Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Meksikansk mat.

NYTT TEMA
SlimWhitman

SlimWhitman
09.01.21 18:55

La meg gjøre det så klart jeg bare kan. Jeg 'hater' den typiske norske fredagstacoen, og vil heller få ballekreft enn å spise det. Idèen av at man skal koke karbonadedeig, slenge det i en tørr lefse, og strø på uhellige mengder hermetisk mais, agurk og annet uegnet tilbehør, er for meg grotesk.

Heldigvis finnes det alternativer.

Kona mi er amerikansk, med meksikansk mor. Dermed blir det noen autentiske meksikanske måltider her i huset fra tid til annen, dog litt mer sjeldent enn jeg skulle ønske pga vanskelighetene med å finne rette ingredienser. På 1. juledag lagde hun enchiladas fra bunnen av. Små tortillas bakt med maismel. Tomatillosalsa med ferske tomatillos frest opp i ribbefett og hjemmelaget fond, med hvitløk, spisskummen, tørket chili, løk, og en hel del andre ting jeg ikke aner hva er. Det ble med kylling denne gangen, men det meste kan fungere.

Fisketaco er også fantastisk godt, men bare med hvit fisk. Man frityrsteker disse i "beer batter" (vet ikke hva det kalles på norsk), og spiser med syltet rødløk og grønn salsa. Noe annet vi har tradisjon for å gjøre er å hamstre storfetunge når man får tak i det i julen. Man kan koke det opp som vanlig, for så å kutte opp i terninger og frese det opp til det blir sprøtt. Masse, masse smak, og perfekt som protein til taco og andre meksikanske retter.

Er det flere som har tips å komme med her?

arkles

arkles
09.01.21 19:39

Spennende tråd og skal tenke litt. Fish taco i Florida er ikke fisketaco i Norge for å si det pent !

Someone

Someone
09.01.21 21:26

Har var det selv litt alternativ taco i dag, etter oppskrift fra Viestad. Strimlet svinefilet lå dagen gjennom i en tomatbasert chilimarinade (inkludert noen habaneros som ble stekt før de fikk en tur i blenderen) sammen med Salsa Crudo og stekt ananas

DrSchwei

DrSchwei
10.01.21 17:46

Sikkert masse godt. I likhet med trådstarter hater jeg virkelig den norske varianten. Og klarer faktisk ikke å forstå at det er populært i det hele tatt. Folk må jo få spise hva de vil, men det er jo så mye mer spennende god mat man kan lage...

.. derfor har jeg heller ikke utforsket andre varianter noe særlig, men jeg ser jo for meg at ekte maisbrød med pikante saker godt marinert kan være godt. Og så frisket opp med noe litt søtt og syrlig, som ananas, som allerede er nenvt. Komboen svin/kylling med sting og litt friske ting er jo nydelig.

Someone

Someone
10.01.21 18:00
DrSchwei: Sikkert masse godt. I likhet med trådstarter hater jeg virkelig den norske varianten. Og klarer faktisk ikke å forstå at det er populært i det hele tatt. Folk må jo få spise hva de vil, men det er jo så mye mer spennende god mat man kan lage

Joda, men det er jo litt som Grandisen. Kjedelig, men egentlig litt godt :D

KimK

KimK
16.02.21 18:09

Meksikansk mat er godt, men ikke bruk karbonadedeig, det er bortkasta penger, når man skal blande det med krydder kan man like gjerne bare bruke vanlig kjøttdeig. Ellers vil jeg anbefale sauser fra billigmerkene, merker ingen forskjell fra Santa Maria og de andre som er dyrere. Kan spare mye penger på billigmerkene når det gjelder taco.

Someone

Someone
17.02.21 09:16

noen av oss evner å lage sausen selv....sikkert billigere, og definitivt bedre

(Innlegget ble redigert 17.02.21 09:16)

KimK

KimK
17.02.21 11:49

Som saus synes jeg de på glass er bedre, lager man det selv blir det for lite sausaktig. 5-6 kroner koster de på glass jeg kjøper, klarer du det billigere er du rimelig god. Tortilla-lefser fra First Price og Prima er bra til rundt 8 kroner pakka.

Everenga

Everenga
18.02.21 13:28

Synes faktisk ikke smaken på pulverpakkene er så ille men så er jeg heller ikke flasket opp på autentisk taco. Det jeg synes er problemet med den norske fredagstacoen er den evinnelige kjøttdeigen/ kyllingbrystet. 

Langtidsstekt kjøtt, det være seg okse, svin eller kylling egner seg så utrolig mye bedre i mine øyne i hvertfall.

Fisketaco har jeg aldri prøvd meg på, har laget en del karibisk "blackened fish" med selvmiksa krydderblanding etter oppskrift fra Barbados og den har funket som bare det så kanskje jeg skulle gi det et forsøk. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg