Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor gar mopeder sa elendig i Norge?

NYTT TEMA
ddt

ddt
16.05.02 13:55
I sydligere strok gar de fortere og det forer til flere ting:

1. Mopedistene folger mer etter trafikken, og man slipper farligere forbikjorigner og iritasjoner. Hvis hastigheten hadde fatt ligget i 85, sa ville forbikjoringene av mopeder vert nesten eliminiert.

2. Hadde fort til redusjon av biler, da mange kunne tenke seg a bruke dette fremkomstmiddelet fremfor bil.

Videre gar motorsyklene fortere, slik at inngangsbilleten blir billigere for menigmann.
Sheraaaa

Sheraaaa
16.05.02 14:50
MEN:

1. Tryner man i 90, så dør/skader man seg forferdelig!

{{{{Alan Shearer, en gud i engelsk fotball}}}}
frodebv

frodebv
16.05.02 15:17
neida, bare et bar skrubbsår og vrikket ankel :-), testet det på mandagen.
ddt

ddt
16.05.02 22:28
Hadde en velt selv men bare i 40 ca, heldigvis. Bare odelagt mobil og speil gikk floyten.

Litt skrubbsar ogsa. Men jeg overlevde. Driter i det okonomiske tapet.

RikkyRally

RikkyRally
17.05.02 08:11
"Sheraaaa skrev:
MEN:

Kommer jo an på hva man har på seg. De som kjører racing skader seg jo nesten aldri, uansett hvor fort de kjører, men det blir jo selvfølgelig noe annet å kjøre i shorts og bar overkropp. Så moralen blir vel noe sånn som bruk MC-dress når ved landeveiskjøring i "stor" fart.
pimp86

pimp86
17.05.02 22:35
"RikkyRally skrev:
"Sheraaaa skrev:
MEN:

Kommer jo an på hva man har på seg. De som kjører racing skader seg jo nesten aldri, uansett hvor fort de kjører, men det blir jo selvfølgelig noe annet å kjøre i shorts og bar overkropp. Så moralen blir vel noe sånn som bruk MC-dress når ved landeveiskjøring i "stor" fart."

selvfølgelig skader de seg ikke! men de møter heller ikke biler/lastebiler!
det er de som dreper!
Cocu

Cocu
18.05.02 01:26
Alle burde gjort som i Nederland der svaert mange sykler til og fra jobb... Det er utrolig fasinerende aa se saa mange syklister i rushtiden... Man foeler at man er kommet til en annen planet...

Forrurenser forresten mopeden mindre enn bilen?
ddt

ddt
18.05.02 11:47
Helt klart ja.

For det forste sa bruker den mindre drivstoff. Videre har du mindre vei og dekk slitasje (Hvor ofte man ma skifte dekk pa moped aner jeg ikke)

Videre er vindusspylerveske fraverende og ikke minst bremsematerial stov.

Men aller best er selvsagt en vanlig sykkel, men den er litt upraktisk pa lange distanser
Zteve

Zteve
19.05.02 14:30
Norge dreper hvert år mange mopeder ved å Plombere dem på alle mulige måter. Dette er sinnsykt dårlig gjort, vi får jo ikke det vi betaler for. Heldigvis kan man bytte dyse, og Eksosanlegget (Gjelder i hovedsak for Suzuki RMX, div. Derbi mopeder, Motorhispania, Aprilia, Alle nyere mopeder) Man får da en fin fart på mopeden (ca. 85-90). Når det gjelder Derbi Senda-R, Derbi Senda-SM, og Derbi GPR må Bakdrevet byttes ut. Det er nemlig påsatt et enormt drev med 70 tenner, da sier det seg selv at det ikke går så fort. Jeg kjenner en som har Derbi Senda-R, med trimsylinder, MetraKit effektanlegg og Større Forgasser. Denne går 120 km/t på flata. Nå skal han derimot Bytte den ut med en Aprilia, og sette på et 22 hesters trimset..:)

Ulovlig Moped er morro!!!

[StEvE-O] @ Undernet
chrisvad

chrisvad
20.05.02 07:54
Jeg har en Tempo Panter fra '68, som går i 70 km/t på flatmark. Utrimmet, men lovverk og restriksjoner omkring fart på mopeder var noe mer slepphendt (rettferdig mao) i 1968 enn det det er i 2002. Er ikke 45 km/t tillatt maksfart på 50cc? Men sant nok, trimming er gøy, og ulovligheten er nesten halve moroa. Mer praktisk er det også: å bli forbikjørt av et vogntog når du selv ligger i 45, da er det å opprettholde stø kurs like lett som å strø i motvind.

"Ingen ressurs skal spares, når det gjelder å spare ressurser"
Diffen Bogstad, Ukens Media Molbo i P4
wallace

wallace
20.05.02 16:56
"chrisvad skrev:
å bli forbikjørt av et vogntog når du selv ligger i 45, da er det å opprettholde stø kurs like lett som å strø i motvind."

Å bli forbikjørt er ikke ille - det er verre å møte noen.... når de kjører forbi holder de sjelden mer enn 60-70 km/h (fordi du har sinket de), men når du møter så holder de gjerne 85-90, og da møter du en kraftig vegg med luft!
chrisvad

chrisvad
21.05.02 03:23
Sant nok, utsagnet mitt var kanskje noe ugjennomtenkt, men jeg har opplevd at en gretten, dansk trailersjåfør la inn høygiret og suste forbi meg i en nokså utrivelig fart, som overskred fartsgrensen med omtrent det dobbelte - upraktisk, virkelig upraktisk. Kjør videre og vær stolt av det, trimmet eller ei.

"Ingen ressurs skal spares, når det gjelder å spare ressurser"
Diffen Bogstad, Ukens Media Molbo i P4
SouthPole

SouthPole
26.05.02 21:21
Hva skal han ha for Senda-R `en?
jayo

jayo
26.05.02 22:27
Det er ikke det at vogntogene kjører FORBI deg, det er heller det at vogntogene IKKE
kjører langt nok forbi deg. Hadde nettopp ett møte med bakskjermen på en Land Rover! Rett ut i grøfta med meg! Greit at en LR ikke er ett vogntog, men det viser og at det skal ikke så mye til å bli presset ut. Jeg kjører en Rieju MRX og har tatt ut plombene på den, men fordi at folk har den misoppfatningen at mopeder er sene, så måtte han absolutt kjøre forbi meg.......
Hvis du tar ut plombene på en moped slik at den holder fartsgrensen, så minsker døds- og skadetallene seg mye. Det mener jeg!

Jo mere penger du har, jo fortere kan du kjøre!
125ccm = 16 år (15000,- for lappen)
50ccm = 16 år (3000,- for "lappen")
SouthPole

SouthPole
31.05.02 21:56
"ddt skrev:
I sydligere strok gar de fortere og det forer til flere ting:

1. Mopedistene folger mer etter trafikken, og man slipper farligere forbikjorigner og iritasjoner. Hvis hastigheten hadde fatt ligget i 85, sa ville forbikjoringene av mopeder vert nesten eliminiert.

2. Hadde fort til redusjon av biler, da mange kunne tenke seg a bruke dette fremkomstmiddelet fremfor bil.

Videre gar motorsyklene fortere, slik at inngangsbilleten blir billigere for menigmann."

Kunne ikke vært mer enig! Kjøpte en Suzuki SMX 50 i dag Og den har toppspeed på 45. Gjorde 35 på flata, 25(!) i oppover bakke og 50 i nedover bakke med full gass.... Skal ta ut plomba. Da gjør den 95 har jeg hørt...

Har du en gummihammer, blir verden som en gummispiker...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg