Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Så, iPhone. What's the fuss about?

NYTT TEMA
mindprint
mindprintInnlegg: 1496
27.08.15 10:47

Nå har jeg brukt iPhone 5S i et halvt år, i tillegg til at jeg har en to år eldre Xperia-telefon. Jeg har dermed fått testet litt frem og tilbake hvilke av dem som faktisk er best.

Før jeg fikk den har jeg aldri fått en godt svar på hvorfor iPhone-brukerne mener at Apple-produktet er overlegent grunnet brukervennligheten. Jeg har spurt konkret om hva, men har fått bare til svar "at den bare er mye enklere å bruke".

Etter seks måneder sitter jeg fortsatt med dette spørsmålet ubesvart. Da jeg fikk min Xperia-telefon var det min første smarttelefon, og det tok ikke lang tid før jeg fant alt jeg trengte. Noe ting måtte jeg lete litt for å finne, men stort sett var alt der jeg regnet med at det skulle ligge.

På en iPhone er mye likt som på en Xperia, men til min store overraskelse så er det flere ting som er vanskeligere å finne der enn på en android-telefon.

På min Xperia-telefon har jeg en widget som ser omtrent slik ut. Der kan jeg slå på GPS, Hotspot, datatrafikk og slikt. Veldig enkelt og som ligger på en av startkjermene.

Noen av disse elementene finner jeg under Innstillinger på iPhonen, men blant GPS finner jeg ikke hvor jeg skru av og på. Kanskje det står på hele tiden og bruker batteri? Normalt skulle det stått sammen med de andre, eller hvor kart og kompass står under instillinger, men nei.

Telefonlisten er jeg heller ikke fornøyd med. Her dukker det opp bilder av kontaktene (hvis tilgjengelig) eller et ikon som indikerer hvilken bokstav det ligger lagret under. Så kommmer navnet på kontakten og så om det er arbeid eller hjem og så et info-ikon.

Dette gjør at kontakter over 14 tegn ikke blir vist i sin helhet, mens på min Xperia har jeg en kontakt på 29 tegn hvor hele navnet står.

Og når jeg skal legge inn en kontakt, så hender det at jeg skriver feil. Kanskje har jeg skrevet Aleksander Hovig Simensen, og hvor jeg senere oppdager at Alexander skrives med x. Før måtte jeg slette hele navnet på iPhonen, men etter en oppdatering kan jeg i hvert fall gå til riktig ord/navn og slette kun dette. På en Xperia kunne jeg bare trykke foran ks, fjerne dette og legge inn en x.

Jeg reagerer også på at selv en 5S ikke klarer å vise små og store bokstaver på tastaturet. Den viser store bokstaver uansett, og det tok sin tid før jeg skjønte at dobbelttrykk på skiftknappen betyr store bokstaver hele tiden.

Skal jeg slette en kontakt på min Xperia, går jeg til kontaktene og holder inne på selve kontakten og trykker på et søppelikon som kommer opp. Gjør jeg det samme på iPhonen skjer det ingen ting. Her må jeg trykke på kontakten, så rediger, og så bla meg helt ned før jeg finner "slett kontakt".

Jeg savner dessuten en fast tilbakeknapp slik jeg har på Xperia. Uansett hva jeg er inne på kan jeg trykke på den og gå tilbake. På en iPhone må jeg trykke forskjellige steder som regel for å komme tilbake.

Skal du legge til en ekstra skjerm på en Xpedia holder du bare fingeren inn på et tomt sted og du kan legge til tomme skjermer og organisere disse. På en iPhone må du ha noe du skal fylle skjermen med før får lov til å legge til en skjerm.

Så jeg spør igjen. Hva er så fantastisk genialt og enkelt med en iPhone? For nå har jeg prøvd i seks måneder å finne ut av det, og det eneste jeg har funnet ut er at en to år eldre Xperia knuser iPhone på brukervennlighet og logikk.

Dessuten fant jeg ut at om alarmenklokken går samtidig som du snakker i telefonen så hører du ingenting av hva som blir sagt i andre enden. På en Xperia hører du kun en durelyd komme, ikke selve alarmlyden.

Er det noe som er bedre på en iPhone? Jo, selvsagt. Batterilevetid og oppladningstid opplever jeg som mye raskere, men det skal sies at jeg har mange apper på min Xperia, og omtrent null og niks på iPhonen (som er arbeidstelefon), så det kan jo forklare en del. Dessuten er kamerakvaliteten mye bedre, selv om formatet ikke helt ser ut om 16:9? Dessuten er det irriterende lett å ta flere bilder enn det ene bare man så vidt holder utløserknappen inne. Det er jo sjelden man trenger å ta mange bilder kontra enkeltbilde, så her burde de vel ha lagt inn lengre tidsintervall før den knipser vilt. Rekorden er atten bilder, men det var første gangen :)

Jeg liker dessuten lydløs-knappen på siden, selv om den er lett tilgjengelig via widget på Xperia også. Liker også at ladeknappen er i bunnen og ikke på siden som på Xperia, som gjør at jeg ikke får tilkoblet enkelte ladere på grunn av omslaget jeg har rundt telefonen.

Designmessig kan jeg heller ikke si at iPhone er så mye bedre. De ser i grunn ganske så like ut syns nå jeg. Eneste er vel at materialene er bedre på en iPhone. Lite med plast her, så den føles solid (men også tyngre) enn Xperia. Men nå har jeg beskyttelsesomslag på begge to i skinn, så akkurat det merker man jo aldri noe til uansett.

Jeg har hatt mine endeløse diskusjoner opp igjennom med iPhone-brukere. De har aldri klart å fortelle meg konkret hva som er fantastisk med iPhone kontra alle andre telefonen, standardsvaret er som regel "fordi den bare er den", "fordi den er så mye enklere å bruke og du finner alt med en gang" og "det ser du hvis du får brukt en selv", for ikke å glemme "har du gått over til iPhone går du ikke tilbake".

Vel, etter seks måneder er jeg ikke imponert. Brukervennligheten er ikke noe bedre, og min subjektive meninger er at den er dårligere enn en to år eldre telefon. I tillegg er min Xperia vanntett, går batteriet i stykker bare bytter jeg batteriet, og trenger jeg mer lagringsplass er det bare å bytte minnekort. Alle tre tingene mangler en iPhone 5S.

Utrolig nok koster fortsatt en ny iPhone 5S over 1500 kroner mer enn hva jeg betalte for min Xperia da den kom ut.

Så til dere som alltid skal forklare på en nedlatende måte at jeg ikke kan delta i diskusjoner om iPhone fordi jeg ikke har prøvd det selv. Nå har jeg det, og jeg er ikke imponert. Den er i bunn og grunn helt lik de andre produsentene på de fleste områder, bare at den som regel er dyrere, er mindre brukervennlig på en del områder og at telefonen kan regnes som en helhet, mens andre telefoner består av flere deler som du kan skifte ut etter behov.

Jeg har også merket meg at det finnes to grupper mennesker. De som elsker sin iPhone, og de som sier den er noe dritt. Det som nesten aldri slår feil er at de som elsker den har betalt for den selv, mens de som kommer med sine ærlige meninger har den som arbeidstelefon.

Og hvis det er noen av dere iPhone-brukere der ute som mener jeg er på ville veier. Forklar meg gjerne konkret hva som er enklere på en iPhone enn på en android-telefon. "Den bare er det" er nemlig noe av det vageste jeg har hørt, og langt fra konkret.

(Innlegget ble redigert 27.08.15 10:51)

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37963
29.08.15 17:44
mindprint: Jeg har også merket meg at det finnes to grupper mennesker. De som elsker sin iPhone, og de som sier den er noe dritt. Det som nesten aldri slår feil er at de som elsker den har betalt for den selv, mens de som kommer med sine ærlige meninger har den som arbeidstelefon.

Jeg vil gjerne også overbeviset om at smarttelefon i det hele tatt er noe for meg.

Enn så lenge trives jeg godt med Nokia 100 og iPad mini Retina med 4G. 
Mye bedre dekning på både ringing og nett enn smarttelefon, LANGT bedre batteritid! 

Eneste minusene er ting som at det er vanskelig å ta bilde med én hånd samt at iPad ikke passer i lommen.

Ellers er denne kombinasjonen overlegen smarttelefon slik jeg ser det. 

mindprint
30.08.15 19:11
rosmebraad: Jeg vil gjerne også overbeviset om at smarttelefon i det hele tatt er noe for meg.

Smarttelefon er jo noe man strengt tatt ikke trenger, men havner mer i katagorien "kjekt å ha". Bedre kamera (alltid kjekt å ha kamera i lomma), tilgang til internett med grei oppløsning (for å sjekke ting når man er utpå farten), bedre kart, tidsfordriv når man pendler og slikt er vel grunnen til at jeg synes smarttelefon er bedre, men, klarer man seg uten dette, så er det jo ingen vits i å gå over fra de gamle.

I tillegg til det du nevner, så tåler jo eldre telefoner en del mer også. Mister du dem i bakken, så er det bare å sette de sammen igjen, og skulle du miste en, så har du ikke mistet flere tusenlapper med kanskje noen hundrelapper.

mindprint
30.08.15 19:12

Jeg ser for øvrig at iPhone-folket har forduftet, jeg tror jeg aldri får svaret på hva som er bra med disse telefonene. Det er vel bare en konklusjon, og det er at iPhone slettes ikke er noe bedre enn andre telefoner.

rosmebraad
30.08.15 22:50
mindprint: Smarttelefon er jo noe man strengt tatt ikke trenger, men havner mer i katagorien "kjekt å ha".

Ja. 

Det som er interessant er også hvor mye folks betalingsvilje har økt for mobiler de senere årene. 
Tidligere (På slutten av 90-tallet) var det "ekstremt" å kjøpe en mobil til 995 pluss abonnement. Noe skoleelever praktisk talt ikke gjorde.
Nå bruker elevene gladelig 5-10000 kr. på en mobil. (Om de jobber eller maser høl i hue på foreldre/onkler.)

Prisene var høye på 80-tallet, så bunnet de ut ca. nå (Jeg kjøpte et par Samsung E1200 til kr. 10/stk på Lefdal ca. i fjor) og på smarttelefoner er prisene på vei OPP (og over?) 10000 kr/stk igjen. 

Skal se at en del mobilmakere og operatører tjener meget fett. 

rosmebraad
30.08.15 22:51
mindprint: Jeg ser for øvrig at iPhone-folket har forduftet, jeg tror jeg aldri får svaret på hva som er bra med disse telefonene.

Jeg har også lyst på det svaret! 

Jeg er "klar som et egg" til å bestille iPhone 6s/Plus dersom jeg får en forklaring som går inn på hvorfor den er så bra for meg.

Minikongen
MinikongenInnlegg: 7295
02.09.15 10:11

Da iPhone først kom på markedet hadde den det klar beste operativsystemet i bransjen. Nå er det så lite forskjell mellom iOS og Android at det kun koker ned til preferanser da prisnivået er noenlunde det samme. Windows Phone har jeg ingen kjennskap til. Det blir jo litt som bilmerker, noen foretrekker Audi mens andre foretrekker BMW. At det ene skal være noe spesielt bedre enn det andre ser jeg ikke lenger. En fordel jeg mener iOS har over Android er dog at man får oppdateringer mye lenger, man kan tross alt bruke nyeste iOS 8 på iPhone 4S fra 2011.

For min del handler det om økosystemet. Jeg har en MacBook Pro, iPad og iPhone 6, synkronisering av kontakter, kalender, bilder osv fungerer fantastisk til mitt bruk.

(Innlegget ble redigert 02.09.15 10:12)

mindprint
16.11.15 09:51
Minikongen: For min del handler det om økosystemet. Jeg har en MacBook Pro, iPad og iPhone 6, synkronisering av kontakter, kalender, bilder osv fungerer fantastisk til mitt bruk.

Det er klart, Apple er jo en produsent som dekker mye man bruker til daglig. Sony og Samsung lager vel ikke laptoper, men om du kjøper TV, nettbrett og mobil fra en av disse, så vil du jo også her oppleve at alt fungerer fint og flott sammen.

Man vil i tillegg ofte oppleve at produktene kommuniserer flott selv om produsentene er ulike. Det betyr at du ikke trenger å ta til takke med akkurat PCen fra den produsenten for at det skal fungere. Og det er for min del er fordel, for de som lager knallbra TVer er ikke nødvendig like god på smarttelefoner. På den måten kan man plukke og mikse fra de beste, og likevel få de til å kommunisere.

mindprint
16.11.15 09:51

Jeg registrerer at det har gått halvannen måned uten et eneste svar på hva som er bra med iPhone, telefonen isolert sett.

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
16.11.15 16:03
mindprint: Jeg har hatt mine endeløse diskusjoner opp igjennom med iPhone-brukere. De har aldri klart å fortelle meg konkret hva som er fantastisk med iPhone kontra alle andre telefonen, standardsvaret er som regel "fordi den bare er den", "fordi den er så mye enklere å bruke og du finner alt med en gang" og "det ser du hvis du får brukt en selv", for ikke å glemme "har du gått over til iPhone går du ikke tilbake".

Dette er slike abstakte argumenter som ikke uten videre kan motbevises, men som du nå har gjort. Siden man ikke ser noe annet en dette kan man jo da trekke den konklusjonen at det ikke finnes noe uten videre godt argument for å ha iPhone.

Foruten om prisen er selve innmaten i telefonen noe som plager meg. Et godt eksempel er NFC som ikke kom i iPhone for nummer 6, da 3-4 år etter konkurrentene. Hvordan forburkerene tåler å ikke ha minnekortleser er over meg.

I dag var jeg med på et eksperiment med en hel del iPhone brukere. Formålet med eksperimentet var å måle diverse temperaturer over 1.5 time med liten dekning og mye dekning. Da hadde jeg med android full dekning i en kjeller og iPhone var 1-3. Så sier folk at mobilstråling er farlig så da kan man jo tenke selv.

Det er selvfølgelig fullt lovlig for alle å kjøpe iPhone, og jeg bryr meg katten om hva du eier, men når spørsmålet iPhone vs Android kommer syntes jeg absolutt den faller verst ut.

-pusur

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg