Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Diskret effektpotte på scooter og politi

NYTT TEMA
stianbe

stianbe
17.04.02 22:15
Spørsmål om hva som skjer hvis jeg kommer cruisende i f.eks i 70 i 70-sonen over sletta på 50 ccm scooteren og blir stoppet i kontroll: Hva pleier å være vanlig rutine i sånne situasjoner? Potta er E-merket og det står "inlaw" på den. Kan jeg nekte for at scooteren er trimma eller er det best å være ærlig med dem? Slipper jeg bot da kanskje? Har de rett til å testkjøre scooteren for å bevist at den går litt for fort? Kan det være at jeg bare blir avskilta og må inn å vise den etterpå med org. potte?

Kan ellers legge til at etter jeg fikk på den diskret effektpotta har jeg ikke hatt en eneste "farlig" situasjon ved å bli forbikjørt av bil. Nå holder jeg heller følge med trafikken og de fleste billister inkl. kjørende politipatruljer tror sannsynligvis det er en 125 ccm scooter jeg kjører.... Er forresten en Benelli 491 RR GP. Vannkjøling og skivebrems foran og bak gjør det uproblematisk å kjøre fort med den hvis noe skulle skje....

Stian B
desperado

desperado
18.04.02 15:01
Kommer ann på om det er purken eller veivesen. Mange politifolk har overhodet ikke peiling og kan ikke avsløre trimminga, defor får du antageligvis 2 dager til å vise mopeden hos blitilsynet. I mellomtiden er det barew å bytte potte. Så prøv å nekte hvis du blir stoppa.
Har møtt politiet i 85 i 50-sona, mopeden min bråker og høres ut som et sagbruk, men jeg ble ikke stoppa.

iamadesperado[3300]
frodebv

frodebv
18.04.02 15:24
hvis de stopper deg er det vel vanlig at de tester moppen og som oftest klipper av skiltene der og da + at du får en bot på rundt 1500-2500 kr
desperado

desperado
18.04.02 16:03
Hvis det er veivesen med rullende landevei, men neppe en vanlig politipatreulje. Snakket med UP om dette på MC-messa, han sa at de hadde ikke så mye peil, og at vanlig praksis var å teste mopeden hos veivesenet. Unntaket er selvsagt om man blir stopped i 80-90.

iamadesperado[3300]
JohnHarald

CHST

CHST
21.04.02 02:45
Jeg ble stoppet av politiet for 3-4 år siden med en mt5 som ikke gikk fortere enn 85-90 og ble stoppet av politiet som mente det gikk alt for fort og sa at den var trimmet som jeg nektet på og sa at han kunne få prøve den. Jeg sa at siste giret var ødelagt (husker ikke om det var 4 eller 5 gir) og han fikk den ikke fortere enn et par å 60 og mente den bråkte litt for mye og var litt hissig på turtallet.

De hadde ikke så mye peiling og det var jo fint for meg.
stianbe

stianbe
21.04.02 20:20
Litt slit for meg da som har automatgir...... Får vel bare nekte dem å prøve dem ved å si noe bull om at slik kjøring ikke er dekka av forsikringa bla bla
desperado

desperado
21.04.02 21:38
Si at skal de prøvce scooter'n din, så skal du prøve bilen dems!

iamadesperado[3300]
mojorising

mojorising
24.04.02 13:13
Purken kan ikke klippe skiltene dine uten bevis for at du har trimma moppen. Du kan ha hatt medvind, eller det var litt nedoverbakke.....
Det de kan gjøre er å be deg vise moppen på biltilsynest om et par dager, og som det er skrevet tidligere, så kan du bytte potta til en original en innen den tid. Bare pass på å ikke kjøre 80 i 50 sona, da får du en smekk naturlig nok.

Mojo
komplett

komplett
02.05.02 12:37
Tror ikke Politiet har lov til å prøve mopeden din.. Da må de ha en "tralle"
De kan nok ikke sette seg og kjøre den hvis du nekter..
rols

rols
08.05.02 15:03
Politiet har ikke lov å prøve den hvis du ikke sier ja til dette, unntak er miljøpatruljen og biltilsynet. Men uansett kan de beslag legge mopeden hvis du blir tatt i altfor høy fart, samt gi deg innkalling til visning hos biltilsynet.
Mopeder som er nyere enn 2000 mod skal være sperret på 45 km/t og dermed er det lett for onkel å sjekke om den går for fort.
Eieren i vognkortet får bot og anmeldelse hvis mopeden er trimmet, samt at den som kjører kan risikrere uttsettelse på billappen ved flere kontroller.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg