Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matministeren promoterer blodmat og innmat.

NYTT TEMA
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
06.01.21 23:03

Matministeren heier på at folk skal spise mer innmat og blod - Nationen

Jeg fikk vann i munnen, med tanke på barndommens blodpannekaker med sirup og stekt flesk og poteter til. Fantastisk mat.

Det hender jeg kjøper okselever og lager leverbiff eller levergryte.

Men skulle ønske man fikk kjøpt hjerter. Stekte hjerter husker jeg fra barndommen som nam nam. For ikke å snakke om hakkmat av innmat.

Spiser dere annen mat av innmat enn leverpostei? Hjemmelaget leverpostei er forresten undervurdert.

DrSchwei

DrSchwei
06.01.21 23:48
GARDSDATTRA: Jeg fikk vann i munnen

.... og snart blod på tann? :-D

Someone

Someone
07.01.21 10:36
GARDSDATTRA: Men skulle ønske man fikk kjøpt hjerter.

Strøm-Larsen har både okse- og svinehjerter

DrSchwei

DrSchwei
07.01.21 11:08
GARDSDATTRA: Spiser dere annen mat av innmat enn leverpostei? Hjemmelaget leverpostei er forresten undervurdert.

Sjelden. Men hadde jeg kommet over kalvelever hadde jeg kjøpt på flekken! Spiser det gjerne på restaurant om de har. Sist gang var vel på Olympen. Det er viktig at den er veldig lite stekt. Og så bør tilbehøret være enkelt - ikke hauger med fløte og bacon. Det merket jeg i Lisboa en gang da jeg bestilte feil rett pga kommuniaksjonsproblemer. Ble litt sjokkert over å få en panne med sekt lever. Men det var nydelig - lettstekt, rosa og som saus var det bare hvitløk og antakelig hvitvin. Noe potetgreier til, mener jeg å huske.

Leverpostei har jeg laget mange ganger. Det ble "sensasjon" i heimen første gang - fantastisk godt. Brukte en dansk oppskrift med mye fett/smør etc. Så fyldig og relativt mild smak. Ikke mye krydder - bare litt fersk timian.

Kjøpte en "hjemmelaget" på Bondens Marked til jul men den var litt overkrydret med "julekrydder", som nellik etc, dessuten var den ganske mager og litt for kraftig på smak. Etter min smak.

Teddys

Teddys
07.01.21 13:55

Livet er for kort til å spise den slags.

Har aldri likt lever. Bestilte en forrett i Frankrike en gang og misset totalt på fransken. Trodde jeg bestilte pate  men fikk et lass kyllinglever. Mulig dette var en dårlig restaurant  men det ble med en bit.Nei takk. Har også spist nyrer i Spania,ikke så aller verst smak men konsistensen og utseendet ikke noe for meg.

Kalvelever har jeg ikke smakt så skal ikke uttale meg om det.

Blodpudding spiste min far og mange klassekamerater, fristet ikke.

malacay3

malacay3
07.01.21 17:16

Blodmat står jeg glatt over, men elsker lever, særlig kyllinglever. Spises ofte mad tagliatelle, og som Doktoren påpeker, keep it simple, da er det best.

Malacay

Rexwiller

Rexwiller
07.01.21 19:23

Blod spises kun ved midnatt når det er fullmåne.

Teddys

Teddys
07.01.21 20:48

Tilfeldig?

Tittet på matprogrammet fra Toscana idag og hun lagde nettopp kyllingleverpostei,det så veldig godt ut det.

Mindy_4

Mindy_4
07.01.21 23:31

Den eneste innmaten jeg spiser jevnlig er kyllinglever. Det synes jeg er veldig godt. Blodpølse spiste jeg i barndommen, men har bare laget det til middag en eller to ganger selv. Synes den ryr lett fra hverandre. Har prøvd lungemos, men det synes jeg bare var spisende så lenge det var ordentlig varmt. Har også smakt også reinshjerte i Finnmark. Det var godt, men litt tørt så vidt jeg husker.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.01.21 23:37
Rexwiller: Blod spises kun ved midnatt når det er fullmåne.

Ja jo, jeg bruker alltid å finne pelsdotter på gulvet morgenen etter fullmåne, og bruker da å være hes etter all ulingen mot månen.

Så det kan ha visse årsaker til at jeg er begeistret for innmat og blodmat.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
07.01.21 23:40
Mindy_4: Har også smakt også reinshjerte i Finnmark. Det var godt, men litt tørt så vidt jeg husker.

Tørka reinhjerte er bare nam nam. Men jeg trenger ikke reise til Finnmark for å kjøpe dette, det kjøper jeg på min nærbutikk i Trøndelag. Det hender noen ganger at de har dette.

(Innlegget ble redigert 07.01.21 23:40)

Mindy_4

Mindy_4
07.01.21 23:52

Når jeg tenker meg om så var det nok tørket kjøtt, det var sikkert derfor det synes å huske at det var litt tørt. Det forklarer i alle fall litt. Jeg vil anta at det er nokså tørt/magert om man spiser det ferskt og kokt/stekt også. Men jeg er enig med deg i at det var godt.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
10.01.21 23:51

Oppskrift på en tilsynelatende god levergryte.

glycinello

glycinello
15.01.21 16:34

Tror jeg bare har smakt okselever, men husker at jeg likte det. Ellers har jeg vel egentlig bare smakt blodpudding og lungemos av blod/innmat. Glad i blodpudding, men lungemosen var ikke helt min greie. Ingen problem med å spise opp, men var ikke godt nok til gjenkjøp.

bjoro33*gammel

bjoro33*gammel
15.01.21 19:09

Blodpannnekaker og pudding har jeg spist mye av, men lenge siden nå. Lever i form av leverpostei,  men ikke de gule boksene. Hjemmelaget,  da fråtser jeg. Fersk og lun...og rause skiver.

Og lukten i huset når den lages...nesten litt jul.

Hjerte har jeg spist rå under div jakt. Kanskje mer tradisjon og manndomsprøve, enn godt. 

Gunstein12

Gunstein12
15.01.21 21:34
GARDSDATTRA: Spiser dere annen mat av innmat enn leverpostei?

Tørket hjortehjerte blir benyttet som delikatessepålegg hvert eneste år.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
15.01.21 22:40
Gunstein12: Tørket hjortehjerte blir benyttet som delikatessepålegg hvert eneste år.

Skjønner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg