder på med;-)  

GARDSDATTRA
20.04.19 22:04
Farmer: Er ikke vegetar-rør ganske greit, da det stort sett er rør dem holder på med;-)

Godt poeng :)

Strandereng
StranderengInnlegg: 7996
20.04.19 23:44
GARDSDATTRA: Selv vil jeg helst ha hamburgere med seikarbonader. Synd man ikke får kjøpt dette.

Jeg lager fra tid til annen hjemmelagede lakseburgere. Altså burgere uten Ham. 
Ingen vegetarianer med vettet i godt behold vil vel bruke hamburgerbegrepet? 

At du lager Hamburger med seikarbonader ?  Nei du lager burgere med fiskekaker.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 67415
20.04.19 23:52
Strandereng: Altså burgere uten Ham. 
Ingen vegetarianer med vettet i godt behold vil vel bruke hamburgerbegrepet? 
At du lager Hamburger med seikarbonader ?  Nei du lager burgere med fiskekaker.

(Innlegget ble redigert 20.04.19 23:52)

GARDSDATTRA
21.04.19 00:10
Strandereng: Jeg lager fra tid til annen hjemmelagede lakseburgere. Altså burgere uten Ham. Ingen vegetarianer med vettet i godt behold vil vel bruke hamburgerbegrepet?

Hva er Ham?

På den annen side, finnes det vegetarianere med vettet i behold? Jeg kjenner et par stk ...

Strandereng
21.04.19 00:23
GARDSDATTRA: Hva er Ham?

Det er steak. Altså ikke en person fra Hamburg.

GARDSDATTRA
21.04.19 00:29
Strandereng: Det er steak.

Ok, da blir en vegetarhamburger like idiotisk som ei vegetarpølse. Hva tenker de med?

Strandereng
21.04.19 00:36
GARDSDATTRA: Ok, da blir en vegetarhamburger like idiotisk som ei vegetarpølse. Hva tenker de med?

Jeg tenker at de derre bare får holde på som de selv vil. Jeg unner alle alt godt i matveien. Det viktigste er at de spiser.

Strandereng
21.04.19 00:54
Artaxerxes: Navnet «hamburger» kommer fra den tyske byen Hamburg, ikke fra ham/skinke.

Nå kjører du meg i senk Arta :-) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg