Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Creme Brulee

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
22.01.21 08:09

Det er godt! Det er lenge siden jeg har laget. Minst en gang har det blitt mislykket.... Andre ganger bra. Nå har jeg tenkt å lage i dag, for jeg fikk så smaken på en utgave med litt Sichuan-pepper.

Men så er det dette med oppskrifter - og her får man den klassiske frustrasjonen over at alle oppskriftene har både større og mindre variasjoner. Jeg fant en YouTube-video med Ole Marin Alfsen som så fin ut - med 4 dl fløte og 1 dl melk. Men han oppga ikke antall plommer egg.

Han sa også 95 grader i en halvtime er passe, men slik som denne sier 100 grader i en time! https://www.nrk.no/mat/creme-brulee-1.7071521

Og mengden sukker og egg varierer også ganske kraftig....

... tror likevel jeg tar utgangspunkt i den over her, og justerer litt på mengden fløte/melk.. så får jeg bare følge med.

De fleste oppskrifter har vannbad, men rett i ovnen på 95-100 gader høres da enklere ut.

Tar gjerne imot råd og tips her.

(Innlegget ble redigert 22.01.21 08:10)

Teddys

Teddys
22.01.21 13:05

Ingen tips dessverre

Brukte å lage av denne pakken,hvor man tilsatte fløte

God den men sikkert bedre helt hjemmelaget

Spennende med schezuanpepper 

Er sjelden vi har dessert nå

sentry4

sentry4
22.01.21 14:50

Jeg bruker en oppskrift med 470ml fløte, 80 ml sukker, fire eggeplommer og 1/2 vaniljestang. En halvtime i ovnen i vannbad og 160 grader. De merkelige mengdene skyldes selvsagt at det er en lokal oppskrift med «cups»).  Den har alltid blitt vellykket. 

DrSchwei

DrSchwei
22.01.21 18:40

Takk - det høres fornuftig ut. Ble vellykket, selv om den kanksje ble litt løs i midten, men så skal jo den stå natta over. Ble kanskje litt vel søt med 100 gram sukker på 4 dl fløte og 1 dl melk, så ville redusert litt.... Ellers var det litt ergerlig at gikk tom for gass etter å ha testet den miste formen med en liten prøveporsjon... Og nå skal man jo helst ikke gå på butikken her.... Får prøve vannbad og grill i morgen.

DrSchwei

DrSchwei
24.01.21 17:26

Vannbad og grill! Ja, det er jo tipset hvis man ikke har brenner (eller har brenner men mangler gass og kan ikke skaffe gass fordi butikker som selger gass er stengt på av Boris-mutert coron-virus - det står ingen steder på nettet hva man skal gjøre da... ).

Men altså - det er jo helt håpløst å sette i vannbad fordi da blir jo det uansett en god lunk på desserten, noe jeg ikke vil ha. Så det var jo mye lurere det jeg kom på selv - det er jo bare å smelte og karamellisere litt sukker i en kasserolle og så helde dette over den kalde desserten. Så er jo det ferdig! Så enkelt, så genialt...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg