Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Datohysteriet

NYTT TEMA
Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5987
18.10.19 17:16

Har fått inntrykk av at veldig mange kaster mat som bare er en dag over best før datoen. I min verden ser dette ut til å ha blitt nesten hysterisk.

Kjøpte i August en brie-ost som hadde utgått dato 22.08.2019. I dag, nesten 2 mnd. etter spiste vi den siste biten, og jeg kan garantere at den var like god. Hadde for noen uker siden en liter med helmelk fra Q som hadde gått ut for 14 dager siden. Den var også like god.

Jeg mener, lukt og smak før dere kaster.  

kytec
kytecInnlegg: 46543
18.10.19 17:19
Hansaguden: Jeg mener, lukt og smak før dere kaster.

Absolutt, kjøtt er bedre etter dato. Reglene for datomerking av egg er det sykeste av alt. Millioner av egg som blir kastet helt unødvendig. 

Tipper mer enn 90% av all maten som kastes er helt strøken. 

Hansaguden
18.10.19 17:36
kytec: Tipper mer enn 90% av all maten som kastes er helt strøken.

Det tror jeg du har helt rett i. 

Og dette med egg er jo aldeles vanvittig. Tidligere hadde man eggene i en kurv på kjøkkenbordet. Det var jo før kjøleskap ble allmenn eie. 

(Innlegget ble redigert 18.10.19 17:40)

Hansaguden
18.10.19 17:52

Jeg har faktisk 2 kartonger med egg som har best før dato 22.07.19. Ingenting feil med de. Hva faen er de de tenker med de som setter disse datoene? 

kytec
kytecInnlegg: 46543
18.10.19 17:57
Hansaguden: Jeg har faktisk 2 kartonger med egg som har best før dato 22.07.19. Ingenting feil med de. Hva faen er de de tenker med de som setter disse datoene?

Det er syke EØS-regler. Egg har bare holdbarhet på 28 dager. 

Er vel en som har fått salmonella enn plass i verden en gang og så sprer hysteriet seg. 

Var ille nok i Norge før med 48 dager, men nå har det tiltet helt.

Egg holder seg lett i 6 mnd gjerne ett år som det lagres rett. 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53606
19.10.19 08:21

Jeg kjøper egg etter behov, dvs sånn ca en 6-pakning i uka. Ser i hvertfall ikke noe behov for å ha dem liggende en mnd eller to. 

Men det er veldig mye uvitenhet. Har en kollega som er livredd for datomerking. En feit kar som bor alene og spiser veldig usunt, men han har aldri kjøpt noe som nærmer seg utløpt, går rett forbi 50%-hyllen. Hans egen kontroll går på å legge inn noen dager ekstra, så han kaster ting som går ut om et par-tre dager, helt konsekvent. 

Har prøvd å diskutere dette mange ganger, kan like gjerne diskutere med bikkja. Men nå skal det sies at han er litt spes på andre områder også, ta dette med vann. Han har en gammel Imsdalflaske han fyller vann på sikkert 5-6 ganger om dagen, og da må vannet renne i minimum 5 min, og flasken skal skylles eksakt 7 ganger. Det er nesten litt fascinerende å se på. 

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
20.10.19 16:55

Går fint  eksempelvis med melk langt over dato om den har vært oppbevart i kjøleskap. Produktet har de samme kvaliteter.

Slik var ofte ikke tidligere som jeg husker så jeg har lurt litt på om det har med datosetting å gjøre.

I vår tid synes jeg det virker som folk flest har så forskjellige tro er og oppfatninger om hva som er godt kosthold kanskje mye basert på prøving og feiling. Iallefall jeg tror at myndighetenes kostholdsråd slår ikke an på samme måte i dag fordi det er så stort spekter av ting vi kan velge på og at mange søker kunnskap om spesialiteter og at så mange har gått bort fra " fjernsynskjøkkenet". Jeg vet ikke om det er slik men det er det inntrykk jeg har fått av de mennesker jeg har hatt i min omkrets.

(Innlegget ble redigert 20.10.19 16:56)

Hansaguden
21.10.19 14:21

Nå må vi bare vente på at det blir best før dato på dasspapiret. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49282
21.10.19 17:57

Er vel mer bevissthet på dette etter hvert, i alle fall om man skal tro mediene.... Det er jo blitt litt mer oppmerksomhet på at man ikke bør kaste mat. Nå har jeg aldri helt skjønt at det skal være så mye verre å kaste mat enn f.eks. ubrukte klær eller å bytte kjøkken hvert 10. år, men men..

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53606
21.10.19 21:54
DrSchwei: Nå har jeg aldri helt skjønt at det skal være så mye verre å kaste mat enn f.eks. ubrukte klær eller å bytte kjøkken hvert 10. år, men men..

Helt enig, det er et veldig ensidig fokus på matsvinn, mens alt annet overforbruk snakkes det lite om. Nordmenn er verdensmestere på oppussing, veldig ofte helt unødvendig. Har opplevd flere ganger at bad og kjøkken som er 1-2 år gammelt totalrenoveres. Men dette gjelder jo i flere sammenhenger. Det messes ustanselig om dyr mat, selvom vi aldri har brukt mindre penger på mat. Litt mindre mas om prisstigning på bolig, men det er jo en investering må vite.

karichristoffersen55
karichristoffersen55Innlegg: 910
22.10.19 08:19

Ikke så lett selv å beregne og lese av eget overforbruk i strøm lenger tror jeg.Ikke noe lampe som lyser når taket er nådd for de fleste tror jeg

Alt er heller ikke så lett når ingenting smaker lenger slik jeg tror det er for mange.

Eivinder
EivinderInnlegg: 1343
22.10.19 20:55
Hansaguden: Har fått inntrykk av at veldig mange kaster mat som bare er en dag over best før datoen. I min verden ser dette ut til å ha blitt nesten hysterisk.

Folk var nøye på det før også, men nå har det blitt helt hinsides all fornuft ja, helt riktig.

morsomte
morsomteInnlegg: 1868
23.10.19 13:07

En smart regel er å se og lukte på maten etter dato mesteparten kan fint brukes

enigma99
enigma99Innlegg: 819
25.10.19 01:39

Ost blir jo bare bedre med tiden, og egg er kun merket med den korte datoen pga EU regler.

Men på melk er jeg sær - jeg har lange armer og hvis jeg må bakerst i kjølehylla for å få 5 dager bedre dato så gjør jeg det, så kan alle de andre kjøpe den ytterste melka og kose seg med den og sin gode samvittighet :-) (har man drukket sur melk 1 gang så husker man den smaken for alltid..)

Hansaguden
25.10.19 17:08
enigma99: Ost blir jo bare bedre med tiden, og egg er kun merket med den korte datoen pga EU regler.
Men på melk er jeg sær - jeg har lange armer og hvis jeg må bakerst i kjølehylla for å få 5 dager bedre dato så gjør jeg det, så kan alle de andre kjøpe den ytterste melka og kose seg med den og sin gode samvittighet :-) (har man drukket sur melk 1 gang så husker man den smaken for alltid..)

Som skrevet tidligere i tråden så hadde vi en åpnet helmelk fra Q som var 14 dager over dato. Like god som ny.

Når det gjelder ost og egg så er vi helt på linje. 

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
25.10.19 21:57
DrSchwei: Er vel mer bevissthet på dette etter hvert, i alle fall om man skal tro mediene.... Det er jo blitt litt mer oppmerksomhet på at man ikke bør kaste mat. Nå har jeg aldri helt skjønt at det skal være så mye verre å kaste mat enn f.eks. ubrukte klær eller å bytte kjøkken hvert 10. år, men men..

Det er ressursgrunnlaget for å produsere trygg mat som gjør at vi ikke må kaste mat. Mat må vi ha og den kommer fra den sparsomme matjorda vi har.

Det går ei grense for hvor mye mat som kan dyrkes, og det går ei grense for hvor mange husdyr som er bærekraftig.

I slutten av juli hadde vi brukt opp jordens ressurser for i år, så nå lever vi av et ikke bærekraftig overforbruk.

I tillegg kommer det at all maten som dyrkes på kloden må fordeles riktig slik at folk slipper å sulte.

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
26.10.19 01:08
morsomte: En smart regel er å se og lukte på maten etter dato mesteparten kan fint brukes

Husk at noen ikke har luktesans. Leste nettopp at hermetikk kan spises selv om den er lagret i over 50 år. Men det betyr bare at det ikke er helsefarlig å spise den, men at godt er det neppe.

Jeg har lagd Toro/Knorr suppe/saus 1 år etter best før. Og det stemmer, det er noe usmak på produktet så lenge etterpå. Min erfaring da.

(Innlegget ble redigert 26.10.19 01:08)

sentry4
sentry4Innlegg: 5068
28.10.19 16:06
GARDSDATTRA: Det er ressursgrunnlaget for å produsere trygg mat som gjør at vi ikke må kaste mat. Mat må vi ha og den kommer fra den sparsomme matjorda vi har.
Det går ei grense for hvor mye mat som kan dyrkes, og det går ei grense for hvor mange husdyr som er bærekraftig.

Det er nok ikke bare matproduksjon som utfordrer bærekraften, så slik sett har Schwei helt rett i at det er mye annet som sannsynligvis er minst like ille som å kaste mat.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
28.10.19 23:00
sentry4: Det er nok ikke bare matproduksjon som utfordrer bærekraften, så slik sett har Schwei helt rett i at det er mye annet som sannsynligvis er minst like ille som å kaste mat.

Du og doktoren har helt rett i at det er en uting å kaste uansett hva det er.

Men vi kan klare oss uten det meste bortsett fra mat og drikke, det må vi ha. Blir det tomt i butikkene for klær, så klarer vi oss godt, blir det umulig å få tak i nye kjøkken, møbler eller hva det nå er, så klarer vi oss fint. Men vi kan ikke klare oss om det blir tomt for mat.

(Innlegget ble redigert 28.10.19 23:01)

Hansaguden
29.11.19 17:31

Åpnet en brie-ost i dag som var 4 uker over dato. 

Snadder med hjemmelaget rognebærgele

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 2950
02.12.19 13:11

Koste meg med marsipanbrød som hadde gått ut på dato for snart 2 år siden. Smakte som vanlig og fullt spiselig. Hjalp nok på at de har ligget i en kjølig og mørk bod i uåpnet tilstand. 

Ettersom man stadig har masser av marsipan jule og påske produkter liggende igjen fra impuls innkjøp da produktene gikk unna etter jul/påske for halv pris blir det nok tvilsomt noe stort innkjøp av julemarsipan i år, dersom da ikke prisene skulle falle drastisk. 

Skal heller forsøke meg på hjemmelaget utgave i år da dette er ikke blitt gjort siden man var guttunge. Har også planer om å prøve meg på tyske skiver, da denne virker å ha "forsvunnet" litt fra de 7 slag sortene man finner i butikkene men husker jo at denne var utrolig god.

(Innlegget ble redigert 02.12.19 13:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg