Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Brennevin

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
09.01.21 10:15

Brennevin! Hvorfor finnes det ikke en egen tråd om dette herlige tema? Forbruket av brennevin er på vei ned, sånn generelt. Men en del er økende - slik som gin. Det er mange som etter hvert styrer unna brennevin. For noen er det bare akevitten til jul som gjelder. Og kanksje en drink med gin i ny og ne.

Selv liker jeg godt brennevin! :-) Alt i fra den enkleste snaps til de fineste brune varene. Har et middels bra lager i hus, der vel 90 prosent er whisky. Men også litt brandy, god grappa (brun) og Armagnac. Calvados er også representert.

Den store lidenskapen er whisky. Jeg likte whisky før jeg likte øl. Det noe med varmen. Og det er en del sødme. Det er elegant, herlig på farge og kommer i så mange utgaver.

Beste whisky? Det er umulig å si. Smaken utvikler seg litt i "karrieren". Først blir man kjent med blends (som Ballantines, Bells etc) - deretter går man over til å prøve litt maltwhisky - merker som Glenfiddich og Mcallan - gode greier.

Så blir man gjerne mer utforskende og kommer til Islay. Der finnes de særpregede og med kraftig røyksmak - Ardbeg, Lagavulin, Laph ....  Kommer man til disse tenker man at nå har man endelig funnet hva man vil ha og at det ikke er noen vei videre!

Men det er det - for etter hvert vil mange søke seg tilbake til de mer klassiske whsikyene og utforske hele bredden. I Skottlands mange distrikter - Highland, etter hvert Lowlands, som er Up and coming.

Og ikke minst kommer det etter hvert en del spennnende også fra andre land. Whisky er jo ikke beskyttet av opprinnelse. Selv om de fleste vel forbinder det med Skottland. Irland har fått flere nye destillerier. Japan. Frankrike. Tyskland. I tillegg til USA, som selvsagt har laget sin bourbon veldig lenge.

Det som kommer fra Norge begynner også bli veldig spennnende!

Teddys

Teddys
09.01.21 12:28

Går mest i akevitt hele året her. Men innimellom blir det en god Cognac eller whisky.

Gjerne en iskald GT om sommeren, veldig forfriskende.Eller en dry martini.

Likør er det helt slutt på her,kjøpte Grand Marnier ganske ofte før i tiden.

Vodka er også lenge siden, men hadde en god drink som bestod av tørr martini,søt martini,blank appelsinlikør,vodka  en dæsj av hver, toppet med appelsinjuice og en skive lime isbiter.Veldig god.

Someone

Someone
09.01.21 21:27

Her ble det en espresso martini på kona og meg før middag. Omtrent eneste drinken vi bruker vodka og Kalhua

DrSchwei

DrSchwei
11.01.21 11:33
Teddys: Går mest i akevitt hele året her. Men innimellom blir det en god Cognac eller whisky. Gjerne en iskald GT om sommeren, veldig forfriskende.Eller en dry martini. Likør er det helt slutt på her,kjøpte Grand Marnier ganske ofte før i tiden.

Akevitt - ja det er jo bra, men for meg nesten bare utelukkende til jul. Lutefisk og pinnekjøtt.

Folk drikker mye gin - i alle fall om man skulle tro omtalen. Leste portrettet av ordføreren i Gjerdrum. Han fortalte at han startet helgen med en GT fredag - sammen med sin kone og mor. :-)

Likør er jo egentlig veldig godt. Utenom disse med krem da, som isolert sett vel er gode, men det blir litt som å drikke fløte med sukker....

.... Drambuie er jo en god klassiker. Ellers har jeg ofte pleid å ha en flaske med St. Hallvards likør i skapet. Mest fordi at det det jo er "Gamlebyens egen likør" som restauranten her borte skrev på menyen sin. I skrivende stund kom jeg på at det jo er mange år siden jeg hadde denne i skapet. Kanksje på tide å fylle opp med en halvliter?

Someone

Someone
11.01.21 12:38
DrSchwei: Akevitt - ja det er jo bra, men for meg nesten bare utelukkende til jul.

Funker fint til spekemat et lys sommerkveld ;)

DrSchwei

DrSchwei
11.01.21 17:18
Someone: Funker fint til spekemat et lys sommerkveld ;)

Hvabehager? Men tørr sherry er jo så mye bedre ! :-D

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
11.01.21 18:38
DrSchwei: Brennevin!

Whisky er min greie når det kommer til brennevin, men sier absolutt ikke nei takk til en Captain Morgan (Rom). Og brandy er også godt, men blir litt søtt så den må skylles ned med litt whisky. Gin har jeg aldri smakt og akevitt drikkes til jul og 17mai.

Når det gjelder whisky så blir det helst blended og det er mye godt i det sortimentet. Det begynner å bli ei stund siden vi var i Sverige og kjøpte single malt (for dyrt i Norge). Da ble det gjerne Singleton eller John Long (tror det var det den het)

Someone

Someone
11.01.21 20:18
GARDSDATTRA: men sier absolutt ikke nei takk til en Captain Morgan (Rom). Og brandy er også godt, men blir litt søtt så den må skylles ned med litt whisky.

Det gir jo ingen mening ;)

Captain Morgen er jo søtt så det holder!

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
11.01.21 21:07
Someone: Captain Morgen er jo søtt så det holder!

Ja jo, men den er en smule skarpere i smaken og det utligner det søte, så det går bra. Den kan også blandes med coca cola zero eller pepsi max, men jeg drikker helst brunt brennevin bart.

DrSchwei

DrSchwei
12.01.21 09:26

Malt Whisky er dessverre blitt ganske dyrt, selv om det fortsatt finnes noen gode rimelige varianter. Prisene på konjakk ser ut til å ha stått mer stille. Antakelig handler det om etterspørsel. Single Malt er veldig populært i store deler av verden. For en som stort sett kjøper bare single malt så kom det som en overraskelse å høre at det faktisk selges like mye av merket Famous Grouse som det toltale salget av single malt i Norge...

DrSchwei

DrSchwei
12.01.21 09:28
GARDSDATTRA: Den kan også blandes med coca cola zero eller pepsi max,

Det er bortimot den verste blandingen jeg vet - cola og rom. Synes det ødelegger både cola og rom! Cola vil jeg ha dagen derpå, og vil derfor ikke forbinde det med alkohol i det hele tatt. Rom er mye bedre bart. Det samme gjelder selsvagt blandingen whisky-cola. Huff.

Teddys

Teddys
12.01.21 14:43

Rom og cola .

Ble vel noen Cuba Libre i ungdommen, men kunne ikke tenke meg det idag.

Enig i at det ødelegger colaen. Likeså var det både Martini med isbiter,Vargtass og Campari,og masse rare søte drinker i ungdommen,ikke nå nei.

Men en godt laget Long iceland icetea, kan være bra men ikke noe jeg mikser selv.

Forsøkte en gang og ble voldsomt uvel etter en slurk aner ikke hvorfor.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
12.01.21 17:07
DrSchwei: Det er bortimot den verste blandingen jeg vet - cola og rom. Synes det ødelegger både cola og rom! Cola vil jeg ha dagen derpå, og vil derfor ikke forbinde det med alkohol i det hele tatt. Rom er mye bedre bart. Det samme gjelder selsvagt blandingen whisky-cola. Huff.

Jeg skulle selvsagt presisert at dette gjaldt blank rom og ikke brun. Blank rom må blandes med cola eller annet, ellers er den udrikkelig. Blandet med cola er den god. Brun rom derimot kan drikkes bar, eller blandes med is.

Whisky kan til nød blandes med is, men drikker den helst bar.

Tormund

Tormund
12.01.21 17:14

Rom er nydelig, hvis man legger litt penger i den og ikke drikker skvip som f.eks Captain Morgan. 

Denne er en favoritt. 

DrSchwei

DrSchwei
13.01.21 12:22
Tormund: Rom er nydelig, hvis man legger litt penger i den og ikke drikker skvip som f.eks Captain Morgan. Denne er en favoritt.

Takk, ja et er i grunne mye god rom. Den der er ikke testet. Jeg hadde jevnlig en 23 år gammel som de jevnlig hadde på OSL taxfree før. Men det er jo ikke så ofte man flyr mer. Ellers gikk det litt rom i Havana, som jeg besøkte for en 20 år tilbake er det vel nå.... Var også en tur innom den kjente klubben Tropicana, og der var det faktisk bare rom og cola å få servert mens man satt og så på. De var veldig sparsom med lime også, noe som jo frisker opp litt. Ellers gikk det litt av denne i Den dominkanske republik. Når jeg ser prisen her, så ser jeg jo hvor dyrt whisky er...

https://www.vinmonopolet.no/Land/Dominik-rep-/Brugal-A%C3%B1ejo/p/1557701

Tormund

Tormund
13.01.21 14:42
DrSchwei: Takk, ja et er i grunne mye god rom. Den der er ikke testet. Jeg hadde jevnlig en 23 år gammel som de jevnlig hadde på OSL taxfree før. Men det er jo ikke så ofte man flyr mer. Ellers gikk det litt rom i Havana, som jeg besøkte for en 20 år tilbake er det vel nå.... Var også en tur innom den kjente klubben Tropicana, og der var det faktisk bare rom og cola å få servert mens man satt og så på. De var veldig sparsom med lime også, noe som jo frisker opp litt. Ellers gikk det litt av denne i Den dominkanske republik. Når jeg ser prisen her, så ser jeg jo hvor dyrt whisky er...

Jeg har også vært på den Dominikanske republikk, så jeg er godt kjent med Brugal :) Husker de lokale brukte å stå på kveldstid i gatene og selge fra vogner massevis av rom til en billig penge.  

Synes det er litt synd at Rom ikke har den samme statusen som f.eks Whiskey. Men det har kanskje med at folk flest forbinder den med Captain Morgan og cola, eller Bacardi. Blir som at folk forbandt Whiskey kun med Jack Daniels...og cola. Hadde ikke vært rettferdig ovenfor et brennevin med utrolig mange spekter av smaker :)

DrSchwei

DrSchwei
13.02.21 11:38
Tormund: Synes det er litt synd at Rom ikke har den samme statusen som f.eks Whiskey. Men det har kanskje med at folk flest forbinder den med Captain Morgan og cola, eller Bacardi. Blir som at folk forbandt Whiskey kun med Jack Daniels...og cola. Hadde ikke vært rettferdig ovenfor et brennevin med utrolig mange spekter av smaker :)

Det er vel sammensatte årsaker. Whisky har jo hatt en voldsom vekst de siste 25 årene. For maltwhisky kom det en boost da Diaego lanserte de seks klassiske. Genialt markedsføringstriks! Jeg har alltid likt whisky, og det ble lettere å bli kjent med maltwhisky når veldig mange barer hadde samlingen av disse seks.

Jeg vil vel påstå at whisky er litt mer sammensatt og kompleks enn rom, i alle fall vil jeg mene at det er større differanser i sluttproduktet, ikke minst pga ulik lagring på ulike fat, som påvirker smaken mye. I tillegg til at det andre.

Det er vel også, uten at jeg vet så mye om romproduksjon, at whisky er mer håndverk og har flere variabler når det kommer til innstasfaktorene som skal til for å lage slutt resultatet.

I tillegg kan man jo drikke whisky i en del flere tilfeller en man kan med rom...  Rom blir vel litt mer i konjakk-linjen, der man i hovedsak drikker et glass etter to etter middag eller om kvelden. Whisky drikkes mer fra ettermiddagen og utover, og kan funke både som aperitif, som drikke til øl og også etter middag, på kvelden og om natten....

DrSchwei

DrSchwei
13.02.21 11:42

Det er spesialspill på mandag. Som vanlig blir det en kamp om å skaffe seg en køplass. Jeg har som regel fått det jeg har villet den gangen man bare kunne møte opp i køen utenfor Aker Brygge-polet. Men når man er henvist til nettet er det vanskeligere....

.. har notert meg noen flasker jeg ønsker meg, men er forberedt på å bli skuffet. Ser meg at den ene jeg uansett ønsker meg nå er langt billigere på Vinmonopolet enn prisene på markedet utenfor landet. Det gir selvsagt da også en viss fare for at noen kjøper det for å investere. Har også et litt amvivalent forhold til at det er mulig å gjøre slike gode kjøp, når det er sterkt begrenset hva som kommer til landet og det sikker er 1.000 interessenter på 60 flasker... Riktignok bare 1 på hver, men likevel, mange blir skuffet.

DrSchwei

DrSchwei
15.02.21 13:58

Så var det slipp og selvsagt kom jeg først inn på appen på mobilen. Der lå Grønland basar inne som pol, så SB 17 som ble lagt i kurven kunne da ikke leveres dit... Satte Aker Brygge som pol, men hjalp ikke, ved kassa ble det Grønland igjen. Mens jeg holdt på med dette kom jeg inn på privat laptop, og fikk bestilt der, men det ante meg at kanselleringen kom, og det gjorde den selvsagt....

Om ikke annet sparte jeg 1.500 kroner og Deanston fikk jeg jo. Supplerer med en Ben Riach 12 på Aker Brygge så er det i grunnen helt greit. Blir mye mer sur om jeg misser SB 10 fredag 5. mars.

DrSchwei

DrSchwei
05.03.21 11:15

Da var det slipp på Polet i dag. Kom rett inn på appen og fikk bestilt 3 flasker.... Men gudene vet hvem som får og hva det blir...

DrSchwei

DrSchwei
19.04.21 18:24

... pga korona og manglende muligheter for det ene og det andre ble det bestilt en Highland Park 25 her før helgen. Hentet i dag. Men det var nedtur! Det er jo ikke den flasken verken Polet eller importøren har avbildet eller beskrevet. Helt annet design. Og ikke minst annet innhold. Annen alkoholprosent. Og den jeg får er 2019 relase. Det blir jo litt feil, når man kjøper en 25 standard, så skal man ha en 25 år standsad, ikke en merket release. Her blir det angrerett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg