Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mat-tur til middelhavet`

NYTT TEMA
Forfun
ForfunInnlegg: 5868
14.08.19 22:15

Noen forslag til hvor man kan dra når mat er i fokus? Har vært mye i Alba, Italia. Definitivt ett bra sted, men har vært der litt mange ganger. San Sebastian i Spania står veldig høyt på listen, bare vært der 3 ganger før. Veldig mye bra barmat, samt noen av verdens beste restauranter. Hvilke andre alternativer finnes? Hvilke områder har ekstrem fokus på mat og vin? Tenker en langhelg i september. Hvor er det dere drar igjen og igjen for å oppleve god mat?

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
15.08.19 00:26
Forfun: Noen forslag til hvor man kan dra når mat er i fokus?

Det er vel de dyre stedene det ? (mange stjerner)

Eller spis der de lokale spiser (billig men godt).

(Innlegget ble redigert 15.08.19 00:26)

Forfun
15.08.19 08:19

Spiser gjerne ett måltid på ett bra sted, med noen stjerner. Enkleste er å se på topp50 restauranter i verden, og reise etter det. Men det jeg er ute etter er en by/område der mat er i fokus. Både i Alba og San Sebastian får en fantastisk mat veldig mange steder. Det er hverdagsmaten som jeg ønsker å oppsøke. 

McLovin
McLovinInnlegg: 13082
15.08.19 08:30

Lyon

Forfun
15.08.19 13:00
McLovin: Lyon

Enig. Har hørt at det skal være ett av de bedre stedene for mat i Frankrike. Har bare vært innom der en gang, så ukjent for meg. Kontakter en frankofil venn i kveld.

Har du noen mattips her? Definitivt akutelt sted å reise.

McLovin
McLovinInnlegg: 13082
15.08.19 13:33

Blir kalt verdens gastronomiske hovedstad, finnes masse lister på nettet. 

KimK
KimKInnlegg: 13
15.08.19 16:36

Sevilla er et fint sted hvor det finnes mye å velge i både fra sjø og land.

Forfun
15.08.19 23:11

Sevilla frister reisemessig mer enn alternativene. En test er Michelin guiden, Sevilla har en stk 1 stjernes restaurant. Lyon har 13 en stjernes, 3 stk to stjernes og en 3 stjerners. Alba har 17 en stjernes, og 1 tre stjerner. San Sebastian har 7 en stjernes, 1 to stjerner, 3 stk 3 stjerner. 

Ikke det at dette betyr veldig mye, det blir maks en middag på en slik restaurant. Men det sier mye om hvilke holdninger som finnes til god mat i området. Det som teller er at restaurantene elsker det de gjør, og at alt fra enkle til fancy restauranter serverer minneverdig mat. 

Å få med ett lokalt marked vil være ett stort pluss på en slik tur. 

KimK
KimKInnlegg: 13
16.08.19 11:39

Noen av de beste restaurantene du finner rundt omkring i verden er de hjemmekoselige hvor "bestemor" står på kjøkkenet å lager mat, der hvor de lokale går. Jeg forstår at noen vil på Michelin-restauranter, men for meg handler det om god mat, ikke betale dyre dommer for noe som ser ut som et glansbilde på talerkenen.

Forfun
16.08.19 14:40
KimK: Noen av de beste restaurantene du finner rundt omkring i verden er de hjemmekoselige hvor "bestemor" står på kjøkkenet å lager mat, der hvor de lokale går.

Beste manten jeg har spist i Frankrike har vært av av typen gryterett kokt i mange timer tilbredt av bestemor. I en liten landsby. Beste maten jeg spiste når jeg var i Mexico var gatemat i ett dårlig strøk (taco). Når det er lang kø av lokale er det bare å stille seg i køen, og vente på en fantastisk opplevelse. Eller ta barmaten i San Sebastian. Stor konkuranse om å levere høy kvalitet. Når jeg er ute å reiser ser jeg mer på parkeringsplassen utenfor restauranten enn selve restauranten. Er det lokale biler går jeg innom.

Det er ufattelig gøy å oppleve restauranter som står på topp 50 listen. Men det er så dyrt at en ikke opplever det ofte. Denne turen er det ikke målet. Målet er ett sted der høy fokus på mat. Jeg mener de tre byene jeg har nevnt over representerer noe av det bedre i Europa. Håper egentlig å finne ett fjerde sted, så jeg kan reise og oppleve noe nytt. Derfor jeg startet denne tråden. (Egentlig mener jeg at Secilia har potensiale til å komme høyt opp. Har spist mye god mat der, samt noe lokal vin som er blandt det beste fra Italia).

Marchionni
MarchionniInnlegg: 7158
20.08.19 11:50

Jeg vil anbefale Torino (Hvor jeg selv bor).

Det er en relativt stor by – så kanskje ikke helt du ser etter – men med en fantastisk mat- og drikkekultur og det som ofte kalles Europas største utendørsmarked. En veldig autentisk italiensk by, hvor du etter min mening får veldig mye for pengene. Du sier du har vært mye i Alba, så kanskje du allerede har vært i Torino, men det er en undervurdert by som fortjener ditt fulle fokus.

Så er jeg sikkert litt inhabil, men sjekk litt selv – og du vil se at Torino er anbefalt av veldig mange.

Forfun
20.08.19 22:47

Tusen takk for tips! Har kjørt rundt Torino mange ganger, men faktisk aldri spist en middag der. Men ser at det kan være ett veldig godt område. Lite turister. Det er en del turister rundt Alba, Barolo distriktet er det ganske fullt til tider. Utendørsmarkedet virker spennende. Tror jeg setter av en dag eller to neste gang jeg er i området. Men foretrekker småsteder. Stort sett overnatter jeg utenfor Alba også. Utrolig mye god mat og vin i området. 

enigma99
enigma99Innlegg: 821
28.08.19 18:15
Forfun: Sevilla frister reisemessig mer enn alternativene.

Kan anbefales. De beste tapasene (hmm er det et ord..) vi noengang har fått er i Sevilla. I tillegg er det en fantastisk by å vandre rundt i, katedralen er fantastisk, og stemningen i smågatene på kvelden. Stedet er også herlig fritt for charterturister. Det er også et godt utgangspunkt for å besøke Lisboa.

enigma99
enigma99Innlegg: 821
28.08.19 18:17

Ikke et sted hvor mat er i fokus.. -Og ikke et sted man reiser til for å spise god mat.. -Men, Tips: Hvis dere skulle befinne dere i Gdansk, IKKE dra derfra uten å spise på Literacka ! De serverer mat i en klasse man ikke venter i Polen, og til Polske priser ;-) 

Forfun
22.09.19 21:54

Liker å avslutte tråder. Nå er turen gjennomført, og det ble ikke en mat-tur. Dessverre, men fikk en mulighet jeg ikke kunne si nei til. Skulle fly ut med Norwegian, det gikk ikke, så kjøpte en SAS billett dagen etter. Litt misfornøyd. Første dag var bra, lunsj ble kjøpt på ett lokalt supermarked. Skinker og ost er bare noe helt annet der nede. En benk på strandpromenaden var lunsjstedet, så ustabilt vær at vi var alene. 

Første kvelden en en stjernes restaurant litt syd for Barcelona. Virkelig god mat, ikke noe overambisiøst, bare gode smaker. Merkelig dårlig service, men god mat oppveier. En god opplevelse. 

Frokost var som vanlig i Spania direkte dårlig. Lunsj ble igjen kjøpt på ett supermarked. Ble litt ekstra handling. Snakket om hvilken skinke som var best. Ba da om å få en uåpnet pakke. Etter litt overtalelse gikk hun med på å prise den vakumpakkete 3 kg biten. Heiv også noen flasker 10-15 år gammel Rioja (10 stk) i kurven. Og litt salami. Hun i kassa snakket om «moy caro» og lurte på om noe var feil. Vil ha mye glede av den handlekurven fremover. 

Middag i Pyreneene var en katastrofe. De klarte virkelig ikke å grille en entrecôte (grønnsakene veldig gode).  Lunsj i Andorra neste dag var enda verre. Middag på den franske riviera helt OK, men manglet det lille ekstra en forventer av en lokal bakgårdsrestauran som er topp 2% på TripAdvisor. En ting som var herlig med Frankrike er baguettene. Fantastisk gode. 

Lunsj i Röhne dalen var turens høydepunkt når en vurderte pris kvalitet. Litt utenfor en liten by, Eneste måten å spotte det på var mange lokale biler parkert på ett helt ulogisk sted. Maten ble lagt i en bil, rimelig fullt til lunsj på en mandag. Chrevre fondue til forrett, biff tartar til hovedrett. Eneste var at rødvinen var elendig. Aldri forstått franske viner dessverre. Spesielt ikke medium viner, de gode er veldig gode, men utrolig dyre. 

Hva lærte jeg? Vil tilbake til maten i Spania og Röhne dalen. Skinkene i Spania er bare utrolige. Mye gode smaker i Spania. Men Frankrike er kanskje hyggeligere? Lyon står høyt på min liste over steder jeg vil besøke. Solkysten i Spania frister fremdeles ikke. 

Everenga
EverengaInnlegg: 4906
27.09.19 09:38

Bologna går vel blant Italienere for å være den storbyen med best kjøkken. Kalles "Den fete" av denne grunn. 

Klikk for å gå tilbake til toppen