Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

HJELP moped eller lett mc?:s

NYTT TEMA
gamern12
gamern12Innlegg: 1
10.06.10 21:57

hei, jeg er ei jente på 16 som gjerne vil ha seg lett mc. men så har vi jo foreldre som sier at det er så dyrt og at moped er så mye billigere osv. men jeg vil ikke ha en moped jeg vil ha en lett mc:s men jeg har ikke all verdens av penger. så er det noen som kan gi meg litt råd om:

hva en lett mc koster, og hvilken type burde jeg skaffe meg?

hva det koster å skaffe seg lappen?

og burde jeg egentlig skaffe meg en moped?

og vis dere sier at jeg burde skaffe moped:

hva koster lappen?

hva koster en moped(ca) og hvilken type burde jeg skaffe meg?

og er egentlig moped farligere enn lett mc?

setter STOR pris på alle svar :D

Vegaaard
VegaaardInnlegg: 14
10.06.10 23:45

Jeg var og litt skeptisk på det der.

jeg tenkte på, hvis jeg skulle kjørte langt så var det kjekt og ha en lett sykkel, men jeg skulle bare kjøre litt rundt i nærmeste område...

pluss at vis du skal ha noe når du er 16 så er det faktisk bare 2 år til bil lappen. I mitt tilfelle ble det en scooter som jeg trimmet litt, den gikk greit, fin og se på og bagasje rom...

scootern min kosta 10 000 

lappen kom på  6 000-7 000 

vet at ca pris på lett sykkel vis du skal ha en fin ca 20 000-40 000..

og lappen rundt 11 000-12 000..

Uansett Valget er ditt, Og en del gutter liker jenter som kjører moped/lett i forhold til scooter har jeg hørt:P

neon89
neon89Innlegg: 3189
11.06.10 00:47

Spill ut sikkerhets-kortet. Foreldrene tenker da på sikkerheten din? Med lett mc, holder du følge med trafikken på en lovlig måte.  At lappen er litt dyrere, må du få dem til å se på som en ekstra forsikring...

Jeg kjørte lett mc, og angrer ikke et sekund. Var også en stor fordel den dagen jeg tok lappen på tung sykkel.

Lykke til!

roheg
rohegInnlegg: 3486
11.06.10 01:03
gamern12: hei, jeg er ei jente på 16 som gjerne vil ha seg lett mc. men så har vi jo foreldre som sier at det er så dyrt og at moped er så mye billigere osv. men jeg vil ikke ha en moped jeg vil ha en lett mc:s men jeg har ikke all verdens av penger. så er det noen som kan gi meg litt råd om: hva en lett mc koster, og hvilken type burde jeg skaffe meg? hva det koster å skaffe seg lappen? og burde jeg egentlig skaffe meg en moped? og vis dere sier at jeg burde skaffe moped: hva koster lappen? hva koster en moped(ca) og hvilken type burde jeg skaffe meg? og er egentlig moped farligere enn lett mc? setter STOR pris på alle svar :D

Skal ikkje gå inn på prisar på syklar. Til det er det for store variasjonar frå dyre nye til nesten gratis brukte.

Men skal du kjøpe brukt so prøv å finne ein som er skrudd minst mogeleg på.

Har eigentleg aldri forstått dei som vel mopedførarbevis. Prisdifferansen er relativt liten i høve til eit sertifikat på lett-mc. Og den opplæringa du får på lettsykkel vil spare deg for ein god del kroner når du tar bilsetifikat seinare, og ikkje minst om du vel å utvide til tung MC.

I tillegg er førarkortet på lett sykkel noko du kanskje vil nytte sjølv etter å tatt bilsetifikatet. Dagens lette syklar er faktisk hendige sjølv for dei med bil.

Fordelar med lett sykkel: Betre opplæring som medfører billegare sertifikat seinare. Kan ha passasjer. Kan følgje trafikken. Større rekkevidde. Kan nytte motorveg. Og høgare status for dei som bryr seg om det.

Fordelar med moped: Billegare og enklare opplæring. Rimelegare sykkel.

Når det gjeld faremoment er lett sykkel farlegare enn moped pga fartsressursane (alvorlegare skader om noko skjer), medan moped har ulemper på grunn av manglande krefter og enkel opplæring.

Uansett val av førakort so vil eg råde deg til å unngå scootervariantar. Dei er kanskje praktiske, men sett opp mot syklar med tanken på "rett plass" er dei vinglete i kritiske situasjonar. Dette fordi du ikkje kan bruke knea til¨å stabilisere sykkelen, men det vil du lære meir om på MC-opplæringa.

Lykke til med valet, men eg ville gått for eit fullverdig sertifikat.

Baggio1972
Baggio1972Innlegg: 2817
11.06.10 12:13

Enkelt: Lett MC! Det er lettere å flyte med i trafikken med en lett MC.

Du vil havne i færre farlige situasjoner. Situasjoner som forårsakes av at en moped er ett fremkomstmiddel som ikke klarer å nå 60 km/t.

rambraut
rambrautInnlegg: 571
11.06.10 15:48
Vegaaard: vet at ca pris på lett sykkel vis du skal ha en fin ca 20 000-40 000.. og lappen rundt 11 000-12 000..

Hvis du får lett-mc lappen for 11-12.000,- er du heldig. Jeg kjørte opp til lett-mc for 3 år siden og da endte jeg opp mot 16.000,- Og jeg hadde kun det grunnleggende + 2 ekstra timer før oppkjøringa. 16.000,- var inkl. ALT.

Hvis du har videre planer om mellomtung/tung mc senere i livet så er det smart og kjøreopp til lett-mc nå. Da slipper du mckurs, teori og maaange kjøretimer senere.

Jeg skal selv hive meg rundt og ta lappen til mellomklasse til neste sommer.

maxg
maxgInnlegg: 6636
11.06.10 22:06
gamern12: hei, jeg er ei jente på 16 som gjerne vil ha seg lett mc.

Denne setningen sier vel det meste. Har DU lyst skal du. Forskjellen på mopedlappen og lett MC er ikke mer en hva en billig 42 LCD TV koster.TV`en er verdiløs om 2 år.Det er mopedbeviset også. Førerkortet er for alltid. Det er praktisk, det er veldig moro, opplæringen er god men viktigst er at du blir selvstendig.

Moped et ikke et kjøretøy hvor man forflytte seg noe særlig mer en 15 -25 km. Det tar for lang tid og man må holde seg unna motorveger og man blir forbikjørt og presset av tunge lastebiler hele tiden. Moped er IKKE et fullverdig transportmiddel, det er lett MC.

Hva vil mamma og pappa?? At du skal kjøre selv eller sitte på med en hormonell 19 åring i en sliten rånabil med stor eksos og stereo, og tilsvarende lite kjøreerfaring men enorm tro på egne ferdigheter. Eller enda værre sitte på med en uerfaren 17 åring på trimmet 125 ccm.

For det er det som kommer til å skje!

Jenter som dør i trafikken kjører ikke 125 ccm, de sitter på med 18 år gamle gutter. Hvem stoler foreldrene dine på?? Jeg er selv far til 3 barn og enten kjører de 125 når de er 16 år ellers så blir det buss. Basta.

Du skal ha kred for at du faktisk vil ha dine foreldres samtykke, det tyder på at du er ansvarlig (og jente, de fleste gutter ville bare tatt lappen) jeg meldte meg på selv og tok kjøretimer på lett MC da jeg var 15 og nevnte det til mor og midt i opplæringen. Det var MITT valg, om de likte det eller ikke. Mamma roet seg etterhvert, det kommer dine foreldre til å gjøre også. Si til pappa at han kan få låne den. Det har han lyst til, selv om han ikke sier det :-)

Lykke til...

(Innlegget ble redigert 11.06.10 22:09)

Jonnern7
Jonnern7Innlegg: 168
24.06.10 12:37

Jeg driver med mc-lappen nå og gleder meg villt :D Gå for lett hvis du har penga

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg