Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matjuks

NYTT TEMA
malacay3

malacay3
18.01.21 20:21

Altså at noen utgir et produkt for å være noe annet enn det det er. Nominerer med en gang Findus "Panert fisk", som i forpakning er klin lik "panert Torsk" men består av resteprodukter fra Middelhavet. Har dere flere eksempler ?

Malacay

GiPazzini_85

GiPazzini_85
18.01.21 20:23

"Mokkabønner!"

GiPazzini_85

GiPazzini_85
18.01.21 20:24

Du tenker på noe som ligner på et annet og bedre produkt i forpakning, men som er bare juks og fanteri?

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
18.01.21 20:26
malacay3: Har dere flere eksempler ?

Spaghetti a la Capri.

Tenker folk fra Capri vrir seg i grava når de ser hva som er oppi boksen.

fargerik

fargerik
18.01.21 20:30
malacay3: Har dere flere eksempler ?

Jeg husker at veikro-kjeden som hadde veikroer i Norge før hadde en rett på menyen som het "fersk fjellørret".

Nå er jo Marchè historie, så jeg ødelegger vel ikke for dem når jeg røper at jeg så emballasjen til den "ferske fjellørreten" der hvor de kastet emballasje. Det var dypfryst oppdrettsfisk fra Chile.

(Innlegget ble redigert 18.01.21 20:31)

malacay3

malacay3
18.01.21 21:01
GiPazzini_85: Du tenker på noe som ligner på et annet og bedre produkt i forpakning, men som er bare juks og fanteri?

jupp. Og Findus "panert fisk" er det.

Malacay

DrSchwei

DrSchwei
18.01.21 21:34

Det verste jeg vet er svineribbe som selges som nettopp ribbe, selv om det ikke er ribbe, men buklist. Dette er for mange selve julematen, og da er det forskrekkende at det er lov å tulle på denne måten. Men folk må ta litt skyida selv, er visst mange som sier at de vil ha ribbe uten bein...

DrSchwei

DrSchwei
18.01.21 21:41
malacay3: Findus "Panert fisk", som i forpakning er klin lik "panert Torsk" men består av resteprodukter fra Middelhavet

Resteprodukter?!

GiPazzini_85

GiPazzini_85
18.01.21 22:19

Men det er vel ingen som har kommet med eksempler a la malacay3. Uti vår hage-sketsjen Kremtopper/ Mokkabønner er vel det eneste jeg kommer på.

GiPazzini_85

GiPazzini_85
18.01.21 22:21

Ellers er det vel en del som har brent seg på å kjøpe fullkorns-ris og fullkornspasta utifra at emballasjen ikke har vært tydelig nok. Mange triste måltider som har blitt fortært av den feilen, for de produktene er virkelig ikke gode, sunnere eller ei.

malacay3

malacay3
19.01.21 23:03
DrSchwei: Resteprodukter?!

Tolk det som du vil, men jeg oppfatter "blanding av fisk fra middelhavet" som resteprodukter.

Malacay

DrSchwei

DrSchwei
19.01.21 23:37
malacay3: Tolk det som du vil, men jeg oppfatter "blanding av fisk fra middelhavet" som resteprodukter.

Må testes!

Someone

Someone
20.01.21 10:37
malacay3: "panert fisk"

På hvilken måte er det villedene? Mener du det ikke er panert fisk, som den inneholder?

malacay3

malacay3
20.01.21 23:50
Someone: På hvilken måte er det villedene? Mener du det ikke er panert fisk, som den inneholder?

For det første er innpakningen klin lik den emd torsk, eneste forskjellen er at ordet torsk er byttet ut med fisk. For det andre synes jeg de kunne tatt seg bryderiet med å fortelle hva slags fisk det er. Merkingen tyder på at de faktisk ikke vet.

Malacay

enigma99

enigma99
21.01.21 13:37
Someone: På hvilken måte er det villedene? Mener du det ikke er panert fisk, som den inneholder?

Det er ikke lenger mulig å finne eks panert torsk i fiskedisken. De har innført en "helt ny type"... fisk - som oftest heter .. -Fisk. Denne er brukt i fiskepinner, panert fisk, fish & chips, osv. Hvis man titter på innholdsfortegnelsen ser man hva den er laget av, drittfisken Alaska Pollock, også kalt kvitfisk og kvitlaks. Panert torsk har jeg sett 1 gang det siste året, det var i en Meny butikk hvor den kostet ca 100,- for 400g.

Eksporterer vi all torsken vår slik at det vi må spise selv er importert billigfisk ?

Columbus_3

Columbus_3
21.01.21 13:41
enigma99: Det er ikke lenger mulig å finne eks panert torsk i fiskedisken. De har innført en "helt ny type"... fisk - som oftest heter .. -Fisk. Denne er brukt i fiskepinner, panert fisk, fish & chips, osv. Hvis man titter på innholdsfortegnelsen ser man hva den er laget av, drittfisken Alaska Pollock, også kalt kvitfisk og kvitlaks. Panert torsk har jeg sett 1 gang det siste året, det var i en Meny butikk hvor den kostet ca 100,- for 400g. Eksporterer vi all torsken vår slik at det vi må spise selv er importert billigfisk ?

Problemet er at de fleste leter etter det billigst alternativet, og da får man ikke torsk av god kvalitet. Som du har erfart.

enigma99

enigma99
21.01.21 13:42
SirOwen*MOD*: Spaghetti a la Capri. Tenker folk fra Capri vrir seg i grava når de ser hva som er oppi boksen.

Tror bare døde folk fra Capri vil vri seg i graven mens de levende kanskje vil rynke på nesa ;-) 

Men den er ikke spesielt god nei.. Men den var mye bedre en gang, for ca 35 år siden (ja den er så gammel og det er jeg og..) Husker når jeg var tenåring så kjøpte jeg den og den smakte ikke ille. Men som med alt annet i dette drittmat-landet her, så skal alt produseres billigst mulig, så de har endret oppskriften x ganger opp gjennom årene, og resultatet er at både boller og pølser smaker for det meste hvetemel.. Men sikkert latterlig billig å produsere da..

Someone

Someone
21.01.21 13:51
enigma99: Hvis man titter på innholdsfortegnelsen ser man hva den er laget av, drittfisken Alaska Pollock, også kalt kvitfisk og kvitlaks

Alaska Pollock og Hvitlaks er ikke det samme

enigma99

enigma99
21.01.21 16:25
Someone: Alaska Pollock og Hvitlaks er ikke det samme

Det har du faktisk helt rett i, min feil. Men kvaliteten ble ikke mye bedre av det da:

(klippet fra NRK)
En av fiskesortene vi spiser mest av er helt ukjent for mange. De som lager fiskematen vi kjøper i butikken kaller den hvitlaks, men egentlig heter den vassild, og kommer fra Færøyene.

Den storøyde og sølvglinsende lille dypvannsfisken ble tidligere kalt for skittfisk og brukt til dyrefôr.

enigma99

enigma99
21.01.21 16:30

Villfanget torsk er jo også blitt et ljugebegrep i fiskedisken. Bl.a. brukt av Norway Seafoods. Dvs det er jo ikke løgn, men en ordlyd som er laget for å lure og bedre forbrukerne.

Det finnes ikke oppdrettstorsk til salgs i Norge, så all torsk er villfanget.

malacay3

malacay3
21.01.21 23:17
enigma99: Villfanget torsk er jo også blitt et ljugebegrep i fiskedisken. Bl.a. brukt av Norway Seafoods. Dvs det er jo ikke løgn, men en ordlyd som er laget for å lure og bedre forbrukerne.

Hva blir det neste ? Elgkjøtt fra frittgående Elg ?

Malacay

Teddys

Teddys
22.01.21 12:57

Jo det finnes panert torsk som ikke er frosset.

Lerøy. Har den på Meny. Er ikke så verst,men kan fort bli fryktelig tørr.

Man bør ha litt smør under fisken i formen,stekes i ovn.Lett for å sette seg fast og bli tørr.

Koster ca 70 kr mener jeg to store biter,nok til to.

Bruk egen form,ikke pakningen.

Men er ikke noe for fiskeelskere dette. Helt ok til hverdags.

Teddys

Teddys
22.01.21 13:01

Hva er det som er feil med kremtopper

og mokkabønner da???

Er da mokkasmak av mokkabønner

Kremtopper er jo godt,og lukter godt

Er ikke så glad i vaniljesmak ellers 

Someone

Someone
24.01.21 17:42
enigma99: Det finnes ikke oppdrettstorsk til salgs i Norge

Det er i så fall ikke langt unna, da man er i ferd med å få til dette

Ellers ser jeg ikke problemet med å bruke Alaska Pollock i ferdigpanert frossen fisk. Til hverdagsbruk er det helt greit

DrSchwei

DrSchwei
24.01.21 17:49
Someone: Ellers ser jeg ikke problemet med å bruke Alaska Pollock i ferdigpanert frossen fisk. Til hverdagsbruk er det helt greit

Enig i det - men det dumme er at det er vanskelig å finne fiskepinner med Gadus morhua - atlanterhavstorsk. Denne har den egenskapen at den flaker seg ved varmebehandling. Det er den jeg foretrekker, men er altså vanskelig å finne.

malacay3

malacay3
27.01.21 23:20
Someone: Ellers ser jeg ikke problemet med å bruke Alaska Pollock i ferdigpanert frossen fisk. Til hverdagsbruk er det helt greit

Det er jeg enig i. Så lenge man informerer om at det er Alaska Pollock. Og ikke sier "fisk".

Malacay

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg