Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

sjaltemekanikk på enkel 50cc Sachs.

NYTT TEMA
BadCommandOrFilename
BadCommandOrFilenameInnlegg: 12578
14.02.02 00:08
Noen som har peil på disse gamle modellene?
Det er en corvette -72 ... Sachs girkasse og motor.

En sjalte i girkassen der må strammes, fordi 1.gir slipper seg,
men skrur en mot eller med solen først?
Dette var visst jævlig viktig, men jeg har glemt hva som var riktig vei!
Kan noen forklare? komme med tips?

~bAd~

svepay
svepayInnlegg: 5
15.02.02 10:32
Veit bare at jeg dreit meg ut da jeg prøvde første gang på tilsv motor. Neste gang gikk det greit med god hjelp fra firma Kjell Berg på Stathelle (tel# 35 96 21 11) Dette er et spes. verksted for bl.a. gammel Tempo, for oss entusiaster, og de har sinnsykt peil. Har alltid vært greie med å gi råd og tips på telefon. Der kan du også bestille opptrykk av original rep. håndbok. Jævlig kjekt å ha, og ikke spes dyrt. Men tilbake til jobben: Husk å stille bare litt av gangen, maks 1/4 omdreining... Og fest låsemutteren godt (litt Locktite KAN være en bra idé når du er fornøyd. men da må akslingen være fri for olje). Hvis girsjaltinga ("kakestykket") er slitt, kan dette være en skikkelig langdryg pirkejobb, men ikke gi opp!!! Mop'en er verdt det. Kjell Berg har forresten også alt av deler som kan skaffes, og i motsetning til Tempo Norge, sender de riktig del med en gang... :-) Har flere gamle Tempo-mop'er, det er ikke mange igjen av oss... LYKKE TIL!!!
BadCommandOrFilename
BadCommandOrFilenameInnlegg: 12578
19.02.02 15:48
Takk for motivasjonen! Er ikke så veldig entusiast selv, men han der Kjell på Stathelle har jeg kjøpt deler av en gang. Jeg får vel kikke litt på dette "kakestykket". Stille litt av gangen sier du...
Skal jeg kjøre den da og teste om den går bra i 1ste gir? Og så evt. skru mer?

~bAd~
svepay
20.02.02 08:21
Jada, bare skru av det lille ovale dekselet ("S-dekselet") på venstresida av motoren. Pass på at girolja ikke renner ut. Bak her kommer du til justeringsmekanismen for giringa... Den ytre mutteren er en strammemutter som må løsnes først. Den indre justerer du med. Skru litt av gangen, og prøv underveis, til 1. giret sitter. Husk at dette påvirker også de andre girene... Du merker fort om det blir verre eller bedre!
svinball1
svinball1Innlegg: 819
04.03.02 00:22
*flashback*
uff så mye jeg har rota med Corvette/panter, girsystemet er jo et kapittel for seg selv...
svepay
04.03.02 07:53
svinball1:

He he, du har helt rett, girsystemet paa "god gammal Sachs" er et kapittel for seg! Spesielt naar det begynner aa faa noen aar paa baken... Er jo stort sett ikke noe problem, för du er "dum" nok til aa begynne aa skifte clutch eller fikle med giret... Stort sett gaar det greit!

svepay (for tiden paa ferie i Argentina...)
hansnorman
hansnormanInnlegg: 3
04.03.02 15:29
Hei!

Fint at noen ser sjarmen i gamle tohjulinger. Selv har jeg en 30 år gammel brett-Puch med små hjul. Veldig kul modell, men dessverre rammeskjev etter stygg velt på Frognerveiens brostendekke i '99. Det er endel småfeil, men den er registrert og svært lettskrudd (bytta sjøl veiv i 99) og motoren går bra (mener å huske at den t.o.m. gikk på tomgang!). Saken er at jeg har gammal MB og enda eldre Lambretta, så jeg har ikke tid til å gjøre de små tingene som skal til for å gi den et verdig liv. Noen som gir 500 spenn for et mindre restaureringsobjekt?
hansfredheim@hotmail.com

Hans
svinball1
04.03.02 21:09
oOOOooo, Puck er jo en klassiker, drev å kjørte på en med handgir og greier (kun 2) før jeg ble 16 :)
Jeg hadde glatt betalt 500 spenn for den doningen hadde jeg hatt tid og sted selv...
svinball1
04.03.02 21:13
"svepay skrev:
svinball1:

He he, du har helt rett, girsystemet paa "god gammal Sachs" er et kapittel for seg! Spesielt naar det begynner aa faa noen aar paa baken... Er jo stort sett ikke noe problem, för du er "dum" nok til aa begynne aa skifte clutch eller fikle med giret... Stort sett gaar det greit!

svepay (for tiden paa ferie i Argentina...)"

**
Ja, rører du det er du i trøbbel ;)
Husker jeg hadde noen tynne skiver til overs første gangen jeg rota med giren på Panteren, pytt tenkte jeg, så tynne skiver kan da ikke ha noe å si? Men dengang ei... det ble tatt fra hverandre utallige ganger før det virka igjen ja
RS12
RS12Innlegg: 54
19.06.02 09:56
noen måneders skruing så kan du det nesten utenat. corv., eller panter?
pimp86
pimp86Innlegg: 206
21.06.02 23:23
"svepay skrev:
Jada, bare skru av det lille ovale dekselet ("S-dekselet") på venstresida av motoren. Pass på at girolja ikke renner ut. Bak her kommer du til justeringsmekanismen for giringa... Den ytre mutteren er en strammemutter som må løsnes først. Den indre justerer du med. Skru litt av gangen, og prøv underveis, til 1. giret sitter. Husk at dette påvirker også de andre girene... Du merker fort om det blir verre eller bedre!"

det bak "S"'en er vel clutchen?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester