Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Folk vil ikke ha Sau

NYTT TEMA
malacay3
malacay3Innlegg: 20014
07.11.19 19:16

Så enkelt er det. Vi har et par tusen tonn på lager, hvorav noe nå blir eksportert til Oman, men uansett.

Noen produserer (med subsidier) et produkt folk ikke vil ha. Så kan man skylde på alle i hele verden, det er manglende markedsføring, det er kjedene som ikke vil ta det inn, "jeg synes det er godt" etc. 

Men folk vil rett og slett ikke ha det. Er det da riktig å støtte opp om denne produksjonen. 

Har forbrukerne feil ?

Malacay

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59986
08.11.19 18:03

Hvor har du denne påstanden fra?

Gorback
GorbackInnlegg: 4474
08.11.19 18:24

Sau - det er mat! Sauer er ålreite dyr og fortjener å bli spist...

malacay3
08.11.19 23:35
GARDSDATTRA: Hvor har du denne påstanden fra?

At når matvarekjeden tar inn sau så blir det liggende til det går ut på dato.

Et fryselager på tusenvis av tonn lager i Rakkestad er enig med meg.

Malacay

GARDSDATTRA
08.11.19 23:59
malacay3: At når matvarekjeden tar inn sau så blir det liggende til det går ut på dato.

Har det skjedd og i så fall hvorfor?

GARDSDATTRA
09.11.19 00:02
malacay3: At når matvarekjeden tar inn sau så blir det liggende til det går ut på dato.

Dette er ingen forklaring.

malacay3
09.11.19 00:07
GARDSDATTRA: Har det skjedd og i så fall hvorfor?

Fordi ingen har kjøpt det.

Malacay

GARDSDATTRA
09.11.19 00:29
malacay3: Fordi ingen har kjøpt det.

Fordi ingen har kjøpt noe som ikke er å oppdrive?

Andajs
AndajsInnlegg: 3288
09.11.19 00:31

Jamen, norske bønder vil jo ha 400NOK per kg, og de fortjener jo dette pga det harde arbeidet deres når sauer går fritt på beitet. (latterlig).

(Innlegget ble redigert 09.11.19 00:34)

malacay3
09.11.19 00:32

Det er jo å oppdrive. Vi sender 600 tonn til Oman.

Malacay

Andajs
AndajsInnlegg: 3288
09.11.19 00:35

Jeg kjenner en som ble sauebonde. Han arvet gård og grunn. En lat faen av rang. Han gjør nada og tyter og klager allikevel over at staten ikke gjør han rik.

(Innlegget ble redigert 09.11.19 00:36)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48993
09.11.19 10:29

Evig diskusjon om det er systemet, befolkningen eller butikkjedene som har "skylden". Det er nok delt.

Systemet er jo svært så komplisert, da landbrukspolitikken skal dekke flere kryssende interessert hele tiden. Det koster skattebetalerne 150 kroner å frambringe 1 kg fårekjøtt., så klagingen på at bonden ikke får betalt virker noe sytete. For han har jo allerede fått masse subsidier.Greit nok - det er enighet om at vi skal ha matproduksjon i Norge, og også de fleste andre land i Europa har subsidier.

Butikkjedene fungerer ikke særlig bra - ved at vi har for mange små butikker. Derfor har de delvis pga dette rett når de sier "forbrukerne ikke vil ha det." De vil ikke ha annet enn det foreldrene kjøpte. Pinnekjøtt til jul, fårikålkjøtt til høsten og kanskje etter hvert en lammestek til påske.

Observerte i fjor at Rema hadde haugevis av den aller ypperste Lofotlam lammefilet ytrefilet til halv pris pga dato. Jeg kjøpte mange pakker og frøs ned, fråtset flere helger i dette produktet. Men "folk flest" kjøpte det ikke - dermed var produktet borte fra markedet i år, i alle fall i mine Rema-butiikker.

Sau har en "mindreverdig" klang kos meg. Noe man spiste kanskje før "min tid" - husker det av og til på 80-tallet kunne snakkes om "fjorslam", men sau var aldri inne i bildet verken til jul - da vi i vår familie alltid kjøpte et helt (stort) lam for egenproduksjon av pinnekjøtt etc.

Har brukt sau i fårikål, blandet med lam, og det var meget bra. Nå skal jeg sjekke om Kiwi har sau slik de har annonsert, og lage mer fårikål i helgen.

(Innlegget ble redigert 09.11.19 10:30)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48993
09.11.19 15:26

Selvsagt ikke noe sau på Kiwi. Ikke fårikålkjøtt i det hele tatt, bortsett fra en enslig pakke. Hauger med svin overalt.

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7892
09.11.19 15:58
malacay3: Men folk vil rett og slett ikke ha det. Er det da riktig å støtte opp om denne produksjonen.  Har forbrukerne feil ?

Forbrukerne må lære seg å tilberede kjøtt som er litt tørt. 

Der jeg kommer fra har de spist høns og sau i generasjoner. De gjør det fremdeles. Jeg har spist sau hele livet. Det er svært god mat til billig penge. 

(Innlegget ble redigert 09.11.19 15:59)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 5903
09.11.19 16:09

Finnes ikke bedre fårikålkjøtt enn sau. Lammekjøtt er smakløst, bortsett fra lammecarre.

Og så var det dette datohysteriet da. Det meste av kjøtt er best langt over dato. 

GARDSDATTRA
09.11.19 22:48
Andajs: Jamen, norske bønder vil jo ha 400NOK per kg, og de fortjener jo dette pga det harde arbeidet deres når sauer går fritt på beitet. (latterlig).

Her er det ei som var verner og skrev hatske innlegg i kommentarfeltene om late bønder ….

Men så ble hun bonde selv og møtte virkeligheten.

https://www.nationen.no/motkultur/debatt/jeg-var-en-av-de-som-tenkte-at-bonder-hvilte-pa-lauvbaera-hele-sommerhalvaret/

Stenia
SteniaInnlegg: 2874
10.11.19 01:58
malacay3: Men folk vil rett og slett ikke ha det. Er det da riktig å støtte opp om denne produksjonen.

Jeg tror folk vil ha det året rundt. Både sau og lam. Man kan jo få det i spesialbutikker. Men når folk skal handle vil man gjerne skaffe seg det man trenger på ett sted.

I oktober er det fårikål-sesong, i desember er det pinnekjøttsesong osv. Alle daglivarebutikker i Norge er som Nille.

(Innlegget ble redigert 10.11.19 01:59)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19617
10.11.19 06:48
Stenia: Både sau og lam

Har litt rart forhold til sau og lam, noe av det beste jeg vet er fenalår og pinnekjøtt, men ellers så liker jeg ikke sau og lam. Kan til nød spise et lammelår om det er godt tilberedt. Og jeg vil si som de danske i familien, det smaker ull. Dog har de lært å like pinnekjøtt.

sentry4
sentry4Innlegg: 5049
11.11.19 16:11
InternalExile: Har litt rart forhold til sau og lam, noe av det beste jeg vet er fenalår og pinnekjøtt, men ellers så liker jeg ikke sau og lam.

Litt samme her.  Med unntak av at jeg også liker fårikål.  Men ellers kan jeg gjerne stå over både sau og lam. 

InternalExile
InternalExileInnlegg: 19617
11.11.19 16:47
sentry4: Litt samme her.  Med unntak av at jeg også liker fårikål.  Men ellers kan jeg gjerne stå over både sau og lam.

Liker faktisk fåret, men kan stå over kålen. Ellers må eg innrømme at min mor laget en god fårefrikase.

Someone
SomeoneInnlegg: 25853
13.11.19 09:38

Da har jeg gjort mitt og kjøpt 600g ytrefilet av får til middag i morgen. Ferdigmarinert så har da en base for en liten hverdagssaus

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg