Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nok ei motorsykkelulykke!

NYTT TEMA
ThePokerKing
ThePokerKingInnlegg: 5830
24.05.09 00:56

To nye alvorlige motorsykkelulykker i dag. hendelsesforløpene er ikke 100 % avklart men høres ut som to standard ulykker. En utforkjøring og en kollisjon etter at en bil svinger ut på en vei uten å se motorsykkelen som kommer. Problemet mitt er at selv om det i den ene ulykka mest sannsynlig var bilisten sin feil sitter jeg med en følelse av at vi motorsyklister i veldig mange tilfeller kunne unngått ulykker ved å ta noen forhåndsregler. vanskelig å påstå noe i dette tilfellet i og med at vi ikke vet nok om situasjonen rundt ulykka men jeg sitter uansett med en følelse av at motorsyklisten burde vært forberedt på og i stand til å avverget denne ulykka. Kjører man sykkel vet man veldig godt hva som kan skje i trafikken. Man ser etterhvert potensielle faresituasjoner veldig godt. Desverre ser det ut til at mange ikke er godt nok forberedt og ikke har opparbeidet rutiner for å avverge slike situasjoner.

Et eksempel fra i dag;

Jeg kjørte på en firefeltsvei mellom oslo og lillestrøm, lå i venstre felt i mellom 90 og 100 km/t. Nådde etterhvert igjen en typisk familiebil som lå i høyre felt i lavere hastighet og selv om jeg fortsatt lå bak den prøvde jeg automatisk å se etter hvem som kjørte. Så med en gang det var ei dame. Når jeg nærmer meg bilen, fortsatt i hvert vårt felt, kommer en bil fra et påkjøringsfelt og legger seg inn foran bilen i høyre felt, Han har fart nok til å pent komme inn foran familiebilen uten at denne trenger å bytte felt for å slippe inn vedkommende. Uansett ringer alarmbjellene mine og jeg begynner å bremse i stedet for å gli forbi bilen i fartsfeltet. et halvt sekund senere vrenger bilen over i feltet foran meg og selv om jeg allerede har begynt å bremse er det kun en meter klaring mellom oss når den kommer over i mitt felt. Jeg klemmer omtrent bremsehendelen gjennom styret og klarer å avverge kollisjonen. Først nå ser sjåføren meg og kaster seg over i høyre felt igjen. litt sent kanskje.

Hadde jeg ikke vært våken og forberedt på hva som kunne skje i den situasjonen slik at jeg begynte å bremse ned hadde jeg mest sannsynlig ligget i kista nå.

I andre situasjoner kan jeg ligge på en 90-sone vei med biler bak meg og nesten bremse helt ned hvis det kommer en bil fra en sidevei og jeg har den minste tvil om vedkommende ser meg. Da hefter jeg heller de som ligger bak meg. Jeg har desverre funnet ut at det er slik man må gjøre skal man overleve som motosyklist. Jeg har selv smelt rett i sidedøra på en bil som ikke så meg og i ettertid ser jeg at den situasjonen burde jeg ha kunne avverget.

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
24.05.09 19:17

Jeg er, ved å se på de massive skadene på bilen som ble truffet av sykkelen, ganske sikker på at bilisten var uforskyldt i ulykken selv om han ikke overholdt vikeplikten, for den Buellen må ha hatt bra fart for å skade bilen slik. Det er helt sant som du sier at en motorsyklist i en slik situasjon kan, ved riktig bruk av de små grå, avverge slike ulykker som dette.

Godt avverget i dag. Slike billister som hun du nesten ble drept av i dag skulle vært gravd ned i skogen. Det verste er at hun, etter å ha drept deg, ikke ville blitt straffet overhodet.

Kjenner meg igjen i situasjonene du beskriver - slike og lignende situasjoner oppstår hele tiden. Selv følger jeg et godt råd jeg leste engang om å kjøre som om jeg var usynlig, og det er det samme du beskriver her, så jeg håper vi begge overlever og får mange herlige år på 2 hjul.

(Innlegget ble redigert 24.05.09 19:20)

laaaaaangtbrukernavn
laaaaaangtbrukernavnInnlegg: 2382
24.05.09 23:22

Nei så faen. Enda en, denne gangen med to liv som gikk tapt.

Link.

Gammel Audi med takluke. Snakker vi drita Øst-Europeere? Måtte de uansett brenne i helvete så sjelene til de to omkomne får hvile i fred.

ThePokerKing
ThePokerKingInnlegg: 5830
24.05.09 23:28

Trist :(  Kjører der daglig med sykkel.

Jobs
JobsInnlegg: 11597
25.05.09 07:57
ThePokerKing: Trist :(  Kjører der daglig med sykkel.

Ja måte Gud være med de og familien deres i Jesu navn Amen.

Bakkekontakt
BakkekontaktInnlegg: 24045
25.05.09 08:09
ThePokerKing: Desverre ser det ut til at mange ikke er godt nok forberedt og ikke har opparbeidet rutiner for å avverge slike situasjoner.

Klart du har et poeng her.

Det handler om å holde avstand til alle rundt, GOD avstand og å være synlig med lys og refleksvester og lese trafikken på langt hold.

For ikke å snakke om hastighet da.

Billistene må også følge med på veien.

Kjørte 70 mil på sykkel i helga uten å være i nærleiken av noen farlig situasjon. Men ser forbausende mange mcer som ligger klin oppi rompa bil biler og lastebiler.

De har ikke en sjanse om noe uforutsett skjer.

Husk de 3 viktigste tingene: avstand, avstand, avstand. Så fart og synlighet.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8400
25.05.09 21:33

Hjelper lite å være synlig og å kjøre foresiktig når bilisten her tydeligvis har "siktet" midt i følget....

Skal på treff i helgen, har ikke hørt noe fra noen i omgangskretsen mtp hvem det var som døde i ulykken men etter noen år i miljøet på Østlandet er det etterhvert blitt noen kjente...... Det blir for jævlig å håpe på at det ikke er kjentfolk siden man ikke ønsker denne skjebnen til noen av oss men tanken slår meg uansett. Har mistet etpar gode venner opp gjennom årene, nok er i grunnen nok.

Ifølge dagens aviser kjørte bilisten i narkorus...

Bakkekontakt
25.05.09 21:45
Keto-dama: Hjelper lite å være synlig og å kjøre foresiktig når bilisten her tydeligvis har "siktet" midt i følget....

Nei ikke alltid, fyllekjørere kan man lite gjøre med..

Men generelt er det en del man kan gjøre for å minske risikoen.

Det beste er nok å ikke kjøre sykkel i det hele tatt men.

Er glad jeg bor et sted der trafikktettheten ikke er så ille. Her er god plass på Sørlandet.

Keto-dama
25.05.09 21:47
Bakkekontakt: Det beste er nok å ikke kjøre sykkel i det hele tatt men.

Nå banner du i kjærka !!! ;)

Begynner å få sansen for disse midt-delerne i veibanen, bare ikke den "eggdeler"-varianten

Bakkekontakt
25.05.09 22:12
Keto-dama: bare ikke den "eggdeler"-varianten

Obs!! Ja de beskytter.

Kjøyrer du sykkel sjave?

Keto-dama
25.05.09 22:15

De veidelerne som er hele beskytter, de som består av vinkelhjern og stålwire... ja, du kan jo tenke deg selv :S

Har sykkel sjøl, ja.

Bakkekontakt
25.05.09 22:16
Keto-dama: Har sykkel sjøl, ja.

Ka slags?

Keto-dama
25.05.09 22:18

Yamaha, 1000 kubikker

Bakkekontakt
25.05.09 22:22

Hmmmm da har i 100 kubikk mer..

I en Suzuki.

Keto-dama
25.05.09 22:35

Men jeg vedder på at du ikke har nav-styring ;)

Bakkekontakt
25.05.09 22:39

Nav  har ikke styring på noe lenger har i hørt...

Keto-dama
25.05.09 22:41

Du har hørt helt rett :)

Jobber opp mot dem til daglig og er ikke imponert for å si det sånn. Siste gullkornet fra den kanten var at "saken var lagt i en skuff som ikke kunne åpnes før en spesiel dato" - juhu ;S

MEN om jeg som arbeidsgiver sendte inn en ny blankett lik den som lå i skuffen kunne de hastebehandle saken uten å måtte åpne skuffen og da ville resultatet komme 2-3 uker tidligere......

Bakkekontakt
25.05.09 22:42

Min er gammel og god årgang, veteran om 2 år.

Men gjenge som et olja lyn.

Keto-dama
25.05.09 22:47

God, gammel årgang min også ;) Produksjonen ble avsluttet rimelig kjapt siden de ble dyre (sett fra den tidens prisnivå). Tror det har vært 5.000 stk totalt i Europa av typen.

Bakkekontakt
25.05.09 22:52

Har du en link til et bilde i kan beskue?

Keto-dama
25.05.09 22:55

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.dropbears.com/m/models/yamaha/images/gts1000a.jpg&imgrefurl=http://www.dropbears.com/m/models/yamaha/gts1000a.htm&h=342&w=500&sz=52&tbnid=7Vy0mkBZyBvQhM::&tbnh=89&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dyamaha%2Bgts&hl=no&usg=__bcDBdIP67WWj4P8_ugtZyuewpr0=&ei=pgUbStD1M4W5_QbRldzYDA&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image

Bakkekontakt
25.05.09 22:59

OJ den såg tøff ut..

Såg ikke så gammel ut.

Min ser slik ut:

Keto-dama
25.05.09 23:02

Nå ble jeg litt lett nostalgisk her jeg sitter. Hadde Suzuki GS 1000 G før og angra på at den ble solgt !

Bakkekontakt
25.05.09 23:11

Hehe JAU det er en gild sykkel. Har just kjøptn. Gått 55000, gav 10lapper for den.

Drar godt..

Har en samme mod (81) Kawasaki 650 også.

Gild den og men den er ikke så råsterk.

Keto-dama
25.05.09 23:14

Ser vi deg på Evje til helgen ? ;)

Bakkekontakt
25.05.09 23:19

Hmmmm kansje det? Ikke hvis du også er med i Holy Riders som Jobs.

Er det treff der?

Keto-dama
25.05.09 23:21

Norgestreffet, blir vel noen tusen mc-folk der tenker jeg :) Det er meldt knallvær så her er det bare å finne frem teltet og komme seg ut på tur !

Holy-folkene holder jeg meg langt unna. De er hyggelige nok men vi har et "litt" forskjellig standpunkt når det kommer til homofili som har gjort at respekten fra meg på generel basis ikke er tilstede.

Bakkekontakt
25.05.09 23:25

Kunne kommet innom og hilset på deg, kansje. Er en "ensom" ulv.

Var der på lørdag, en time herfra. Kjørte ca 70 mil i helga.

Keto-dama
25.05.09 23:27
Bakkekontakt: Kunne kommet innom og hilset på deg, kansje. Er en "ensom" ulv.

Nå har jeg med gubben men det er helt sikkert noen single damer med så mye folk som jeg regner med at det blir ;)

Jobs
JobsInnlegg: 11597
25.05.09 23:28
Bakkekontakt: Hmmmm kansje det? Ikke hvis du også er med i Holy Riders som Jobs.

He he,de er da ikke farlige,men jeg er ikke medlem der men har tenkt og dra på treffet deres.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg