Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Operatør lås!

NYTT TEMA
wajidhussein
wajidhusseinInnlegg: 100
14.02.12 10:05

Hei , Jeg lurte på om det er noen som vet hvordan man fjerne operatørlås på de fleste mobiler..ihvertfall galaxy s2 og iphone 4 ?

ferrek
ferrekInnlegg: 15672
14.02.12 14:29

Som regel finner du låsekode på operatørens nettsider dersom den er kjøpt med binding. Det er verdt å merke seg at operatørlås på telefoner blir stadig mer sjeldent. Selv om f eks. Telenor velger å brande en telefon med programmer og stickers på emballasjen trenger den ikke være sperret for andre sim-kort.

Evt. må man endre produktkode på telefonen og flashe ny software.

jorji
jorjiInnlegg: 154
16.02.12 20:10

Samsung har ikke operatørlås. Andre merker kan være operatørlås, men denne kan fjernes på nettsidene (iallefall Telenor sine nettsider) til operatørene. Iphone må du ringe inn for å låse opp som regel.

Reefer69
Reefer69Innlegg: 2514
16.03.14 00:46

Bump!

medion82
medion82Innlegg: 4
30.09.14 15:48

Låner tråden her...

Noen som vet om det er operatørlås ved kjøp av iPhone fra Netcom?

fargerik
fargerikInnlegg: 66168
30.09.14 17:55
medion82: Noen som vet om det er operatørlås ved kjøp av iPhone fra Netcom?

Betaler du full pris for telefonen, er du ikke bundet av noen operatørlås.

Dersom du ikke betaler full pris, men f. eks. noen hundrelapper, er selvfølgelig du låst til å nedbetale telefonen slik du avtaler når du kjøper den.

Bytter du leverandør, vil jeg tro at du må betale mellomlegget uansett hvilket selskap du kjøper subsidiert telefon fra.

Jeg kjøpte f. eks. min siste telefon over disk i en butikk til full pris, og den kunne jeg putte akkurat det simkortet i som passet meg.

Det koster litt mer akkurat der og da, men som bonus har jeg FRIHET.

Ingen binding, ingen stress. Kan si opp akkurat når jeg vil og velge å stappe kronene inn i brunerten på et annet selskap. Dersom JEG velger å gjøre det.

(Innlegget ble redigert 30.09.14 17:59)

medion82
30.09.14 18:19

Hadde selvfølgelig ingen planer om noe annet enn å betale alt det eventuelt koster. Spørsmålet var mer om noen andre kunne bruke telefonen med sim-kort fra en annen operatør før det var gått 12 mnd - uten å måtte betale for å låse den opp :) At jeg er bundet av å kjøpe en telefon på den måten er jo en selvfølge. Men det er forskjell på binding og operatørlås, og etter som jeg har forstått så er det mindre bruk av operatørlås nå enn tidligere. Så jeg bare lurte på hvordan Netcom gjør det med operatørlåsen.

fargerik
fargerikInnlegg: 66168
30.09.14 19:58
medion82: Så jeg bare lurte på hvordan Netcom gjør det med operatørlåsen.

Du kan åpne telefonen, altså fjerne operatørlåsen fritt og uten at det koster noe etter 12 måneder dersom du kjøper en telefon fra Netcom og har 12 måneder bindingstid.

Før den tid må du regne med å betale det gjenstående beløpet av det som Netcom har subsidiert telefonen med når du kjøpte den dersom du fjerner låsen.

Inngår du en slik avtale, handler du på avbetaling, så du må uansett betale det beløpet du underskriver på at du skal betale. Bryter du avtalen, forfaller restbeløpet til betaling.

Vær også klar over at du alltid kan oppgradere til et fetere abbonement fra et billig abbonement kostnadsfritt, men at du må betale dyrt dersom du kjøper telefon med et fett abbonement og vil nedgradere til et billigere abbonement.

(Innlegget ble redigert 30.09.14 20:07)

medion82
30.09.14 21:38

Ja det siste der vet jeg. Og som tidligere nevnt har man ingen planer om ikke å betale det som avtalen innebærer at man skal betale.

Men etter å ha lest rundt på nett så står det at det ikke er noen selvfølge at telefonene har operatørlås selv om de blir solgt med binding, noe som tydeligvis stemmer, da jeg har prøvd å bytte sim-kort i en telefon som har binding, og dette gikk greit.
Så da lurte jeg bare på om dette gjaldt Netcom også, eller om de har operatørlås.
Og om jeg forstår det som blir sagt rett her så har de det...

OwnGoal7
OwnGoal7Innlegg: 1459
06.10.14 22:40
medion82: Så da lurte jeg bare på om dette gjaldt Netcom også, eller om de har operatørlås.
Og om jeg forstår det som blir sagt rett her så har de det...

Nyere telefoner kommer ikke med operatørlås. Hvis de evt. er operatørlåst får du ut koden på operatørens hjemmeside. Er telefonen kjøpt med 1 års binding kan du også får denne ut uten problem før det har gått ett år. Er den kjøpt kontant ut, altså uten binding, vil det være ett beløp for å låse den opp før det har gått ett år. Så vidt jeg har kjennskap til er det kun samsung galaxy trend som bruker å være operatørlåst av nyere telefoner.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg