Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Test jordbæryltetøy

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49352
26.10.19 23:45

Ikke noe av det jeg spiser noe særlig av, men interessant likevel...

https://www.tv2.no/a/10503379/

Synes vinklingen er vanlig ensidig hva gjelder syltetøy. Mest bær=best! Det er jo tull. Det er mye sukker i syltetøy for å lage en balansert smak og få ut aroma fra bærene.

"Her er det mye bær, sier Fru Timian om andreplassen"....

Greit nok det, men hun er jo med på å kåre Naturlig Lett som bedre, og det er jo mindre bær (54 prosent) i den enn i den hun skryter av har mye bær (60 prosent).

Veldig misforstått at mer bær gir bedre smak av bær. Det er balansen, råvarene, produksjonen og mye annet som avgjør smaken.

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
27.10.19 01:17
DrSchwei: Ikke noe av det jeg spiser noe særlig av, men interessant likevel...

Samme her. Jeg ønsker at slike tester er mer presise. At hva smaker best, det er jeg ute etter. For hvem spiser syltetøy for helsens skyld ?

Man kan få gamle sykehjemspasienter til å spise seg mett, hvis de får favorittsyltetøyet sitt på en fersk og god brødskive. Det kan isåfall være for helsen skyld ?

(Innlegget ble redigert 27.10.19 01:19)

DrSchwei
27.10.19 09:28

Et annet poeng er også at man bruker større mengde syltetøy hvis det ikke er søtt. F.eks. bruker jeg søt og bitter appelsinmarmelade til søndags frokost, det er mer sukker i dette enn i f.eks. lettere jordbærsyltetøy, men jeg bruker jo under halvparten av mengde, og ergo mindre sukker totalt sett på skiva.

fargerik
fargerikInnlegg: 64171
27.10.19 09:49

Jeg bruker lite slikt, det blir mest til vafler. Syns det er praktisk med mosa i spruteflaske. Nå har jeg Lerum Klem, med 44% sukker.

Syns det er godt, jeg! Skal pimpe opp vaffelrøra fra i går og lage belgiske vafler snart :-)

Men jeg ser av testen at jeg må kjøpe en annen neste gang.

(Innlegget ble redigert 27.10.19 09:52)

fargerik
fargerikInnlegg: 64171
01.11.19 10:51

Da ble det test av en annen spruteflaske, siden Lerum var tom.

Nora Moste Jordbær. Syns ikke jeg merket noe forskjell, jeg. Har nok ikke verdens beste smakssans, men jeg syns det var samma greia.

Men dette passer ikke til belgiske vafler. Jeg kjøpte en flaske lønnesirup, det ble passe søtt og klissete.

Hadde forøvrig barnebarn på besøk for et par dager siden, og da var det tilfeldigvis vaffel på gang. Hun pimpet opp vaffelen på en særegen måte. Norsk vaffel med blåbærsyltetøy, jordbærsplæsh, karamellsaus, sjokoladesaus, vaniljeis pluss Lollipop saftis ( ! ) med en skive misværost på toppen. WoW!!

Hun spiste opp alt sammen også. Ikke verst!

(Innlegget ble redigert 01.11.19 10:54)

DrSchwei
01.11.19 22:32
fargerik: en skive misværost på toppen. WoW!!

Det hadde vært nok for meg ! :-D Saftis er i hvert fall kreativt. Men godt at vaflene blir satt pris på, da!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg