Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva gjorde man før mobiltelefonen kom?

NYTT TEMA
madigan
madiganInnlegg: 9343
23.07.10 18:30

Jeg husker at bestemor hadde en svær svart monster av en telefonden hadde en sveiv på den ene siden.

Når man skulle ta en samtale .måtte den bestilles fra televærket (som det het den gangen) nå heter de Telenor.

Da måtte man sveive et par ganger,da fikk man kontakt med teleoperatøren,så bestilte man en samtale f-eks 7575 (ja det var ikke så fryktlig mange som hadde råd til telefon,så numerene var små den gangen) men det var også noe som het rettnings nr,så skulle man ha Oslo f-eks så måtte teleoperatøren slå 02 først som var Oslo,nesten alle steder i Norge hadde slike rettnings nummer,vel så la man på,og etter ca 30 sek eller 1 min ringte teleoperatøren tilbake og sa enten at: værsogod, her har de Oslo-eller at det var ingen svar å få.

Etterhvert hvert fikk vi litt mindre telefoner med skive,da kunne vi slå nummerene selv,for da forsvandt nesten alle disse teleoperatørene,det ble automatisert.

Vi hadde en såkalt ''gråtass'' den var altså grå i fargen med rød skive.

Men den gangen var en telefon bare en telefon,ikke noe annet,så hadde vi NRK fjernsynet,det var bare 1 kanal,så hadde vi NRK radio,der var det vel en 3-4 kanaler eller noe,men da hadde NRK fullstendig monopol.

Men vi hadde både platespiller og båndopptagere spesielt ble kasetten populær,den var nesten idiotsikker på mange måter,det eneste den ikke ville være med på var når båndet røk-av,da måtte vi skjøte,ellers var den bånd solid-lett å ta med og den spilte og den spilte,og ble man lei musikken,spilte man bare inn omigjen noe annet.

Så hvor er vi i dag? Tenk at en liten dings som en telefon har alt dette innebygget+ masse mere.

De har musikk,kameraer - stillbilder og video,radio-tv-GPS man kan surfe på internett-spille tv-spill osv-osv-

Noen flere som husker de svarte telefonene med sveiv-eller ''gråtassen''???

Amya
AmyaInnlegg: 11394
23.07.10 18:31
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 18:40)

Flystasjon
FlystasjonInnlegg: 2752
26.07.10 22:55

Før mobiltelefonen kom nøt vi den stille og rolige tilværelsen. Ingen ufrivillige og detaljerte innblikk i andres privatliv og ingen konstante oppdateringer til slekta på current position hver gang toget kom til ny stasjon (jeg er dagpendler så jeg har hørt litt av hvert).

ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
27.07.10 17:13
madigan: Noen flere som husker de svarte telefonene med sveiv-eller ''gråtassen''???

Vi hadde telefon med sveiv.  Den var bare for de voksne. Alt for dyr i bruk til at vi kunne ringe i hytt og gevær.  Tror det kosta borti tre kr pr minutt eller noe sånt i begynnelsen av 70-åra.  Kan det stemme?  Det ville vel tilsvare 30 kr minuttet i dag..

Da bygdas telefonsentral ble nedlagt, måtte alle de større bedriftene ansette egne sentralbordoperatører.  Dermed ble det faktisk flere sentralborddamer i bygda etter at telefonsentralen ble nedlagt :-)  Skikkelig framskritt !

NorWoman
NorWomanInnlegg: 627
27.07.10 17:16

...på begynnelsen av 80-tallet tok det 14 dager fra telemontøren var og la opp linjer i huset til gråtassen faktisk virket.

Glee
GleeInnlegg: 5226
27.07.10 17:40
Flystasjon: Før mobiltelefonen kom nøt vi den stille og rolige tilværelsen. Ingen ufrivillige og detaljerte innblikk i andres privatliv og ingen konstante oppdateringer til slekta på current position hver gang toget kom til ny stasjon (jeg er dagpendler så jeg har hørt litt av hvert).

Sladrekjerringer var aktiv da som nå.

Moder'n er oppgitt over alt som folk legger ut på Facebook. Samtidig sitter hun i timesvis i telefonen og prater om hva hun har gjort, hva vi har gjort, hva slektninger / venner / naboer / bekjente / andre har gjort og ikke har gjort.

På FB har du i det minste litt kontroll på hva som kommer ut om deg selv, og det som står der er ofte eterettelig, ikke bar løse rykter.

RatPack
RatPackInnlegg: 9401
27.07.10 18:43

Jeg husker den tiden man når og hvor man skulle møtes. Og så kom folk som avtalt.

madigan
madiganInnlegg: 9343
29.07.10 11:14
Glee: Sladrekjerringer var aktiv da som nå.

Jada,det var rimlig kjent at sentralborddamene satt å lyttet på samtaler,dette var muligens mest sårbart i glisne strøk med få abonnenter der alle kjente alle,men jeg tror det foregikk over alt når de kjedet seg og rykteflommen ble nok også oppdatert gjennom dette systemet:))

De hadde jo hverken data eller Facebook,men sentralbordamene var  vel informerte  til at de fungerte  som en slags forgjenger til det vi i dag kaller 1881 (nummeropplysningen),så kjente man sentralbordama kunne man utveksle siste nytt.

(Innlegget ble redigert 29.07.10 11:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg