Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Livsfarlige mopedister

NYTT TEMA
ølgrim

ølgrim
08.03.02 20:25
Som motorsykkel og billist har jeg flere ganger vært vitne til endel svært stygge situasjoner som mopedister har fremkalt ved å oppføre seg som idioter i trafikken, og jeg stiller derfor et STORT spørsmålstegn rundt mopedopplæringen.

Senest i dag så jeg en stygg greie. Det var fredag ettermiddag, maksimalt trafikk. Trafikken gikk i ca. 40 i 50 sonen, og plutselig kommer det en jævel på en slik plastikkracer (hva det nå er de heter) med passasjer bakpå, og begynner å kjøre forbi bilene mens det kommmer like mye trafikk imot. Han hadde ikke trimmet mopeden, så han brukte oppimot 2 minutter på å kjøre forbi hver enste bil mens trafikken kom imot. Dette skjedde i et område med mange avkjørsler til hus osv., og forbikjøringene ble gjennomført i en bakke som gikk slakt nedover (også opp igjen), med det resultat at han greide å komme seg forbi 2-3 biler, men i motbakken la han seg på siden av en bil, og etter hvert som mopeden dabbet av, la han seg til slutt inn, og lagde masse kø, istedet for å slippe forbi trafikken.

Situasjonen var svært stygg, og det er langt i fra den eneste jeg har sett. Mange mopedister tar EKSTREME sjanser når de kjører i trafikken, og det er åpenbart at mange av de ikke er i stand til å tyde trafikkbildet på en sikker måte. Hva ville f.eks. skjedd dersom en av bilene plutselig hadde svingt til venstre mens han lå i dødvinkelen til bilene? Hvorfor i det hele tatt kjøre forbi noen få biler når trafikken er tett og går jevnt i relativt grei fart? Hvorfor lage kø i motbakkene istedetfor å slippe forbi? Hvorfor kjøre forbi med en liten moped?

Skal gjøre oppmerksom på at det også finnes fornuftige mopedister, men helhetsinntrykket er at altfor mange mopedister burde aldri hatt moped (eller noe annet motorkjøretøy for den sak skyld).
desperado

desperado
08.03.02 21:22
Mopedopplæringene ved mange kjøreskoler er utrolig slapp! En jeg kjørte sammen med kjørte på rødt lys 3 ganger, læreren så det, men han strøyk ikke. Èn kjørte tvers over en rundkjøring, mens en annen ramlet av moppen i fart.
Nå er ikke jeg den tryggeste sjåføren heller, kjører alt for fort, men jeg stopper som oftest når jeg kan og følger de fleste trafikkreglene.
Men mange venner av meg skulle ikke hatt lappen, de fyllekjører og herjer på.

iamadesperado[3300]
Elektrojet

Elektrojet
08.03.02 21:28
Alle må få lov til å prøve seg i trafikken. Mopedister også.

Vi bilister må smøre oss med nok et lag tålmodighet.

Mopedister er unge mennesker på vei...

desperado

desperado
08.03.02 21:33
Jupp.

iamadesperado[3300]
Sinka

Sinka
08.03.02 22:19
Desperado har helt rett. Opplæringen er utrolig dårlig, kjøreskolene har heler ikke per dags dato lov til å stryke noen. 10 timer teori, par timer kjøring og 2300 kr er alt som trengs. Mange mopedister har ikke snøring og burde ikke få lappen, men det gjør de og blir jævelig farlige i traffiken. De kjenner heller ikke sin egen grense. Det som er viktig er at de veit sin egen grense og kjener sykkelen sin godt. Dette har jeg oppnåd ved å kjøre moped i 2 år før jeg fikk lappen(ikke så veldig mye kjøring på veien). Derfor anser jeg meg selv som ganske trygg i traffiken, men enkelte ganger gjør jeg feil. Ved å kjenne sykkelen min godt har jeg klart å åle meg unna ulykkesituasjoner en del ganger.

Billisten pleier ofte å kjøre på teit og arogant måte ovenfor mopedistene. Mange gange har folk brut vikeplikten sin fordi det bare er en mopedist som kommer. Det pleier i å resultere i at jeg står på stive hjul. Så banner jeg å sverter bruker hornet gir fingern mens jeg så kjører forbi dem for så å kjøre under fartsgrensa når jeg kommer forbi.
Situasjonene de setter meg i kan være utrolig farlig og de leker med mitt liv, det aksepterer jeg ikke derfor tar jeg igjen på denne måten.

Mopedene skulle også gått fortere, hvis mopedene gjorde 60 orginalt ville ikke skapt farlige situasjoner, tvert imot ville det stoppet en del risikable forbikjøringer fra billistenes side.
ølgrim

ølgrim
08.03.02 22:27
Er helt enig i at alle må prøve seg i trafikken, og alle har jo vært nybegynnere, men når de begynner å gjøre forbikjøringer i 45 km/t når det er tett trafikk og den går i ca. 40, så er det ingen grunn til å kjøre på den gule stripa, og legge seg i dødvinkelen til billistene. Dersom de ikke forstår at de setter sitt eget liv i fare ved å kjøre på en så sinnsyk og aggressiv måte, har de ingenting å gjøre i trafikken. Jeg tok aldri mopedlappen så jeg skal ikke uttale meg om opplæringen, men det er åpenbart at mange mopedister utgjør en ekstrem risiko for sitt eget, og i mange tilfeller, også andre sitt liv.
Elektrojet

Elektrojet
08.03.02 22:30
ølgrim skrev:
Er helt enig i at alle må prøve seg i trafikken, og alle har jo vært nybegynnere, men når de begynner å gjøre forbikjøringer i 45 km/t når det er tett trafikk og den går i ca. 40, så er det ingen grunn til å kjøre på den gule stripa, og legge seg i dødvinkelen til billistene. Dersom de ikke forstår at de setter sitt eget liv i fare ved å kjøre på en så sinnsyk og aggressiv måte, har de ingenting å gjøre i trafikken. Jeg tok aldri mopedlappen så jeg skal ikke uttale meg om opplæringen, men det er åpenbart at mange mopedister utgjør en ekstrem risiko for sitt eget, og i mange tilfeller, også andre sitt liv.

Enig med du.

Kjører du sykkel selv?

desperado

desperado
08.03.02 22:32
>>Mopedene skulle også gått fortere, hvis mopedene gjorde 60 orginalt ville ikke skapt farlige situasjoner, tvert imot ville det stoppet en del risikable forbikjøringer fra billistenes side
Elektrojet

Elektrojet
08.03.02 22:35
desperado skrev:
>>Mopedene skulle også gått fortere, hvis mopedene gjorde 60 orginalt ville ikke skapt farlige situasjoner, tvert imot ville det stoppet en del risikable forbikjøringer fra billistenes side
desperado

desperado
08.03.02 22:37
Kjøper'n av deg når jeg får mellomtunglappen! Deal?

iamadesperado[3300]
ølgrim

ølgrim
08.03.02 22:58
Jeg begynte min karriere med en gammal Suzuki GP100 (før jeg fikk lappen), men etter at jeg fikk lettlappen kjørte jeg en gammel og god Honda CB100 som selvfølgelig ble borret opp og trimmet slik man skal gjøre med CB100. Hadde egentlig ingen planer om å kjøpe sykkel nå av økonomiske og problemer med tiden, men allikevel kjøpte jeg sent i fjor høst en Honda VF500F 85 mod, en sykkel med en relativt sterk V4 motor (74 hk) som er utrolig morsom å kjøre. Har bare kjørt den ca. 5 mil så det er for tidlig å si om jeg er fornøyd eller ikke, men den hadde ingen problemer med å dra 150 i akselrasjonsfeltet (gav ikke noe særlig gass, men den var faktisk MYE kvikkere enn den nye CB500 som jeg kjørte et par ganger tidligere), og tatt i betraktning at jeg har tre stykker som er villig til å kjøpe den for det jeg kjøpte den for, er det ikke noe problem å selge om jeg av en eller annen grunn kommer til å gjøre det.

En 500 er naturligvis ikke de hissigste greiene, men jeg synes jeg har fått en usedvanlig bra sykkel for 15000 kroner, og gleder meg til sommeren. I følge Honda gjør den 0-100 på 4,2 sekunder, og det er nok ikke så langt fra sannheten, men over 120 er den ikke fullt så sprek, noe som passer meg og sertifikatet mitt (som jeg gjerne vil beholde) utmerket.
Sinka

Sinka
09.03.02 00:14
Mopedtrim er selvsagt obligatorisk. RMX en min gjør 90 nå, men jeg skal snart kjøpe mer trim. Må gå 110-120 skal det væra noe moro:-)
antiri5

antiri5
09.03.02 03:51
det finnes mange som kjører som idioter, og som ikke burde hatt noe mopedførerbevis. men mopeden burde være sterk nok til å dra i 50kmt i en slakk oppoverbakke! en stor bekdel ved mopeder, som d er fullt mulig å tyne opptil over 30 hester ut av. moped opplæringen er grei nok, men noen bør ta affære når slik idiotkjøring finner sted! og en siste ting:FIISK!!!
desperado

desperado
09.03.02 14:52
Hva er det du har gjort med den da?

iamadesperado[3300]
Sinka

Sinka
09.03.02 22:20
Effektanlegg, dyse og åpna luftfilteret.

Mandag kjøper jeg Eurocylindro hardcrome 47,6mm trimsylinder, 19 eller 21mm Delerto gasser, trimreeds og 14 framdrev. Powerfilter har jeg alerede, men uten større gasser en det jeg har nå gir det ikke effektøkning bare mer lyd.

Valget står mellom 19 og 21 gasser, det lønner seg ikke alltid med størst mulig gasser, derfor er jeg ikke sikker. Hvem burde jeg velge noen som har peiling?

Har også tenkt til å plane toppen min for høyere kompresjon, men er ikke sikker på hvor mye jeg bør ta av. Crash sier at trimsylindern også er litt lavere en orginale sylindern for å gi høyere kompresjon, og at jeg derfor ikke behøver å plane toppen min.
Men,men det tar jeg med en klype salt, må gå noe jævelig, lei av at alle blåser fra meg
;-)

Noen som har tips om planing av moped topper og triming så er det bare å komme med dem.
Ante

Ante
10.03.02 01:28
Hadde en TS50X som jeg fikk 95-100 på. Kjøpte stor forgasser, større sylinder(fikk vel ca 71ccm) og effektanlegg(Malossi). Har ingen aning om hvor mange HK det ble, men en del mere ble det. Kunne forresten ikke ha luftfilteret i, så det ble en del stygge riper i sylinderet etter ca. et år så jeg solgte bort skiten.
9114

9114
10.03.02 01:33
Mopedist = MopeDUST !!!!!!!!!!!!!!!!

duke

duke
10.03.02 01:40
Huff og huff så stygt. Du har visst aldri vært i Napoli? Slutt sytinga.

"duke, the artist formerly known as various ducks" - Progman.
desperado

desperado
10.03.02 11:47
Hvis du har tatt av en propp i luftfilteret bør du jaggu få den på plass fortere enn f***! Da drar den møkka rett inn i filteret som kan tettes, og motoren kan skjære seg! Det er ikke en plombering, men den er der for å rense ut værste møkka. Sånn er det iallefall ¨på Furia, har hørt at det er samme opplegget på RMX.
Jeg vil tro at 19mm er best, 21 blir for stort.
Tror du tjener så lite på å plane at det er unødvendig. Det er jo en viss risiko for å ødelegge hele greie.

iamadesperado[3300]
desperado

desperado
10.03.02 11:49
Kjeft din p*kk

iamadesperado[3300]
ølgrim

ølgrim
11.03.02 15:22
Hvordan de kjører i Napoli eller noe annet sted er fullstendig likegyldig. De værste motorsyklistene kjører i hastigheter på oppimot 300 km på autobahn, men det betyr ikke at det er ufarlig å kjøre idiot i 200 på norske veier.

Det som er oppsiktsvekkende er at folk som ikke har et snev av forståelse for trafikkbildet får kjøre som idioter uten at noen reagerer.

Dette ble muligens mye for deg å fordøye på en gang, men du forstår det nok om endel år, når du har blitt voksen (hvis du ikke omkommer i en ulykke i mellomtiden).
Mopedist

Mopedist
12.03.02 09:07
Helt enig det erikke alltid like lett og være mopedist heller tro meg. Det blåser ute kanskje regner og er is på veien og biler og lastebiler kjører forbi deg i en fart på 70 km i timen og du blir bare dratt ut av veien det er skikkelig ekkelt. Mange billister bryter også grensene, når de kjører forbi deg som ofes gjør de der hvor det er 2 striper i veien + + +. Mopeder er til for at de uten erfaringer skal kunne få noen! Billister må passe seg når de kjører forbi hvis det blåser ute kan de regne med å få en moped slengt inn i bilen sin. en eller annen dag skjer det noe hvis ikke både billister og mopeddister oppfører seg ordentlig og husk blilister det er dere som er eldst og har mest erfaring bruk den på riktig måte.
desperado

desperado
12.03.02 16:41
Eller få deg en moped som holder følge med bilene.

iamadesperado[3300]
Sinka

Sinka
12.03.02 18:44
Nå er mopeden min trimma!! Begynte i dag med innkjøringa, merka det at peden dro bra. Lå bak en fyr 40 sone som kjørte lit tregt så jeg bestemte meg for å teste hva mopeden var god for. Girte ned, la meg ut og ga gass mopeden blaste fra som bare helvete!!! Det var rett og slett moro å kjøre nå.

Det jeg gjorde med luftfiltret på RmX var å oppne en del riler rundt luftfilter boksen.
Bare en var åpen, de var bygd så det skulle se ut som alle var åpne men kun en var det.
Spiller ingen rolle nå siden jeg bruker Powerfilter.

Anbefaler alle å trimme mopedene sine fult ut, måtte hele tiden minne meg selv på at jeg måtte kjøre inn sylindern.
duke

duke
12.03.02 18:51
Så så sinnataggen, jeg bare skumleste innlegget ditt og fikk lyst til å svare på sitatet:

"Mange mopedister tar EKSTREME sjanser når de kjører i trafikken, og det er åpenbart at mange av de ikke er i stand til å tyde trafikkbildet på en sikker måte."

"duke, the artist formerly known as various ducks" - Progman.
hysnes

hysnes
14.03.02 00:52
"desperado skrev:
Hoho.. Min går i 90 og det er utrolig morro å kjøre fra arrogante gubber som tror moppa mi går i 40! Pleier å bli ganske lange i maska!"

Ikke vondt ment, men det er ganske så morsomt ligge i 50 sona "og vente" på mopedister som tror de skal lure bilisten med sin trimmede moped, og så gi bånn gass og kjøre fra de.

Hysnes
desperado

desperado
14.03.02 17:04
Kun blitt frakjørt 1 gang, det var av en Audi S6, han hadde kanskje 120 oppover noen svingete veier med 50-sone.

iamadesperado[3300]
abf

abf
15.03.02 12:50
Enig at det finnes slike mopedister (har selv kjørt moped, men fulgte holdt meg på riktig side av loven).

Det finnes en annen ting som også skremmer meg når en snakker om mopeder, og det er andre bilister.

Mens jeg brukte moped (i cirka 2-3 år) var det opptil flere ganger jeg støttet på bilister som ikke overholdt verken vikeplikt eller sunn fornuft.

Et tilfelle: Rundkjøring....

Selv om bilister har vikeplikt for mopeder inne i rundkjøringen, har jeg opptil mer enn en gang hugd på bremsen mens jeg var inne i rundkjøring. Hvorfor??
Fordi jeg ikke ville kjøre inni bilene som overser meg. Heldigvis har det hittil ikke vært noen biler bak meg i rundkjøringen.

Samtidig kan jeg nevne at hver gang jeg kom i en rundkjøring, kunne jeg se biler i innkjørelser etter min (DVS til høyre for meg) øke farten (for å slippe å vike for dissa forferdelig mopdekjørerene).

Annet tilfelle: God holdning i trafikken.

Et gullkorn..... Sitt ned på en moped og tell antall biler som tar:
- Folk som ikke tar uvettuge forbikjøringer (bl.a. like før krappe svinger uten oversyn på motgående
trafikk).
- Folk som høflig viser tålmodighet når de ligger bak en moped (god avstand og venter på grei strekning før forbikjøring).

Antallet er mye mindre enn det antallet som ikke oppfyller disse 2 punktene.

[tillegg ved nærmere ettertanke]

Glemte å legge til et punkt:
Bilister som sveier ned ruta og viser fingeren etter at jeg har vært hyggelig og gitt dem plass til å kjøre forbi meg.... God holdning??? neppe.

[tilleg slutt]

Oppsummert:
Det finnes mange ille mopedkjørere, men de er ikke alene. Det finnes like mange ille bilkjørere som HATER mopedkjørere.
BadCommandOrFilename

ølgrimmen påpeker noe utrolig viktig...
Jeg har ingen moped-opplæring. Likevel kjører jeg daglig rundt på den gamle 3girs knallerten. Jaja er jo over 26år og det er ikke påkrevd for meg. Det er alltid litt skummelt når jeg ser de faresituasjonene hele tiden, men heldigvis før jeg kjører inn i de. Mange andre mennesker gjør det ikke!
I treige køer i Byen kan jeg kjøre mellom køene, og kommer meg effektivt frem. Det er da farlig for en fotgjenger å krysse veien mellom de stillestående bilene på ikke-overganger hvis jeg kommer i full fart. De er jo i min blindsone... De har jo ikke lov, men mange fotjengere gjør ting de ikke bør. Derfor må jeg da ta hensyn og kjøre sakte mellom bilene. Dette er jo vanlig også for større motorsykler, når det er plass. Ok, det er alltid forbikjøringene i større hastighet som er farlige... Mange bilister er også livsfarlige på det området!
spes. Taxier.... og dautrøtte bussjåfører!

~bAd~
BadCommandOrFilename

"desperado skrev:
Kun blitt frakjørt 1 gang, det var av en Audi S6, han hadde kanskje 120 oppover noen svingete veier med 50-sone.
----------------------------------------

Hadde du montert 2stk. M16 på styret , kunne du ha skutt i stykker den bilen...
-Gjør det for meg! OK?

~bAd~
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg