Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lage majones.

NYTT TEMA
prest

prest
18.01.01 03:41
Hvorfor skal det være så umåtelig vanskelig å lage majones? Hver eneste gang jeg nå har forsøkt har jeg fått en fet, klissete røre.

Er det noen som kanskje har en god oppskrift til meg?
nattsvermeren69

nattsvermeren69
29.01.01 04:28
Du må være sterkere i trua da veit du! ;)
prest

prest
08.02.01 02:43
Jeg tror og tror jeg, men det blir ikke noe bedre ;) Neste gang skal jeg tro at det ikke går bra, så skal vi bare se.. ;)
rosmebraad

rosmebraad
08.10.12 18:15

Noen som kan å lage majones/ailoi?

Ingredienser og fremgangsmåte?  

t_o

t_o
08.10.12 18:23
rosmebraad: Noen som kan å lage majones/ailoi? Ingredienser og fremgangs

1 stk eggeplomme 1 ss dijonsennep 1 ss eddik 4 dl olje (raps, solsikke etc) saften av frisk sitron salt og pepper

Det er ofte lettest å få godt resultat om alle ingredienser har samme temperatur og lettest er det om det holder romtemperatur.Ha alt i en høy og smal beholder, slik at munnstykket på stavmikseren akkurat passer. Plasser stavmikseren i bunn, start og trekk den langsomt opp. Ferdig til å smakes til,
Eller:
Pisk eggeplommer med sennep og eddik til det skummer.
Tilsett olje gradvis, spe kun en tynn stråle mens du pisker.
Tilsett litt sitron/vann når majonesen begynner å tykne.
Tilsett krydder og smak til med sitron, sennep og evt urter etter eget ønske.

Gaddget

Gaddget
09.10.12 00:12
prest: Er det noen som kanskje har en god oppskrift til meg?

Jau, da har eg veitu:

http://millasmat.com/middag/aiolihvitloeksmajones/

Fantastisk oppskriftsnettside! (ja der fikk innehaveren den reklamen...)

Mitt tips er blitze i bunnen heelt til den begynner å emulgere (blir hvitt) før en tar den forsiktig litt opp. Og som med alle oppskrifter bør en smake seg frem, gjelder spesielt med sitronen.  

gourmande

gourmande
09.10.12 10:36
rosmebraad: Noen som kan å lage majones/ailoi? Ingredienser og fremgangsmåte?

Da jeg fikk denne oppskriften her på forumet, følte jeg meg skikkelig lurt. Til da hadde aioli og majones vært et mareritt.

Alle ingrediensene må være romtempererte!

Du må ha stavmixer og et høyt slankt beger (a la litermål). Legg i denne rekkefølgen: En hakket hvitløk i bunnen, deretter litt salt, litt presset sitron, ett egg (inkl hviten) og ca 1 dl olje (jeg tar solsikke/- og olivenolje 50/50). Sett stavmixeren i bunnen av begeret, la den jobbe i ca 10 sek, og dra den sakte opp mens den kjører.  Voilà!

PS: Du kan også ha en liten klikk Dijon-sennep i.

Someone

Someone
09.10.12 15:15
gourmande: Du må ha stavmixer og et høyt slankt beger

Normalt passer det målebegeret som følger med stavmikseren perfekt ;)

Someone

Someone
09.10.12 15:15
t_o: 1 stk eggeplomme 1 ss dijonsennep 1 ss eddik 4 dl olje (raps, solsikke etc) saften av frisk sitron salt og pepper

Ikke at det er noe galt, men blir vel relativt mye sennepssmak av denne?

gourmande

gourmande
09.10.12 15:18
Someone: som følger med stavmikseren perfekt ;)

Det er nok der jeg har det fra; husker aldri hvordan det kom i hus:-)

rosmebraad

rosmebraad
09.10.12 17:37
gourmande: Du må ha stavmixer og et høyt slankt beger (a la litermål). Legg i denne rekkefølgen: En hakket hvitløk i bunnen, deretter litt salt, litt presset sitron, ett egg (inkl hviten) og ca 1 dl olje (jeg tar solsikke/- og olivenolje 50/50). Sett stavmixeren i bunnen av begeret, la den jobbe i ca 10 sek, og dra den sakte opp mens den kjører.  Voilà!

Meget bra!

Jeg satser kanskje på aioli-typen;
jeg kjøpte oljer på Olviero, bla. den med hvitløk, den var god!

Én av grunnene til å lage majones selv er at da bruker man "ekte" gårdsegg, og unngår modifisert maisstivelse, xantangummi og andre ting som er i butikkmajonesene.  

gourmande

gourmande
09.10.12 17:55
rosmebraad: Én av grunnene til å lage majones selv er at da bruker man "ekte" gårdsegg, og unngår modifisert maisstivelse, xantangummi og andre ting som er i butikkmajonesene.

Pluss smaken da, mann:) Og dette med romtempererte ingredienser er faktisk utrolig viktig.

(Innlegget ble redigert 09.10.12 17:56)

Johninho2

Johninho2
09.10.12 19:37
gourmande: Og dette med romtempererte ingredienser er faktisk utrolig viktig.

Rett temperatur på råvarene er ekstremt viktig og kan påvirke resultatet enormt. Det kan ikke understrekes ofte nok.

Gaddget

Gaddget
10.10.12 00:07

Rart, da jeg alltid får bra resultat selv om egget kommer rett fra kjøleskapet. De gangene jeg lar egget ligge ute en stund merker jeg lite forskjell. Grundig evaluering er påkrevd neste gang det skal lages aioli.

rosmebraad

rosmebraad
10.10.12 15:13
gourmande: Pluss smaken da, mann:) Og dette med romtempererte ingredienser er faktisk utrolig viktig.

Ja, skal prøve å få alle faktorene riktig før jeg går i gang!

Var nettopp i hønsegården etter egg.

(Den Oliviero-olivenoljen med hvitløk var god, litt OT.)

sanila

sanila
10.10.12 16:14
Gaddget: Rart, da jeg alltid får bra resultat selv om egget kommer rett fra kjøleskapet. De gangene jeg lar egget ligge ute en stund merker jeg lite forskjell. Grundig evaluering er påkrevd neste gang det skal lages aioli.

Noen gange er det bra ikke å vite, at ting ikke kan la sig gjøre:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg