Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

rustbeskytter på bremseskivene

NYTT TEMA
Nicolay00
Nicolay00Innlegg: 2
13.12.17 00:30

presterte å spraye rustbeskytter på begge bremseskivene. er de søppel nå eller kan det fikses?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 5144
13.12.17 18:19

Ta deg en langsom og veldig kontrollert tur der du bremser forsiktig hele tiden. Rustbeskytteren forsvinner på et blunk. Det vil du merke etter hvert som bremsene begynner å ta skikkelig igjen.

hillebillys
hillebillysInnlegg: 9489
14.12.17 19:34
xpoolman: Ta deg en langsom og veldig kontrollert tur der du bremser forsiktig hele tiden. Rustbeskytteren forsvinner på et blunk. Det vil du merke etter hvert som bremsene begynner å ta skikkelig igjen.

Slikt vil skape mye varme.

Hvorfor ikke kjøpe en spray med bremserens.  Bremserens er lagd for å rense bremser, derav navnet.

Da slipper en overoppheting av bremser, som i værstefall kan gi kast i skivene

F.R.O.G
F.R.O.GInnlegg: 8527
16.12.17 22:40
hillebillys: Slikt vil skape mye varme. Hvorfor ikke kjøpe en spray med bremserens.  Bremserens er lagd for å rense bremser, derav navnet. Da slipper en overoppheting av bremser, som i værstefall kan gi kast i skivene

Rust på skivene kommer med en gang bilen står rolig, og forsvinner så fort man kjører en liten tur. Bremseskiver er forbruksmateriale og må byttes etter noen år uansett, kalyppene bak er noe annet, og de kan beveges maksimalt med at man bremser hardt når man står i ro, slik at de får beveget seg. Samt vask ofte når det er i den verste salte perioden. Varierer veldig fra modell til modell og kjørestil hvor lenge en bremseskive varer, for min del varte de i 6 år før jeg måtte skifte de, da med godt renhold og test av de hele tiden.

F.R.O.G
16.12.17 22:41
Nicolay00: presterte å spraye rustbeskytter på begge bremseskivene. er de søppel nå eller kan det fikses?

De kan overhodet ikke fikses, er de utslitt må de skiftes, det er bare snakk om tid hvor lenge de kan vare, og det har med normalt renhold og bruk å gjøre. Er de slitt må de skiftes uansett.

blackline
blacklineInnlegg: 14858
16.12.17 22:51

Et par tusen kroner for 4 nye skiver med nye bremseklosser og monteringsett til en gjennomsnittlig bil er da overkommelig. Skiftes greit og enkelt på et par timer om en er så noenlunde nevenyttig.

Beklager, så ikke at dette var motorsykkel. Har bare skiftet klosser på min gamle FJ.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 22:56)

F.R.O.G
16.12.17 22:55
blackline: Et par tusen kroner for 4 nye skiver med nye bremseklosser og monteringsett til en gjennomsnittlig bil er da overkommelig. Skiftes greit og enkelt på et par timer om en er så noenlunde nevenyttig.

Du må nok beregne ca 5 tusen kroner for hver aksel på en bil idag  på et godkjent verksted. Begi seg inn på dette som privatperson å skifte selv er ikke realistisk. Det sitter veldig fast, og du må ha verktøy og en egnet plass for å kunne gjøre dette selv. Stå ute på gårdsplassen med skiftenøkkel er oppskrift på katastrofe :) Har du en garasje, innsikt og verktøy er det ikke veldig vanskelig nei. Men veldig få har dette, og skal du investere i noe slikt vil det koste mer en mange skift av bremseskiver og klosser. Dette er ikke noe du tuller med, det må fungere, ellers å er det farlig.

blackline
blacklineInnlegg: 14858
16.12.17 23:06

I dagens samfunn går jeg ut fra at gjennomsnittsborgeren har litt mer verktøy enn en skiftenøkkel. Har selv stor garasje med løftebukker. Og hjelper stadig vekk kjente bileigere å bli litt mer kjent med egen bil. Med FX nettopp skifting av bremser. Som vennetjeneste og ikke mot betaling. Selvfølgelig har jeg innimellom fått ei flaske Whisky eller Kognac fra ei takknemlig sjel.

Min egen MB S210 skiftet jeg 4 skiver med klosser monteringsett og nye ledninger til slitasjevarslerne for en MND siden. 2 timer arbeid. Da var førøvrig dekkskifte til vinterdekk inkludert.

Gode 8 tusen spart på to timer.  Halve bukkprisen det, gitt. Og så tilfredstillelsen med å ha gjort det selv da. Kan ikke undervurderes.

(Innlegget ble redigert 16.12.17 23:13)

F.R.O.G
16.12.17 23:14
blackline: I dagens samfunn går jeg ut fra at gjennomsnittsborgeren har litt mer verktøy enn en skiftenøkkel. Har selv stor garasje med løftebukker. Og hjelper stadig vekk kjente bileigere å bli litt mer kjent med egen bil. Med FX nettopp skifting av bremser. Som vennetjeneste og ikke mot betaling. Selvfølgelig har jeg innimellom fått ei flaske Whisky eller Kognac fra ei takknemlig sjel.

Nei de fleste har langt ifra det utstyret som skal til for å kunne skifte  noe slikt, en garasje og løftebukker koster mange hundre tusen kroner å investere i, og bare gjøre det for å skru på egen bil vil aldri lønne seg overhodet, at det er en hobby er noe annet. Men like lite økonomisk lønnsomt. Legger du til tiden du bruker på dette for å få en flaske brennevin blir det rene tapet :)  Men er det en hobby er det jo helt greit, da liker man det og trives med det, men langt ifra alle er der.

petterG
petterGInnlegg: 9488
17.12.17 06:09
blackline: I dagens samfunn går jeg ut fra at gjennomsnittsborgeren har litt mer verktøy enn en skiftenøkkel.

Da går du fryktelig feil ut. Hjemmemekkerne er dessverre en utdøende rase...

Nicolay00
Nicolay00Innlegg: 2
18.12.17 20:02

det gjelder en mc som er flett ny, så satser nok på å vaske vekk det meste får også bremse de tilbake til normal

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg