Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matsreif 2019

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49667
04.09.19 13:48

Da er det snart klart for et av høstens høydepunkter. Her er det nok lurt å være tidlig ute, hvis man har anledningen til det. Denne gangen har jeg selv planlagt turen litt og tenker å i hvert fall stikke innom følgende:

Heimbakst - stand 28 - bakeri fra Romsdalen, med spesialiteter på lefser fra Møre og Romsdal.   Dyre Gård - stand 11 og Matmerk - Eplejuice fra Østfold.   Idsøe - stand 73 - Meny-teltet - sjekke om de har noe godt kjøtt.   Sølvane gard - stand 9 - her har de kje. Veldig godt kjøtt. Se om de har noe som passer.   Smøla - stand 77 - har blant annet villsau. Kanskje finne middag til lørdag her?   Hitramat - stand 73 - krabbe - finnes jo overalt, men kanskje ekstra fersk og prisgunstig?   Klippfisk av skrei - stand 26 - spent på denne. Virker som et litt mer eksklusivt produkt enn masseprodusert. Sikkert dyrt, men verdt en titt   Leiren laks - stand 19 - har fått pris for røkt og gravet ørret. Kanskje prøve en bit.   Juviksild - stand 67 - fantastisk sild. Kjøper for kjøleskapet hvis prisgunstig.   Smia - stand 2 - blandaball!! Det aller viktigste for meg. For det er ikke så lett å få tak i i Oslo eller. Blandaball er fanatstisk.   Tørrfisk lofoten - 72 - Matmerk - sjekke litt hva de har og få tips til tilberedning, f.eks. utvanningstid.   La feve - stand 67 - jøss, imponerende stilig konfekt, men horrible priser ikke uventet. Kanskje man lar seg friste.
  Budsjettet har jeg ikke tenkt på her nå.
bjoro33
bjoro33Innlegg: 4414
04.09.19 19:08
DrSchwei: Smia - stand 2 - blandaball!! Det aller viktigste for meg. For det er ikke så lett å få tak i i Oslo eller. Blandaball er fanatstisk.

Her i fjorden kjøper jeg det av og til av Løvold fisk fra Averøya. Veldig bra kvalitet. Fiskebil en gang i mnd ca. Om den er i Oslo er jeg usikker på, kanskje du må ta toget til Lillestrøm. Eller Bekkestua

Husker ikke pris, men de sjeldne gangene...uten betydning :)

Jeg har også laget det noen ganger selv, men det blir dyre greier.

lyr, sei, løk, mel, 0g potet. salt og pepper. Men å finne fersk fisk er jo smått den største oppgaven.

Men det går sikkert med annen fisk enn lyr  også. (kålrabistappe og røkte pølser til) 

(Innlegget ble redigert 04.09.19 19:17)

malacay3
malacay3Innlegg: 20207
05.09.19 11:04

Får ta meg en tur ned. Pleier vanligvis å kjøpe ost, håper det er bedre utvalg av blåmuggost enn det har vært tidligere. Kje har jeg lyst til å prøve, og også hval dersom noe frister.

Skulle gjerne hatt matstreif oftere, alltid spennende å være der.

malacay

DrSchwei
05.09.19 11:17
bjoro33: Husker ikke pris, men de sjeldne gangene...uten betydning :) Jeg har også laget det noen ganger selv, men det blir dyre greier. lyr, sei, løk, mel, 0g potet. salt og pepper. Men å finne fersk fisk er jo smått den største oppgaven. Men det går sikkert med annen fisk enn lyr også. (kålrabistappe og røkte pølser til)

Ja - enig - pris uten betydning når det er sjeldne varer, og ikke minst håndverk og gode råvarer. Når man går på Matsreif og lignende markedet må man bare lære seg å se bort fra pris. Dette er små produsenter og det er mye arbeid. De blir uansett ikke rike av det de holder på med...

Har aldri laget blandaball. Og jeg er sannelig ikke sikker på om min mor har laget det selv heller.  Blandaball er mer en romsdalsk og nordmørsk ball enn noe som er utbredt på Sunnmøre. Men det ble spist noen ganger i barndommen, muligens det var kjøpt. Herlig  mat - jeg bruker det til søndagsmiddag, med kokt kålrot, gulrot og bacon. Melk som drikke til.

(Innlegget ble redigert 05.09.19 11:18)

DrSchwei
05.09.19 11:21
malacay3: Får ta meg en tur ned. Pleier vanligvis å kjøpe ost, håper det er bedre utvalg av blåmuggost enn det har vært tidligere. Kje har jeg lyst til å prøve, og også hval dersom noe frister.

Ja, er vel mest faste oster, som jeg selv synes er litt kjedelig når man først skal ha noe ekstra god ost. Og Kraftkar synes jeg ikke det er så mye stas med som det var for noen år tilbake...

Kje er veldig bra, men nå på høsten har man jo også ferskt lam. Og man må jo få plass på menyen!

Hval noterte jeg ikke - men kan være aktuelt om de har den kvaliteten der det står "mørnet filet". Dette er en fantastisk råvare. For øvrig stikker jeg alltid innom denne standen fordi det fort kan være kjentfolk der, for det er sambygdinger som driver dette. :.-)

(Innlegget ble redigert 05.09.19 11:21)

DrSchwei
06.09.19 15:24

Kom meg hjem i det det begynte å regne. Perfekt opplegg for en sykmeldt mann (siste dagen sykmeldt) - starte med en WIT øl fra Spydeberg. Deretter handle inn det viktigste. Lefse fra Romsdal. Blanda- og saltfiskball fra Smøla. Sild fra Aukra. Klippfisk fra Garshol i Kristiansund. Ytrefilet av kje fra Hordaland. Så litt småting, som Rosalita-ost og små ting som skal spises snart. :-)

Passe med folk. Fikk snakket litt med klippfiskkjerringa - dvs, det var nordlendingen bak meg, som sneik i køen, som startet dialogen. Snakket om at det var mye "juks" med klippfisk, mth merking og sånt. Garshol lager klippfisk av ferske råvarer og hele fisker, ikke noe juks med frossen råvare og tørking av filet!

Godt med folk over alt - men må si, det er virket som ikke noe stor salgstriks å la en meget høy og stor mørkhudet mann stå  å selge "Bestemors lefser". Kuriøst, men føles ikke ekstremt autentisk ut :-)

(Innlegget ble redigert 06.09.19 15:24)

malacay3
malacay3Innlegg: 20207
10.09.19 23:11

Det har vært litt av vært innom matstreif/bondens marked. Dummeste jeg har vært med på var en som skulle prøve å prakke på meg `lofotgullerøtter` til 100 kr kg.

Malacay

DrSchwei
11.09.19 18:25
malacay3: Det har vært litt av vært innom matstreif/bondens marked. Dummeste jeg har vært med på var en som skulle prøve å prakke på meg `lofotgullerøtter` til 100 kr kg.

Noen som prøvde seg med et lite eksperiment? Mulig det er så mange dumme og rike folk i Oslo at det går greit...

Klikk for å gå tilbake til toppen