Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cross

NYTT TEMA
Sinka

Sinka
20.04.02 19:17
Har tenkt til å kjøpe en crosser. Vil ikke investere mye penger siden jeg bare kommer til å grisekjøre i skog og mark. Hva slags merke bør jeg velge? Hva er en rimelig pris for crossere som er rundt 10 år gamle? Koster det mye å vedlikeholde slike sykkler?
Setter pris på om dere deler egne erfaringer dere kan ha.

Jeg kan mekke så den eneste begrensningen er lommeboka.
ErikH

ErikH
21.04.02 12:04
Jeg har hørt mange gode ord om KTM men vet ikke selv. Jeg har selv vurdert å kjøpe en crosser med hvite skilter, og har funnet ut at det krever masse mekking. Hver 1000 - 2000 km må det tas service!

Mvh
Erik Holm
Norsk MC Forum
http://www.nmcf.net/forum/
Diskutèr: MC, moped, Scooter, Motorsport, Reise, Tattoo ++
KongAlex

KongAlex
22.04.02 11:25
Skal du kjøpe KTM bør den ikke være eldre enn 98 modell viss man ser på 125cc.
I 250cc bør den helst ikke være eldre enn 97 mod. Alt eldre av KTM er av minddre mekanisk kvalitet såvel som effekt. Skal du se på en god pris og kvalitet for en eldre sykkel ville jeg valgt Honda. De er uslålige når det gjelder kvaliteten på sine komponenter. De produserte også noen av sine beste sykler i på 90 til 97.

Personlig kjører jeg Yamaha, og kan kunn si at en 1996-2002 mod YZ 125cc er av de beste sykklene som er laget. De produserer mye hestekrefter over et stort turtallsregister. Komponentene er også tilnærmet Honda kvalitet.

Av vedlikehold er det mye som kreves i det du får sykkelen tenker. De færreste eiere gjennomfører det vedlikehold som kreves. Først ville jeg ha skiftet stempel og muligens råden også. Stempel bør helst skiftes etter ca 30- 40 timer skal man være sikker på at den ikke skjærer. Demperolje og dets komponenter bør også skiftes, og komponentene bør i det minste innspiseres. Dette gjelder også bakdemperen, da de fleste unngår å gi den den service den krever for å prestere slik den skal.

Linken bør også smøres og muligens må lagrene skiftes.

Jeg ville kjøpt en nyere sykkel, der er det mindre umiddelbar service påkrevet, og de fleste er vel egentlig ike så keene på å bruke mye penger på en gammel sykkel. Legg disse pengene i en nyere sykkel!
Sinka

Sinka
22.04.02 16:21
Kan være litt enig i det du sier om å kjøpe crosser av nyere dato, men jeg kommer ikke til å kjøre aktivt siden det ikke finnes cross bane i mils omkrets. Jeg kommer bare til å kjøpe sykkel for å kjøre i skogen derfor er det ikke så viktig om den er ny.
KongAlex

KongAlex
22.04.02 18:12
Da ville jeg kjøpt en 93/94 mod RM (suzuki) 125cc, eller en 94 mod CR 125. Det var gode sykler i sin tid. men du bør skifte stempel på den idet du får den, med mindre du vil lengre ut i skauen enn husdøra. Da har du nemlig lengre glede og bedre effekt ut av sykkelen.
Sinka

Sinka
22.04.02 18:50
Mulig jeg skal kjøpe 96 RM som ikke går. Den er helt toppstand å se på, men motoren går ikke. Den har ikke skjært seg men eieren får ikke starta den. Dette høres sikkert mistenkelig ut, men crossern tilhører en litt gammal man som likte å kjøre tur i skogen :-)

Hva kan være galt?
den har nå stått i en garasje snart et år så det blir nok et morsomt prosjekt å få starta den nå. Hva pleier å gå i stykker på sånne crossere? Kan det være feil på det elektriske?

KongAlex

KongAlex
22.04.02 18:59
Det er vanskelig å bedømme hva som er galt uten å ha sett sykkelen, men hadde jeg vært deg så hadde jeg vært urolig. En sykkel av så ny mod BØR starte. Starter den ikke ved å bli trillet igang heller? Det kan være at det elektriske har gått kaputt, til et komplett motorhavari! Hadde jeg sett den, så tror jeg at jeg kunne svart deg nøyaktig, men jeg råder deg ikke til å kjøpe, for dette kan bli dyrt!

Viss han ikke vet hva som er problemet og sykkelen har kun gått i skogen så sier vel det litt om eieren også? Det er vel trolig å si at han ikke har gjennomført alt vedlikehold da vel?

Gå inn på starmotor.no eller sidene til Jannis motorshop eller Ital racing. Der bør det være mulig å finne noe av bra brukt kvalitet!
Sinka

Sinka
22.04.02 19:39
Takk for tipset.
desperado

desperado
22.04.02 21:14
Tror du får et hælvette hvis du kjøper noe herpa drit. Legg heller litt med pæng i den, og få noe som funker.

iamadesperado[3300]
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg