Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lesebrett/Nettbrett

NYTT TEMA
Tangled_Up
Tangled_UpInnlegg: 2263
18.02.12 00:59

Hei. Jeg er ganske så grønn når det gjelder teknologiske nyvinninger, og jeg har derfor et par spørsmål når det gjelder såkalte lesebrett. Gode svar belønnes selfølgelig i rikelig monn (tomler :-)).

1. Er lesebrett og nettbrett det samme? Sett begge deler blitt brukt om iPad.

2. Er Apple sine lesebrett i likhet med Apples andre produkter noe overpriset? Eller er feks iPad 2 verdt pengene?

3. Dersom jeg har feks 2-3000 kr å bruke på et lesebrett, hvilket bør jeg kjøpe da? Jeg kommer hovedsaklig til å lese bøker, men har også lyst til å sjekke mailen og VG en gang innimellom.

ferrek
ferrekInnlegg: 15629
18.02.12 09:42

Lesebrett og nettbrett er ikke det samme, det er feil bruk av navn ute og går. Lesebrett er brett som benytter seg av digitalt blekk og ikke har baklys. Det er altså som å lese en avis/bok i leseopplevelsen. De har derfor ikke fargegjengivelse og det å surfe på nettet er vel mulig på noen av modellene, men ikke å anbefale.

Nettbrett som iPad, Galaxy Tab, Transformer Primes osv er mer som en pc-skjerm/mobilskjerm å bruke. Du blir mye mer sliten av å lese bøker på disse enn på lesebrett (samme hva fanboysa sier), men du har mange flere muligheter ellers.

Så bestemmer du deg først om du ønsker lesebrett eller nettbrett skal vi kunne finne noen alternativer du kan vurdere. Lesebrett har jeg ikke satt meg så mye inn i, men det skal finnes brett man kan kjøpe for å bruke de få norske bøkene som finnes som e-bøker.

Tangled_Up
18.02.12 12:02

Takk for et særdeles informativt innlegg. Har ikke helt bestemt meg tror jeg, selv om utgangspunktet mitt er at jeg ønsker et lesebrett. Kan man med lesebrett bare laste ned bøker fra enkelte sider, feks Kindle kan bare laste ned bøker fra Amazon og iPad fra itunes?

ferrek
18.02.12 12:25
Tangled_Up: Kan man med lesebrett bare laste ned bøker fra enkelte sider, feks Kindle kan bare laste ned bøker fra Amazon og iPad fra itunes?

Både ja og nei. Det som bestemmer hvilke nettbrett som kan laste ned bøker hvor er krypteringen forlagene har valgt. Går du inn på http://www.digitalbok.no/ som er en av de største i Norge ser du at de har valgt en kryptering som ikke er kompatibel med Kindle, men med blant annet iPad og andre brett. Dette er vel den mest brukte krypteringen i Norge mener jeg, ikke så rart siden "alle" skal ha iPad, mens rene lesebrett som Kindle o.l. ikke er særlig utbredt.

Skal du gå for Kindle tror jeg man må ty til utenlandske nettbutikker og bøker for å få noen som passer, men dette er ikke noe jeg har sjekket opp, så godt mulig det ikke stemmer lengre.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24144
18.02.12 12:32
ferrek: Både ja og nei. Det som bestemmer hvilke nettbrett som kan laste ned bøker hvor er krypteringen forlagene har valgt. Går du inn på http://www.digitalbok.no/ som er en av de største i Norge ser du at de har valgt en kryptering som ikke er kompatibel med Kindle, men med blant annet iPad og andre brett. Dette er vel den mest brukte krypteringen i Norge mener jeg, ikke så rart siden "alle" skal ha iPad, mens rene lesebrett som Kindle o.l. ikke er særlig utbredt. Skal du gå for Kindle tror jeg man må ty til utenlandske nettbutikker og bøker for å få noen som passer, men dette er ikke noe jeg har sjekket opp, så godt mulig det ikke stemmer lengre.

Jeg har en Kindle Dx og kjøper masse billige bøker på engelsk fra amazon. Jeg kjøper aldri norske bøker fordi de koster det dobbelte, og har idiotisk kryptering. Digitalbok.no har et lesebrett med bokhandel på. De er så langt de eneste i Norge. 

Men alle nettbokhandlene i Norge selger ebøker som du kan laste ned på PC og så overføre til lesebrett.

Om du kjøper et nettbrett kan du også lese bøker, men det er litt mer ubehagelig. Du kan kjøpe bøker fra flere bokhandler gjennom app-er. Du kan også surfe på internett og kjøpe rett fra nettbokhandlene.  Nye Kindle har innebygget sin egen nettleser, og kan også brukes til å surfe på. 

Tangled_Up
18.02.12 12:33

Ok takk. Så iPad selger mye mer enn feks Kindle og har større utvalg av bøker, men Kindle og andre "rene" lesebrett er mye lettere å lese på?

Tangled_Up
18.02.12 12:35
jeangabin: Nye Kindle har innebygget sin egen nettleser, og kan også brukes til å surfe på.

Ok, det høres jo veldig bra ut. Det er da trådløs tilkobling til vanlig internett som man feks har hjemme? Gjelder dette Kindle Touch også? http://www.amazon.com/Kindle-Touch-Wi-Fi-Display-international/dp/B005890FUI/ref=amb_link_359914742_2?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-1&pf_rd_r=0J3D9PV1T99KYKQPY7KC&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1345982702&pf_rd_i=507846

jeangabin
18.02.12 12:39
Tangled_Up: Ok, det høres jo veldig bra ut. Det er da trådløs tilkobling til vanlig internett som man feks har hjemme? Gjelder dette Kindle Touch også? http://www.amazon.com/Kindle-Touch-Wi-Fi-Display-international/dp/B005890FUI/ref=amb_link_359914742_2?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-1&pf_rd_r=0J3D9PV1T99KYKQPY7KC&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1345982702&pf_rd_i=507846

Jeg vet ikke. Kindle touch er ny, jeg har forrige modell av Kindle DX. Så er det dette med farger. Jeg lurer på om bare kindle fire har farger. 

Jeg vet ikke hvor bra det går å surfe på kindle modellene. Men lese er like bra som å lese på ei bok. 

Men du får jo ingen norske bøker på kindle. Du trenger et annet lesebrett for å lese norske bøker pga av krypteringen. Digitalbok.no selger en type. Men du kan lese norske bøker om du konverterer dem selv til pdf. 

(Innlegget ble redigert 18.02.12 12:42)

ferrek
18.02.12 12:41
jeangabin: Men alle nettbokhandlene i Norge selger ebøker som du kan laste ned på PC og så overføre til lesebrett.

Og disse er uten spesiell kryptering så en Kindle ville vært mulig og brukt til å lese disse?

jeangabin
18.02.12 12:43
ferrek: Og disse er uten spesiell kryptering så en Kindle ville vært mulig og brukt til å lese disse?

Jeg vet ikke. Jeg har aldri kjøpt en norsk ebok. Jeg vet bare det jeg leste på digitalbok.no

Tangled_Up
18.02.12 12:44

http://www.amazon.com/gp/product/B0051VVOB2/ref=famstripe_kf

Kindle Fire ser ihvertfall ut til å ha nettleser; Amazon Silk. Kanskje jeg lander på en slik en. 

jeangabin
18.02.12 12:48
Tangled_Up: http://www.amazon.com/gp/product/B0051VVOB2/ref=famstripe_kf Kindle Fire ser ihvertfall ut til å ha nettleser; Amazon Silk. Kanskje jeg lander på en slik en.

De har fått kjempe kritikk. Det kommer vist Kindle fire 2 i år også. Skulle gjerne hatt touch og farger, men jeg klarer meg med den jeg har. Finner jo også mange bøker på nettet og på piratebay. En engelsk bok koster alltid mellom 7-9 dollar, dvs rundt 50 kroner. En norsk ebok koster 299 kroner. Det sier seg selv at de bare kan ha de norske bøkene sine for seg selv. 

Tangled_Up
18.02.12 12:49
jeangabin: Jeg lurer på om bare kindle fire har farger

Det ser ut til at den har det også, og at man kan se serier og filmer på den.

Tangled_Up
18.02.12 12:50
jeangabin: Finner jo også mange bøker på nettet og på piratebay

Kan man overføre disse til feks Kindle, uten noe problemer? Eller er det noe kryptering man må gjennom?

Tangled_Up
18.02.12 12:50

Tomt for tomler, btw :-)

jeangabin
18.02.12 12:55
Tangled_Up: at man kan se serier og filmer på den

Dette tviler jeg på. Amazon streamer jo filmer og serier, men de er ikke tilgjengelig i norge pga av copyright. Skal du se youtube, trenger du flash og skal du se netttv må du ha windows media player. Det tror jeg ikke man har på kindle. Men kjøper du ipad eller et android brett, så kan du se film på itunes eller andre steder. Men da er de ikke så bra å lese på. 

Jeg tipper på at kindle om noen år er like bra som ipad til surfing og film. Det er også mulig at nettbrettene blir bedre å lese på etterhvert. Disse to dingsene er så like, at de vil smelte sammen til slutt. 

jeangabin
18.02.12 12:58
Tangled_Up: Kan man overføre disse til feks Kindle, uten noe problemer? Eller er det noe kryptering man må gjennom?

Du trenger ikke gi meg noen tomler:) 

Jeg fortelle deg at jeg for en stund tilbake fant en torrent på piratebay som het "all cambridge/oxford/american university press books". Den inneholdt alle bøkene som hadde kommet ut på Oxford univresity press, cambridge university press, university of chicago university press, berkley university press osv" Til sammen mange tusen fagbøker. 

Så har du denne 

http://thepiratebay.se/torrent/6748422/Kindle_Library___(4_687_Ebooks_-_Mobi)

Over 4600 skjønnliterære bøker du kan lese på kindle. 

jeangabin
18.02.12 13:09
Tangled_Up: Kan man overføre disse til feks Kindle, uten noe problemer? Eller er det noe kryptering man må gjennom?

Ja, de fleste bøkene man finner på nettet kan man lese på kindle. Men skulle det være feil format så er det bare å laste ned et lite program og konvertere. Det tar ett minutt. 

Tangled_Up
18.02.12 13:13
jeangabin: Dette tviler jeg på. Amazon streamer jo filmer og serier, men de er ikke tilgjengelig i norge pga av copyright. Skal du se youtube, trenger du flash og skal du se netttv må du ha windows media player. Det tror jeg ikke man har på kindle. Men kjøper du ipad eller et android brett, så kan du se film på itunes eller andre steder. Men da er de ikke så bra å lese på.

19 million movies, TV shows, songs, magazines, and books

http://www.amazon.com/gp/product/B0051VVOB2/ref=famstripe_kf

På reklamen for Kindle Fire ser det i hvertfall slik ut. Men så lurer jeg på om det da er like lett å lese på denne som på et vanlig lesebrett. Det står lite om det, så kanskje dette er mer som et nettbrett. 

jeangabin
18.02.12 13:14
Tangled_Up: 19 million movies, TV shows, songs, magazines, and books   http://www.amazon.com/gp/product/B0051VVOB2/ref=famstripe_kf På reklamen for Kindle Fire ser det i hvertfall slik ut. Men så lurer jeg på om det da er like lett å lese på denne som på et vanlig lesebrett. Det står lite om det, så kanskje dette er mer som et nettbrett.
jeangabin
18.02.12 13:18
Tangled_Up: Men så lurer jeg på om det da er like lett å lese på denne som på et vanlig lesebrett. Det står lite om det, så kanskje dette er mer som et nettbrett.

Det ser ut som om Kindle Fire er noe nærmere en ipad. Den er ikke like lett å lese på som de andre kindle modellene. Men kindle fire er billigere enn en ipad, men litt mindre, dvs skjermen er mindre. 

jeangabin
18.02.12 13:31
Tangled_Up: 19 million movies, TV shows, songs, magazines, and books   http://www.amazon.com/gp/product/B0051VVOB2/ref=famstripe_kf På reklamen for Kindle Fire ser det i hvertfall slik ut. Men så lurer jeg på om det da er like lett å lese på denne som på et vanlig lesebrett. Det står lite om det, så kanskje dette er mer som et nettbrett.

Jeg må bare si til slutt at du må kjøpe med 3G. Det er kjempepraktisk. 

Tangled_Up
18.02.12 14:10
jeangabin: 3G

Det er trådløst internett? 

Uansett; takk for hjelpen til både deg og ferrek. Jeg har hatt stor nytte av denne tråden, så får vi se hva jeg ender opp med.

jeangabin
18.02.12 14:12
Tangled_Up: Det er trådløst internett?

Ja, du kan laste ned bøker uten å ha eget internett abonnement. Du kan laste ned gratis og surfe på amazon.com. 

piezo
piezoInnlegg: 5210
21.02.12 21:32

Jeg hadde nok kjøpt et nettbrett. Det er mer anvendelig, og jeg leser Kindle-bøker på mitt Android-brett uten problemer. Norske e-bøker får man også kjøpt relativt lettvint. 
I tillegg til at surfing og film går unna så det blåser.

Hvis man derimot bare vil lese bøker, så er et rent lesebrett selvsagt mye mer behagelig å hvilke øynene på. 

ferrek
21.02.12 21:57
piezo: Hvis man derimot bare vil lese bøker, så er et rent lesebrett selvsagt mye mer behagelig å hvilke øynene på.

Hvordan er det egentlig å lese en times tid i en bok på nettbrettet ditt? Jeg har spurt et par iPad-eiere, men siden den er guds gave til folket på jord for de er det lite objektivitet ute og går.

piezo
22.02.12 09:47
ferrek: Hvordan er det egentlig å lese en times tid i en bok på nettbrettet ditt?

Bedre enn på PC, ihvertfall. I Kindle-appen har man endel innstillingsmuligheter som gjør at du kan finne din "måte" å lese på. Jeg foretrekker sort bakgrunn og hvit skrift, med litt stor skriftstørrelse. Dessuten er det enklere å finne en god sittestilling med ei fjøl enn med en bærbar PC.

Men uansett hva iPad-eierne sier så er det ikke behagelig å lese på en skjerm i time etter time. Det har det aldri vært.

Fkleppe
FkleppeInnlegg: 1076
22.02.12 23:25
Tangled_Up: Det er trådløst internett?

Internett som du kan være på hvor du vil. Alle mobilene nå til dags har det, men med visse abbonomenter koster det mye. 

r0manc
r0mancInnlegg: 389
23.02.12 07:56
piezo: Jeg hadde nok kjøpt et nettbrett. Det er mer anvendelig, og jeg leser Kindle-bøker på mitt Android-brett uten problemer. Norske e-bøker får man også kjøpt relativt lettvint.
I tillegg til at surfing og film går unna så det blåser.

Nå er jo Kindle Fire et nettbrett, kjører en Amazon-tilpasset versjon av Android. Det er ikke kun et lesebrett slik som tidligere Kindleutgaver. Den er kraftig tilpasset til å benytte tilbud og tjenester fra Amazon. Det som skiller den mest fra iPad og Android nettbrett er størrelsen (7") så den konkurrerer kanskje mer med Samsungs Galaxy Tab 7"

piezo
25.02.12 00:38
r0manc: Nå er jo Kindle Fire et nettbrett, kjører en Amazon-tilpasset versjon av Android.

Attpåtil nærmest identisk med BlackBerry PlayBook! Kindle Fire har helt sikkert sine kvaliteter, og nettleseren virker interessant. Den er også veldig billig sammenlignet med andre nettbrett, men hvor åpent er egentlig Androidsystemet på den? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg