Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bruker av N8: Erfaringer

NYTT TEMA
niggen
niggenInnlegg: 1459
03.11.10 19:21

Hei.

Er interessert i å høre om brukererfaringer med Nokia N8. Regner med at det er noen av dere som bruker den, og den er til vurdering hos meg. Til tross for litt knotete operativsystem, så regner jeg den som aktuell. Men viktigst for meg er brukererfaringer. Har dere møtt på noen store problemer, f.eks når dere skriver meldinger, etc? På forhånd takk.

Niggen

torreslfchelt
torreslfcheltInnlegg: 30150
04.11.10 22:04
niggen: Hei. Er interessert i å høre om brukererfaringer med Nokia N8. Regner med at det er noen av dere som bruker den, og den er til vurdering hos meg. Til tross for litt knotete operativsystem, så regner jeg den som aktuell. Men viktigst for meg er brukererfaringer. Har dere møtt på noen store problemer, f.eks når dere skriver meldinger, etc? På forhånd takk. Niggen

NokiaN8 har en bra kamera, den vant testen mot bla. HTC Desire HD, Iphone 4 osv

http://www.tv2.no/play/underholdning/hjelperdeg?progId=470003

Ellers så har jeg lite info om dette , dessverre.

Obviously
ObviouslyInnlegg: 602
05.11.10 11:19
Jeg kan komme med min erfaring senere i dag. Ellers er det en ganske god review (mange deler) av N8 paa allaboutsymbian.com
Obviously
05.11.10 21:05

Glemte meg nesten ut, lol.

N8 har mange gode ting: kamera, FM-sender (brukes ofte til og fra jobb i bil i mitt tilfelle), gratis web-tv, gratis kart og gps (noe av det beste), etc.

Brukergrensesnittet er så og så. Mye skal bli fikset i en firmware oppdatering snart. Noe av det som skal bli fikset (om jeg ikke tar feil) er nettleser, overgang mellom hjemmeskjermer, og QWERTY i portrett. Nå er det slik at når du skal skrive noe så åpnes tastaturet med et eget vindu å skrive i; en hel app som dekker det som skjer hvor det er interessant. Jeg er ikke sikker, men jeg tror dette også blir fikset.

Etter firmware oppdateringen er det svært lite å klage på. Unødige menyer er alt jeg kommer på. Menyene er ikke helt uttenkt til touch enda, men det er lett overkommelig. Det er ellers ikke så mye eyecandy, som det kalles, men du har full multitasking (dette fungerer svært bra på Nokia. Symbian er svært god på multitasking). Svært god musikkspiller der coverflow er noe av det beste jeg har sett hittil. Det er noe litt komplisert med hvordan du henter bilder til album, men det er bedre forklart på AllAboutSymbian sin review:

Review: Nokia N8: part 1, overview and hardware

Review: Nokia N8: part 2 - camera and camcorder

Review: Nokia N8: part 3 - Multimedia and Gaming

Review: Nokia N8: part 4 - Messaging, Email, Web

Review: Nokia N8: part 5 - Real world, Performance, Application set, Homescreens 

Uansett så har du et åpent OS som kan i prinsippet bli forandret slik du vil det. App store, eller Ovi Store som det heter, vokser, men trenger fremdeles litt tid (selv om det er ganske bra nå). Symbian^3 er kodet med Qt, noe som har en lys fremtid. Med Qt vil apper fungere på tvers av OS som Maemo, Meego og Symbian. Så selv om Symbian^4 er rett rundt hjørnet så vil Symbian^3 fremdeles være svært relevant. Det hele er litt komplisert, men Nokia snakker ikke lenger så mye om forskjellige OS; alt blir mer eller mindre det samme gjennom Qt.

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
21.11.10 19:34

Da har jeg hatt N8 siden igår og må si meg godt fornøyd. Jeg gikk i fra en Desire og forskjellene er store. Jeg har alltid vært Nokia-fan og kjenner dermed Symbian godt og jeg synes Symbian^3 fungerer godt. Som sagt i denne tråden allerede finnes det penere og mer flashy OS, men N8 er nok en telefon man i all hovedsak kjøper pga hardwaren. Har ikke fått testet ut så mye forskjellige funksjoner enda, men er spent på hvordan det fungerer med HDMI-utgangen og USB-hosten for å nevne noe.

Knipsemannen
KnipsemannenInnlegg: 2603
21.11.10 21:42

Er web-tven gratis?

Jeg har hatt denne 3-4 uker nå og er forsåvidt veldig godt fornøyd!

RoyHodgson
RoyHodgsonInnlegg: 232
22.11.10 17:05

Jeg har også N8, og er meget fornøyd så langt. Men en ting: Hvordan får jeg bort klokken når jeg slår på tastelåsen? Har sjekket på skjermsparer innstillinger, og der står det "Ingen". Klokken lyser hele tiden og bruker batteri.

Obviously
22.11.10 19:27
RoyHodgson: Jeg har også N8, og er meget fornøyd så langt. Men en ting: Hvordan får jeg bort klokken når jeg slår på tastelåsen? Har sjekket på skjermsparer innstillinger, og der står det "Ingen". Klokken lyser hele tiden og bruker batteri.

Hvis du velger "Ingen" på skjermsparer innstillingene så skal den gå vekk. Hvis ikke det går så kan du prøve å velge noe, og så velge "Ingen" igjen. Hvis ikke det går så trykker du bare i hjørnet oppe til høgre, trykker på batteri ikonet, og til slutt trykker du på "Aktiver Strømsparing".

Strømsparing er svært tilgjenglig så det er like greit å bare bruke den.

niggen
25.11.10 17:09

Nå har jeg endelig fått den. Legger ut en telefonanmeldelse om et par uker

ferrek
27.12.10 19:40
ferrek: Da har jeg hatt N8 siden igår og må si meg godt fornøyd.

Da har jeg hatt N8 en god del lengre tid og det er to ting ved den som irriterer meg grønn:

Ved skriving av sms henger telefonen etter med både to og tre ord, voldsomt irriterende.

Nettleseren er ufattelig dårlig, den gir meg ikke lyst til å gjøre et lite Google-søk engang.

Vurderer derfor å gå over til min gamle E71 som jeg forguder (noe overdrevet) og heller kjøpe meg en Tablet med telefonfunksjon. Måtte det bare bli et større utvalg av de!

Obviously
27.12.10 23:13
ferrek: Ved skriving av sms henger telefonen etter med både to og tre ord, voldsomt irriterende. Nettleseren er ufattelig dårlig, den gir meg ikke lyst til å gjøre et lite Google-søk engang.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at telefonen henger etter med to og tre ord. Forøvrig fungerer Opera Mobile strålende.

Har selv hatt problemer med telefonen, men det var min egen feil. Hadde forandret skrifttypen på telefonen, og det endte med at Ovi Store og noen apps sluttet å fungere.

Det eneste jeg venter på nå er firmwareoppdateringen som skal gjøre alt bedre, og den har jo blitt utsatt til Januar/Februar.

Ugh...

ferrek
27.12.10 23:37
Obviously: Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at telefonen henger etter med to og tre ord. Forøvrig fungerer Opera Mobile strålende.

Dersom jeg skriver med T9-tastaturet og skriver relativt fort lagger det såpass at telefonen ligger etter med to-tre ord. Er man ferdig med en setning "skriver" telefonen de siste ordene etter man har sluttet.

Opera Mobile fungerer langtfra utmerket hos meg. Halvparten av gangene lukker programmet seg uten grunn. I tillegg er zoomingen, scrollingen og generelt hele surfeopplevelsen så langt fra de beste at det er pinlig.

Obviously
28.12.10 00:12
ferrek: Dersom jeg skriver med T9-tastaturet og skriver relativt fort lagger det såpass at telefonen ligger etter med to-tre ord. Er man ferdig med en setning "skriver" telefonen de siste ordene etter man har sluttet. Opera Mobile fungerer langtfra utmerket hos meg. Halvparten av gangene lukker programmet seg uten grunn. I tillegg er zoomingen, scrollingen og generelt hele surfeopplevelsen så langt fra de beste at det er pinlig.

Jeg har ikke opplevd at T9 tastaturet er tregt. Prøvde nå nettopp å trykke alle mulige knapper i hytt og pine for å se denne lagg effekten. Jeg åpnet til og med 9 programmer for å skjekke om det var lagg, men det var ikke mye uten at jeg trykket overalt samtidig. Kan hende din N8 ikke fungerer helt slik som den skal.

Har selv opplevd at Opera lukker seg helt uten videre et par sjeldne ganger. Litt rart, men. Jeg har ikke merket noe til scrollingen, den fungerer helt fint hos meg. Zoomingen fungerer også slik som den skal, selv om jeg savner pinch-to-zoom.

ferrek
28.12.10 00:16
Obviously: Kan hende din N8 ikke fungerer helt slik som den skal.

Det er det nok ingen tvil om, jeg sier ikke at alle N8er er sånn.

I tillegg vil telefonen konstant koble seg til mobilnettet for å laste ned relativt store mengder data i et sett. For å stoppe dette måtte jeg slette tilgangspunktet for mobildata. Nå står bare oppkoblingsymbolet til mobildata i venstre hjørne med en strek over. Så fort jeg legger til et nytt tilgangspunkt kobler den seg opp på nett igjen.

(Innlegget ble redigert 28.12.10 00:17)

niggen
10.01.11 12:01

Tok litt lenger enn 2 uker før jeg kom med min brukeranmeldelse av Nokia N8, men her kommer den.

Dårlige ting med N8: Telefonen KAN henge etter på SMS-skriving. Dette er egentlig ikke noe stort problem (har kun skjed 2 ganger) 2 ganger har også telefonen låst seg og jeg har måttet gjøre en restart av den. Til slutt kan den en sjelden gang være treg til å reagere når man trykker på ikoner (enkelte ganger reagerer den ikke i det hele tatt før du har beveget fingeren litt opp og ned på skjermen) Men dette skjer heldigvis så sjelden at det ikke har vært et problem. Jeg har ikke angret på at jeg kjøpte N8 pga. disse problemene. MEN jeg har funnet ut at OVI Store har en del å gå på når det gjelder innhold og gode programmer. Har etter hvert funnet en del gode programmer (de fleste gratis). Men samtidig er det veldig mye dårlige program som enten er helt bortkastede eller ikke fungerer som de skal. En kvalitetskontroll hadde vært på sin plass

Gode ting med N8: Kameraet. Tok med meg telefonen til Gran Canaria før jul og tok mange bilder med både digitalkamera og med mobilen. Når jeg kom hjem var det på de fleste bildene umulig å skille ut hvilke som var tatt med mobil. Det eneste som skilte disse var at det i mye sollys ble en spesiell glød i bildene. Ellers er musikk og film på mobilen bra. Gps`en likeså. Et kjekt treningsprogram for Nokia har jeg også lastet ned og bruker flittig. Internettsurfing er heller ikke noe problem, selv om dette ofte blir brukt som et motargument for å kjøpe telefonen. Bruker faktisk heller den medfølgende browseren en Opera. Som andre her inne har jeg hatt problemer med at Opera plutselig forsvinner fra skjermen. Eneste jeg kunne tenkt meg forandret på det orginale internettprogrammet er muligheten for å gå bakover i internetthistorikken ved å bruke fingerbevegelser. Ellers er det ingen problemer med sms-skriving slik andre har beskrevet. Selv bruker jeg nesten ikke å skrive sms på telefonen i landskapsmodus, da jeg har litt for store fingre til å treffe riktig.

Alt i alt en meget god telefon. Karakter 5 av 6

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg