Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gressløk

NYTT TEMA
nadajan
nadajanInnlegg: 11628
01.10.19 10:42

Det var gressløk vi brukte og ingenting erstattet den. Nå er vi presset på vårløken som ikke er halvparten så god og brukervennlig. Min mening.

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
11.10.19 00:40
nadajan: Det var gressløk vi brukte og ingenting erstattet den. Nå er vi presset på vårløken som ikke er halvparten så god og brukervennlig. Min mening.

Vårløk og gressløk er helt forskjellige ting. Jeg bruker tørket gressløk (finner man i krydderhylle i butikken). Slipper å skylle/kutte.

(Innlegget ble redigert 11.10.19 00:41)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 54319
11.10.19 08:30
nadajan: Det var gressløk vi brukte og ingenting erstattet den. Nå er vi presset på vårløken som ikke er halvparten så god og brukervennlig. Min mening.

Din mening, men hva vil du diskutere?

Du får alle typer løk i butikken, fra gressløk, via vårløk til purre. Men det er ingen som presser på deg noe som helst, og som Stenia over her sier så er gressløk og vårløk to forskjellige ting, de har ikke samme smak eller bruksområde.

KingKongHalvor
11.10.19 08:33
Stenia: Jeg bruker tørket gressløk (finner man i krydderhylle i butikken). Slipper å skylle/kutte.

Har alltid tørr gressløk i reserve, hvis jeg feks skulle få lyst på eggerøre. Men det er vesentlig tammere i smaken enn frisk gressløk. Jeg kjøper i bunt hos grønnsakshandleren, og det jeg ikke bruker kutter jeg og fryser, funker bra det også.

nadajan
11.10.19 22:51
KingKongHalvor: Din mening, men hva vil du diskutere?

Samler info.

nadajan
12.10.19 02:19

For meg virker det som om gressløk alltid lå i større kvantum og aldri som potteplanter slik som i dag. Vårløken er derimot lettere tilgjengelig, så derfor hadde jeg det for meg at gressløken var byttet ut mot vårløk.

KingKongHalvor
12.10.19 07:50

Skjønner. Men sånn er det ikke. Er en fordel at gressløken står i potte, da holder den jo lengre. 

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
13.10.19 00:55
KingKongHalvor: Men det er vesentlig tammere i smaken enn frisk gressløk.

Det er en forskjell ja. Men ikke vesentlig. Når jeg smelter smør så tar jeg i en spiseskje eller to med tørket gressløk. Dette bruker jeg til både hvit og rosa fisk. Smaker godt og det ser godt ut med grønt på :)

KingKongHalvor
13.10.19 11:14

Tips til neste gang du skal smelte smør til fisk - kok opp litt vann i en kjele, kanskje 0,5 dl, og pisk inn smør. Og gressløk til slutt. Smører emulerer ned vannet og gir en helt annen smak og konsistens. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg