Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er det vanskelig å ta lettmc lappen?

NYTT TEMA
njtn
njtnInnlegg: 2
22.11.17 21:29

Noen om syntes at det var vanskelig? isåfall hva var vanskelig? Hva er det som er lett?

Kan begynne opplæring snart, og er bare nysgjerrig :P Har ikke noe erfaring med mc, men jeg har en far som er veldig interessert, og mener jeg fint ville klart å ta mc lappen. Men tingen er det at han er den typen som synes alt med mc/biler er lett.. Har noen av dere noe erfaring? Er dette vanskelig, eller er det noe de fleste burde klare greit?   

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4602
22.11.17 21:42

Det er over 25 år siden jeg tok MC-lappen, ha det i mente, men jeg syntes ikke det var veldig vanskelig.

Derimot det som er utfordringen din er å komme unna med livet i behold. Lett MC, av grunner jeg ikke fatter, har  veldig høye ulykkes- og skadetall.
I motsetning til hva folk tror, er ikke den største faren bilister som kjører på deg, men ulykker hvor motorsyklisten alene mister kontrollen og forulykker. En klassisk situasjon er der hvor svingen plutselig blir endel krappere enn man trodde og føreren fryser..... klemmer inn bremsene og tryner eller kjører rett ut! Granlegger er harde i 50 km/t, enda hardere i 90!
Men for all del, å kjøre MC, lett eller tung er en fin greie og husk at du vil aldri bli ferdig utlært. Ta alle oppfriskingskurs og bruk verneutstyr!

(Innlegget ble redigert 22.11.17 21:43)

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 8582
22.11.17 22:33
En_ganske_snill_mann: Lett MC, av grunner jeg ikke fatter, har  veldig høye ulykkes- og skadetall.

Hvem er det som tar lett MC førerkort? Jo stort sett ungdom, og de eier ikke risikovurdering eller modenhet til å kjøre slikt i det hele tatt. Så det ender ofte galt. Så til vedkommende som skal ta lett MC lappen, du bør virkelig tenke nøye gjennom det, og være en ansvarlig fører av sykkelen. For en ting er veldig lett, å miste livet i grillen på en eller annen bil.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg