Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Per kjeks - krise

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
30.11.20 17:48

Åneiånei! Jeg som skulle lage delfakake med Per kjeks. Bytte ut per med Marie? Nei, dette er jo håpløst...

https://www.saetre.no/blog/per-kjeks/

Det er vel slutt for Per margarin også? Nei, dette var synd.

Mindy_4

Mindy_4
30.11.20 18:02

Huff, dette var trist. Jeg antar at smaken ikke er akkurat den samme selv om de sier man kan bytte ut med Marie-kjeks. Og så blir jo dimensjonene helt feil - runde kjeks i avlang form. Jeg får tipse min mor om å kjøpe inn Per kjeks nå hvis det ikke allerede er utsolgt, slik at vi har til julens Delfiakake.

DrSchwei

DrSchwei
30.11.20 18:21
Mindy_4: Huff, dette var trist. Jeg antar at smaken ikke er akkurat den samme selv om de sier man kan bytte ut med Marie-kjeks. Og så blir jo dimensjonene helt feil - runde kjeks i avlang form. Jeg får tipse min mor om å kjøpe inn Per kjeks nå hvis det ikke allerede er utsolgt, slik at vi har til julens Delfiakake.

Per er vel litt søtere og mer kompakte, mener jeg. Men i alle fall blir jo det litt håpløst med runde kjeks i avlang form, ja. Ser ut til at det var slutt på produksjon i fjor, men kan jo hende noen butikker har igen...

tartaglia2

tartaglia2
30.11.20 19:09
Mindy_4: Jeg antar at smaken ikke er akkurat den samme selv om de sier man kan bytte ut med Marie-kjeks.

Husker vi hadde Delfiakake med Mariekjeks en gang på 90-tallet. Ingen forskjell på smak, fungerte greit.

Someone

Someone
30.11.20 19:47
DrSchwei: Ser ut til at det var slutt på produksjon i fjor, men kan jo hende noen butikker har igen...

Mener jeg kjøpte senest i høst?

DrSchwei

DrSchwei
01.12.20 13:41

(Innlegget ble redigert 01.12.20 13:42)

DrSchwei

DrSchwei
01.12.20 13:43

Rund delfiakake? Nei, da spiser jeg heller delfiafettet som det er. Med skje!

Someone

Someone
01.12.20 14:58
DrSchwei: Rund delfiakake? Nei, da spiser jeg heller delfiafettet som det er. Med skje!

Nå er du lite løsningsorientert :p

DrSchwei

DrSchwei
01.12.20 18:40

OK! Da reiser jeg til Tyskland og kjøper kjeks der. For de lager jo Kalter Hund. Men så kom jeg på at det er vanskelig å reise også. Dog ser jeg nå at noen skriver at "innvandrerbrutikker" har noe kjeksgreier som kan passe. Og så har vi jo en polsk butikk mellom Storgata og Torggata. Det er et alternativ. Vi får se.

Teddys

Teddys
01.12.20 19:09

Perkjeks er selvsagt noe helt annet enn Mariekjeks.Og enig dr.,rund Delfiakake går ikke an.

Men min mor lagde en gang en helt uten kjeks med marsipan,gele,og valnøtter inni kaken.Men det var en liten,lav porsjon,mer konfektaktig,det holdt med en bitteliten bit.

Nå er det nok 30 år siden jeg smakte det,skulle gjerne smakt det igjen.Men blir ikke til at jeg lager.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
06.12.20 22:42
DrSchwei: Rund delfiakake? Nei, da spiser jeg heller delfiafettet som det er. Med skje!

Det går helt fint å lage delfiakake med puffet ris i stedet for kjeks. Jeg har aldri laget det, men en slik kake ble laget i mitt barndomshjem.

DrSchwei

DrSchwei
07.12.20 11:18
GARDSDATTRA: Det går helt fint å lage delfiakake med puffet ris i stedet for kjeks. Jeg har aldri laget det, men en slik kake ble laget i mitt barndomshjem.

Ja, jeg laget en gang for lenge-lenge siden en utgave med sånn poppa ris, jeg husker ikke hva det heter - jo, "riscrisp" - slik som er i Crispo-sjokoladen. Ideen var god (fant det i et ukeblad) men crispen ble ganske fort soggy.

KapteinKaos

KapteinKaos
10.12.20 23:47

Det er sikkert en måte å lage slike kjeks selv som blir ganske likt i smak og konsistens (Per'ish kjeks). Det kan jo bli delfiakake med litt ekstra sjarm da :) Ingrediensene finnes her: https://produkter.matinfo.no/Orkla-Confectionery-og-Snacks-Norge/Per-kjeks/07039310003459

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg