Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mobilkjøp i det store utland

NYTT TEMA
Olayo
OlayoInnlegg: 646
16.07.10 14:59

Hei!

Hvordan fungerer det i praksis om jeg kjøper tlf i Frankrike i forhold til kjøp her til lands? Jeg er klar over at reklamasjonsretten jf. forbrukerkjøpsloven faller bort. Er det andre ting jeg bør tenke på, telefonen kommer vel med de vanlige språkene etc? Jeg er klar over toll.

Takk. Over og ut

piezo
piezoInnlegg: 5335
17.07.10 11:22

Hvis du tenker på iPhone, kommer den veldig snart til Norge med alle fordeler det innebærer i form av reklamasjonsrett og garantert riktig språk.

Ellers bør det ikke være noe problem med en fransk telefon, så lenge man kjøper uten binding. Språkpakkene er ofte ganske like for Europa, men det finnes noen trollmenn som kan endre språk i ettertid også.

Olayo
OlayoInnlegg: 646
17.07.10 11:45

Takk, piezo!

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
17.07.10 13:50
piezo: Språkpakkene er ofte ganske like for Europa, men det finnes noen trollmenn som kan endre språk i ettertid også.

Det er slettes ikke alltid det er tilfelle. Har vært borti flere telefoner hvor det kun er nordiske språk pluss engelsk og at det dermed er engelsk pluss sydligere språk i en annen versjon.

Når det er sagt er det ikke noe stort problem å endre språk på en telefon, iallefall ikke om det er snakk om en smarttelefon. Da er det bare å finne en guide på nettet over hvordan man flasher firmware på den aktuelle telefonen. Er man ikke interessert i å gjøre det selv leverer man den til et verksted, betaler 200-300 kroner og vips så har man det språket man ønsker. :-)

piezo
piezoInnlegg: 5335
17.07.10 14:43
ferrek: Det er slettes ikke alltid det er tilfelle. Har vært borti flere telefoner hvor det kun er nordiske språk pluss engelsk og at det dermed er engelsk pluss sydligere språk i en annen versjon.

Da skal jeg legge meg langflat med det samme :) 

På iPhone følger det veldig mange språk, som regel for hele Europa + litt til. Men HTC leverer ikke så mange forskjellige språk, så der stemmer nok nordisk + engelsk ganske bra. Hvordan det står til med andre produsenter har jeg ikke peiling på, siden jeg er nokså snever i mine mobilvalg.

Men som du sier, er man litt over snittet interessert er det ikke noe problem å få skiftet språk selv.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg