Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Plomme Likør

NYTT TEMA
Mossingen88
Mossingen88Innlegg: 3
27.11.19 19:46

Heisann. Jeg lurer egentlig på om det fins noen metoder å stoppe at likøren begynner å råtne. For den råtner ikke når de er silt og lagt over i fulle flasker. Men hvis jeg ha f. eks tatt halve flaska så begynner prosessen. Har prøvd sitronsyre men hjelper ikke. Kanskje jeg tok for litte eller om at jeg gjør noe feil. Det vet jeg ikke. Håper på noen kloke svar. 

Gloriana
GlorianaInnlegg: 5208
27.11.19 19:48

Det kalles luft. 

Mossingen88
27.11.19 19:54

Saft råtner jo ikke da hvis du gjør det riktig. Jeg bare spør dumt kanskje. Men hvis du kjøper likør på polet å tar litt så råtner det ikke. Hvorfor det? 

Gloriana
27.11.19 20:00

Lol, du er en skarping du.. 

For mye sukker, for lite sprit, industrielle varer inneholder konserveringsmidler. Bør lagres på veldig små flasker. 

(Innlegget ble redigert 27.11.19 20:00)

Mossingen88
27.11.19 20:03

Jeg bruker mye sprit. Ja hvilke konserveringsmidler bruker de mon tro. 

fargerik
fargerikInnlegg: 62423
30.11.19 07:03
Mossingen88: Heisann. Jeg lurer egentlig på om det fins noen metoder å stoppe at likøren begynner å råtne. For den råtner ikke når de er silt og lagt over i fulle flasker. Men hvis jeg ha f. eks tatt halve flaska så begynner prosessen. Har prøvd sitronsyre men hjelper ikke. Kanskje jeg tok for litte eller om at jeg gjør noe feil. Det vet jeg ikke. Håper på noen kloke svar.

Spriten skal være konserveringsmiddel nok, kanskje du må justere oppskriften?

Hva er din oppskrift?

Grad
GradInnlegg: 1010
03.12.19 21:16

All alkohol lager gjær.

Gjær spiser sukker(glukose) og oksygen i produksjonen av karbondioksid( CO2).

Når flasken går tom for oksygen (gjæringen stopper) og gjæren sover.

Men når du åpner flasken , vil oksygen injiseres i den.

Og gjæren våkner igjen ...

(Innlegget ble redigert 03.12.19 21:20)

Grad
GradInnlegg: 1010
03.12.19 21:29

Det er to typer gjær .Vill og edel .Oftest skjer gjæring med villgjær (som et resultat av .. infeksjon ..)

Villgjær er en (surmelkbakterie) mange av dem i brød, for eksempel.

-----

Flasken og korken din skal behandles med ild etter at du har åpnet den og vil lukke den igjen.

(Innlegget ble redigert 03.12.19 21:30)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59733
04.12.19 16:31
Mossingen88: Heisann. Jeg lurer egentlig på om det fins noen metoder å stoppe at likøren begynner å råtne. For den råtner ikke når de er silt og lagt over i fulle flasker. Men hvis jeg ha f. eks tatt halve flaska så begynner prosessen. Har prøvd sitronsyre men hjelper ikke. Kanskje jeg tok for litte eller om at jeg gjør noe feil. Det vet jeg ikke. Håper på noen kloke svar.

Vi lagde likør for noen år siden, sluttet fordi vi gikk litt lei. Men opplevde aldri at likøren råtnet.

Vel, her er oppskriften vi brukte. Fyll et helt rent og kokt norgesglass helt fullt med oppdelt frukt uten stener eller bær (tyttebær eller multer gir himmelske likører). Fyll så glasset med sukker, helt fullt. Så heller du glasset helt fullt med sprit. Best resultat ble det med 60%, men 45% går også fint. Sku på et sterilt lokk slik at det blir helt tett.

Glasset skal nå stå i seks uker. Snu og vend på glasset et par ganger om dagen den første uka, så en gang om dagen neste uke og annenhver fag resten av tiden slik at bær, sukker og sprit blir godt blandet.

Sil av bærene/frukten og ta vare på dette. Kjempegod dessert med krem på, men obs bare for voksne. Og ikke kjør bil etterpå.

Hell likøren på passende nykokte (viktig at alt er rent og sterilt) flasker og la stå i seks uker. Kos deg.

fargerik
04.12.19 17:13
GARDSDATTRA: oppskriften vi brukte. Fyll et helt rent og kokt norgesglass helt fullt med oppdelt frukt uten stener

Det er delte meninger om akkurat plommelikør, da. Noen forfekter at steinene fra plommene skal med, og andre mener at plommesteinene skal taes bort. Kanskje litt nerdete, men steinmotstanderne påstår at det kan dannes noen usunne greier dersom plommesteinene blir med i glasset.

Jeg tror dog det er et ekstremt marginalt tema, unntatt for den som drikker veldig mye plommelikør veldig ofte.

Med eller uten steiner skal visst ikke bety noe spesielt for smaken, da.

(Innlegget ble redigert 04.12.19 17:15)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59733
04.12.19 18:24
fargerik: Med eller uten steiner skal visst ikke bety noe spesielt for smaken, da.

Nei ikke for smaken, men plommene skal spises etterpå og da er det noe herk med steiner.

fargerik
04.12.19 20:44
GARDSDATTRA: Nei ikke for smaken, men plommene skal spises etterpå og da er det noe herk med steiner.

Er det deg, Emil?

Bergsprekken
BergsprekkenInnlegg: 1614
04.12.19 20:54
fargerik: steinmotstanderne påstår at det kan dannes noen usunne greier dersom plommesteinene blir med i glasset.

Plommesteiner og andre fruktsteiner inneholder cyanid.

Gloriana
04.12.19 20:55

Cyanid er obligatorisk i min likør. 

fargerik
05.12.19 10:16
Bergsprekken: Plommesteiner og andre fruktsteiner inneholder cyanid.

Ja. Men det er veldig lite. Man skal bælme masse likør for å bli cyanidforgiftet. Og likør er vel ikke det man bælmer...

Klikk for å gå tilbake til toppen