Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Smør på grøten

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
14.09.19 19:26

Det er godt med godt smør på grøten. En passe klatt - når man er sammen med andre tar man anstendige mengder. Når man er alene kan man ta uanstendige mengder. Men, selv i de øyeblikk jeg har vært mest smørraus med meg slev, har jeg aldri vært i nærheten av dette. :-)

Nok smør på grøten

sentry4
sentry4Innlegg: 5073
15.09.19 10:05

Du slette tid! Det kan da umulig være godt?

skytsengelen
skytsengelenInnlegg: 2401
15.09.19 10:12

grøtens intro ble kjennetegnet på billig middag... dengang en betalte 5 kr for grøtrispakken og 5 kr for en liter melk.. 10 kroners middager ..ble kjent som hverdagsmiddagen til oslofolk som hadde så dyre boliger at alt de hadde råd til var å spise grøt til middag.. 

staus rett over det å suge på labben :)

jonas
jonasInnlegg: 33864
15.09.19 10:31
DrSchwei: Nok smør på grøten

Og merk deg at det er smør i grøten også. Overkill ja.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 10526
15.09.19 11:33

Ble faktisk kvalm av det bildet.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 36551
15.09.19 11:39

I går laga jeg risengrynsgrøt fra bunn av for første gang på lang tid. Da jeg var liten var det fast innslag på lørdags formiddag.  Det hender seg nå for tiden at vi kjøper Fjordland-grøt, men jeg må si at det var enormt mye bedre å lage den sjøl. Faktisk overraskende stor forskjell siden jeg mener Fjordlandgrøten er helt OK og det eneste jeg har kjøpt fra den fabrikanten som har vært spiselig.  

Og smørøyet skal selvsagt ikke være en halv pakke, men en liten spiseskje i midten

(Innlegget ble redigert 15.09.19 11:39)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49315
15.09.19 12:31
PapaSmurf: I går laga jeg risengrynsgrøt fra bunn av for første gang på lang tid. Da jeg var liten var det fast innslag på lørdags formiddag. Det hender seg nå for tiden at vi kjøper Fjordland-grøt, men jeg må si at det var enormt mye bedre å lage den sjøl. Faktisk overraskende stor forskjell siden jeg mener Fjordlandgrøten er helt OK og det eneste jeg har kjøpt fra den fabrikanten som har vært spiselig. Og smørøyet skal selvsagt ikke være en halv pakke, men en liten spiseskje i midten

Ja, et ganske bra barne- og ungdomsminne var at jeg hadde ansvaret for å koke grøt - Geisha - nesten hver lørdag. Opplevelsen og lukten rundt  dette er uløselig knyttet til NRKs Ukeslutt-intro. Ofte var det også litt mør eller spekemat til grøten. Og alltid husholdningssaft. Noen ganger brukte vi Toro. Den var litt søtere. Nå spiser jeg vel slik grøt bare på lille julaften, stort sett. Det er jo godt, ja. Liker godt smør, og hender jeg tar på litt etter at det første øyet er gått med, men ikke noe i nærheten av dette sjokkerende bildet fra NRK. :-)

(Innlegget ble redigert 15.09.19 12:32)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60182
15.09.19 18:49
jonas: Og merk deg at det er smør i grøten også. Overkill ja.

I denne grøten er det rikelig med smør både i og på grøten, himmelsk god grøt.

Wavy
WavyInnlegg: 11915
16.09.19 13:51

Jeg husker farmor nøyde seg ikke med en smørgrop. Hun smeltet først smøret, deretter lagde hun mange groper over grøtflaten og helte oppi alle sammen. Husker jeg ble helt paff når jeg så det.

(Innlegget ble redigert 16.09.19 13:52)

bjoro33
bjoro33Innlegg: 4114
19.09.19 12:35
DrSchwei: Men, selv i de øyeblikk jeg har vært mest smørraus med meg slev, har jeg aldri vært i nærheten av dette. :-)

akkurat passe :)

Men jeg stusset litt på koketiden....5-8 minutter. Er det ikke fortsatt litt melsmak da? Fløyelsgrøten min, aldri under 10 minutter kok.

Kanskje jeg skal bli miljøvennlig og prøve 5

glycinello
glycinelloInnlegg: 5714
26.09.19 15:34
DrSchwei: Nok smør på grøten

Nok grøt på smøret?

Klikk for å gå tilbake til toppen