Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Semulegrøt

NYTT TEMA
nadajan
nadajanInnlegg: 11402
21.01.20 15:39

Det står flere oppskrifter på å lage denne deilige grøten. Prøvde følge oppskriftene, men det ble bare mislykket med enten å koke over eller å klumpe seg. Plutselig var det noe som sa meg hvordan jeg skulle gjøre det. Helle 6dl melk i en kjele. Putte semulegryn opp i den kalde melken gjennom en rist så det ikke klumper seg. Ca 3 spiseskjeer semulegryn. også 2 spiseskjeer sukker, for søtt skal det være. Rør godt om mens det er kaldt. Sett til koking og rør hele tiden de 5 minuttene det tar. Liker å strø et strøk med kanel over da jeg har den i tallerken.

nadajan
21.01.20 15:51

Kan godt ha litt smør i grøten også hvis man ønsker det.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49273
21.01.20 17:49

Smør vil være det eneste gode ved denne grøten ! :-) Liker ikke denne kornete og halvsøte grøten. Dvs - fikk man ikke annet, i barndommen, gikk det an. Det verste er at de i enkelte områder på Nordvestlandet blander semulegryn i rømmegrøten. Det er en skandale.

nadajan
21.01.20 18:31
DrSchwei: Liker ikke denne kornete

Nettopp! Da er den feil hvis du får den kornete.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53605
21.01.20 19:35
nadajan: Da er den feil hvis du får den kornete.

Hvis ikke semulegrøt er kornete, da er det ikke semulegrøt.

Takk for oppskriften fra 60-tallet, husker jeg fikk det da jeg var barn.

nadajan
21.01.20 21:35
KingKongHalvor: Takk for oppskriften fra 60-tallet, husker jeg fikk det da jeg var barn.

Ja det var det jeg ble fortalt av eldre folk om barneårene sine, at dette måtte jeg prøve. Håpløs oppskrift fra Tine f.eks.

nadajan
23.01.20 07:47

Har induksjon som gjør at jeg kan røre i gryta gjennom hele prosessen. Tror det er lurt for det minst "kornete" resultatet. skal prøve meg på en liter melk nå og tilpassing av resten.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53605
23.01.20 08:40
nadajan: Har induksjon som gjør at jeg kan røre i gryta gjennom hele prosessen.

Hva tenker du på her? Om man har gass, elektrisk, vedfyrt eller induksjon, så kan man (og bør) røre i gryta gjennom hele grøtlagingsprosessen.

nadajan
23.01.20 11:20
KingKongHalvor: Hva tenker du på her?

Tenkte på at det går veldig mye raskere med å få kok på grøten, og dermed sparer en del energi rent fysisk. Slitsomt å eventuelt stå over gryta med konstant og røre slik som jeg husker med annen type grøt og varmeelement.

(Innlegget ble redigert 23.01.20 11:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg