Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skruzuki x

NYTT TEMA
dondon
dondonInnlegg: 642
02.05.01 18:10
Jeg har en suzuki ts50x som ikke er helt god. For to dager siden røk det ene kule-lageret i bakhjulet.(det miderste) Jeg kjøpte nytt kulelager og skrudde dyret sammen. I dag røk kulelageret som ligger ved bakbremsen . Inne i bremsetrommelen er det nå blitt slipt helt blankt fordi jeg kjørte litt rundt omkring i dag. Resten av kulelageret som stod igjen stakk også cirka 5mm utforbi sprekken som den skal ligge i. Bør jeg kanskje kjøpe ny felg? I helgen skal jeg til Oslo så jeg lurte på om det er noen som vet hvor mye en x-felg koster der?

dondon
dondon
02.05.01 18:12
Bare to spørsmal relevant til sist innlegg:
Hva er galt når kulelagerene ryker hele tiden? (det har nemlig skjedd før for ikke så lang tid siden)
Bør jeg kjøpe ny felg når det skjer?

dondon
friisk
friiskInnlegg: 1
03.05.01 13:16
Har hatt samme problemet selv...Kjøpte bare 2 nye lagre og smalt inn. Dette har holdt i 2 mnd. nå! ble fint som pokker.....Bare et tips! det er alt du trenger å gjøre. Men det er noe dritt når TS'en begynner å dra på årene, har en kompis som har fått det problemet nå. Men så lenge du strammer akselen ordentlig så er det helt kurrant.
dondon
03.05.01 14:42
Ja men nå har kulelagerene gått til helvete et par ganger på kort tid. I tillegg er
bremsetrommelen blitt slipt ned så den er blank inni. Får se om jeg klarer å få tak i
en billig stjålet felg. :) Akselen stramer jeg alltid godt.

dondon

iamadesperado
iamadesperadoInnlegg: 3151
03.05.01 16:43
Kjøp ny felg før noe mer blir ødelagt. Den er ikke så voldsomt dyr, og det er bedre å betale det nå, enn å vente til det går helt til hælvete, da kan det bli skader på andre deler.

iamadesperado/triggerhappy[416]
samegutt
sameguttInnlegg: 54
04.05.01 13:30
Du trenger ikke å kjøpe et nytt felg. Det er bare å kjøpe større lagre og eventuellt en litt tjukkere aksel. Det holde mye lengre. Hadde samme problem med min X..
Du kan også montere en RM80 hjul, den burde no holde...
dondon
04.05.01 14:42
>>>>Du trenger ikke å kjøpe et nytt felg. Det er bare å kjøpe større lagre og eventuellt en litt tjukkere aksel. Det holde mye lengre. Hadde samme problem med min X..Du kan også montere en RM80 hjul, den burde no holde...

Jeg har ikke all verdens peiling men det der syns jeg hørtes dumt ut.
Jeg kan ikke kjøpe større lager. De lagerene som passer inn er jo lagt for å passe inn i til millimeteren om ikke mikrometeren. Skal jeg bare hamre inn lagerene da?
Det samme gjelder jo for akselen. Den passer akkurat inn og jeg forstår ikke hva
akselen har med saken å gjøre for den strammer jo bare hjulet, mens det er lagerene som passer på at alt sitter på plass inne i hjulene. Det vil si at så lenge lagerne er vekke så vil det være slark i hjulet selv om akselen er jævlig stram.
Jeg har ikke et RM80 hjul og siden det sikkert er dyrere enn et x-hjul så tror jeg at jeg holder meg til et x-hjul ja.....øh

dondon
colombo
colomboInnlegg: 16838
04.05.01 14:54
Skulle fjerne lager i bakhjulet engang på min tsx, felgen sprakk og lageret hadde ikke mulighet til å holde seg der. Løsning: smurte Araldit på flatene, smekka inn lageret, satte en varmevifte å blåse mot hjulet. Etter et halvt døgn var limet herdet, og det holdt så lenge jeg hadde sykkelen(ca 5-6 år)

Dette er nok en løsning som medfører at neste gang må man kjøpe en ny felg, men man kan jo spare lommeboka en stund til slik..
samegutt
sameguttInnlegg: 54
09.05.01 13:10
Poenget med å sette inn et større lager er at den skal holdes lenger.
TSX har jo alltid hatt problem med bakhjulslageret, spesielt hvis moppen er trimma.
Å frese ut et større hull til en større lager er ikke nokka problem, ikke dyrt engang..
Det er jo en selvfølge at hvis man trimmer en moped, da må man forsterke den også.
Og sykkelen er jo ikke beregnet for dobbeltkjøring heller...
Klikk for å gå tilbake til toppen