Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Drikke til skrei og torsketunger.

NYTT TEMA
GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
24.01.21 21:36

Planlegger innkjøp av skrei, lever og rogn, men skal også ha stekte torsketunger en dag. Så undres jeg på om noen har vintips til de to rettene. En må bare nyte skreien i disse vintermånedene.

Om noen også har tilberedningstips så tas det også imot med takk.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
24.01.21 22:20

Jeg drikker helst rødvin til skrei og torsk. Og der er det mye å velge i. Portugisisk er ikke så dumt, fruktig og ikke altfor dyrt. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
25.01.21 13:44
KingKongHalvor: Jeg drikker helst rødvin til skrei og torsk

Ja det gjør jeg også, men er ute etter type vin og navn på viner. Eller kanskje øl går an? Det har jeg ikke prøvd.

DrSchwei

DrSchwei
25.01.21 17:54

Torsketunger er godt! Jeg har en selvkomponert variant. Der dobbeltpanerer jeg tungene på vanlig vis. Tilbehøret er safranmajones, strimler av litt ikke så moden mango og rosépepper. Dette legger jeg i tortillalefser av hvete, sammen med litt salat.

Til dette er det veldig godt med en frisk portugisisk hvitvin, eventuelt noe sånt som en Alvarinho.

Kassisk torsktunge med remulade er jo også godt. Eller servert bare med hvit saus og raspede gulrøtter.

Til skrei med lever og rogn ville jeg nok også foretrukket en lettere rødvin, Valpolicella til dømes. 

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
25.01.21 20:46
DrSchwei: mango

Aner jeg ikke hva er.

DrSchwei

DrSchwei
25.01.21 21:52
GARDSDATTRA: Aner jeg ikke hva er.

Har vel vært på markedet i Norge en 30 år i hvert fall. Godt.

https://meny.no/oppskrifter/Frukt/Om-frukt/moden-mango/

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
26.01.21 23:50
DrSchwei: Har vel vært på markedet i Norge en 30 år i hvert fall. Godt. https://meny.no/oppskrifter/Frukt/Om-frukt/moden-mango/

Takk, det har blitt så mye nytt og fremmed i frukt og grønnsaksdiskene de siste tiårene at det har blitt umulig å følge med, er ikke helt ung lengre. Jeg var ung den gang paprikaen kom .....

Det blir til at man kjøper og lager det man er fortrolig med, men så vil man kanskje utvide reportoariet litt.

Husker ungene mine solgte pizzabrett for skolekorpset sent på åttitallet, eldre folk ante ikke hva pizza var og ville ikke kjøpe disse stygge pizzabrettene. Jeg har fortsatt tre av de .....

DrSchwei

DrSchwei
27.01.21 08:29
GARDSDATTRA: Takk, det har blitt så mye nytt og fremmed i frukt og grønnsaksdiskene de siste tiårene at det har blitt umulig å følge med, er ikke helt ung lengre. Jeg var ung den gang paprikaen kom ..... Det blir til at man kjøper og lager det man er fortrolig med, men så vil man kanskje utvide reportoariet litt.

Det er vel kanskje de yngre generasjoner som ofte drar med seg nye ting inn i huset til de litt mer eldre... I alle fall er det slik i min familie. Husker min mormor var ganske flink til å ta til seg nye vaner som barna tok med seg fra det store utland og storbyer.. Ofte slik man kommer over nye ting.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
27.01.21 22:44
DrSchwei: Det er vel kanskje de yngre generasjoner som ofte drar med seg nye ting inn i huset til de litt mer eldre... I alle fall er det slik i min familie. Husker min mormor var ganske flink til å ta til seg nye vaner som barna tok med seg fra det store utland og storbyer.. Ofte slik man kommer over nye ting.

Her har det ikke vært slik, til tross for at jeg har en sønn som er utdannet servitør og nå har en sjefsstilling innen bransjen. Han av alle ringte meg før jul og ville ha oppskrifta mi på kjøttkakene jeg bruker å lage til jul. For selv om vi ikke kunne møtes i jula (mine nærmeste teller 22 stk) så måtte han ha disse kjøttkakene.

Sønnen hans igjen ble indoktrinert tidlig og endte som kokkelærling.

Men meg kan de ikke lære noen ting, tror de.

(Innlegget ble redigert 27.01.21 22:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg