Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vi minner om regelverket og vil bli strengere

NYTT TEMA
Watt
WattInnlegg: 3464
31.08.18 16:20
timez: 1) Det er ikke sensorer. Det er moderatorer. 2) Selvsagt gir moderatorene blaffen i hvilke politiske meninger folk har. Jeg kan uttale meg siden jeg var sjefen deres i fem år. Det spiller absolutt ingen rolle hvilken politisk mening du har. Det er form og hvordan du oppfører deg som teller, og ingenting annet. 3) Det er du som klager, ikke jeg.

"1) Det er ikke sensorer. Det er moderatorer."

Og forskjellen er hva ?

De sensurere ikke, de bare "modererer" "ekstreme" meninger ? 

"2) Selvsagt gir moderatorene blaffen i hvilke politiske meninger folk har. Jeg kan uttale meg siden jeg var sjefen deres i fem år. Det spiller absolutt ingen rolle hvilken politisk mening du har. Det er form og hvordan du oppfører deg som teller, og ingenting annet."

Selverklært politisk nøytral, jaja da er vel alt i orden der...

"3) Det er du som klager, ikke jeg. "

De som ikke klager forstår sjeldent hele bildet...

roheg
rohegInnlegg: 3427
05.09.18 03:36
VG Nett: Vi minnere brukerne om regelverket og henstiller til alle at nivået må heves. Vi vil håndheve dette fremover.
Debatten blir bedre uten usaklige kommentarer. Diskutér sak, ikke person.

Mvh

Når det gjeld det.

Kvifor er opningsinnlegget mitt i "Sverige tar til fornuft, er vi klar?" sletta?

Heile tråden lever som eit meir eller mindre tåpeleg "for eller mot SD" utan mål og meining.

Eg veit eg kan vere litt provokativ i måten eg ordlegg meg på, men eg er på ingen måte over grensene.

Er det dei "svenske" moderatorane som er frampå igjen?

Og kvifor vart mitt sitat av Tyrkia sin sterke mann erdogan, og mi analyse av dette sletta i tråden Sannheten om Syria 2?

Ingenting her bryt reglane til VGD.

Betyr reglane ingenting? Eg veit godt kven som modererar, men bør VGD bruke slike selskap?

Eg forventar eigentleg ikkje svar!!!!

(Innlegget ble redigert 05.09.18 03:42)

roheg
rohegInnlegg: 3427
05.09.18 04:05
roheg: Heile tråden lever som eit meir eller mindre tåpeleg "for eller mot SD" utan mål og meining.

Og har derav ingenting på "Norsk Politikk" å gjere.

Nokon vil sabotere, og det har dei klart her.

Eg ber om at opningsinnlegget vert tilbakesatt. Det er tross alt viktigare og viktigare etterkvart som meiningsmålingane i Sverige skrid fram, og i tillegg ein viktig del av norsk beredskapspolitikk, som eg har vore opptatt av i tiår.

(Innlegget ble redigert 05.09.18 04:11)

timez
timezInnlegg: 370
22.09.18 14:30
Watt: Selverklært politisk nøytral, jaja da er vel alt i orden der...

Vi gikk rutinemessig gjennom alt som ble slettet. Det var aldri spor etter noen som helst politisk vri på slettingene. Folk som spøkelser på høylys dag. 

Og argumentene dine blir bare enda dårlige ved å slenge på "De som ikke klager forstår sjeldent hele bildet..." bakerst. 

timez
timezInnlegg: 370
24.09.18 10:20

Tror egentlig du svarte godt nok på det der selv. 

Paraklet
ParakletInnlegg: 4523
10.12.18 11:35
VG Nett: Vi minnere brukerne om regelverket og henstiller til alle at nivået må heves. Vi vil håndheve dette fremover. Debatten blir bedre uten usaklige kommentarer. Diskutér sak, ikke person. Mvh Modteam

I tråden "Den sterkeste overlever" florer det av forsøk på avsporing, persondebatt og til dels skrullete innlegg. Har Modteam anledning til å se litt på dette, eller har dere tatt en tidlig juleferie?

Mvh

Paraklet.

Speciale
SpecialeInnlegg: 5871
10.12.18 11:39
Paraklet: I tråden "Den sterkeste overlever" florer det av forsøk på avsporing, persondebatt og til dels skrullete innlegg. Har Modteam anledning til å se litt på dette, eller har dere tatt en tidlig juleferie?

Den tror jeg de har hatt siden 07.02....

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 14292
13.12.18 21:48
VG Nett: Vi minnere brukerne om regelverket og henstiller til alle at nivået må heves. Vi vil håndheve dette fremover. Debatten blir bedre uten usaklige kommentarer. Diskutér sak, ikke person. Mvh Modteam

Jeg skjønner ikke helt at dere kan skrive dette som ett førsteinnlegg i regler på ett debattforum når enkelte får ture frem med personangrep eller rettere hån mot meddebattanter i annethvert innlegg dag ut og uke inne og som blir klaget inn uten noen reaksjon.

Det som faktisk virker å være hensikten etter mine begreper er at de som faktisk ønsker å diskutere skal bli forbanna og svare krast som ett motsvar i irritasjon og bli utestengt.

OG DET ER BARE TRIST, JÆVLIG TRIST AT EI SÅ HISTORISK FLOTT AVIS SKAL SYNKE NED PÅ ETT SÅNT NIVÅ-

(Innlegget ble redigert 13.12.18 21:49)

Lightning
LightningInnlegg: 12055
26.12.18 22:56
VG Nett: Vi minnere brukerne om regelverket og henstiller til alle at nivået må heves. Vi vil håndheve dette fremover.
Debatten blir bedre uten usaklige kommentarer. Diskutér sak, ikke person.

Jeg gav straks tommel til dette innlegget da det ble lagt ut. Dessverre har ingen av den lovede håndhevinga av regelverket skjedd, iallfall ikke det jeg har sett. 

Det er en ting at folk kan skrive regelbrytende innlegg, der de trakasserende personangrepa handler om psykisk sykeliggjøring, sverting av meningsmotstandere som idioter eller tullinger, eller at enkelte kan spamme alle meningsmotstandere som konspiskruller eller lignende. Det jeg synes er mye, mye verre er at uansett hvor mange ganger klageknappen brukes, og der trakassering dokumenteres, skjer det ingenting! Trolla bare fortsetter uten den minste "intervensjon" fra MOD.

Jeg synes at MOD bør kaste blikk på trollinga på 2 av trådene på Internasjonal Politikk, "Trump-administrasjonen" og "Sannheten om Syria 2". Jeg har hatt liten erfaring med førstnevnte tråd, men jeg stakk innom nylig og ble da overveldet over trolle-nivået! Jeg har vært mye på sistnevnte tråden, og her har det skjedd en "invasjon" de siste ukene fra 2 opplagte troll som forsøpler debatt-klimaet med spammende "one-linere" med sjikane mot personer eller kilder, eller direkte person-hets med sykeliggjørende trakassering av verste slag. 

Når VGD-regelverket sier at trakassering fører til "umiddelbar utestenging", synes jeg at det er ytterst påfallende at trolla kan fortsette trollinga uansett!

VG har en god artikkel om nett-hets. Hvorfor synes man da (i praksis!) likegyldig om den hetsen som skjer i VG Diskusjon?

https://www.msn.com/nb-no/livsstil/forhold/kamp-mot-netthets/ar-BBRrN1X?ocid=spartandhp

Hva var poenget med å love bedre håndheving i sitert innlegg?

(Innlegget ble redigert 26.12.18 23:09)

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 4200
31.12.18 14:36

Hvis dere liksom har et regelverk, hvorfor får det som nå skjer i tråden om Syria i Internasjonal Politikk fortsette?

Fjøsbonden
FjøsbondenInnlegg: 20666
21.01.19 02:51
GreySerpent: inkontinens.

Anal, eller urin ?

Lightning
21.01.19 08:01
Herinacius: Hvis dere liksom har et regelverk, hvorfor får det som nå skjer i tråden om Syria i Internasjonal Politikk fortsette?

"Diskuter sak, ikke person"  heter det, men debattanter som ikke skriver om tema, bare kommer med meningsløse person-angrep i Syria-tråden, får fortsette hetsinga uansett hvor mye klageknappen brukes. 

Det har skjedd noen få MOD-intervensjoner de siste månedene, men f. eks. debattanten med storproduksjon av en linje-innlegg om "konspiskrull" mot alle meningsmotstandere, får fortsette med sine eklatante regelbrudd på løpende bånd. Bruk av klageknapp har null effekt.

Hvorfor?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48145
21.01.19 12:45
Lightning: Det har skjedd noen få MOD-intervensjoner de siste månedene, men f. eks. debattanten med storproduksjon av en linje-innlegg om "konspiskrull" mot alle meningsmotstandere, får fortsette med sine eklatante regelbrudd på løpende bånd.

Gløm ham, da vel.

Mvh

BE

Lightning
21.01.19 13:32
BlackEagle: Gløm ham, da vel. Mvh BE

Det gjør jeg i stor grad, men vedkommende forsurer debatt-klimaet med sine "maskingevær-tirader" av spam.

Uansett er forslaget ditt irrelevant i denne konteksten, som handler om MODs manglende respons på grove regelbrudd generelt --- og rapporterte klager via klageknappen spesielt.

BlackEagle
21.01.19 15:16
Lightning: Uansett er forslaget ditt irrelevant i denne konteksten, som handler om MODs manglende respons på grove regelbrudd generelt --- og rapporterte klager via klageknappen spesielt.

MODs reaksjoner henger sammen med en balansegang, og også med evne til å lese innlegg. Om noen kaller meg - eller deg - for idiot, gjør det ingen skade, for dét sier mer om avsenderen enn MODs reaksjoner i beste fall kan gjøre. For ordens skyld vet jeg altså ikke hvilken deltaker du sikter til, så min kommentar her er generell.

Samtidig er det verdt å merke seg at om man sier at en spesifikk deltaker juger - og sier det gjentatte ganger - så kan man utlede av MODs regelverk at det kvalifiserer til påtale. Men om man samtidig kan dokumentere v. hj. a. den samme deltakerens innlegg at det faktisk er dét han eller hun gjør (dvs. juger), så er det slett ikke sikkert at man hører eller ser noe til MOD - og det er etter min mening både rett og rimelig.

Om MOD skulle bry seg med all verdens bagateller, ville de ikke få tid til å gripe fatt i ting som betyr noe.

Men jeg er enig med deg at folk som forsøker å bedrive misjonsvirksomhet her inne burde få en liten pekefinger (gult kort). Likevel gjenstår vanskeligheten med å skille mellom misjonsvirksomhet (ikke nødvendigvis linket til religion) og innlegg som ikke er misjonsvirksomhet. Som sagt: dette er en balansegang, og den er ikke uten videre enkel.

Dessuten: Om man sjøl har noe å fare med, blir klageknappen bare latterlig og unødvendig.

Mvh

BE

som har brukt klageknappen få ganger (og det er lenge siden); bl. a. to ganger vedr. samme deltaker da han framsatte direkte drapstrusler - han ble for øvrig arrestert dagen etter i forbindelse med en videostubb han hadde lagt ut som også inneholdt oppfordring til drap, og MOD hadde gjort jobben sin og stengt tråden - og nicket så vi heller aldri noe mer til

(Innlegget ble redigert 21.01.19 15:23)

Lightning
21.01.19 17:01
BlackEagle: Om MOD skulle bry seg med all verdens bagateller, ville de ikke få tid til å gripe fatt i ting som betyr noe.

Dine generelle betraktninger kan man være enig i, men passer dårlig med den virkeligheten jeg har omtalt. Og det jeg omtaler er langt fra bagateller, men gjentatte, grovt sjikanerende innlegg. Som tidligere sjefsMOD Øyvind Solstad poengterte er gjentatt sjikane trakassering, et regelbrudd som i følge VGDs regelverk skal føre til "umiddelbar utvisning".

Hvis tidligere sjefsMOD Øyvind Solstads retningslinjer hadde blitt fulgt, ville det generelle debatt-klimaet på VGD ha blitt noe helt annet enn det er.

Det er ingen vits å ha VGD-regler hvis reglene fritt kan brytes uten konsekvenser!

Når det gjelder debattanten som foreløpig har skrevet nærmere 200 omtrent likelydende en linjes innlegg om "konspiskrull", burde det ha være lett for MOD å se at klagegrunnlaget er reellt. 

(Innlegget ble redigert 21.01.19 17:05)

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 18980
21.01.19 17:40
Lightning: eklatante

Imponerende. Jeg måtte google synonymer. :) 

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 18980
21.01.19 17:47
FrannyLee: OG DET ER BARE TRIST, JÆVLIG TRIST AT EI SÅ HISTORISK FLOTT AVIS SKAL SYNKE NED PÅ ETT SÅNT NIVÅ-

Hadde det vært like høy kvalitet som VG-reklamen fra fordums tider, Franny, så hadde vi ikke hatt noe å klage på. Jeg husker en med Carsten Byhring og ei papegøye...."VG er en drittavis!" ;)

BlackEagle
21.01.19 23:09
Lightning: Det er ingen vits å ha VGD-regler hvis reglene fritt kan brytes uten konsekvenser! Når det gjelder debattanten som foreløpig har skrevet nærmere 200 omtrent likelydende en linjes innlegg om "konspiskrull", burde det ha være lett for MOD å se at klagegrunnlaget er reellt.

Jeg er forsåvidt enig i den første setningen ovenfor, sjøl om jeg er immun mot alle former for sjikane og fornærmelser (også trusler, for den del, men der må man jo også tenke på andre - ref. mitt tidligere innlegg).

Men - uten at jeg har lest noen av innleggene du sikter til - det er jo noe usikkert om betegnelsen "konspiskrull" har særlig sjikanerende effekt. Hvis ikke MOD finner det sjikanøst, så vil det neppe skje noe. Om man derimot i iveren kaller noen for pedofil, er det jo noe helt annet.

Mvh

BE

Lightning
22.01.19 16:51
BlackEagle: Men - uten at jeg har lest noen av innleggene du sikter til - det er jo noe usikkert om betegnelsen "konspiskrull" har særlig sjikanerende effekt. Hvis ikke MOD finner det sjikanøst, så vil det neppe skje noe. Om man derimot i iveren kaller noen for pedofil, er det jo noe helt annet. Mvh

Nei, det er ikke sjikanerende i det hele tatt. Det enorme misbruket av ordet "konspiskrull" gjør at formuleringa har 0-null-insinuerende effekt!

Det er VGD-regelen som forbyr spamming jeg primært tenker på. De stadige flosklene virker uansett "lettere irriterende" og avsporende.  

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 14292
30.01.19 15:15
VG Nett: Vi minnere brukerne om regelverket og henstiller til alle at nivået må heves. Vi vil håndheve dette fremover. Debatten blir bedre uten usaklige kommentarer. Diskutér sak, ikke person. Mvh

Hvorfor minner dere folk om regelverket når dere lar enkelte og de samme gang etter gang få skjikkanere skikkelige mennesker uten å ta de ut . Forstår dere ikke hviket ansvar dere har og hvilket ansvar dere får om noen faktisk stopper kjeften på disse hånerne permanent når dere er postkasse for dem og det med vitende og vilje.

Stram dere opp å ta ansvar eller ta følgene.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21195
10.03.19 11:41

En uskikk på forumet er at x antall begynner å snakke seg i mellom at NN er et troll. 
Har sett en del av det i det siste.
Slikt burde man kutte ut.

timy3
timy3Innlegg: 5420
10.03.19 12:30

VGD:

Hvorfor blir det tre linjers mellomrom mellom hvert avsntt?

VH

Timy3

BlackEagle
10.03.19 12:35
timy3: Hvorfor blir det tre linjers mellomrom mellom hvert avsntt?

VGD har kjøpt ekstra linjeskift på e-Bay; og noe må jo linjeskiftene brukes til. Ellers er jo investeringa bortkasta.

Man kan heller ikke se bort fra at MOD har lagt merke til at ikke alle har like god leseferdighet, og derfor ville prøve å hjelpe folk med sveisebriller med en layout som er lettere å oppfatte...

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 10.03.19 12:38)

Keva
KevaInnlegg: 20124
10.03.19 12:40
BlackEagle: VGD har kjøpt ekstra linjeskift på e-Bay; og noe må jo linjeskiftene brukes til. Ellers er jo investeringa bortkasta.

Det bare MÅTTE bli en tommel!

:^D

Og forresten får man den gamle linjeavstanden om man holder Shift nede og klikker to ganger på Enter to ganger! 

staaalisen
staaalisenInnlegg: 6885
10.03.19 15:22
Keva: Og forresten får man den gamle linjeavstanden om man holder Shift nede og klikker to ganger på Enter to ganger!

Jeg vet ikke om det er behov får å gå slik i detaljer. De fleste jevnt forstandige menn finner ut av slikt på egen hånd.

Keva
KevaInnlegg: 20124
10.03.19 15:51

"Jevnt forstandige menn"...

Noen lever virkelig i førkrigstiden.

BlackEagle
10.03.19 18:11
Keva: Det bare MÅTTE bli en tommel! :^D Og forresten får man den gamle linjeavstanden om man holder Shift nede og klikker to ganger på Enter to ganger!

Takker! Og du får en i retur for tipset!

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 10.03.19 18:12)

BlackEagle
10.03.19 18:13
staaalisen: Jeg vet ikke om det er behov får å gå slik i detaljer. De fleste jevnt forstandige menn finner ut av slikt på egen hånd.

Inte jag, inte!

bhros
bhrosInnlegg: 11871
14.03.19 00:29

Siden MOD tydeligvis ikke bryr seg om å slette innlegg som bryter reglene, kunne man på en enkel måte gi oss anledning til å blokkere visse brukere?
Når en opplever at en bruker kun er ute etter å forsure debatten, ville det vært en fordel om en slapp disse innleggene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg