Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

125 ccm Supermotard

NYTT TEMA
Deryck
DeryckInnlegg: 373
09.07.03 12:15
Er det noen som har en sånn sykkel, har kjørt eller vet om det lønner seg å kjøpe en. Har Vertemati eller VOR (mine favorittmerker) noen i 125 klassen ... ? Finnes det noen med elstart (ikke nødvendig, men likevel). Har sett Husqvarna WRE (offroad) og SM (Supermotard). Begge er fine sykler, men liker SM litt bedre.

Sinka
SinkaInnlegg: 622
09.07.03 22:37
Dine forvorittmerker har nok ingen 125cc.. Du har vel valgt favorittmerker ved å glane på de mest spesiele og dyreste sm syklane i katalogen. Såvidt jeg vet lager ikke VOR motor selv. Uansett VOR har vel bare 503 4-takt, og Vermati har vel noe av det samme. Neppe 2 takts sykkel der.

Det som finnes av interesse er KTM 125 EXC lc2.. Bytter du eksos anlegg og gasser til det som sitter på cross utgaven KTM 125 SX får du 40hk på bakhjulet. Har kjørt EXC med knastedekk som har gjenomgått dette og den gikk veldig bra, kjempe fin sykkel. Gode bremser, rå motor og den ser helt rå ut.

Husqvarna lager 125 m supermotard dekk. Ingen aning hva den heter, ser ganske ok ut. Synes egentlig at Husqvarna ikke ser så fine ut. Kanskje 570 Sm utgaven som untak. Husaberg ser bare så utrolig mye finere ut at jeg synes Husqvarna ser redusert ut iforhold. Dessuten så er jo Husqvarna italiensk nå, litt av sjarmen er borte synes jeg. Husaberg har fortsatt sjelen, gul og blå, en ordentlig patriot(Husaberg bygges nå i samme fabrikk i østerikke som KTM). Men Husaberg har ingen 2 takst sykler.

Trur ikke det er noe veldig mange andre, finnes jo noe jallajalla sykler som f.eks Riju 125, ganske billige. Trur de koster rundt 40 000 nye. Sikkert en grund til det, hadde aldri tord kjøre en sykkel hvilket navn jeg sliter med å si med selvtiliten i behold.

Ellers har vel ingen av japsene noen 125 av interesse for deg. Ville vært intressant hvis Suzuki lagde en DR-Z 125.. Men siden 4t blir et helvete å trimme så hadde det vel vært best med en RMX 125.. Det kommer sikkert ikke. Tror ikke det er noe mer en de to jeg nevnte ovenfor, hvis jeg glemmer noen så vær så vennlig å rett på meg. Hva med en Honda 125 Varadero, med en råsprekk V twin ;-) Går som ei suppe og kommer til å koste skjorte å trimme. Svær, brei og tung er den, blir gåen i låra for du sitter og skræver så jævelig.. uff...

Mitt råd, kjøp billig brukt NSR 125 og spar pengene til du blir 18, så kan du virkelig gjøre drlmmen med 4 takts supermotard.
Sinka
09.07.03 22:48
Glemte en ting. Dissa spanske og italienske merkene gasgas og montesa har vel kommet litt på banen når det gjelder cross. Gasgas har laget en 125cc supermotard..

Oppdaget plutselig nå at det var 250 det.. jaja så feil kan jeg ta. Den er annonsert på autodb.. Nederst hvis du søker på husaberg.

Montesa samarbeider litt med honda for tiden. Har sett HM 50cc, men vet ikke om det finnes 125. Det kan du jo undersøke. Da får du isåfall tøff sykkel. Honda kvalitet på motor og litt touch av montesa. Har forøvrig sett Honda Montesa 450, samme sykkel som Honda CR-F 450, denne vant cross teste i bike. Utrolig sprek motor. Ble ikke tatt inn til landet i år fordi den bråket for mye. Montesa har rigget sykkelen med supermotard felger, bremser og stive dempere. Når denne sykkelen ble fyret skjønte jeg raskt hvorfor den ikke ble godkjent i vårt land. Bråket som en cross sykkel, helt rå, brutal låt. Bare synd at fyren som kjøre den var helt evneveik, han var rett og slett talentløs til å kjøre. Ikke dro han den på bakhjulet og at på til kvelte han den for så å nesten tryne når han skulle kjøre videre etter å ha startet den igjen... Skulle kasta han av sykkelen hivd seg på og ropt: Du er ikke verdig å kjøre en så rå sykkel, jeg beslagelegger den!!!!
tommyh
tommyhInnlegg: 224
09.07.03 23:22
Hvor har du fra at du får 40 hk på bakhjulet? Har du prøvd det selv med egen testbenk? En KX 125 har ca 30 hk på bakhjulet og jeg tviler på at det er så stor forskjell mellom de merkene...........
Sinka
10.07.03 13:05
En fyr jeg kjenner kjøpte en EXC med supermotard dekk og har hat den testet i benk, han fikk oppgitt at den skulle levere 40hk på bakhjulet og ganske riktig leverte den 39,6 hk på bakhjulet. Har også dessuten kjørt en annen EXC som har gjennomgått samme behandlingen og den gikk fortere en alt annet av 125 cross jeg har kjørt. SX er jo fortiden den sprekeste og raskeste 125 sykkelen for tiden, den er ingen sinke. At KX har 30 hk på bakhjulet synes jeg er litt snålt, men på en annen side så var det ikke mange KX er med god plassering i VM i uddevalla i helga. Hvis jeg ikke tar helt feil var det SX som kom først i mål i 125 klassen, fulgt av Yamaha WR 250.. Kan ikke huske å ha sett en enste KX stille i 125 klassen, heller ikke i 250.

Suzuki skal stille med 250 4 takts crosser i 125 klassen neste år. RM-Z blir navnet, nå spørs det bare hvor lenge det er til Honda også følger etter.
Vince
VinceInnlegg: 571
10.07.03 16:14
Deryck skrev:
Er det noen som har en sånn sykkel, har kjørt eller vet om det lønner seg å kjøpe en. Har Vertemati eller VOR (mine favorittmerker) noen i 125 klassen ... ? Finnes det noen med elstart (ikke nødvendig, men likevel). Har sett Husqvarna WRE (offroad) og SM (Supermotard). Begge er fine sykler, men liker SM litt bedre.

Supermotard syklene er veldig gode og kjøre på 'fersk' asvalt men blir det
litt sand og grus så gå det til
helvete! sjekk hva KTM har!

Livet er ikke de verste man har, for om litt er kaffen klar.
Sinka
10.07.03 17:51
Du får jo supermotard dekk med litt kraftig mønster også. Dekkene er runde som supermotard med ganske dypt mønster. Disse egner seg veldig bra på asfalt og er bedre enn reine slicks dekk på grus og sand. Tror de heter 20/80 eller 30/70 20 % grus og 80% asfalt osv. Vet om en som har det, siden du kjører sikkert 90% på asfalt så er de dekkene et av de beste alternativene. Når du så roter deg ut i naturen så har du isåfall grep.

20/80(30/70 er ikke sikker hvilke) dekkene satt på en tt-r 600.. Han hadde ikkeno problem med å legge seg like langt ned i svingene som de med glatte dekk og han hadde grep nok til å kjøre på bakhjulet i 3 og 4 på grusveiene.
Det er nok et godt alternativ.

Enig med Vince, sjekk ut KTM.. Heller det en Husqvarna. Men uansett så står jeg på mitt med at det ville vært smartere å vente 2 år på å være han med den verste sykkelen i gata. 2 takts crossere har ikke så mye på gaten å gjøre, skal det være supermotard så bør det være 4 takter. Men hvis du velger å svi av 60 lapper på en EXC, hvis du har så mye penger så kommer du til å få det veldig morsomt. Bare husk å låse den ordentlig, helst lenke den fast til noe.
tommyh
11.07.03 01:33
Han fyren du kjenner har skrytt på seg noen ekstra hk. Den yter 35 hk i fulleffektversjon på veiva. Trekk så i fra 10 - 12 % så har du effekten på bakhjulet.
Tror nok du må ta den infoen han ga deg med en klype salt.

runar77
runar77Innlegg: 335
21.07.03 01:11
en gammel 87 mod. kx 125 yter ca 36 hk, som ny...tror de er kommet opp mot 40 nå..i 03
tommyh
21.07.03 20:40
http://www.mcjournalen.no/kt125exckat.htm
Hvis jeg ikke husker helt feil så er KX 125 oppgitt til 40.2 eller 40.3, men det er ikke på bakhjulet.........
sk8er
sk8erInnlegg: 19
23.07.03 23:45
jeg har ktm sting den har el start ganske kul. Men Spesiell
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg