Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Plommer

NYTT TEMA
Stenia
SteniaInnlegg: 2874
29.08.19 01:10

Nå er tiden inne for norske plommer. Meny har lagt ut annonse for hva man kan bruke plommer til (med bilde av morell). Hvorfor er fersken og plommer alltid så billig ? (hm er det fordi ingen orker å spise så mye av det).

Moreller er noe ganske annet. For et par uker siden kjøpte jeg noen norske ferske moreller fra en bod. Herregud så godt.

(Innlegget ble redigert 29.08.19 01:10)

fargerik
fargerikInnlegg: 64038
29.08.19 14:35

hmmm....i hagen her er det to plommetrær som begge bærer godt i år. Store mengder plommer med andre ord.

Dette er gule plommer, men de er for det meste ikke helt modne. Fremdeles harde og grønne. Derfor slipper trærne fra seg en drøss med plommekart når det kommer noen vindkast. For meg er umodne plommer uinteressant og kan ikke brukes til noe som helst.

Med mindre noen har et tips til "hva kan plommekart brukes til?"

Når de blir gule og modne, er de veldig gode. Men ikke noe jeg spiser for mye av. Det blir lett litt krøll med magen...

(Innlegget ble redigert 29.08.19 14:39)

sentry4
sentry4Innlegg: 5073
29.08.19 14:51
Stenia: Hvorfor er fersken og plommer alltid så billig ? (hm er det fordi ingen orker å spise så mye av det).

Det er kanskje en kombinasjon av at veldig mye blir modent på samme tid og at ingen av dem egner seg for lagring mer enn ganske få dager.

Gode plommer er veldig godt!  Min favoritt er Victoria.  Ingen over, ingen ved siden.

fargerik
29.08.19 17:13
sentry4: Det er kanskje en kombinasjon av at veldig mye blir modent på samme tid og at ingen av dem egner seg for lagring mer enn ganske få dager. Gode plommer er veldig godt! Min favoritt er Victoria. Ingen over, ingen ved siden.

Jeg hadde litt hobby med å lage vin i forrige århundre, og klarte utolig nok å lage noen varianter som ble ganske gode. Men kan man lage vin av plommer? Nei, det er plomma for tam til. Men som tilsetning til hjemmelaget vin av andre bær kan plommer gi et lite, beskjedent bidrag.

Om undertegnede har planer om å gjenoppta hobbyen? NOPE.

Kan egentlig plommehaugene brukes til annet enn plommesyltetøy eller kompost?

(Innlegget ble redigert 29.08.19 17:15)

sentry4
sentry4Innlegg: 5073
29.08.19 17:37
fargerik: Kan egentlig plommehaugene brukes til annet enn plommesyltetøy eller kompost?

Plommesaft?  Plommelikør?  

Har ikke peiling - spør bare.

fargerik
29.08.19 17:42
sentry4: Plommesaft? Plommelikør? Har ikke peiling - spør bare.

Tror nok det er et par muligheter, men den litt tamme plomma er mye mindre interessant enn andre ting. Etter min mening. Skal man lage plommesaft, må den tilsettes andre ting for å fungere.

Vi har kirsebær ( ! ) bjørnebær og slåper oppe i skauen, og til likør syns jeg de er litt bedre. Jeg vet om et par skattkister av noen slåpekratt, hvor det bugner. Men de er godt beskyttet. Det er lett å rispe seg på skarpe torner.

Forøvrig syns jeg likør i en hylle i en møblert butikk fungerer greit nok. Spesielt siden jeg egentlig ikke drikker det :-)

(Innlegget ble redigert 29.08.19 17:48)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
29.08.19 18:37

Mener at plommene er ekstra gode i år! Kjøper massevis - en slik vanlig pose varer bare 2-3 dager. Hendige poser, men det er irriterende at det ikke står sort på - bare hvor de er fra, hhv Hardanger og Svelvik har jeg sett så langt.

Morfar hadde fire slag plommer i den store hagen nedenfor veien. Det var blåplommer som var først modne. Disse var "spiseplommmer". Og så var det ett tre med gule plommer, disse var min personlige favoritt da jeg var barn. Så var det ett tre med noen spesielt gode plommer, disse var ganske runde. Det gav liten avkastning, men det var noe litt ekstra med disse.

Så var det da Victoria på toppen. Mener at det var flere trær av disse. Disse gav mer avskastning og det var disse som ble brukt til syltetøy og ikke minst til hermetiske plommer som alltid for meg har vært desserten på julaften.

(Innlegget ble redigert 29.08.19 18:38)

DrSchwei
29.08.19 18:51
fargerik: plommesyltetøy eller kompost?

Synes det stod kompott, men altså kompost? MAKAN! Det er 2019, mann - man lar ikke god mat bli kompost!

Inviter naboene til å plukke! Ellers kan du hermetisere. Det er litt jobb. Plommechutney er et tips. Men det er jo fine muligheter for både kaker og desserter.

(Innlegget ble redigert 29.08.19 18:52)

fargerik
30.08.19 11:19
DrSchwei: Inviter naboene til å plukke!

hehehe...kompoSt, ja.....MLE er aktiv fjesbok-bruker, og har allerede offentliggjort at det er selvplukk her. Vi har også mer epler enn vi rår med, men heldigvis kommer en hesteberte og plukker snacks til hesten sin :-)

DrSchwei
30.08.19 11:47
fargerik: epler

Er eplene modne nå? Det står et tre på hjørnet i "parken" her mellom husene, det er det epler på. Kanskje jeg skulle plukke et par ekte Gamleby-epler og sette disse på menyen. Mulig kulturministeren har sett seg ut de samme eplene, så her gjelder det å være raskt nok ute!

fargerik
30.08.19 12:03
DrSchwei: Er eplene modne nå? Det står et tre på hjørnet i "parken" her mellom husene, det er det epler på. Kanskje jeg skulle plukke et par ekte Gamleby-epler og sette disse på menyen. Mulig kulturministeren har sett seg ut de samme eplene, så her gjelder det å være raskt nok ute!

Nei, det er vel litt tidlig....ihvertfall for de eplene jeg har. Men det blir jo mye nedfallskart, og de er harde og litt sure. Men til eplekake kan de nok funke. Eplekake er snadder.

DrSchwei
30.08.19 13:50

Hm, plommene hos Meny var begynt å bli litt sjabre. Kjøper ikke folk plommer? Jeg synes nesten det er rart at ikke alle kjøper plommer. Ser rart på folk som kjøper druer og utenlandske epler i stedet for pommer om dagen. Men nå er jeg jo en gang slik.. :-)

DrSchwei
30.08.19 13:52

Ja, og til eplekake og lignende er jo de sure eplene best. Litt mye mimring her, men i barndommen var det alltid eplekake om høsten. Selv synes jeg ikke det var så godt, for jeg ville jo heller ha andre kaker enn kaker som var fylt med frukt. Men nå er jo dette noe av det beste jeg får. Finnes mange varianter, de med mye smør er selvsagt best :-)

DrSchwei
fargerik
30.08.19 18:18
DrSchwei: Her er en OK dessert, vil jeg tro: https://www.nrk.no/mat/tilslorte-plommer-1.13117260

ummmm...Yummifaktor. Kan det kombineres med bondepiker eller budeier? :-)

Puster forøvrig ut nå etter dagens dont på jernhesten. Og jeg fant misværost hos MENY, og mens jeg var borte har det vært venninder på kaffelabberas som hadde med et glass blåbærsyltetøy av blåbær fra skogen.....og jeg har funnet frem vaffeljernet.

(Innlegget ble redigert 30.08.19 18:21)

apples
applesInnlegg: 6382
30.08.19 21:10

Har i år kjøpt de største plommene jeg har sett noen gang, nesten på størrelse med eplene de kom med uken etter. Røde plommer fra Flo, verken syrlige eller for bløte, kan fint spises uten søl. Satt ikke fast i stenen, ikke seigt skall.

De kom med gule plommer i dag men de har jeg ikke smakt.

DrSchwei
09.09.19 18:19

Kjøpte plommer på Stortorvet på lørdag - de har flere typer, men alt til relativt sett høy pris 100 kr/kg. Kjøpte på Meny idag. Spiser bare plommer i sesong, glemmer helt annen frukt, før eplene kommer - de norske.

Meeeen. Gikk forbi Fattighuset nettopp - der stod det en enorm palle  - over 2 meter høy og 1,5 meter bred med haugevis med kartonger med norske flagg - altså norske plommer. Greit at fattige får, men tyder på en viss overproduksjon  - så litt nede i kassene og det nok vel modne.

(Innlegget ble redigert 09.09.19 18:19)

fargerik
10.09.19 14:29
DrSchwei: Meeeen. Gikk forbi Fattighuset nettopp - der stod det en enorm palle - over 2 meter høy og 1,5 meter bred med haugevis med kartonger med norske flagg - altså norske plommer. Greit at fattige får, men tyder på en viss overproduksjon - så litt nede i kassene og det nok vel modne.

Overproduksjon skal være sikkert og visst. Jeg har aldri sett så mye plommer på trærne her noengang som i år. De henger som drueklaser, tett i tett. Store og gule og søte. Flere greiner har knekt av tyngden, så mye er det. Jeg tusler rundt nå og plukker, (hyppige pauser) og har fylt en trillebår med nedfallsplommer fra under det ene treet, uten at jeg kan se at det er minket noe i plommeklasene i treet. Makan!

(Innlegget ble redigert 10.09.19 14:31)

DrSchwei
14.09.19 14:03

Ja, det merkes at det er plommer nok - Rema har satt ned plommene til 30 kr/kg nå. Til overmål får jeg 30 prosent rabatt på frukt og grønt denne helgen. Så kiloprisen er ned i 20 kroner. Hadde jeg vært i toppform hadde jeg laget syltetøy og andre godsaker, men nå blir det naturell. Kanskje lage litt syltetøy til ost eller smuldrepai i morgen. Får se.

Elvebakken
ElvebakkenInnlegg: 625
14.09.19 14:08

Ekstremt mye frukt og blomster i år. Henger sammen med den ekstreme tørken i fjor. Overlevelse. 

fargerik
14.09.19 14:18
Elvebakken: Ekstremt mye frukt og blomster i år. Henger sammen med den ekstreme tørken i fjor. Overlevelse.

Vanvittig mye plommer. Her i huset driver vi akkurat nå og prøver å bruke opp noen av plommene til å lage plommesaft. Oppskriften er jo ganske grei, plommer, vann og litt sukker. De henger i kledet og renner av seg nå, mens jeg røyker en sneip i furtebua og kona er sporty og går på tur før regnet kommer. Plommesaft? Det blir vel sannsynligvis noe ala rabarberasaft vil jeg tro?

Klikk for å gå tilbake til toppen