Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mobildatabruk i utlandet

NYTT TEMA
Miroslava
MiroslavaInnlegg: 1269
29.05.14 22:26

Vurderer roadtrip nedover Sverige, Danmark, Tyskland osv. i sommer, max en uke, og vil gjerne ha tilgang til nett i bilen.

Har noen her tips til rimelige løsninger på rimelige mobilabonnementer? Finnes det kontantkort med datapakker man kan kjøpe over disk i disse landene uten å måtte registrere med navn?

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30763
01.06.14 22:05

Er vel flere av de norske operatørene som har ganske samkjørte priser i Norden. F.eks. Netcom. En annen løsning er å ha et Ice modem i bilen, men det fordrer jo at du tegner et helt nytt abonnement som du ikke nødvendigvis har bruk for senere.. Hvis det bare er snakk om en transportetappe vil du jo ikke være mange timene i hvert av landene, så da er det bare å unngå å streame film og musikk mens du er på farten. 

Har et tysk kontantkort som jeg bruker på jobb. Disse startpakkene kan du kjøpe over disk i de fleste dagligvareforretninger, men såvidt meg bekjent må du registrere deg på nett for å få disse aktivert. Det er imidlertid en helt smertefri prosess som er unnagjort på noen minutter. 

Miroslava
02.06.14 01:00

Hva slags operatør anbefaler du i Tyskland da?

I både Portugal og Thailand pleier jeg å kjøpe kontantkort med 1 uke fri databruk, og noe slik hadde passet bra her, iom vi skal være mest i Tyskland.

FredPerry
FredPerryInnlegg: 30763
02.06.14 07:55
Miroslava: Hva slags operatør anbefaler du i Tyskland da?

Har ikke full oversikt over mobiloperatørene her, men selv bruker jeg noe som heter Rossmann Mobil. Valgte det rett og slett fordi jeg trodde det måtte fylles opp med kontantkort man kjøpte i butikken, og butikken Rossmann ligger veldig nært i forhold til kaia hvor båten jeg jobber på legger til. Fyller imidlertid bare opp kortet ved å betale med visakort på hjemmesidene deres. 

Bruker ikke nettet til annet enn Facebook på mobilen, Instagram, Snapchat og alt det der. Forbruket er dermed relativt lavt. Hvis du har tenkt å surfe aktivt vil jeg heller anbefale deg å gå inn på de forskjellige operatørene å sammenligne selv. Kontantkort med fri databruk i x-antall dager/uker er nok en større greie i typiske turistland som nettopp Thailand. 

Miroslava
02.06.14 16:18

Tror det blir Prepaid-kortet CallYa fra Vodafone. Men jeg er litt dårlig på tyske uttrykk. Betyr "Internet-Tagesflat für 1,49 Euro" at det koster max € 1,49 pr dag for all databruk? Det er jo tvilsomt billig...

fargerik
fargerikInnlegg: 55299
04.06.14 15:32
Miroslava: Har noen her tips til rimelige løsninger på rimelige mobilabonnementer? Finnes det kontantkort med datapakker man kan kjøpe over disk i disse landene uten å måtte registrere med navn?

Telenor har noe de kaller feriesurf, du betaler 29 kroner pr. døgn og får 40 MB. databruk pr. døgn. Etter det stoppes databruken til neste dag dersom du ikke selv bestiller mer.

Den er jo sikker på den måten at du alltid vet hva du skal betale og aldri får et regningssjokk etter ferien, men trenger du mer, kan du altså kjøpe mer.

Det skal visst gjelde i hele EU.

Men jeg vil vel tro at det er smart å ha roaming avslått bottsett fra når du skal bruke data...

(Innlegget ble redigert 04.06.14 15:40)

Xminator1
Xminator1Innlegg: 4724
29.06.14 04:40

Blir småforbannet hver gang dette utpressingsregimet til teleoperatørene kommer opp. Det koster ikke operatøren 29 kroner for 40MB. I 2014 burde det snakkes om pris pr GB. 

Det er en stund siden jeg har gjort research på "lokale" simkort, sist var det ett problem å finne noe når landegrensene ble krysset, men om man holder seg i ett eller to land så er det alltid håp om å finne ett kontantkort med datapakke.

Det er tross alt når man står i en storby man har størst behov for å bruke en del opplysningstjenester på mobilen, og 40MB rekker ikke langt om man vil benytte en karttjeneste tilpasset nettbruk i 2014.

fargerik
fargerikInnlegg: 55299
29.06.14 07:06
Xminator1: Blir småforbannet hver gang dette utpressingsregimet til teleoperatørene kommer opp. Det koster ikke operatøren 29 kroner for 40MB. I 2014 burde det snakkes om pris pr GB. Det er en stund siden jeg har gjort research på "lokale" simkort, sist var det ett problem å finne noe når landegrensene ble krysset, men om man holder seg i ett eller to land så er det alltid håp om å finne ett kontantkort med datapakke. Det er tross alt når man står i en storby man har størst behov for å bruke en del opplysningstjenester på mobilen, og 40MB rekker ikke langt om man vil benytte en karttjeneste tilpasset nettbruk i 2014.

Så lenge folk bruker det, så tar de vel betalt så mye de kan.

Hvor mye er egentlig 40 mb. dersom du f. eks. er i en storby og skal bruke kart?

Jeg har ikke peiling, for jeg bruker det ikke. Bruker kun wifi og en laptop dersom jeg finner et gratis nett. Vet jeg er umoderne, men jeg unnskylder meg med at jeg er en gamling ;-)

DogbertITkonsulent
DogbertITkonsulentInnlegg: 7380
01.07.14 23:41

Nye EU-regler fra 1. juli setter maksprisen til €0,20 per MB innenfor EU/EØS.  Fremdeles dyrere enn innenlandspriser, men et langt steg på vei mot en normalisering av prisene.

Miroslava
10.07.14 15:32

Valgte FeriesurfEU denne gang, men det ble bare rot da djuice trakk meg mer enn 29,-/dag og jeg gikk tom på kontantkortet fort.
Men fant ut at matvarekjedene Netto og Aldi i Tyskland har gode forhåndsbetalte abonnementer, så det blir nok en av de neste gang, mest trolig Aldi.

Aldi

Netto

(Innlegget ble redigert 10.07.14 15:38)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester