Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TIL ALLE MOBILHODER: SKAL JEG DUMPE NOKIA? FOR HVA

NYTT TEMA
BryggeBaronen
BryggeBaronenInnlegg: 7
29.02.12 13:57

Hei til deg som har peil. Jeg har nemlig nesten ikke, og det er skummelt å skulle velge ny mobil i jungelen.

I dag har jeg en Nokia N86 8mp som jeg har hatt i snart 3 år. Jeg har i grunnnen vært ganske fornøyd med den. Jeg har siden min første mobil (Nokia 2010) tidlig på 90-tallet holdt meg til Nokia. Noen små sidesprang til Ericsson var det vel når mobilen man hadde gikk i stykker)

Nå lurer jeg fælt på om jeg skal hoppe av Nokia-toget. Grunnen? Apps. Særlig alle "de smarte og kjekke" appene som man stadig blir tilbudt fra Rimi og banken og tipping og så videre. "For iPhone og Android", står det med liten skrift under. "Nei, vi har ikke tilsvarende for Nokia", sier de.

Nokia har begynt med Windows operativsystem. Hjelper det? Kan jeg få alle de kjekke appene på Windows-mobiler?

En ting som har vært vakent kjekt med Nokia er GPSen og gratis navigering. Jeg har ikke stedssans. Finnes ikke. Jeg greier ikke å navigere meg rundt i gater jeg ikke kjenner. I det hele tatt. Du ville blitt overraska. Men da har GPSen i min Nokia vært til stor hjelp, nå kjører jeg uredd rundt i Oslo så lenge Nokiadama sier hvor jeg skal svinge.

HVA SKAL JEG VELGE? Jeg har ikke store krav. Jeg veit om et par ting jeg vil ha, og noe jeg ikke vil ha. Er du klar?

VIL HA: +Navigering. Gratis eller billig. Ja, trafikkostnader påløper, men jeg tenker på utenom det. +Trykkskjerm. +Kamera rundt 8mp, med bra blitz. +Mulighet for installasjon av de appene som iPhone og Android kan. +Wi-Fi +16GB minne eller mer, ikke nøye om det er internt eller kort. +Blåtann +Standard ladeplugg (micro USB?) +Synce med Outlook

TRENGER IKKE: +Spillmaskin +Utseende +Superbra musikkspiller

PRIS: Bør ikke runde 4 lapper. Men kan godt runde 3. Uten abonnement.

Såh! Har du et forslag? Du som har peil?

ferrek
ferrekInnlegg: 15623
29.02.12 14:44

Først og fremst: Uvant å se et så godt åpningsinnlegg når det er snakk om ny telefon eller lignende. Her var det mye informasjon å begynne på!

Telefonen du beskriver her er det mange som oppfyller de fleste punktene du skriver, men veldig få oppfyller et av de viktigste, nemlig navigasjonen. Der er Nokia i særklasse siden alle kart de har tilgjengelig er gratis. Telefonen jeg tenker på er Lumia 800.

Apps... Det er mange apps man tror man trenger, men de man virkelig trenger får man (eller kommer) til Windows Phone. Det er snart på tide at utviklerne (og forbrukerne) skjønner at WP er et OS å regne med fremover.

Eneste jeg har å utsette på den og grunnen til at jeg ikke eier den: Størrelsen på skjermen. Den er større enn på iPhone, men for liten etter min smak. Derfor er det gledelig at Lumia 900 kommer til Europa i Q2.

Det er forresten MWC i Barcelona denne uken (mobilmesse) og dersom du ikke har bråhast med å kjøpe deg telefon kan det tenkes at det dukker opp noe der som frister mer.

Bedre at du spør litt mer om alternativer/den aktuelle telefonen enn at jeg skriver side opp og side ned med ting du vet fra før eller ikke er interessert i.

gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2198
29.02.12 15:48

Samsung Galaxy? Huawei Honor Black?

IDK2407
IDK2407Innlegg: 2881
29.02.12 15:50

Galaxy s2 total pris 3100kr hos tele2. Om du vil betale hele summen med en gang, ringer du tele2 før første regning og sier du vil betale hele greia med en gang.

BryggeBaronen
29.02.12 16:11

Takk for svar.

Så Galaxy har en navigasjon som virker da? Spennende.

BryggeBaronen
29.02.12 16:14

Ferrek: Takk for svar. Ja det er viktig med den navigasjonen altså! Samtidig er jeg utrulig frustrert over at f.eks. ikke banken min har app for Symbian eller Windows. Er lei av å se reklame for fance apper som jeg ikke kan bruke. Har ikke androidene en slags Google-navigasjon? Mener jeg å ha lest.

Jeg kan vente til sommeren kanskje. Eller minst til etter påske. Kanskje man skal vente og se litt..

IDK2407
29.02.12 16:32
BryggeBaronen: androidene en slags Google-navigasjon? Mener jeg å ha lest.

Jepp og du kan laste den ned, slik du bruker den offline også, sånn ikke mappen loader hele tiden.

ferrek
29.02.12 17:10
BryggeBaronen: Samtidig er jeg utrulig frustrert over at f.eks. ikke banken min har app for Symbian eller Windows.

Hvilken bank har du om jeg tør spørre? Trodde de fleste hadde skrevet applikasjonene i Html5 og dermed får man tilsvarende funksjonalitet via nettleseren.

ferrek
29.02.12 17:11
IDK2407: Jepp og du kan laste den ned, slik du bruker den offline også, sånn ikke mappen loader hele tiden.

Man kan enkelt laste ned kart for f. eks hele Italia som man skal på bilferie til på forhånd?

IDK2407
29.02.12 18:17
ferrek: Man kan enkelt laste ned kart for f. eks hele Italia som man skal på bilferie til på forhånd?

Skal vel tro at det skal fungere :), kan jo sjekke. Fungerte i allefall med Norge, så hvorfor ikke Italia hehe :P

ferrek
29.02.12 18:28
IDK2407: kan jo sjekke.

Hadde vært supert! Har ikke noen Android-telefon for hånden nå og lurer derfor på hvordan Google navigasjonen faktisk er blitt.

IDK2407
29.02.12 18:35
ferrek: Hadde vært supert! Har ikke noen Android-telefon for hånden nå og lurer derfor på hvordan Google navigasjonen faktisk er blitt.

Np, sjekker og skriver senere, må faktisk lade greia, da jeg var for lat til å lade den i går:P derfor det er kjekt å ha 2 mobiler haha.

BryggeBaronen
01.03.12 12:12
ferrek: Hvilken bank har du om jeg tør spørre? Trodde de fleste hadde skrevet applikasjonene i Html5 og dermed får man tilsvarende funksjonalitet via nettleseren.

DNB har jeg. Og det er mulig man kan gå direkte til nettleseren men da kan man (foreløpig ihvertfall) ikke bruke Mobil-ID for å logge seg inn og må passe på å ha med seg dingsen. Siden jeg ikke har brukt noe app så veit jeg ikke om man kan det i appen heller da, og da er man kanskje like langt. Tenkte vel kanskje at en app har mer funksjonalitet...

Ellers ER det også noe med.. vel, kanskje jeg er på vei til å bli for fascinert av dette app-greiene men jeg vrir meg hver gang Rimi har reklame for huskelista si. Ja. Jeg veit. Man KAN ikke velge mobil etter det. Jeg veit. Men..

BryggeBaronen
01.03.12 12:20
IDK2407: Jepp og du kan laste den ned, slik du bruker den offline også, sånn ikke mappen loader hele tiden.

Jah. Det er bl.a. et program som ikke er Google som heter "Naw" trur jeg det var, som skulle funke sånn. På andrioder og eplemobiler.

Samtidig trur jeg, når jeg er ute og putrer i ukjente gater, at Nokiaen min er på nett hele tida? Trudde vel at den trengte litt GPRS til sin GPS, for å navigere bedre. Men kanskje det er BS. Og at jeg burde koble av. Det har kosta meg en tier om dagen for databruk så det har vel ikke bekymra meg så mye.

ferrek
01.03.12 12:50
BryggeBaronen: Trudde vel at den trengte litt GPRS til sin GPS, for å navigere bedre

Det stemmer. Den benytter da A-GPS i tillegg. Normalt har ikke jeg trengt å bruke denne for å navigere. Bare sørge for at kartene er lagret på telefonen så blir det ikke noe datatrafikk.

Fahruked
FahrukedInnlegg: 886
01.03.12 20:30

Hadde aldri vært noen tvil om valg av tlf hos meg, iphone 4s er kongen, brukervennlig, lett og jailbreake, dermed laster du ned alt gratis, ink. tom tom og navigon f.eks, trenger bare nett for og laste ned selve appen og kartene en gang, men sef en fordel med nett for a-gps.

Koster litt mere enn 4 lapper, 600 til for og være nøyaktig, men du får den for ca 4000.- på finn.no.

(Innlegget ble redigert 01.03.12 20:31)

BryggeBaronen
02.03.12 12:29
Fahruked: lett og jailbreake, dermed laster du ned alt gratis,

Hei og takk for svar.

Sikkert både lurt og bra for de med datapeil og piratbukser. Men jeg må satse på lovlige alternativer og ta'n-ut-av-esken-konseptet istedet for å fikse og trikse. Ikke kan jeg sånt og ikke har jeg lyst heller :)

Glaner mer og mer på denne Galaxy SII-greia da. Er det den samme når den heter i9100 eller finnes det flere forskjellige?

ferrek
02.03.12 12:58
BryggeBaronen: . Er det den samme når den heter i9100 eller finnes det flere forskjellige?

i9100 er bare kodebetegnelsen på telefonen.

BryggeBaronen
05.03.12 15:57

Takker så hjertligst til de som har gitt sitt besyv. Jeg har ikke bestemt noe ennå men dere har hjulpet meg litt på vei. Nå er det opp til lommebok og de forskjellige sidenes knalltilbud de nærmeste ukene.

Takk for hjelpa!

colombo
colomboInnlegg: 16838
05.03.12 16:12

Google maps navigation funker ikke offline. Det vil si at du kan nok laste ned en cache av kartet, men appen vil ikke kunne lage sving-for-sving instruksjoner.

Andre løsninger for Android kjennetegnes av mange og tildels betydelige kompromisser, og generelt vil de nok være grådig irriterende om man bruker dette ofte...

Nokia er nok best fortsatt for navigasjon, med sine nedlastbare kart. Alternativt kan apper fra f.eks TomTom være et alternativ (for iPhone, vet ikke om Android), men dette er ikke gratisvare...

Om du har Windows maskiner i huset, så er det egentlig ingen grunn til å velge annet enn Nokia.

FaktaRettiTrynet
FaktaRettiTrynetInnlegg: 528
09.03.12 00:42

blablabla..

last ned sygic som navigasjon. erstatter tomtom..

kjøp deg android.

stor skjerm er digg, minst 4.3

samsung ser bra ut og har bra bilder og batteri.. nexus som jeg vet om ialfall.

skal du ha en BILLIg android så gå for en ZTE.

nokia er for kvinnfolk, windows suger og iphone er for n00bs som liker å flashe med penger..

ferrek
09.03.12 08:42
FaktaRettiTrynet: nokia er for kvinnfolk, windows suger og iphone er for n00bs som liker å flashe med penger..

Saklighetsnivået er på topp ser jeg...

FaktaRettiTrynet
09.03.12 12:10

ja, dønn seriøs.. regner med du er av den med en flashy iphone?

både du og jeg vet at du bærer den i hånda og legger den på bardisken og midt på bordet på kafeer så alle kan se den.. din mest avanserte app er caloricounter.

ferrek
09.03.12 15:02
FaktaRettiTrynet: regner med du er av den med en flashy iphone?

Du kunne ikke tatt mer feil.

FaktaRettiTrynet
09.03.12 16:13

tror ikek det, med mindre du har  en nokia da.. HAHA

z0rz0r
z0rz0rInnlegg: 167
10.03.12 01:48

okey, sett det er mye frem og tilbake og snakk her, men kan jeg komme med et innspill her jeg og? 

Jeg tar for meg 3 telefoner, alle er dyrere enn den summen du har spurt etter. 

Samsung Galaxy S2/Android

Det har vært mye snakk om denne telefonen i media og den er veldig godt likt av veldig mange, jeg har en verson av den jeg også, riktig nok ikke den norske, men den som er fra Sør-Korea(To forskjellige, men så og si prikk like for et utrent øye). 

SGS2 er en god telefon, ingen tvil om det og alle de tingene du har spurt etter har denne. Den er en av de raskeste i klassen og den kan få alle apps i "market place". Skal du kjøpe deg en Android telefon anbefaler jeg ingen andre enn denne. 

Samsung, HTC, ZTE osv øser ut telefon etter telefon, de kommer "godt" ut i tester, men.. det er alltid et men, Samsung galaxy Gio eller galaxy 5 osv er trege. De har liten skjerm og et svakt batteri. Et tregt Android er et rent helvete og du vil hate telefonen din. 

Jeg skjønner at du ikke er en av de som er over snittet interessert i telefoner, og etter min mening har Android veldig mye funksjoner og ting, og det er derfor lett og "gå seg bort". Derfor, skal du kjøpe en android, kjøp den beste(SGS2).

iPhone(iOS)

Mange av de som elsker Android hater iOS, og hovedargumentet er at iOS er låst. Når du kommer opp på det nivået hvor du faktisk merker at telefonen er låst er Android noe for deg. Min søster som ikke vet opp og ned på en fjernkontroll til TV kommer aldri merke at telefonen er på noe som helst måte låst. 

iOS har flest apps og velge mellom, ting er sikkert som banken og det er fint sjeldent og heller aldri noe som er galt. HVIS det er noe som ikke fungerer fikser de dette på en dag, og alle kan nyte godt av en oppdatering. Med andre ord vil jeg si at iPhone er barnesikkert. Mamma tok over min iPhone for et par dager siden, hun har ikke spurt om hjelp en eneste gang. Da hun fikk min Sony Ericsson W995 for noen år siden gjorde jeg ikke annet enn å hjelpe. Med andre ord er den utrolig lett og forstå, og etter min mening svært mye lettere enn Android. Vil du faktisk bruke telefonen og ikke tukle så mye er iPhone noe for deg. 

Nokia Lumia 800/Windows Phone

Dette er telefonen jeg bruker den dag i dag og jeg kommer til å bruke den i lang tid frem over. Jeg har rett og slett forelsket meg i den. 

Lumia 800 føles svært solid i hånden. Den har kjempe sterkt glass og støpt i et stykk plastikk. 

Windows Phone fungerer utmerket, men det er ungt operativsystem, så det trenger litt mer tid på seg. Det har et utrolig godt utgangspunkt og fler og fler store firmaer inkluderer også WP når de lager apps, f. eks matprat. ca 40 000 apps har WP å skryte av, relativt smått mot iPhones 650 000, men alle de viktige finner du selvsagt til WP. 

Du kan endre på utseende til en viss grad, så den legger seg som en hybrid mellom Android og iOS. Midt i blinken spør du meg! 

Telefonen føles veldig rask, sikker og pålitelig. Det er sjeldent og heller aldri noe som er feil. 

Nokia's GPS tjeneste ligger inne på telefonen og første gang man åpner applikasjonen får man spørsmål om å laste ned kart. Kartene er delt inn i verdensdeler og ikke land, med andre ord fungerer den til sverige på harrytur uten at du må laste ned et nytt kart. 

Nokia damen har forøvrig fått en ektemann, så nå kan du velge om du ønsker å høre på kvinnfolk eller mannfolk. Natt og dag er også noe man kan endre på. Skal du bruke mobilen til GPS anbefaler jeg på det sterkeste at du kjøper med deg en bil-lader, fordi GPS trekker strøm som en knarker stikker sprøyter. 

Oppsummering:

Android = flott for den vidrekommende og nysgjerrige.

iPhone = for den som bare vil at det skal funke +++

Lumia 800 = For den som ønsker litt mer i et trygt miljø. 

Jeg sitter som sagt på alle tre, og det er Lumia jeg bruker. 

Disse telefonene koster litt mer enn det du har spurt etter, billigst ut kommer Nokia, så vidt jeg husker. Det er også den jeg syns er best. Jeg selger telefoner daglig, jeg er langt over snittet interessert og det er Lumia jeg anbefaler deg. 

PS. Legg fra deg produsenten av telefonen. Det er operativsystemet som gjelder. Android, Windows Phone og iOS kommer først, deretter kommer produsenten. Nokia er ikke som det en gang var, det er heller ikke Sony Ericsson(snart heter det kun Sony). 

Har du noen spørsmål er jeg relativt sikker på at jeg kan svare deg på alle. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg