Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Desire HD eller Galaxy S?

NYTT TEMA
Blaa_baron
Blaa_baronInnlegg: 745
07.12.10 18:14

Hvilken bør jeg kjøpe? Vennligst hold diskusjonen til disse de to, ikke iPhone osv

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
07.12.10 19:05

Vanskelig valg i mine øyne. Samsungs skjerm er overlegent bedre enn den som sitter på Desiren, det samme er batterikapasiteten. 

Du kommer vel fra HD2 så det å ha en stor telefon skremmer deg nok ikke, derfor er ikke det noe argument.

Kameramessig er de tilnærmet like.

Det som taler i mot Samsungen er filsystemets oppbygging etter hva jeg har skjønt. Det er grunnen til at mange opplever lag på telefonen, dog virker det veldig individuelt om telefonen får problemet eller ikke.

Supporten er erfaringsmessig bedre fra HTC sin side når det kommer til oppdateringer og pc-programvare. Samsung Kies er vel kongen av ustabilitet, mens HTC Sync fungerer godt. Firmware updates ser også ut til å komme mer regelmessig til HTC enn Samsung.

Grensesnittet på telefonene er smak og behag, Samsung med sitt Touchwiz har vel 9 "slides" hvor du kan legge snarveier og wigets, mens HTC og Sense har 7.

Dersom jeg skulle kjøpt en av disse i dag ville det blitt Samsungen. Jeg har hatt vanlig Desire og hadde ikke klart og gått over til den blasse skjermen som er å finne på Desire HD, størrelsen på Samsungen er i mine øyne perfekt og batterikapasiteten er blant de tingene som avgjør mitt valg.

Blaa_baron
07.12.10 19:22

Takker for raskt svar. For å være helt ærlig tror jeg det kan bli tilgjengelighet som avgjør, Desire HD er vel vanskelig å få tak i for tiden? Må ha kjøpe via Elkjøp pga tilgodelapp

ferrek
07.12.10 19:31
Blaa_baron: Takker for raskt svar. For å være helt ærlig tror jeg det kan bli tilgjengelighet som avgjør, Desire HD er vel vanskelig å få tak i for tiden? Må ha kjøpe via Elkjøp pga tilgodelapp

Desire HD er vel utsolgt og forhåndsbestilt i de fleste butikker og spesielt nettbutikker. Jeg vet at fysiske butikker som Expert, Telehuset, Telebutikken osv kan ha den inne, men Elkjøp har jeg hørt iallefall har vært utsolgt inntil for kort tid siden. Samsung Galaxy S er det ingen leveringsproblemer på.

Med mindre du kan vente på Samsung Google Nexus S vil Samsung Galaxy S være det kjappeste alternativet å få tak i. 

IDK2407
IDK2407Innlegg: 2881
08.12.10 00:48

Ja er enig med ferrek hva han skriver. Dog jeg har ikke hatt problemer med min kies, men mange opplever det, så jeg kan ikke se bort ifra det.
Galaxy sin skjerm og størrelse finner jeg perfekt, ikke for stor, ikke for liten. Fargen på skjermen er kjempe digg også!
Du har jo mulighet å få desire meny på galaxy, om du skaffer deg app fra android market.
Har ikke prøvd desire HD så kan ikke si en dritt, derimot har prøvd desire og syntes det var en kjempe fin telefon også! Men for min del ble det galaxy s, syntes telefonen ser kul ut, diggbar skjerm og hørte den var virkelig kraftig når jeg kjøpte den. Har også sett tester desire vs galaxy s, da vant galaxy s lett på respons.
Link. Men om desire hd er veldig like desire, så er det vansklig å si hvilken jeg ville anbefale, men jeg har selv galaxy s, så kanskje det svarer for seg selv hehe. Men HD er jo ganske ny, så kan egentlig ikke si så mye.

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7380
17.12.10 20:12

Anbefaler IKKE Galaxy S dersom du bare vil ha en telefon som "bare virker".   Samsung har dessverre tatt i bruk et filsystem på telefonen som IKKE er optimalt for fem øre.  I tillegg er man avhengig av en PC for å oppdatere programvaren (på HTC oppdaterer man telefonen direkte uten å måtte koble den til en PC).  Programmet er bare tilgjengelig til Windows, og svært mange har store problemer med å få det til å virke.

Er du derimot (som meg) glad i å leke med telefonen, feks. ved å finne og installere alternativ programvare (xda-developers.com er her viktig), er dette den perfekte telefonen.  Med litt mekking er dette den absolutt beste Android telefonen på markedet.

NitramL0L
NitramL0LInnlegg: 2
19.12.10 20:12

Kjøp Samsung. Samsung har en utrolig kvalitet på det de lager.

Jeg har hatt to mobiler; Samsung.

Den forrige mobilen min, som var samsung, tålte full vask på 60 grader og full sentrifugering.

Den mobilen jeg har nå, er billigmobilen Samsung Corby. Den tålte nylig å bli påkjørt av en tung trailer med piggdekk og tilhenger...

Jeg kommer garantert til å fortsette med samsung med mindre jeg tar meg den frihet til å kjøpe Iphone.

ManUtdfan_5
ManUtdfan_5Innlegg: 10501
20.12.10 00:57

Jeg ville nå gått for en HTC. Synes de har hatt den mest positive utviklingen de siste årene, og ser for meg at det vil fortsette i det samme sporet.

Blaa_baron
04.01.11 21:00

Litt sent men; ble Galaxy S. Ganske så fornøyd. Litt småting som kunne vært gjort annerledes. Feks burde det vært mulig å se hvor mange % batteriet har igjen uten å laste ned app(har gjort det). Eneste store minuset er at den knirker på ene siden, plasten er ikke heelt top notch

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30806
05.01.11 12:06
ferrek: Jeg har hatt vanlig Desire og hadde ikke klart og gått over til den blasse skjermen som er å finne på Desire HD

Heroen min takket for seg mens jeg var på jobb i jula, så jeg bestilte en Desire HD samme dag som skulle ligge klar på posthuset når jeg kom hjem. Noe av det første jeg reagerte på etter å ha lagt inn samme bakgrunnsbilde som på den gamle telefonen var at det egentlig så verre ut på "storskjermen".

JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
05.01.11 12:13
NitramL0L: Den forrige mobilen min, som var samsung, tålte full vask på 60 grader og full sentrifugering. Den mobilen jeg har nå, er billigmobilen Samsung Corby. Den tålte nylig å bli påkjørt av en tung trailer med piggdekk og tilhenger...

I helvete!

-Pat

ferrek
05.01.11 12:56
FredPerry: Noe av det første jeg reagerte på etter å ha lagt inn samme bakgrunnsbilde som på den gamle telefonen var at det egentlig så verre ut på "storskjermen".

Det er synd HTC ikke lenger har tilgang til AMOLED-skjermer, verken Sharp eller Samsung klarer å levere. Samsung har vel mer enn nok med å levere til sine egne mobiler.

Fornøyd ellers? Telefonen er vel en del kjappere enn Heroen du hadde tidligere?

Jeg tror jeg venter på Google Nexus S til jeg bytter ut min N8 jeg, innen den kommer har vel telefonen rukket å være på verksted 3 ganger.

FredPerry
05.01.11 13:03
ferrek: Fornøyd ellers? Telefonen er vel en del kjappere enn Heroen du hadde tidligere?

Jeg slo den på første gang i går ettermiddag, så det er litt tidlig å komme med noen konkrete svar. Den er mye raskere på alle måter. Surfing på nett, bildefremvisning, åpning av programmer og booting. Ellers har jeg ikke fått tid til å utforske den skikkelig, men førsteinntrykket sånn sett er godt. Om noen uker vil jeg nok kunne komme med et mer fornuftig svar.

Det med skjermen irriterer meg imidlertid litt. Syns det gir en litt "billig" følelse at denne svære saken fortsatt ikke har plass til flere widgets eller ikoner enn den gamle Heroen min. Minner litt om den gangen jeg hadde Pentium 100 og kjørte Windows 95 i 640x480 oppløsning.

ferrek
05.01.11 13:18
FredPerry: Det med skjermen irriterer meg imidlertid litt. Syns det gir en litt "billig" følelse at denne svære saken fortsatt ikke har plass til flere widgets eller ikoner enn den gamle Heroen min.

Jeg er rimelig sikker på at man kan laste ned et program som gjør at man får plass til flere widgets og ikoner på skjermen. Om man må roote for å få til dette er jeg derimot usikker på. Uansett er jeg enig med deg, de har utnyttet den store skjermen dårlig.

9ppel
9ppelInnlegg: 135
05.01.11 13:58
ferrek: Jeg er rimelig sikker på at man kan laste ned et program som gjør at man får plass til flere widgets og ikoner på skjermen. Om man må roote for å få til dette er jeg derimot usikker på. Uansett er jeg enig med deg, de har utnyttet den store skjermen dårlig.

Programmet heter Multicon og er gratis, fungerer helt greit. Trenger ingen rooting.

FredPerry
06.01.11 19:24
ferrek: Fornøyd ellers?

Batteriet var fullt klokka 8:15 i dag tidlig. Siden den gang har jeg sendt og mottatt seks tekstmeldinger. Ringt i åtte sekunder. Surfet litt på Facebook, sendt en kort mail til sjefen min, tatt tre brett i Angry Birds og lagt inn dette Multicon som er nevnt ovenfor. Og nå piper og ynker den om å bli koblet til en lader..

Akkurat DET kan jeg ikke si meg særlig fornøyd med. Får vel lese meg opp på noen nerdeforum om det er noe man kan gjøre for å øke batteritiden..

(Innlegget ble redigert 06.01.11 19:25)

IDK2407
IDK2407Innlegg: 2881
06.01.11 20:00
FredPerry: Batteriet var fullt klokka 8:15 i dag tidlig. Siden den gang har jeg sendt og mottatt seks tekstmeldinger. Ringt i åtte sekunder. Surfet litt på Facebook, sendt en kort mail til sjefen min, tatt tre brett i Angry Birds og lagt inn dette Multicon som er nevnt ovenfor. Og nå piper og ynker den om å bli koblet til en lader.. Akkurat DET kan jeg ikke si meg særlig fornøyd med. Får vel lese meg opp på noen nerdeforum om det er noe man kan gjøre for å øke batteritiden..

Last ned Task killer. Det er masse apps i bakgrunnen som kjører. Det er også widgets som updater seg.
Last ned det og du vil garantert få bedre batteri tid. :) Btw grattis med kjøpet.

FredPerry
06.01.11 20:05
IDK2407: Last ned Task killer. Det er masse apps i bakgrunnen som kjører. Det er også widgets som updater seg.
Last ned det og du vil garantert få bedre batteri tid. :) Btw grattis med kjøpet.

Takk for tipset :) Men Task killer ble jeg glad i allerede den gangen jeg hadde HTC Hero med sånn ca. 0 mb ram. Så det var noe av det første jeg la inn. Må eksprimentere litt frem med hva jeg kan ha kjørende i bakgrunnen. Det eneste jeg bruker er Gmail, Facebook, vær, kalenderen og BBC News. Den gamle telefonen (HTC Hero) holdt i nesten to dager med samme bruksmønster - men nå har jeg ikke fått surret meg til å stille inn alt ennå, da.

(Innlegget ble redigert 06.01.11 20:06)

ferrek
06.01.11 20:36
FredPerry: Batteriet var fullt klokka 8:15 i dag tidlig. Siden den gang har jeg sendt og mottatt seks tekstmeldinger. Ringt i åtte sekunder. Surfet litt på Facebook, sendt en kort mail til sjefen min, tatt tre brett i Angry Birds og lagt inn dette Multicon som er nevnt ovenfor. Og nå piper og ynker den om å bli koblet til en lader..

Taskkiller ville jeg ikke lastet ned og brukt, min erfaring er at de gjør mer ugang enn den gir i nytte. Bruk heller "tilbake"-tasten i stedet for "hjem" for å lukke programmer, og sjekk "kjørende programmer" om det er noe som ikke trenger å kjøre man kan stoppe.

Batterier trenger noen oppladninger på å yte maks, det har sikkert ikke din mobil fått enda.

Skjermen er største det største batterisluket, om du kan leve med blassere farger bør du skru ned den styrken en del. Om du har GPS aktivert bør du deaktivere den når du ikke bruker den. Dersom du klarer deg med halve synkroniseringshyppigheten hjelper det også på.

Jeg hadde lastet ned et program som heter Watchtower om jeg var deg. Etter hva jeg har lest er det enkelte programmer som gjør at prosessoren til Desire HD ligger på 100% utnyttelse og sluker dermed batteri. Med dette programmet kan man sette en grense på f eks 70% prosessorbruk, da vil du få et varsel som også forteller deg hvilket program det er som er synderen.

Først og fremst: La telefonen få noen oppladninger på seg. Uansett hva du gjør vil du ikke oppnå noen imponerende batteritider.

FredPerry
07.01.11 12:53
ferrek: Skjermen er største det største batterisluket, om du kan leve med blassere farger bør du skru ned den styrken en del. Om du har GPS aktivert bør du deaktivere den når du ikke bruker den. Dersom du klarer deg med halve synkroniseringshyppigheten hjelper det også på.

Nå er jeg jo litt bortskjemt med at jeg i tiden mellom Heroens død og frem til jeg fikk HD var nødt til å bruke vekkeklokka mi (N95 8GB) som telefon, og den har jo batteritid av en annen verden sammenlignet med moderne smarttelefoner.

Ser i Android System Info at batteriet er på 92 %, at skjermen står for 44 % av strømbruken, og at det kun er 1 time og 42 minutter siden jeg tok ut laderen. GPS er avslått, og synkroninseringsfrekvensen er jevnt over endret til senere tider, med unntak av Gmail.

Bruker automaisk lysstyrke på skjermen. Syns den er blass nok som det er - så å skru den ned ytterligere blir i såfall bare noe jeg gjør for eksprimenteringens skyld. Skal la telefonen få et par uker på seg til å bli husvarm, men foreløpig sitter jeg med en følelse av at jeg burde gått for Desire Z eller Galaxy S, som var den opprinnelige planen.

ferrek
07.01.11 13:12
FredPerry: Skal la telefonen få et par uker på seg til å bli husvarm, men foreløpig sitter jeg med en følelse av at jeg burde gått for Desire Z eller Galaxy S, som var den opprinnelige planen.

Ikke for å være ufin eller noe, men den følelsen tror jeg det er noe i..

Det skal massive oppdateringer til fra HTC sin side før Desire HD fungerer sånn som den burde gjøre fra dag 1. Men HTC har vist seg å være flinke på oppdateringer på telefoner som er aktuelle (de litt eldre blåser de i) så det er fortsatt håp.

Forresten, har du fått noen problemer med SMS enda? Dersom du ikke opplever noen store bugs vil jeg ikke anbefale deg å oppdatere til den siste programvareoppdateringen dersom den er tilgjengelig for deg. Etter hva jeg har lest rundt så gjør den mer ugang enn den foregående programvaren.

FredPerry
07.01.11 14:08
ferrek: Ikke for å være ufin eller noe, men den følelsen tror jeg det er noe i.. Det skal massive oppdateringer til fra HTC sin side før Desire HD fungerer sånn som den burde gjøre fra dag 1. Men HTC har vist seg å være flinke på oppdateringer på telefoner som er aktuelle (de litt eldre blåser de i) så det er fortsatt håp. Forresten, har du fått noen problemer med SMS enda? Dersom du ikke opplever noen store bugs vil jeg ikke anbefale deg å oppdatere til den siste programvareoppdateringen dersom den er tilgjengelig for deg. Etter hva jeg har lest rundt så gjør den mer ugang enn den foregående programvaren.

Hehe. Tar meg ikke nær av det. Har det jo med å være relativt mellomfornøyd med alt jeg kjøper, det være seg telefoner, ipader og Renaulter.. Det er nok heller de mer engasjerte fanboysenes vrede du bør engste deg for :p

Har ikke hatt noen problemer med SMS, såvidt jeg vet. Har sendt og mottatt tekstmeldinger, og det har fungert som det skal. Men nå har jeg skrudd av den innebygde varslingen til fordel for SMS Popup, da. Tror kanskje jeg har den nyeste programvaren også. Fikk i hvert fall beskjed om at det ikke fantes noen nyere versjoner til min telefon da jeg sjekket dette i menyen tidligere.

Det er i bunn og grunn den dårlige skjermen og, enn så lenge, batteriet som er mitt største ankepunkt mot HD. Nå har den vært ute av laderen i ganske nøyaktig tre timer, jeg har tatt en telefonsamtale på 15 sekunder, prøvd å endre bakgrunnsbilde og lagt inn et nytt skall fra HTC. Da var jeg tilkoblet WIFI i et par minutter. Og nå er batteriet nede i 87 %..

Folk vil selvsagt argumentere med at dette ikke behøver å være noe problem, da man sjelden er langt unna et strømuttak i disse dager. Det være seg hjemme eller i bilen. Problemet for min del er at jeg ikke får følelsen av å være mobil med et slikt strømsluk i lomma, og bare det at jeg vet jeg må ta med usb-kabelen i bilen for å lade den på vei hjem fra byen i kveld er for å låne et uttrykk fra bilforumet noe som føles ganske så lite premium. Men som sagt, skal gi den litt tid før den eventuelt havner på Finn.

Juliansen
JuliansenInnlegg: 6065
07.01.11 15:04
FredPerry: Har ikke hatt noen problemer med SMS, såvidt jeg vet.

Har også Desire HD. Sliter med mms. Har du tips? Har satt den opp etter spec' fra telenor på HTC Desire, men det funker ikke i det hele tatt.

Strider_1
Strider_1Innlegg: 7346
08.01.11 07:10
Blaa_baron: Litt sent men; ble Galaxy S. Ganske så fornøyd. Litt småting som kunne vært gjort annerledes. Feks burde det vært mulig å se hvor mange % batteriet har igjen uten å laste ned app(har gjort det). Eneste store minuset er at den knirker på ene siden, plasten er ikke heelt top notch

Er litt partisk her, siden jeg har jobbet for HTC, så jeg ville ha anbefalt deg Desire HD....:-)

northpower1
northpower1Innlegg: 2662
08.01.11 22:09
Blaa_baron: Hvilken bør jeg kjøpe? Vennligst hold diskusjonen til disse de to, ikke iPhone osv

Har hatt Galaxy S siden August  og vil ikke anbefale mobil med android, systemet er ikke ferdigutviklet, til tider er den treg, kameraet og video er elendig, dårlig batteri, opplever også at den låser seg, må da ta ut batteri og restarte.Vil ikke anbefale ett så uferdig produkt.

Nokia N9 med Win 7 blir nok ett bedre valg.

ferrek
08.01.11 22:18
northpower1: Har hatt Galaxy S siden August  og vil ikke anbefale mobil med android, systemet er ikke ferdigutviklet, til tider er den treg, kameraet og video er elendig, dårlig batteri, opplever også at den låser seg, må da ta ut batteri og restarte.Vil ikke anbefale ett så uferdig produkt. Nokia N9 med Win 7 blir nok ett bedre valg.

At Samsung utstyrer Galaxy S med et filsystem som gjør at alle OS føles som det går gjennom sirup bør ikke Android få skylden for. De feilene du nevner er telefonen og produsenten sin feil, ikke operativsystemet.

Det står vel ingen steder at Nokia N9 blir utstyrt med Windows Phone 7? Det at Nokia skal begynne med Windows Phone er vel så løse rykter som det er mulig å få. N9 vil bli utstyrt med MeeGo, Nokias storsatsning sammen med Symbian.

northpower1
08.01.11 22:29
ferrek: Det står vel ingen steder at Nokia N9 blir utstyrt med Windows Phone 7? Det at Nokia skal begynne med Windows Phone er vel så løse rykter som det er mulig å få. N9 vil bli utstyrt med MeeGo, Nokias storsatsning sammen med Symbian.

Mener å ha lest at N9 får WIN7, enten var det på Amobil eller Mobilen.

ferrek
08.01.11 22:34
northpower1: Mener å ha lest at N9 får WIN7, enten var det på Amobil eller Mobilen.

Kanskje dette du tenkte på? At N9 får MeeGo er tilnærmet bekreftet, men det har versert litt mer håndfaste rykter om at Nokia-ledelsen har vært i dialog angående Windows Phone 7. De vil vel se alle muligheter de har, Android er det ganske tydelig de holder seg unna enn så lenge. WP7 ser ut som et veldig innbydende og innovativt OS som jeg er sikker på har muligheter for å vokse seg store når de er kommet skikkelig i gang.

northpower1
08.01.11 22:46
ferrek: Kanskje dette du tenkte på? At N9 får MeeGo er tilnærmet bekreftet, men det har versert litt mer håndfaste rykter om at Nokia-ledelsen har vært i dialog angående Windows Phone 7. De vil vel se alle muligheter de har, Android er det ganske tydelig de holder seg unna enn så lenge. WP7 ser ut som et veldig innbydende og innovativt OS som jeg er sikker på har muligheter for å vokse seg store når de er kommet skikkelig i gang.

Du har nok rett, har skumlest artikkelen og av en eller annen grunn blandet inn N9.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg