Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sildeoppskrifter

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
05.01.21 15:54

Vi må spise mer sild! Det er sunt og godt. Og billig. Det er ikke fullt så sunt når man legger det ned med masse sukker, men desto bedre.

Selv fikk jeg tak i et par pakker av Juvik sin sild. En pakke gikk til tomatsild i dag. Etter denne opskriften:

https://juviksild.no/oppskrifter/julesild/tomatsild.html

Ellers er tanken å lage whiskysild med den andre pakken. Det blir spennende. For det har jeg ikke gjort før.

Elvebakken

Elvebakken
05.01.21 17:51

Pratesyk i dag Dr? Aldri vært noen fan av sild dessverre. Min datter lager alltid sild med sin bestemor til jul. Holder på en lang kveld og lager en 4, 5 forskjellige typer: sennep, sursild, og en rødtype med rømme. Tror faktisk de lagde med Whisky et år også. Og så kommer hun til oss  med alle glassene sine til jul. Jeg smaker men blir aldri helt fortapt i det der. Vet ikke helt hvorfor egentlig? Rakfisk går jo ned. Faren min elsket juleansjosen fra Engelsviken. Han spiste alt. Og han hadde sikkert bygd opp den fabrikken. 

Someone

Someone
05.01.21 18:29
DrSchwei: Ellers er tanken å lage whiskysild med den andre pakken. Det blir spennende. For det har jeg ikke gjort før.

Satser på rapport

Spiser litt selv, men laget av andre. Enten privat eller gjerne hos ymse delikatessebutikker

Mindy_4

Mindy_4
05.01.21 23:13

Jeg er veldig glad i sild. Da jeg var barn, var sursild det beste jeg kunne få på brødskiva. Da spiste jeg dobbelt så mange brødskiver.

Jeg spiser ikke sild på brød så veldig ofte, men akkurat nå har jeg et glass gjestgiversild og et uåpnet glass sennepssild fra Sildakongen i kjøleskapet. Jeg så før jul at de hadde julesild, men dette ble av en eller annen grunn ikke kjøpt.

De sildetypene jeg liker best på brød er rømmesild, sennepssild og sild med klar lake, som gjestgiversild, glassmestersild eller svart vinbærsild fra Sverige. Og nå begynte jeg å lure på om man fremdeles får tak i karrisild. Skal prøve å se etter det.

Jeg likte tomatsild godt da jeg var barn, men dette er vel den eneste sildetypen jeg ikke liker så godt lenger. Whisky-sild høres spennende ut. Fetteren min ga bort hjemmelaget mat i julegaver, blant annet en sild med lakris-vodka. Den var faktisk veldig god.

Mindy_4

Mindy_4
05.01.21 23:28

Jeg og faren min spiser som regel matjesild til middag en dag når jeg er på besøk. Spises sammen med poteter, rømme, rødløk, rødbeter og flatbrød. Gjerne øl til, og kanskje akevitt. Han kjøper store fileter i Sverige. I Norge er det vel hovedsakelig på Ikea man får kjøpt matjesild, men da i små glass.

Jeg kjøpte en pakke kaldrøkt sild og spiste til middag en dag. Tror jeg hadde poteter, rømme og agurksalat, slik som til en makrellmiddag. Det var veldig godt. Jeg har også prøvd bøkling, som vel er varmrøkt sild. Da hadde jeg rå eggeplomme til, etter anbefaling fra en kollega, og muligens poteter. Det var også godt, men mer plundrete å spise. Litt inntørket på en måte.

DrSchwei

DrSchwei
07.01.21 07:06
Mindy_4: Jeg og faren min spiser som regel matjesild til middag en dag når jeg er på besøk. Spises sammen med poteter, rømme, rødløk, rødbeter og flatbrød. Gjerne øl til, og kanskje akevitt. Han kjøper store fileter i Sverige. I Norge er det vel hovedsakelig på Ikea man får kjøpt matjesild, men da i små glass. Jeg kjøpte en pakke kaldrøkt sild og spiste til middag en dag. Tror jeg hadde poteter, rømme og agurksalat, slik som til en makrellmiddag. Det var veldig godt. Jeg har også prøvd bøkling, som vel er varmrøkt sild. Da hadde jeg rå eggeplomme til, etter anbefaling fra en kollega, og muligens poteter. Det var også godt, men mer plundrete å spise. Litt inntørket på en måte.

Den svenske matjesilda, ja - den er god. Men det er jo en slags kryddersild. Som jeg har forklart gjentatte ganger til folk som tror at dette er det samme som den hollandske (egentlig norske for det meste) matjesilda, eller jomfrusild, så tar de grundig feil... Hollenderne spiser jo sin gjerne bare med rå løk. Den er også veldig god, men er ikke lett å få tak her til lands, dessverre. Jeg kjøper når jeg kommer over.

Spekesild/kryddersild har vært en middagsrett jeg har satt pris på siden jeg var ganske ung - men det tilbehøret du nevner. I tilllegg til kokte egg.

Teddys

Teddys
07.01.21 14:01

Var veldig glad i hjemmelagde sildekaker når jeg var barn,særlig kalde på brødskive.

Mener å huske at vi hadde stekt sild også. Og alltid tomatsild til jul.

Men spiser det ikke idag.Det er noe med å tygge på disse sildebitene.Men det ser veldig godt ut da.

Mindy_4

Mindy_4
07.01.21 23:44
DrSchwei: Hollenderne spiser jo sin gjerne bare med rå løk. Den er også veldig god, men er ikke lett å få tak her til lands, dessverre. Jeg kjøper når jeg kommer over.

Jeg har ikke spist sild i Holland. Jeg kjøpte en sandwich (rundstykke delt i to) fra en av disse fiskekioskene i Amsterdam, men jeg tror jeg kjøpte med ål og ikke sild. Uansett var det godt, med veldig enkelt tilbehør i sandwichen (bare noe salat eller løk), slik at fisken fikk skinne.

Men den aller beste fiskesandwichen var såkalt Bismarck sildesandwich i Tyskland. Jeg synes den norske sursilda eller kryddersilda kan være litt dvask, men denne syltede fileten var veldig spenstig og frisk, og med en fin syrlighet. Salat, løk og sylteagurk i lyst rundstykke delt i to, og med en solid sildefilet inni.

DrSchwei

DrSchwei
08.01.21 12:39

Må erkjenne at det ikke var all verdens beste idé å bruke den veldig gode Juvik-silda til å lage tomatsild. Det er nesten slik at det ble for mildt og søtt. Og silda er jo 2-3 ganger så dyr som vanlig sild, så da tenker jeg at Juvik er mest for å spise som den er. Selv om jeg selvsagt liker å støtte gode lokale foretak.

Uansett - skal prøve å komme fram til min egen variant med røkt whisky av den siste pakken ! Til uka. For jeg må spise opp denne silda og en stor bit med røykelaks som jeg har kjøpt uten å tenke at den faktisk også skal spises - av meg!!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg