Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Guilty pleasuers ?

NYTT TEMA
DrSchwei

DrSchwei
30.01.21 13:12

Beklager utenlandsk overskrift. Men det er vel et fenomen som ikke er oversatt til godt norsk...

Ser at Aftenposten har en spalte der de spør folk i portrettintervjuer om dette. Alltid litt artig å lese. Ofte handler det om mat.

Har du noen?

Jeg har nok flere. En av dem er LobNobs eller crabsticks. Merkevaren LobNobs inneholder 70 prosent hvitfisk - generelt er det sunt og magert...

... dog - jeg har dette på loff med smør og majones. Da er det ikke lenger så sunt - men likevel veldig godt!

Teddys

Teddys
30.01.21 13:28

Alt med bacon - alt med smeltet ost

Makaroni grateng med masse bacon og masse smeltet ost farlig godt må begrenses

Også en god pizza da

arkles

arkles
30.01.21 16:38

Jeg vil tro syltelabber ikke scorer høyt blant hvermansen, men jeg syns det er supergodt..

DrSchwei

DrSchwei
31.01.21 09:36

Trodde først at definisjonen av dette inntrykket var noe smalere - altså at det var slik at man likte en matrett eller et produkt som ikke blir regnet som "fint". Men begrepet kan også brukes videre.

En anne ting som kan føres opp på lista for min del er vel Joika-kaker. Synes faktisk det er ganske godt, bare man supplerer med litt ekstra rømme. I tillegg til potetstappe er det godt med rosenkål. Tyttebærsyltetøy må man selvsagt ha til .

fargerik

fargerik
31.01.21 11:03

Om sommeren når det er fin temperatur blir sykkelturene lengre enn nå når det er kaldt. Det er et gatekjøkken et sted der borte som har så god potetmos. Klarer aldri å la være å stoppe der og kjøpe en wiener med en kule mos. (de har rause kuler:-)

(Innlegget ble redigert 31.01.21 11:04)

Strandereng

Strandereng
31.01.21 12:43
DrSchwei: Trodde først at definisjonen av dette inntrykket var noe smalere - altså at det var slik at man likte en matrett eller et produkt som ikke blir regnet som "fint"

Ja, jeg har også forstått det slik at uttrykket brukes om noe man helst ikke snakker høyt om at man liker, -noe som man kun nyter i enerom. 
F.eks "sunnheteksperter" som har hemmelig skuff fylt opp med Bamsemums eller Laban seigmenn:-)

Selv har jeg ikke noen hemmelige matlaster. 
Men en svigerdatter er så nøye på at ungene ikke skal ha sukker, så nå tør jeg ikke annet enn å lage vafler søtet med banan i stedet for sukker. Og en god dæsj grovt mel oppi.
Godt blir dette også.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
31.01.21 13:13

Det må vel nesten være sjokoladepudding, typ Piano.
Har prøvd mange ganger å lage selv, men syns denne er best, henger nok igjen fra barndommen, har jo vært med meg hele livet nesten, fra 1969.
Ikke noe jeg kjøper til meg selv akkurat, det blir hvis barna er på besøk.Men da tar jeg en porsjon.

Strandereng

Strandereng
31.01.21 23:14
KingKongHalvor: Det må vel nesten være sjokoladepudding, typ Piano.
Har prøvd mange ganger å lage selv, men syns denne er best,

Helt enig i at denne er god. Brukte den til dessert innimellom da barna var små.

Med vaniljesausen som den gang var i trekantkartonger.
Og nå kom jeg på at denne vaniljesausen var min guilty pleasure en periode. Husker jeg kjøpte den for å drikke den rett fra kartongen:-) Når jeg var alene hjemme. 
Har alltid vært ekstra glad i vaniljesaus.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
31.01.21 23:18
Strandereng: Med vaniljesausen som den gang var i trekantkartonger.
Og nå kom jeg på at denne vaniljesausen var min guilty pleasure en periode. Husker jeg kjøpte den for å drikke den rett fra kartongen:-) Når jeg var alene hjemme. 
Har alltid vært ekstra glad i vaniljesaus.

Kan bare glemme å lage skikkelig vaniljesaus selv, barna vil ha Piano der også. Så jeg skulle nok skrevet sjokoladepudding med vaniljesaus, typ Piano. De henger i hop. 

Everenga

Everenga
01.02.21 10:45
Strandereng: Og nå kom jeg på at denne vaniljesausen var min guilty pleasure en periode. Husker jeg kjøpte den for å drikke den rett fra kartongen:-) Når jeg var alene hjemme. 
Har alltid vært ekstra glad i vaniljesaus

Der er du i godt selskap. Michelinkokken Michel Roux jr. (2 stjerner) var gjest på BBC programmet Saturday Kitchen og sa at selv om han av skams skyld  ikke kunne bruke ferdig vaniljesaus i restaurantene sine brukte han det selv, for som han sa. Han hadde til gode å smake en fersklaget vaniljesaus som var merkbart bedre enn ferdig alternativene. 

Ellers for eget vedkommende er guilty pleasure helt klart god gammaldags kinamat. Altså før gourmet-asia bølgen kom. Skikkelige tunge søte sauser gjerne med frityrstekt kylling oppi. 

(Innlegget ble redigert 01.02.21 10:48)

DrSchwei

DrSchwei
01.02.21 10:49

Sjokoladepuddingen synes jeg er grei - men jeg foretrekker den med fløtemelk. Vaniljesausen som Freia en periode markedsførte synes jeg var bedre enn Tines, men folk er jo trege til å endre også dårlige vaner :-D

GiPazzini_85

GiPazzini_85
01.02.21 16:20

Denne høsten har tidvis vært litt hektisk og ikke alltid tid til ordentlig middag i skapelig tid. Denne tjingtjongkartongen fra Rema 1000 har jeg spist 2-3 ganger da. Ikke så aller verst, men heller ikke noe gourmetmåltid. Det er først og fremst veldig enkelt når man trenger varm vomfyll. Gud vet hvor mye rart som er i det der som ikke er oppført under "ingredienser".

https://kolonial.no/produkter/24588-rema-1000-thai-kylling-peanut/

Someone

Someone
01.02.21 18:56

Hoff Pommes Frites krydder, gjerne den med dill :p

DrSchwei

DrSchwei
01.02.21 19:06
Someone: Hoff Pommes Frites krydder, gjerne den med dill :p
Someone

Someone
01.02.21 19:47
DrSchwei: Velbekomme

Har en stor boks på hytta....og den er ikke holdbar i 50 dager som det står der. Tenker vi heller sier 50 måneder, med alt det saltet og MSGen :P

DrSchwei

DrSchwei
01.02.21 19:57
Someone: Har en stor boks på hytta....og den er ikke holdbar i 50 dager som det står der. Tenker vi heller sier 50 måneder, med alt det saltet og MSGen :P

Tenkte jeg det ikke - Guilty pleasures kan godt markeres tydelig på hytta og når man er på tur... :-D

Someone

Someone
01.02.21 20:14
DrSchwei: Tenkte jeg det ikke - Guilty pleasures kan godt markeres tydelig på hytta og når man er på tur... :-D

Ja, og når jeg tenker meg om så synes jeg også en øl smaker utmerket klokken 07 om morgenen på flyplassen når man skal på ferie ;-P

McLovin

McLovin
01.02.21 21:45

Chilikreps i aioli. Villa Farris (som jeg velger å kalle det). Toppris-kubbe. Porsjonssnus med mintsmak. Grilstad Salamipølse (som jeg burde vokst fra for lengst). OLW Ostepop. I smågodthylla må jeg alltid ta med jordbærfisk. 

For mange år siden, da jeg fremdeles var ungkar og ikke familiefar, hadde jeg en helt forferdelig en, nemlig Findus Pytt i Panne. Med to speilegg og ketchup, typisk middag etter trening. Prøvde igjen etter mange år for en tid siden, og det smakte, vel, svært dårlig.

Spiste, som så mange andre, endel frossenpizza før, men det kjøper jeg utrolig sjelden nå. Synes det er så mange andre raske middager som faktisk smaker middag, som fylte tortellini. En god pesto, raspet parmesan og noen kuttete småtomater sammen med pepper, noen basilikumblader og litt olivenolje, så er jeg i mål.

Ingen guilty pleasure, men har fått dilla på Steel Cut havregryn. Mye bedre enn de klassiske valsete. Tar bare lengre tid.

Teddys

Teddys
02.02.21 22:23

Kom på en til,nemlig kalkunpanetter  med ost fra Prior og det må være Prior,ikke stabburet,de er bare tørre.

Sikkert usunt men , pleier å ta to til hver og sitter bare og håper på at samboer bare orker en.....

Så en skikkelig guilty pleasure dette

Stekes på svak varme mye smør.

DrSchwei

DrSchwei
03.02.21 07:46
McLovin: Findus Pytt i Panne.

Det hender jeg kjøper en sånn når jeg er veldig sulten. Spiser den da med rødbeter. Det er jo bare poteter, noe kjøttgreier og vel noe løk, så det sklir jo ned, men spiser den for å stagge akutt sult og behov for noe litt usunt, så "pleasure" er nok ikke helt dekkende...

DrSchwei

DrSchwei
04.02.21 21:49

Kom dessverre på en ny ting her - som er blitt en sånn sak det siste året.... Rislunsj! Er i grunnen ikke så glad i riskrem som dessert, men dette blir mer et mellomåltid eller hverdagsdessert. Den med pasjonsfrukt er best, men de andre også gode...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg