Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lett motorsykkel og førerkort klasse B

NYTT TEMA
Europe
EuropeInnlegg: 48
29.06.19 20:20

Jeg er født i 1970. Har jeg da rett til å kjøre lett motorsykkel med billappen? 

_roffe_
_roffe_Innlegg: 7461
29.06.19 20:26

Det ser du på sertifikatet ditt.

A1 vil da stå oppført.

(Innlegget ble redigert 29.06.19 20:26)

Europe
29.06.19 21:50

Det er ikke nødvendigvis så enkelt. Regelendringen ble innført med virkning for personer født fra 1972. På tidspunktet jeg tok førerkort var retten tilstede. Lovendringer har ikke tilbakevirkende kraft i Norge.  

_roffe_
29.06.19 22:12

Jeg vet i hvert fall fra da jeg tok førerkortet på bil (B) så har det siden kommet nye klasser og regler for andre kjøretøy.

Disse har blitt automatisk lagt til, de gangene jeg har fornyet/utvidet  sertifikatet mitt..

inntill begynnelsen av 90 tallet, så kunne man kunne man også kjøre 7.5T med B sertifikat.. Dette ble fjernet den gang..

Sertifikatet måtte selvfølgelig fornyes, dersom man ville beholde denne klassen videre (C1), ellers "mistet" man den.

Med "mistet" mener jeg at man må avlegge  teori og praksis - prøve på nytt, samt vedlegge godkjent helseattest siden dette inngår blant tung-klassene..

(Innlegget ble redigert 29.06.19 22:14)

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
29.06.19 22:28
Europe: Jeg er født i 1970.

det ble en endring  1997..men ikke enkelt å finne svar på spørsmålet..

_roffe_
29.06.19 22:58

Jeg vil anta at man i utgangspunktet må ha ha førerkort i en gitt klasse, for at den skal omfatte senere klasser og nye regler som kommer i ettertid. Her er det snakk om tilbakevirkende kraft..

Om folk i godt voksen alder tar førerkort (førstegang) i dag for bil (B) så får de kun klassene som omfatter klasse B i dag.. Altså AM og B.

(Innlegget ble redigert 29.06.19 23:00)

_roffe_
29.06.19 23:02
coffin_corner: det ble en endring 1997

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/Hva+har+du+lov+a+kjore

De internasjonale klassene ABCDE har hovedsakelig samme innhold i dag som da de ble innført i Norge i 1979. Klassene A1(lett mc), C1(lett lastebil) og D1(minibuss) ble innført i 1997. Klassene AM (moped) og A2 (mellomtung mc)ble innført januar 2013.

(Innlegget ble redigert 29.06.19 23:03)

Europe
30.06.19 09:53
_roffe_: Sertifikatet måtte selvfølgelig fornyes, dersom man ville beholde denne klassen videre (C1), ellers "mistet" man den.

C1 (som jeg har) skiller seg fra A1 ved at det stilles særskilt krav til helse. Det måtte i sin tid leveres legeerklæring for å få registrert C1 på førerkortet og dermed beholde førerretten man tidligere hadde hatt. Det må deretter leveres legeerklæring hvert 5. år for å fortsatt beholde retten. Mange i dag har dermed C1 i førerkortet uten at de lenger har rett til å kjøre denne typen lastebil, fordi de ikke har fulgt opp levering av helseattest hvert 5. år. 

A1 har derimot ikke hatt hatt helsekrav på samme måte. 

(Innlegget ble redigert 30.06.19 10:06)

Europe
30.06.19 10:01
_roffe_: Om folk i godt voksen alder tar førerkort (førstegang) i dag for bil (B) så får de kun klassene som omfatter klasse B i dag.. Altså AM og B.

Det stemmer nok. De som tar førstegangs førerkort i dag i voksen alder, har aldri tidligere hatt førerrett for eksempelvis lett mc. De blir dermed ikke rammet av tilbakevirkende kraft.

For dem som derimot tidligere har hatt denne førerretten historisk sett, via et førerkort for bil tatt på f.eks. 80-tallet, skal i utgangspunktet ikke rammes av senere innførte regelendringer. Er man gammel nok kan man sågar kjøre tung sykkel på bare billappen. 

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2500
02.07.19 14:10

Såvidt jeg veit, måtte man dessverre passe på selv å få A1 i sertifikatet da de nye førerkortklassene kom. Ellers har man mistet denne rettigheten. Samme med C1.

_roffe_
03.07.19 14:15

Mine foreldre tok førerkortet (bil) begynnelsen 60 tallet..

Begge har A1,BE, S, T og AM. (lettklassene)

C1 kunne også fulgt med dersom de fornyet sertifikatet sitt innenfor tidsperioden som ble gitt dengang det ble endringer..

De har fortsatt mulighet til å skaffe seg C1 men må da avlegge godkjent teori og praksis -prøve. Så alt det obligatoriske slipper de for denne klassen..

Ingen av mine foreldre har hatt spesiellt ønske om A1, så dette har nok kommet automatisk for dems del, dersom man måtte gjøre noe aktivt for å fortsatt ha dem..

(Innlegget ble redigert 03.07.19 14:16)

stjerta
stjertaInnlegg: 2530
03.07.19 14:36

Tok selv førerkort i 1985. Jeg ville ha motorsykkelsertifikat også. Så måtte ha kjøretimer på både bil og sykkel,samt individuell oppkjøring i begge klasser. Så jeg har klasse A B . Jevnaldrende venner som kun tok for Bil klasse B,har dermed ikke lov til å kjøre lett motorsykkel. Å vi er ett par årganger eldre enn deg. Så nei,du har ikke lov å kjøre lett motorsykkel om du kun har førerkort klasse B. Angående moped, var det hvertfall slik at du trengte ikke eget bevis om du er født i 82 eller tidligere om jeg ikke husker feil årstall. Selv var jeg dum nok til ikke å fornye førerkortet da regelen om 7,5 tonn opphørte,og har kun lov å kjøre intill 3500 kg. 

stjerta
03.07.19 14:42
Europe: A1

Står det A1 på førerkortet ditt? Hvis nei,har du ikke lov til å kjøre lett motorsykkel.  Enkelt og greit.

stjerta
03.07.19 14:51
Europe: tung

Du tar feil. Du kan kun kjøre det som står på førerkortet ditt. Og på slutten av 80 tallet måtte man ha egen oppkjøring og kjøretimer for klasse A. Mulig det gjaldt andre regler om du tok førerkortet før 1970. Uansett kan du ikke lovlig kjøre annet enn hva som står stemplet på sertifikatet. Samme om du er født i 1970 eller 2001

_roffe_
03.07.19 14:58
stjerta: Selv var jeg dum nok til ikke å fornye førerkortet da regelen om 7,5 tonn opphørte,og har kun lov å kjøre intill 3500 kg.

Dersom du engang vurderer deg en bobil slik som mange gamlinger skaffer seg etter hvert, så er det ofte at de finner ut at C1 kan være kjekt likevel... Du kan få tilbake C1 ved å avlegge teori og praksis. C1 har egentlig bare "utløpt" for din del..

Mange droppet det da de ikke gadd styret med helseattest og fornyelse hvert 5 år. 

(Innlegget ble redigert 03.07.19 14:58)

Europe
18.07.19 07:58
stjerta: Tok selv førerkort i 1985. Jeg ville ha motorsykkelsertifikat også. Så måtte ha kjøretimer på både bil og sykkel,samt individuell oppkjøring i begge klasser. Så jeg har klasse A B . Jevnaldrende venner som kun tok for Bil klasse B,har dermed ikke lov til å kjøre lett motorsykkel. Å vi er ett par årganger eldre enn deg. Så nei,du har ikke lov å kjøre lett motorsykkel om du kun har førerkort klasse B. Angående moped, var det hvertfall slik at du trengte ikke eget bevis om du er født i 82 eller tidligere om jeg ikke husker feil årstall. Selv var jeg dum nok til ikke å fornye førerkortet da regelen om 7,5 tonn opphørte,og har kun lov å kjøre intill 3500 kg.

A er noe annet enn A1. På 80-tallet var det allerede 18-års grense og krav til eget førerkort for tung sykkel, selv om du hadde billappen. Lett motorsykkel derimot kunne (som i dag) kjøres fra fylte 16 år med eget førerkort. Folk med billappen trengte imidlertid ikke eget førerkort for lett sykkel på den tiden. Spørsmålet her er hvilken årgang man satte grensen når regelendringen kom. Mange hevder at grensen ble satt for folk født før 1972.  

(Innlegget ble redigert 18.07.19 08:00)

stjerta
20.07.19 07:44
Europe: 1972

Regelendringen kom på 70 tallet. Den kunne dermed ikke ha tilbakevirkende kraft for de som allerede hadde førerkort i 1972 eller 1977 eller når det var. Hadde ikke noe å gjøre med hvilket år man var født. Å jo,jeg vet det er forskjell på A og A1. Nå finnes til og med A2

(Innlegget ble redigert 20.07.19 07:47)

stjerta
20.07.19 07:54

Egentlig er det svært enkelt.  Spør politiet eller bilsakkyndige om du kan lovlig føre lett motorsykkel uten A1 på førerkortet ditt. Jeg vet hvilket svar du får.

Europe
24.07.19 10:32
stjerta: Regelendringen kom på 70 tallet.

Nei, regelendringen kom i 1997. Det du snakker om gjelder tung sykkel som det også på 80-tallet måtte tas eget førerkort for fra fylte 18 år. Man kunne som 16-åring ta lappen på lett sykkel. 18-åringer med billappen kunne derimot også kjøre lett sykkel på den tiden. 

Når regelendringer som dette blir innført, blir det alltid satt en grense for hvilke årganger som rammes av endringen, for å unngå tilbakevirkende kraft for grupper som fra før har hatt retten endringen rammer. Eksempelvis ble krav til båtførerprøven innført kun for dem som er født etter 1980. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg