Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dagens handlerunde

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
29.08.20 14:11

Ny tråd. Overflødig ?! Javvist. Men her kan vi notere små og store viderverdigheter om opplevelser på handelturen. Tenker da på matvarer.

Lørdagshandelen er noe av en ukentlig begivenhet for meg. Her skal råvare skaffes til lørdagens middag. I tillegg til søndagsmiddag. Dessuten kjøpes gjerne noe litt søtt og godt. Og så er det ofte en polrunde.

Som regel blir det 2-3 butikker på meg på en typisk lørdag, hvert fall om man inkluderer polet. Jeg er stort sett orientert om hva som finnes i de enkelte butikker, og planlegger ut fra dette.

Forrige helg ble en ganske frustrerende tur - da ferskt lam var vanskelig å oppdrive, og verken Bondens Marked eller Jacobs hadde noe særlig av interesse!

Denne helgen takk jeg bare innom en kjøttbutikk på Gønland. En flaske vin på polet (som oftest kjøpte jeg to flasker). Heldigivs var jeg forutseende nok til å forstå at det kunne være dårlig med mandelpoteter hos Rema. Derfor kjøpte jeg to kilo med fine poteter på Coop Ekstra først.

Rema valgte jeg i dag ut fra ymse grunner, men merker at jeg går mer og mer i retning av Coop Extra. En utløsende faktor er faktisk den ene sure dama som sitter i kassa på Rema på lørdager. Hun gjør forskjell på folk, til noen orker hun å si nei - og sågar spørre om de vil ha kvittering. Til meg sier hun konsekvent ikke hei og har aldri spurt om jeg vil ha kvittering! Makan!!

Det som ofte er mest frustrerende med handelturer selv i Oslo sentrum er mangel på enkelte ting, som f.eks. skal man ha fersk salvie, så må man innom fem butikker for å finne.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
12.09.20 12:15
DrSchwei: Ny tråd. Overflødig ?! Javvist. Men her kan vi notere små og store viderverdigheter om opplevelser på handelturen. Tenker da på matvarer.

Ikke noe mer unødvendig enn mye annet her i verden.

Å handle tidlig lørdag morgen er fint det.
Lite folk i butikkene og noen har mange varer som selges til cirka halv pris pga dato (går ut eller best før).

Men akk - fant ikke det merket lungemos jeg ville ha.
Men overlever nok.

En Ekstra-butikk vi bruker ga i dag ribberull til halv pris og noen dager å gå på. Dessuten har de den beste hvitosten i sitt eget billigmerke. Den er faktisk veldig god. Dessuten ble det deres eget eggemerke 3*12 egg. Jeg bruker masse egg for tiden.
Blid betjening trekker heller ikke ned.

På lokal Bunnpris ble det handlet inn nakkekoteletter, 2 store sjokoladeplater fra Nidar (deriblant blå stratos), yoghurt og ikke minst salami til halvpris (de er alltid best før uansett).
Mal apropos, der var det himmel for et par uker siden da de hadde 3 Tine Pultost til halvpris pga dato :).
Og kyllingkjøttdeig på tilbud, 2 pakker av Prior.
Noe småtteri i tillegg.
Seifilet, men en svakhet der var at den ikke var priset, uansett irriterer det at en del varer på noen butikker mangler prising!
Blid betjening trekker heller ikke ned.

Alt i alt en god handlerunde.

DrSchwei

DrSchwei
12.09.20 14:54

Alltid artig å finne gode tilbud. Bondens Marked hadde ikke noe ferskt lam, så ble Makwans i stedet. Fersk lammebog - ikke noe problem sa den nokså bestemte dama bak disken. Men hva i all verden - en kvart ribbe og en annen bit fulgte med, det var jo mer annet kjøtt enn bok. Skar bort litt etter mitt ønske, ribba fulgte med. Merkelig konsept. Men for så vidt greit nok for kjøttet var ferskt og fint, så ribbebiten gikk i fryseren til en annen gang. Uansett litt merkelig å ikke få et rent stykke bog. Mitt første besøk i denne butikken, sikkert bra, men førstegangsopplevelsen var ikke den aller beste. Dog ser kjøttet meget bra ut.

Ellers ble det kjøpt rotgrønnsaker og andre grønnsaker på Rema. Bondens Marked og de felste grønnsaksbutikker selger svære bunter av alt mulig, og det har jeg ikke behov for.

Alarm! Dama på Rema både smilte og sa hei dag. Muligens det er en litt yngre tvillingsøster.

(Innlegget ble redigert 12.09.20 14:55)

DrSchwei

DrSchwei
13.09.20 18:16

Ørliten handlerunde for å kjøpe tortillalefser og litt grønnsaker. Joker for det første. Den sure i kassa, mens den hyggelige rydda... Innom nærmeste grønnsaksbutikk på hjørnet. Han skalla mannen har egentlig aldri snakket noe, men i dag smilte han da han tastet inn sylta pepper og kom med en artig historie om hans datter og sterk chili. Hyggelig handlerunde!

return_of_drakkar

return_of_drakkar
14.09.20 07:29
DrSchwei: Alarm! Dama på Rema både smilte og sa hei dag. Muligens det er en litt yngre tvillingsøster.

Kanskje på vgd?

DrSchwei

DrSchwei
14.09.20 14:40
return_of_drakkar: Kanskje på vgd?

Mulig Rema følger med :-) En gang skrev jeg til en eller annen fyr der og jeg kommenterte noe med vareutvalget. Husker ikke hvem det var, men han bekreftet at de fulgte med på VGD og de kjente til signaturen min !

fargerik

fargerik
15.09.20 16:28

Hadde i grunnen ikke noen spesiell handlelapp i dag unntatt litt småting som er dagligvarer....men de hadde fabelaktig fin kål, og den koster bare 1, 90 pr kilo nå. Derfor ble det på impuls kålhoder og noe lam og fårikålkjøtt. Så i morgen skal jeg lage nasjonalretten. I den store kjelen. Det ryktes at gjester kommer torsdag. Det er to uker til Fårikålens Dag, men det er vel lov å tyvstarte?

Oppe i lia er det en bonde som har hatt gårdsutsalg og selger blå poteter. Mye oppoverbakke å sykle dit, men dersom været er pent i morgen skal jeg dit og hente blåpotet. Fårikål med blå poteter kan bli pent på pletten.

(shit....jeg sikler og får vann i munnen av å tenke på fårikål)

(Innlegget ble redigert 15.09.20 16:37)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
19.09.20 11:26

Den gikk til Extra og Kiwi, og litt på Bunnpris i går.
Synnøve Finden 1kg gulost til snaue 60 kroner er meget bra.
Og ja - den osten er veldig god.
3 store Feija-sjokolade til 100 kom også i kurven (melkesjokodlade, firkløver med havsslagt og en slik med kvikklunsj i seg).
Jeg er sjoko-man... :).

Ekstra hadde 18 store egg til i underkant av 40 kr, så det med 2 pakker av deres 12 til 22 per pakke,  så har jeg egg en liten stund.

KIWI har noen små krydder og sausbokser til 5 kr stykk og de er ganske bra, så det ble noen slike. Lungemos og kylling-kjøttdeig også.
Min bedre halvdel kjøpte frukt og grønt...

return_of_drakkar

return_of_drakkar
19.09.20 11:26
fargerik: blå poteter.

Blå Kongo ?

bjoro33*gammel

bjoro33*gammel
22.09.20 16:51

Ikke dagens handlerunde, men på lørdag. 

Eurospar på brokelandsheia, min favorittbutikk. Det er butikk med både gode priser og stort utvalg. Middagen ble store biffer, og for enkelhetens skyld husets potetsalat. Biffene var så gode på smak at dyrene neppe har levd i norge. Ytrefillet, 168 for drøye 600 gram.

Kjøpte noen pakker med de små runde saltkjeksene (til ost) til 9,90 for pakken. Slakteren Tore skar rause snmaksprøver av første ladningen med sylte, noe som da slvfølgelig ble pålegget vårt for helgen. Med sennep finnes snaut noe bedre.

Har dere tilgang til facebook så se på videoene fra butikken. Der er slakteren som regel i gang med partering og klasking på kjøttet. Et under at han fortsatt har fingrene i behold.

Alltid, ja alltid smilende alle som jobber der. Og det smitter over på oss som kunder.

sentry4

sentry4
22.09.20 18:19

Eurospar på Brokelandsheia - var det en Obs-butikk tidligere?

fargerik

fargerik
22.09.20 20:02
return_of_drakkar: Blå Kongo ?

Nei, den gjennomblå poteten er det visst ingen som har lengre her omkring. Jeg var en runde på sykkel fra gård til gård oppe i høgget her igjen mandag, og traff den ene bonden etter den andre. Jeg lærte en god del om den blå potetens historie. Det nærmeste jeg kom å få kjøpt en pose poteter fra en gård var en som mistet hele avlingen i år på grunn av en slags spesiell variant av potet-ål. Var det ikke for det skulle jeg da fått kjøpt blå poteter. De fleste blå som dyrkes heromkring har blått skinn, men er hvite inni.

Det er forøvrig ganske trivelig å troppe opp på tunet og slå av en prat med en bonde. Kanskje spesielt i år, for de gliser fra øre til øre på grunn av at kornavlingen var så bra i år ;-)

Jeg fikk et tips om et sted litt lengre unna....må kjøre bil....som hadde noe blå. Men kiloprisen er visst over 60 kroner. Det blir dyre poteter.

(Innlegget ble redigert 22.09.20 20:09)

bjoro33*gammel

bjoro33*gammel
22.09.20 21:10

@sentry

Tror ikke det. Men min hukommelse er ikke patent. Brokelandsheia har blitt en bygdeby bygget rundt tellefsdal og øya. Pluss lyngrillen. Etterhvert bensinstasjon, og nå alt.  Til og med dyrehage. Husker ikke andre matbutikker der.

Tellefsdal og øya startet med å sveise kjetting, og etterhvert lanbruksmasiner som rundballepresse osv. Jeg var på en mindre måte litt involvert med hydraulikkslanger mtp lengder kuplinger og dimmensjoner. Men det var rundt 15år  før sekelskiftet.

sentry4

sentry4
22.09.20 21:42

Nei, da var det nok ikke den. Husker bare at vi ofte stoppet og handlet på en diger Obs-butikk på vei til Sørlandet, men jeg er ikke kar om å huske hvor den lå.  Eller ligger. 

sentry4

sentry4
23.09.20 19:05

Fokserød var det. Sånn er det med den saken. 

DrSchwei

DrSchwei
23.09.20 20:42

For en møring høres Brokelandsheia ut som en hei i et land der det ligger en fabrikk som syr bukser. Men den skjønte kanskje ikke alle.

Dagens handlerunde gikk fint. Sur dame på Rema erstatett av hyggelig ung mann, men ikke han forrige unge mannen, som ikke klarte å plotte inn ytrefilet av lam fra Lofotlam. Han holdt på lenge, skapte lang kø, måtte ringe på hjelp... Og selv etter dette fortsatte plunderet - han klarte å finne kilopris, men da kom det opp 107 kroner. På pakken hadde jeg allerede sjekket at det stod 86 kroner på.. Som han da åpenbart ikke sa, for når prisen stod på så var det ikke så vanskelig, visstnok.

Ellers litt rare priser rundt om. Litt mer eksklusiv Tine-yoghurt med ekstra bær kostet ca 20 kroner, vanlig Skogsbær 27 kroner, om lag, mens den klassiske med melon ligger fast på rundt 17 kroner. Den siste er jo den beste, men tok den litt eksklusive i dag.

(Innlegget ble redigert 23.09.20 20:42)

return_of_drakkar

return_of_drakkar
10.10.20 20:13
DrSchwei: mens den klassiske med melon ligger fast på rundt 17 kroner. Den siste er jo den beste,

den er god ja, også vanilje er fin, blander oppi litt frosne bær og kanel. Iblant litt pulverkaffe-pulver.

Kjøpte vanilje til 10kr i dag på Extra, og 12-egg-pakker til 22 kr.
Extra har brukbar hvitost også.
Ellers ble det lungemos og kyllingkjøttdeig på Kiwi og litt pålegg her og der.
Rosenkål er noe vi digger for tiden, og kjøpte også en del brokkoli.

På Extra var en gammel lokalpolitiker foran meg i køen, en jeg kjenner litt, leit å se hvor alder setter folk tilbake - selv om hodet er klart som bare det.

Blid person i kassa, ei eldre og ei yngre, på hver av butikkene (altså en av dem på hver).

Ellers ble det handletur på apoteket.
Jo, paprika, ikke på apoteket, men på Kiwi. Rød sådan er en bra sak.
Det er først når vi skal bære alt inn at man forstår at man har handlet en god del gitt.

(Innlegget ble redigert 10.10.20 20:22)

DrSchwei

DrSchwei
11.10.20 11:06

Litt spesiell handerunde før helga, for jeg var ute på fredag og visste det ville bli seint. Ettersom jeg gikk tidlig fra jobb fikk jeg handlet inn for hele helga allerede fredag ettermiddag. Kassalappen endte på over 600 kroner på Rema, men kjekt å få alt i hus. Litt irritasjonsmomenter som vanlig. To bugere koster 59 kroner, mens 4 koster 99... jeg trenger bare to, og må således indirekte subsidiere de som kjøper fire. Bare et bacon i stykke igjen, og det var altfor stort. Så måtte ty til ferdig skivet.

Ellers må jeg også bære maten hjem - men har alltid med liten ryggsekk på turen, som jeg får puttet de tyngste varene oppi, slik som brus/farris, poteter etc. Er dog av og til en utfordring når det er langhelger eller gjester, speislet når man må ha en del basisvarer på toppen.. Men går greit når man er flink til å planlegge litt, da.

return_of_drakkar

return_of_drakkar
11.10.20 16:34

Mini-handletur i dag.
Vik tok en 10-mils biltur, men skippet den kafeen vi gjerne stopper på. 
Stakk da innom en lokal søndagsåpen Joker og kjøpte Henning-Olsen-is, 2 liter vanlije + Freija sjokoladesaus.

Trivelig liten butikk med blid person i kassa.
Selvsagt ymse priser på Joker, noe bra og mye egentlig veldig dyrt.

arkles

arkles
11.10.20 22:12
return_of_drakkar: Ellers ble det lungemos og kyllingkjøttdeig på Kiwi og litt pålegg her og der.

Er det bare i storbyen lungemos selges - ikke sett det på mange år ? Likte det ganske godt i barndommen med litt potet i terninger, så hadde vært litt moro å prøvd igjen

return_of_drakkar

return_of_drakkar
13.10.20 13:00
arkles: Er det bare i storbyen lungemos selges - ikke sett det på mange år ? Likte det ganske godt i barndommen med litt potet i terninger, så hadde vært litt moro å prøvd igjen

KIWI skal ha det.

DrSchwei

DrSchwei
13.10.20 13:42

Kjedelig handlerunde. Var innom Rema for å se om det var passende stykker fersk entrecote av elg, men det var bare ett stykke igjen i lokal sjappe, og dette var på over 800 gram. Noe i meste laget for en helgemiddag for én person. Hadde kjøpt om det var halvparten...

.. finner nok i annen butikk før hElgen, men det er så kjekt å ha det klart i kjøleskapet. Er så inspirerende å få hovedråvaren i hus, så man kan ikke på den. Uansett - håper på at det blir elg i mitt svelg i løpet av helgen. Bondens Marked er jo også et alternativ, sjølvsagt.

Gloriana

Gloriana
13.10.20 13:49
DrSchwei: Bondens Marked er jo også et alternativ, sjølvsagt.

Kan anbefale lokale Reko-ringer for den slags, det finnes vel en på St.Hanshaugen/Grünerløkka. 

Hansaguden

Hansaguden
13.10.20 13:53
arkles: Er det bare i storbyen lungemos selges - ikke sett det på mange år ? Likte det ganske godt i barndommen med litt potet i terninger, så hadde vært litt moro å prøvd igjen

Finnes også på Meny. For et ca. en mnd. siden hadde de faktisk "pølser" på tilbud. 400 gr. for ti kroner. Tilsett en halv finhakket løk og ca. 3 dl. vann og la småkoke. Snadder med kokte poteter til.

DrSchwei

DrSchwei
13.10.20 13:54
Gloriana: Kan anbefale lokale Reko-ringer for den slags, det finnes vel en på St.Hanshaugen/Grünerløkka.

Ja, takk - har brukt både St. Hanshaugen og Vålerenga (siste er nærmest). Det er bra, men har også sine nedsider. For det første må man jo vite lenge før om det passer og at man orker å møte opp til rett tid. Kjedelig om man må noe annet, man er syk/i dårlig form eller om det er drittvær...

Det andre er at man ikke får se varene før man kjøper. Det er også en litt omstendelig bestillingsprosess. Sist gang var det en bestemt jeg skulle kjøpe fra, men jeg ventet litt med en bestilling, gjorde så en annen en som var bare litt for å "fylle på" (kjedelig å gå avgårde bare for en enkelt vare) og så viste det seg at den første leverandøren plutselig var utsolgt. Endte egentlig opp med en god del varer som jeg egentlig var sånn passe fornøyd med. F.eks. kjøpte jeg frosne krabber som var både dyre og selvsagt ikke så gode pga av at de var frosne. Fulle av skall var de også, så var redd for at jeg hadde tatt en plombe...

... så her tror jeg en kombo av disse to hadde vært bra. At noen av Reko-folka også av og til stod på bondens marked. Hva om de samler seg slik at hver enkelt slipper å stå der hele tiden. I alle fall for en person alene i husholdningen blir REKO litt voldsomt.

(Innlegget ble redigert 13.10.20 13:55)

fargerik

fargerik
13.10.20 14:52

Jeg skal snart sykle til butikken og kjøpe timian.

DrSchwei

DrSchwei
13.10.20 15:24
fargerik: Jeg skal snart sykle til butikken og kjøpe timian.

Husk hansker og hjelm! Og spør når året Sfinx kommer i butikken :-D

DrSchwei

DrSchwei
16.10.20 14:58

Ikke så lett å få tak i Remas annonserte ferske viltkjøtt fra Kolonihagen. Fant ikke noe av dette i alternativ Rema. Meny hadde elg i litt forskjellige forpakninger - den minste biten ytrefilet kunne gått an, men badet i væske i pakken, så var ikke noe fristende. Dessuten får man rein til samme pris, og da blir elg bare verdt så mye om man vil ha variasjon. Så endte med reinsdyrplomme fra Finnmark Rein. Fine pakker, men de er jo strømlinjeformet på vekt, 300 gram - take it og leave it.... Det er åpenbart for to personer, men da bare akkurat også.

DrSchwei

DrSchwei
17.10.20 14:10

Ser at den Rema som har tatt inn fersk vilt fra Kolonihagen har problemer med å selge ut. En del med siste forbruksdato 22.10 nå. Virker da merkelig at de kaster alt i en haug på en ny plass. Ingen antydning til prisnedsettelse. Lurer på om jeg skal svinge innom på onsdagen for å se om de har noe igjen og om de setter ned. Som nevnt, elg til samme pris som rein tror jeg ikke frister nok...

...eller relativt stor irritasjon over at de har egen frysedisk med fryste bær og lignende, flere merker sågar, men ingen fryste tyttebær.

DrSchwei

DrSchwei
20.10.20 16:29

Ja, så var Meny på en dag med 10-kronersmarked... Tok noen bilder av tomme hyller som jeg tenker å sende til Meny sentralt.

Butikken som vanlig tømt for en haug med tilbudsvarer. Og som vanlig er det trengsel. Påfallende mange menn med innvanderbakgrunn ved 1330-tiden. Antakelig sendt ut av sine kjerringer for å skaffe et som var utsolgt sist gang...

.. og så observerte jeg noe som jeg ikke har sett før - en mann med munnbind av asiatisk utseende så ut til å putte et "Ukens tilbud"-brød (25 kroner) over i en pose tilhørende et brød som kostet 10 kroner. Dette her spart han så 15 kroner på. Når jeg så så han sto å fingre med bokser med ost etterpå, vurderte jeg å tipse betjeningen, men orket ikke.

Forlot butikken passe irritert og oppgitt. Som vanlig er på dager med 10-kronersmarked. Fatter ikke at en kjede som skal profilere seg med UTVALG som den fremste atributten senker seg ned på dette niåvet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg