Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny sesong med knall og fall?

NYTT TEMA
MuZett

MuZett
18.03.02 19:01
Sitter og har nedtelling på ukene til sesongen er her, gleder meg som en liten unge. Men skal jeg være helt ærlig så sitter jeg faktisk her og gruer meg litt også. Hadde flere episoder i fjor som jeg godt kunne ha vært forruten. Uoppmerksomme billister som kjører som om de har jaktlisens på mc-kjørere, en kraftig tryning på grunn av dieselsøl, en nestenutforkjøring fordi jeg undervurderte lånesykkelen (og overvurderte meg selv). Disse tingene gjør noe med din selvtillit og kjøreglede, så mye at man lurer på om man i det hele tatt gidder å utsette seg for det en sesong til. Og jeg tørr vedde på at det er mange som har det slikt. Til nå har jeg bare møtt på et menneske som sa rett ut at sykkelen kom til å bli solgt pga at man ikke lenger trivdes i salen. Joda, kjørelysten var der, men så snart en potensiel fare dukket opp, var nervene der. Og jeg lurer på hvor mange som egentlig har det slik. Tyner seg opp i sadelen selv om ulysten er der, stivner i hver sving, mestrer ikke sykkelen og takler ikke faremomenter. Englekandidater kalles de for.

Men, til tross for dårlige veier, dritvær, jegere i bil og hva nå ellers av jævelskap man måtte møte på, så tror jeg nok at kløen fortsatt er så sterk at jeg om fire-fem uker triller tohjulingen ut av garasjen. Og mitt første stopp kommer til å være i kjøregården hos biltilsynet. Fin oppvarming til årets sesong, så får vi ta resten som det kommer.
Backwheel

Backwheel
18.03.02 20:28
Skal en motorsyklist tenke slik som du gjør så kan dere bare selge sykklene deres.
Kan ikke være så morsomt og ut å kjøre når man sitter og spenner seg fordi man er nervøs og føler at'n ikke har full kontroll.

Jeg har også hatt nesten ulykker p.g.a idiotiske bilister, hissig kjøring eller løsgrus i sving men jeg prøver ikke å tenke på det fordi jeg er redd det minsker kjøregleden en motorsyklist bør ha i seg.Er ikke nervøs når jeg er ute å kjører men jeg har faremomentene i bakhodet.

Det faremomentet jeg tenker mest på er bilister. Det er de som er skumlest for oss motorsyklister!
ølgrim

ølgrim
18.03.02 20:57
Min erfaring er at man må være forsiktig, og ta lærdom av de situasjonene man har opplevd istedet for å la være å kjøre. Desto lenger man venter med å kjøre etter å ha opplevd en stygg opplevelse, desto værre blir det å begynne å kjøre igjen, og det ødelegger mye av gleden. Jeg kan ikke huske å ha opplevd noen stygge episoder utenom en velt i knapp høyresving for en del år tilbake. Det var en skummel erfaring fordi det kom bil imot, men heldigvis slang jeg meg av sykkelen slik at det bare var den som traff bilen. Jeg fikk ikke et eneste blåmærke, men en erfaring som jeg har dratt stor nytte av i ettertid. Denne sesongen kan nok bli litt mere spennende fordi jeg har fått en betydelig større og sprekere sykkel enn jeg hadde tidligere, men man får bare forsøke å ta det rolig og bruke sunn fornuft og være forberedt på det uventede.
ddt

ddt
19.03.02 16:23
Jeg har ikke kjort sykkel i Norge, men jeg kan forestille meg at det er ett mareritt. Norske billister lerer aldri at det er syklister pa veien fordi dere er borte i 7 maneder av aret, vel kanske 9, viss man tar med regndager om sommeren.

Kjorer lett sykkel pa Kreta, og merker at her er man vant til at det er syklister i trafikken. Bilene slipper en forbi, og de ser deg. Na er ikke grekerne verdens beste bilfolk, men jeg tror at det er lettere a kjore sykkel her nede. OG sessongen varer i ca 11 maneder, dvs 1 maned sammenlagt med regn.
mojorising

mojorising
21.03.02 12:05
Jeg har montert et stort horn på sykkelen min, og lar bilistene få høre det når de er på vei mot meg. Jeg er ekstra forsiktig ut av bomstasjone, der er det mye hårete kjøring. Ellers kjører jeg med huet, det pleier å hjelpe....

Mojo
OiPunk

OiPunk
17.04.02 12:24
Jeg vil anbefale alle å ta ett vår-avrustningskurs eller tilsvarende... Det høres kanskje pinglete og kjørelæreraktig ut, men jeg tror alle har masse igjen for det...For deretter å ta ett full-kontroll kurs gjennom NMCU, enten man har harley eller ducati....Koster ett par kroner, men er helt klart verdt pengene...

En annen ting man kan gjøre, er å faktisk ta ett debutantkurs. Jeg er overbevist om at det man lærer på banen kommer til nytte også på veien. Har ikke tatt dette kurset selv, men skal gjøre det så fort økonomien tillater det...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg