Hallo
I går var jeg ute og kjørte min 85 mod. VF500F, og den gikk som vanlig helt perfekt, men da jeg kom til et lyskryss stoppet motoren, men jeg fikk lett start igjen. Problemet var bare det at den OSTE ekstremt mye oljerøyk. Da jeg hadde kjørt ca. en km for å komme frem til et sted jeg kunne studere saken nøyere, fant jeg ut at det var for lite olje. Jeg har tidligere skiftet og sjekket oljen, så nivået har vært helt på topp der det skal. Det er dessuten ingen lekkasjer, og jeg tror derfor at all oljen forsvinner gjennom forbrenningen. DA jeg kom dit etterfylte jeg olje til det var til topp på peilepinnen, så startet jeg motoren og lot den gå på ca. 2500 rpm i ca. 20 sekunder (fortsatt ekstremt mye røyk), og da jeg sjekket oljen igjen nådde ikke oljen en gang opptil minimumsmerket på peilepinnen. Jeg har med andre ord et stort problem. Jeg registrerte også at kjølevannsnivået på ekspansjonstanken for kjølevann var på minimumsnivået og det har det ikke vært tidligere. Sykkelen gikk ikke noe varm. Jeg har tatt ut alle fire pluggene, og alle var fine utenom en. Den var helt våt av olje. Kan det være tilfelle at toppaknigen har røket på en slik måte at oljen som går gjennom sylinderen kommer inn i forbrenningskammeret istedetfor toppen? Det er forresten ikke noen utvendige lekasjer som man kan lokalisere.
kompresjonen på sylinderen var ganske dårlig, men bra på de andre. Hva tror dere toppakning eller knukket stempelring?
Det er forresten en V4-motor så det er en toppakning foran og en bak. Det er forresten bakerste på høyre side som er "gåen".
Jeg er takknemlig for alle seriøste svar!